Andrés Manuel del Río

Andrés Manuel del Río Fernández (10 de payares de 1764Madrid – 23 de marzu de 1849Ciudá de Méxicu) foi un científicu y naturalista hispanu, descubridor del elementu químicu vanadiu, al qu'él nomó eritronio.[2]

Andrés Manuel del Río
Vida
Nacimientu Madrid10 de payares de 1764[1]
Nacionalidá España
Muerte Ciudá de Méxicu23 de marzu de 1849[1] (84 años)
Estudios
Estudios Universidá d'Alcalá
Llingües falaes castellanu
Oficiu químicu, naturalista, profesor universitariuxeólogu
Emplegadores Universidá Nacional Autónoma de Méxicu
Influyencies Abraham Gottlob Werner
Miembru de Academia Francesa de les Ciencies
Cambiar los datos en Wikidata

Formación editar

Estudió química analítica y metalurxa n'España. Realizó estudios de filosofía, teoloxía y lliteratura y graduóse como bachiller en 1780 na Universidá d'Alcalá y darréu ingresó na Escuela de Minería de Almadén. Más tarde treslladóse a Francia onde estudió en París so la direición del químicu Jean d'Arcet. En 1786 foi pensionado pola corona española pa siguir los cursos de l'Academia de Mines de Schemnitz, (Hungría, entós parte del imperiu austriacu, y anguaño, Banska Stiavnica, n'Eslovaquia). Siguió darréu los sos estudios en Freiberg, n'Alemaña, so la direición d'Abraham Gottlob Werner. Dizse, anque nun hai manera de comprobalo, qu'aportó a discípulu d'Antoine Lavoisier en París y tuvo que fuxir escorríu a Inglaterra, dempués de que Lavoisier, consideráu'l fundador de la química moderna, fora executáu na guillotina. Don Andrés llegó tamién a collaborar col Ablaya Haüy, consideráu como'l padre de la cristalografía.

Minería na Nueva España editar

En 1792 inauguróse'l Real Seminariu de Minería de la Nueva España, a partir d'un decretu del rei Carlos III, al envís de reformar la minería y metalurxa na rexón. El mozu Andrés Manuel del Río foi comisionado pa ocupar la cátedra de Química y Mineraloxía de la nueva institución dirixida por Fausto Elhúyar (1755-1833), descubridor del tungsteniu. Río aportó al puertu de Veracruz el 20 d'ochobre de 1794, a bordu del navío San Francisco de Alcántara procedente de Cádiz. Una vegada na Nueva España, realizó una bien pervalible llabor docente y d'investigación. Aportó a direutor del Seminariu de Minería y realizó importantes estudios de minerales y desarrollos de novedosos métodos de minería. En Méxicu, Andrés Manuel del Río foi collaborador y amigu del naturalista alemán Alexander von Humboldt quien escribió a cuenta del so colega: “ye en Méxicu onde s'hai impresu la meyor obra mineralóxica que tien la lliteratura española, los Elementos de Orictognosia escrita pol señor Del Río”. Ello ye que esta obra vieno ser el primer llibru de mineraloxía escritu en toa América. El barón Humboldt participó viviegamente nos llabores del Real Seminariu, al llau d'Andrés Manuel del Río. Entamó escursiones a Chapultepec, a la zona basáltica del Pedregal del Xitle (Pedregal de San Ángel) y al Peñón de los Baños, recoyendo datos y muestres de minerales y roques que sometió a ensayos químicos pa identificación.

En 1820 foi electu diputáu ante les cortes españoles, onde adoptó postures separatistes abogando siempres pola secesión de la Nueva España. Atopar en Madrid cuando se concretó la Secesión de la Nueva España. Convidáu a permanecer n'Europa, Andrés Manuel del Río decidió volver a lo que llamó “la so patria”. Dempués del aturbolináu periodu de les guerres de secesión, el gobiernu autónomu de Méxicu decretó en 1829 la espulsión d'una parte de la población peninsular residente nel "país", con notables esceiciones, ente les cualos atopábase'l casu de Don Andrés. Estes midíes impactaron de manera decisiva les actividaes del Seminariu de Minería y de fechu el so direutor Fausto Elhúyar, viose obligáu a arrenunciar y a salir del "país". Indignáu cola midida, Andrés Manuel del Río decidió solidarizase colos espulsaos exiliándose voluntariamente na Ciudá de Filadelfia nos Estaos Xuníos d'América, onde foi llargamente reconocíu, viendo la so obra escrita reeditada. Finalmente tornó a Méxicu en 1834 y asumió nuevamente la so cátedra de Mineraloxía.

