Anglicanismu

rama del cristianismu

L'anglicanismu[1] podría definise como la fe, práutica y espíritu de les ilesies miembros de la Comunión anglicana, esto ye, ilesies en plena comunión col arzobispu de Canterbury.[2] Con tou, l'anglicanismu tien fondos raigaños nel pasáu: Rowan Williams describió l'Anglicanismu como lo que-y asocedió a la Ilesia n'Inglaterra, Gales ya Irlanda mientres la reforma del sieglu XVI y darréu.[3] Amás, tien raigaños fondos nos sieglos anteriores: lo medular de la fe de los anglicanos atópase na Biblia, los 39 Artículos de la fe Cristiana, y el Llibru d'Oración Común, que resumen la enseñanza de la ilesia de los primeros cinco sieglos y refuguen tantu la evolución posterior de la Ilesia católica romana como les simplificaciones del unitarismu.[4] Apocayá, coles divisiones sobre temes doctrinales y morales, estendióse a grupos fuera de la Comunión Anglicana. (ver Movimientu anglicanu de Continuación Llista d'Ilesies llista parcial).[nota 1]

Anglicanismu
familia confesional cristiana (es) Traducir
Historia
Participación empresarial
Formáu por Iglesia amplia (es) Traducir
anglo-catolicismu
Evangelical Anglicanism (en) Traducir
cuánglicano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Oríxenes del términu «anglicanismu» editar

El términu «anglicanismu» usar por primer vegada en 1838.[5] Derivar del axetivu anglicanu» que, a cuntar del sieglu xii, atópase en documentos formando parte de la frase en llatín ecclesia anglicana. Naquel periodu ésta significaba Ilesia inglesa, esto ye, aquella parte de la ilesia occidental o llatina qu'esistía n'Inglaterra.[5] L'axetivu usóse como sinónimu de «inglés» hasta'l sieglu xviii cuando empezó a adquirir matices teolóxicos que definíen la postura relixosa de la Ilesia d'Inglaterra frente a los católicos y los calvinistes. D'ellí, estender a les ilesies tresplantaes por ingleses a otros países mientres el periodu de la espansión colonial y esto determinó'l sentíu de la pallabra anglicanismu.[6]

Esbozo históricu editar

Hasta 1547 editar

El Cristianismu llegó tempranamente a les Islles britániques: tres obispos británicos asistieron al Conciliu de Arles en 314. La Ilesia sufrió una serie de contratiempos mientres les invasiones paganes que punxeron fin a la civilización y cultura romana n'Inglaterra y espulsaron a los cristianos a Gales ya Irlanda. La fe cristiana recuperó terrén nel sieglu vii de resultes de misioneros célticos d'Irlanda quien evanxelizaron el norte Inglaterra y de una misión romana que llegó a Canterbury nel sureste del país en 597. En 664 les ilesies de tradición celta aceptaron la xurisdicción papal. Mientres cuasi novecientos años, la Ilesia d'Inglaterra formaba parte de la ilesia llatina anque hubo tensiones nel sieglu xvi sobre la manera en que'l papáu exercía la so xurisdicción en desmedro de los ingleses y escontra fines del mesmu sieglu cuando Juan Wyclif(fe).

A empiezu del sieglu xvi, al igual que n'otres partes d'Europa, muncha xente influyente empezó a esixir la reforma alministrativa, llegal y moral de la Ilesia.[7] Ente les causes d'esti movimientu figura'l Renacimientu qu'apurrió a los críticos nuevos preseos intelectuales.[7]

La Comunión anglicana editar

La Comunión anglicana, una fraternidá amplia de 38 provincies autónomes de dependencia mutua que tán en plena comunión col Arzobispu de Canterbury, ye una de les comuniones cristianes más numberoses del mundu, con aproximao 98 millones de miembros.[8]

La Comunión anglicana considérase parte plena de la Ilesia cristiana: Una, Santa, Católica y Apostólica, y considérase católica y Reformada.[9]

Pa munchos anglicanos, representa tamién una forma del catolicismu non papal, y p'otros, una forma de protestantismu ensin figures fundadores tales como Martín Lutero o Xuan Calvino.[10]

Pero na llinia del anglicanismu clásicu, los planteamientos del teólogu isabelín del sieglu XVI Richard Hooker en Essays on Ecclesiastical Polity siguen espresando la identidá anglicana como prudente combinación ente estos dos tradiciones cristianes, una Via Media ente dambes, por aciu una aplicación equilibrada de tres criterios esenciales de fe y ética:

  1. La Sagrada Escritura, #

la Tradición apostólica y # la Razón.

Asina, con delles diferencies d'énfasis doctrinal y llitúrxicu, les ilesies de la Comunión anglicana caltienen la so unidá al traviés, principalmente, de la comunión sacramental col Arzobispo de Canterbury y la celebración de la Lliturxa conforme a les distintes versiones autorizaes del Llibru d'Oración Común.

Valores y carauterístiques destacaes editar

En 1888 la Conferencia de Lambeth propunxo como base pa la xunta de les ilesies cuatro elementos conocíos comúnmente como'l Cuadriláteru de Lambeth:

  1. Les Santes Escritures de los Testamentos Antiguu y Nuevu como 'conteniendo toles coses necesaries pola salvación',[nota 2] como la regla y norma última de la fe.
  2. El Credo Apostólicu como credo bautismal; el Credo Niceno, como definición abonda de la fe cristiana.
  3. Los dos Sacramentos ordenaos por Cristu mesmu — Bautismu y la Eucaristia — alministraos ensin falta coles pallabres d'institución de Cristu, y de los elementos ordenaos por él.
  4. L'episcopáu históricu, afechu llocalmente -tocantes a los sos métodos alministrativos- a les variaes necesidaes de les naciones y pueblos llamaos por Dios a la unidá de la so Ilesia.[11]

Estos cuatro elementos resumen lo medular de la fe anglicana y entenderíense a la lluz de la tríada: Escritura, Tradición y Razón, que sirviríen como triple criteriu pa discernir la fe y l'ética del cristianu.

Ente los anglicanos nun esiste una veneración de santos puramente dicha; antes bien, na midida na que la Ilesia, como Pueblu de Dios, ye Santa, tolos sos miembros bautizaos ser, non polos sos merecimientos morales, sinón en virtú de la so vocación. Sicasí, la Ilesia honra a Dios y da-y gracies «pola Gracia depositada nos sos santos, que fueron lluces del mundu na so propia xeneración»; d'esta manera, ye posible honrar, dientro de la lliturxa, y con arreglu a un Calendariu Eclesiásticu, a los bautizaos que fueron héroes de la fe.

Nes ilesies anglicanes esisten diverses imáxenes de Cristu, la Virxe María y los santos: iconos, retablos, conxuntos escultóricos y, sobremanera, vitrales; sicasí, nos ambientes anglicanos suel establecese una clara diferencia ente utilizar imáxenes nel cultu (práutica xeneralmente aceptada), a rindir cultu, de cualesquier índole, a les imáxenes. Esti criteriu estrema al anglicanismu tanto de les tradiciones protestantes, como de les católicu romanes y ortodoxes, no qu'al tratamientu de les imáxenes relixoses refierse. La misa anglicana ye igual a la católica (na so forma ordinaria, surdida del post-Conciliu Vaticanu II, yá que nun hai semeyanza cola forma estraordinaria o tradicional del ritu romanu), y al igual qu'esta inclúi una Epíclesis (esto ye, una invocación al Espíritu Santu).

La dignidá humana y l'igualdá ente toles persones formen parte fundamental de los valores anglicanos. Asina lo amuesen les modernes redacciones de los votos bautismales nes diverses provincies de la Comunión, y tamién l'exemplu d'arzobispos anglicanos destacaos, como'l ugandés Janani Luwum, reconocíu como mártir del sieglu XX, o'l sudafricano Desmond Tutu, lluchador incansable pola xusticia nun país apoderáu por una de les formes más severes de discriminación racial, el «Apartheid».Metanes esta discriminación, l'Arzobispu Tutu non yá lluchó polos derechos de los africanos, sinón qu'ayudó a caltener la paz desterrando l'odiu, siendo gallardoniáu por ello col Premiu Nobel de la Paz en 1984.

Otru exemplu d'espresión d'estos valores del anglicanismu reparar en que, na mayoría de les provincies anglicanes, ye canónicamente posible, dende la década de 1970, la Ordenación de muyeres al diaconáu, al presbiteriado y al episcopáu, lo cual, sicasí, nun dexó de crear ampliu discutiniu ente les ilesies d'esta Comunión. La primer muyer consagrada al episcopáu foi Barbara Clementine Harris, como Obispa Sufragánea de Massachusetts (Estaos Xuníos d'América), en 1990.

L'actitú de los anglicanos ante la homosexualidá ye tamién un asuntu espinosu que provocó, nel so senu, series confrontaciones en tou ámbitu, dende la repulsión hasta la más amplia aceptación. Anque les ilesies anglicanes, a lo llargo de la so historia, nun se caracterizaron por un enclín a los discutinios encaloraos nin a les declaraciones sobre moral sexual ( ello ye que'l so cleru foi llibre, perdayuri, dende'l sieglu XVI, pa contraer matrimoniu, caltenese célibe o vivir en soltería), dos fechos históricos, na primer década del sieglu XXI, dispararon l'alderique sobre la rellación ente homosexualidá y cristianismu: L'autorización pa la bendición de les uniones ente persones del mesmu sexu per parte de la Diócesis de New Westminster, de la Ilesia anglicana del Canadá, y l'eleición y consagración de Gene Robinson como obispu de la Diócesis de New Hampshire, de la Ilesia episcopal nos Estaos Xuníos, yá que Robinson declarara oficialmente la so condición homosexual ante la so diócesis.

Doctrina sobre la Ilesia y preseos d'unidá editar

Pa los anglicanos, la mínima espresión de la Ilesia nel mundu ye la diócesis, esto ye, la xunta de les persones bautizaes (llaicos y clérigos), que formen parte del Cuerpu Místicu de Cristu nuna determinada área territorial, so la guía pastoral d'un Obispu.

Cada obispu ye'l sacerdote principal de la so ilesia diocesana, preside por derechu la Santa Eucaristía, ordena y consagra a los diáconos, a los presbíteros (esto siempres n'unión de dos o más presbíteros qu'imponen les manes xunto con él), y a otros obispos (igualmente, n'unión de dos o más obispos). L'Obispu preside Ex officio tolos cuerpos canónicos o de facto instituyíos dientro de la so diócesis, y que tán integraos por clérigos y llaicos debidamente escoyíos pol sínodu o convención, pero nun puede ponese percima de la Constitución y Cánones de la so Diócesis nin de la so Provincia eclesiástica o Ilesia autónoma.

Acordies cola tradición católica, tolos obispos anglicanos tienen el mesmu rangu (son iguales ente sigo), salvo les diferencies funcionales ente los obispos diocesanos y los sos ayudantes, los obispos sufragáneos y coaxutores; pero toos son consideraos socesores de los apóstoles y, en cuanto tales, comparten, de manera colexada, el lideralgu de la Comunión anglicana (tal cosa como la "Ilesia anglicana", nun esiste sinón a nivel de denominación provincial).

Un obispu anglicanu actúa siempres, siquier de derechu, cola participación del cleru y los llaicos en toles decisiones trascendentales, al traviés de los sínodos o convenciones diocesanes (añales) o provinciales (xeneralmente trienales), siendo los obispos los pastores principales.

 
Enrique VIII d'Inglaterra, por Holbein el Mozu.

Anque los anglicanos reconocen que'l refugo a l'autoridá del Papa empecipiada por Enrique VIII d'Inglaterra condució a la Ilesia d'Inglaterra a esistir efeutivamente como entidá dafechu dixebrada de Roma, tamién reconocen la so continuidá con al respective de la medieval Ilesia Pre Reforma. Dafechu amás de les sos distintives costumes y lliturxa (por casu el Ritu de Sarum) el treme organizacional de la Ilesia d'Inglaterra taba yá establecíu al momentu d'efeutuase'l Sínodu de Hertford (ente 672 y 673), cuando tolos obispos ingleses fueron capaces, per primer vegada, d'actuar como un cuerpu, so la direición del Arzobispu de Canterbury. L'efeutu del Estatutu Restrictivu d'Apelaciones (Act in Restraint of Appeals) de 1533 y del Estatutu de Supremacía (Acts of Supremacy) de 1534, promulgaos por Enrique VIII foi, a cencielles, declarar que la Corona d'Inglaterra yera «la única cabeza suprema na tierra de la Ilesia d'Inglaterra, llamada Ecclesia Anglicana», y que'l Obispu de Roma nun tenía nenguna «mayor xurisdicción n'Inglaterra que cualesquier otru obispu estranxeru». El desarrollu posterior de los Trenta y nueve artículos de relixón y la promulgación de los Estatutos d'Uniformidá (Acts of Uniformity) remataron nel Alcuerdu Relixosu Isabelín, que dio llugar a una Ilesia que yera al empar católica y Reformada col monarca inglés (depués británicu) como'l so Gobernador supremu.

L'Anglicanismu en contestu ecuménicu editar

 
Anglocatólicos en procesión de la Virxe de Walsingham, de la Cofradería Nacional Anglicana de Walsingham.

L'Anglicanismu ta presente principalmente nos países de fonderada cultural británicu, como les antigües colonies ingleses n'América (Canadá, los Estaos Xuníos y parte de les Antilles), según Australia, Nueva Zelanda, Sudáfrica, dellos países del Sureste d'Asia, y d'África.

Mientres el reináu de la reina Sabela I d'Inglaterra, catorce obispos fueron depuestos de les sos sedes episcopales, sacante la diócesis de Llandaff (depués pasaría a formar parte de la Ilesia inglesa). La sede de Canterbury taba vacante. Surdió la cuestión de cómo llograr una consagración que caltuviera infrayable la Socesión Apostólica, una y bones l'Obispu de Llandaff refugó oficiar la consagración del Nuevu Arzobispu de Canterbury. Matthew Parker fuera escoyíu por Sabela I pa ocupar dicha see.

Nel "Book of Common Prayers" reformáronse les fórmules de consagración episcopal, quitando les qu'aluden a la intención consagratoria (esencial al Sacramentu). Por esto, los Obispos nun son de socesión apostólica por doble motivu: los ordenaos por Parker, porque él nun lo yera válidamente (foi 'nomáu' non 'ordenáu'), y los 'consagraos' según el Common Prayer, por escarecer el ritu de la so ordenación d'intención consagratoria manifiesta.

Los teólogos anglicanos sostienen que la Comunión anglicana conserva la socesión apostólica, tamién conocida como episcopáu históricu, elementu fundamental de catolicidá. Sicasí, esta afirmación nun ta llibre de discutinios. N'efeutu el papa Lleón XIII na Bulda Apostolicae Curae de 1896, tres un estudiu canónicu, teolóxicu y sacramental sobre les formes rituales utilizaes na Ilesia Anglicana, decidió desconocer la validez de les órdenes sagraes conferíes col ritu anglicanu. Sobromanera, la Ilesia ortodoxa -especialmente'l Patriarcáu de Antioquía-, espresó en 1922 que consideraba les órdenes anglicanes como equiparables a les de la Ilesia de Roma y les otres Ilesies orientales.

Ente 2007 y 2009, numberosos obispos y fieles anglocatólicos de la TAC (Comunión Anglicana Tradicional) que nun tán en comunión con Canterbury pidieron la entrada na Ilesia católica romana, polo que'l 4 de payares de 2009, el papa Benedicto XVI publicó la Constitución apostólica Anglicanorum cœtibus, qu'ufierta una normativa xeneral que regule la institución y la vida de los Ordinariatos personales p'aquellos fieles anglocatólicos que deseyen entrar corporativamente na comunión plena cola Ilesia católica romana.

Les ilesies de la Comunión anglicana, fueron pioneres nel Ecumenismu: el diálogu fraternal, teolóxicu, y de cooperación social ente los cristianos de diverses ilesies y denominaciones, según tamién nel diálogu interreligioso. La conferencia d'Edimburgu que, en 1910, axuntó a delles denominaciones evanxéliques, cuntó tamién cola activa presencia organizativa de la Ilesia d'Inglaterra. Cuando en 1948 fundóse'l Conseyu Mundial d'Ilesies, colos sos filiales per delles partes del mundu, los anglicanos de tol mundu fueron los primeres en responder y comprometese nesti diálogu.

Dende mediaos del sieglu XX, los anglicanos tuvieron dispuestos a proyeutos d'unidá cristiana que supunxeron la so desapaición como denominación, en bien d'una unidá más amplia con otros cristianos. Estos son los casos de les llamaes Ilesies Xuníes, como: Bangladex, Paquistán, Norte de la India, Sur de la India; estes ilesies entamáronse ante la necesidá d'ufiertar un testimoniu d'unidá a los non-cristianos, les comunidaes arreyaes llegaron a importantes alcuerdos, aceptando simultáneamente la práutica del bautismu de neños según el d'adultos, y un exerciciu episcopal non gubernativu.

Esisten Ilesies Xuníes en Canadá y Australia, de les cualos les Ilesies anglicanes d'esos países nun entraron a formar parte, pero a les que sofiten llargamente y coles cualos caltienen programes conxuntos.

Les ilesies del Norte y Sur de la India, Bangladex y Paquistán, nun son provincies anglicanes, pero tán en comunión cola familia anglicana, y los sos obispos tienen asientu na Conferencia de Lambeth.

Divisiones organizativas editar

Dientro de la Ilesia Anglicana, pueden estremase tres clases d'anglicanos, no que respecta'l so acercamientu a les doctrines bíbliques, católiques y lliberales:

a-High Church. El círculu más conservador de la ilesia Anglicano y cercano principalmente a l'aristocracia inglesa, que caltién conceutos católicos no que respecta al cultu y al ecumenismu. El so principal reflexu dientro del cultu ye l'aceptación de los siete sacramentos católicos, les imáxenes icónicas del catolicismu (nun les veneren pero tampoco prohiben qu'otros miembros facer), y el marcáu ecumenismu cola Ilesia católica romana, d'ende los famosos Anglocatólicos.

b- Low Church. El círculu más reformáu de la ilesia Anglicana, amestáu cola historicidad direuta de la reforma de Latimer, y los posteriores reformaos como Owen, Chadwick y Ryle, y parte de los llamaos "puritanos" que llegaron a establecer la colonia británica en Norteamérica que pasaría a ser Estaos Xuníos, d'ellí dixebráronse dalgunes d'elles nes llamaes "ilesies episcopales". Estos círculos son los más apegaos a los 39 artículos y al llibru d'oración común tradicional, nun se rellacionen colos católicos romanos y faen énfasis nel so sentíu protestante del anglicanismu, como parte del cristianismu históricu, apostólicu, católicu (entiéndase por universal, que la ilesia de Cristu ta en toles partes de la tierra) y reformáu, son d'enclín mayormente calvinista, y apegaos a los preceptos reformaos como los cinco soles (Sola Escritura, Sola Gracia, Sola Fe, Solu Cristu, Solo a Dios seya la gloria), y el famosu TULIP, o los cinco puntos del calvinismu.

c- Lliberales. Nun ye un círculu estreme, solo pa temes d'ordenamientu poder considerar d'esa manera. Estos lliberales son aquellos que realizaron los últimos cambeos y apertures na ilesia anglicana, sobremanera na mesma Inglaterra y en países como Canadá, E.E.X.X, Australia, que nun quier dicir que toles ilesies anglicanes d'estos países sían lliberales. Tán a favor de l'apertura al ministeriu femenín (designación de presbíteros, pastores y arzobispos femeninos), l'ordenamientu homosexual, el casoriu homosexual y un fuerte enclín a idees socialistes.

Crítiques editar

Les principales crítiques y disyuntives na Ilesia Anglicana correspuenden a los problemes ente los bandos conservador y lliberal (minoría) en redol al accesu de muyeres y de persones abiertamente homosexuales al Sacramentu del orde sagráu. Mientres los primeres (conservadores) refuguen la ordenación de muyeres y d'homosexuales, argumentando razones teolóxiques y morales, los restantes (lliberales) promueven la idea, señalando la necesidá d'una equidad ente homes y muyeres. Por cuenta de esto, creóse un clima bien aponderáu dientro de la Comunión anglicana, creándose asina un fondu quebre dientro d'esta institución.[ensin referencies]

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

Notes editar

  1. Una llista más completa n'inglés atópase equí
  2. Una alusión al art #6 sobre l'autoridá de les Escritures de los Trenta y nueve artículos

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: anglicanismu
  2. Avis, Paul. "What is Anglicanism?" en Sykes, Stephen y Booty, John. The Study of Anglicanism (SPCK 1988) p. 405
  3. Williams, Rowan. "Discursu ante la Conferencia Diocesana de Monmouth" (2002) [1]
  4. Neill, Stephen. L'Anglicanismu, IERE Madrid s/f p.395
  5. 5,0 5,1 Wright, J. Robert. "An Essay in Terminology" en Sykes, Stephen y Booty, John. The Study of Anglicanism (SPCK 1988) p. 426
  6. Avis, Paul. "What is Anglicanism?" en Sykes, Stephen y Booty, John. The Study of Anglicanism (SPCK 1988) páxs. 406s
  7. 7,0 7,1 Chadwick, Owen. The Reformation Pelican (1966) páxs. 11—13 y páxs. 18; 31 respectivamente
  8. Anglican Communion "About us" (n'inglés)
  9. Carey, George (arz. de Canterbury). "Introduction" en Bunting, Ian (ed) Sharing the Anglican Way Hodder & Stoughton (1996) p. 18
  10. Avis, Paul. "What is 'Anglicanism'?", en The Study of Anglicanism, editorial S. Sykes and J. Booty (Londres: SPCK, 1988), páxs. 417-19
  11. Traducíu de Evans, G.R. y Wright, Robert (eds). The Anglican Tradition SPCK (1991) pp 354s

Enllaces esternos editar