El descubrimientu del vanadiu editar

 
El vanadiu nun s'atopa n'estáu nativu, pero ta presente en minerales como la vanadinita, Pb5(VO4)3Cl.

En 1801, al esaminar muestres minerales procedentes de Zimapán nel actual Estáu d'Hidalgo en Méxicu, Andrés Manuel del Río llegó a la conclusión de qu'atopara un nuevu elementu metálicu. Preparó dellos compuestos con él y al reparar la diversidá de colores que presentaben, denominar "pancromio" (munchos colores, en griegu). Poco dempués, al reparar que los compuestos calecíos camudaben el so color en candia, denominó al nuevu elementu como eritronio (eritros, significa colloráu en griegu). Un añu dempués apurrió muestres que conteníen el nuevu elementu a Alexander von Humboldt, quién los unvió a Hippolyte Victor Collet-Descotils en París pal so analís. Collet-Descotils analizó les muestres ya informó, equivocadamente, que contenía namái Cromu polo que von Humboldt, de la mesma, refugo la pretensión del so amigu Andrés sobre un nuevu elementu.[2]

Muerte y reconocencia editar

 
Palaciu de Minería, na Ciudá de Méxicu

Andrés Manuel del Río morrió a los 84 años d'edá, depués d'una bien rica vida académica. La so obra y pensamientu políticu lliberal fueron fundamentales pa la construcción esitosa de la nueva nación mexicana. Foi miembru fundador del Palaciu de Minería (Colexu de Minería) y sentó les bases pa la creación de lo que güei ye l'Institutu de Xeoloxía de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. Foi miembru de la Real Academia de Ciencies Naturales de Madrid, de la Sociedá Werneriana d'Edimburgu, de la Real Academia de Ciencies del Institutu de Francia, de la Sociedá Económica de Leipzig, de la Sociedá Linneana de Leipzig, de la Real Academia de Saxonia, de la Sociedá Filosófica de Filadelfia, presidente de la Sociedá Xeolóxica de Filadelfia y del Llicéu d'Historia Natural de Nueva York, ente otres munches.

La so estensa obra científica inclúi'l descubrimientu y descripción de delles especies minerales, según la innovación de métodos pa la estracción de minerales na industria minero. A la so muerte, l'importante distritu mineru qu'inclúi Batopilas, en Chihuahua foi bautizáu col so nome, siendo anguaño'l Distritu Xudicial Andrés del Río.

 
Una muestra de vanadiu.

El prestigiado Premiu Nacional de Química “Andrés Manuel del Río” foi instituyíu pola Sociedá Química de Méxicu, A. C. en 1964, cola cuenta de faer una reconocencia pública nacional al llabor realizáu por profesionales de la química que contribuyeron de manera estraordinaria a alzar la calidá y el prestíu del oficiu. Consiste nuna medaya cola efixe d'Andrés Manuel del Río y una placa conmemorativa.

Obra científica selecta editar

 
Diagrama de configuración electrónica del Vanadiu.
  • Elementos de Orictognesia o de la conocencia de los fósiles, dispuestos según los principios d'A.G. Werner, pal usu del Real Seminariu de Minería de Méxicu. 1795.
  • Analyse des deus nouvelles espéces minérales composées de séléniure de cinc et de sulfure de mercure. Annals des Mines, París, 5, 1829.
  • Découverte de l´iodure de mercure au Mexique. Annals des Mines, París, 5, 1829.
  • Elementos de Orictognesia, o de la conocencia de los fósiles según el sistema de Bercelio; y según los principios de Abraham Góttlob Wérner, cola sinonimia inglesa, alemana y francesa, pa usu del Seminariu Nacional de Minería de Méxicu. Filadelfia 1832.

Notes y referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 4339/andres-manuel-del-rio-y-fernandez. Apaez como: Andrés Manuel del Río y Fernández. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. 2,0 2,1 Garritz Ruiz, Andoni, Curtia historia de la educación química en Méxicu, Bol. Soc. Quím. Méx. 2007, 1(2), 77-97, «En 1801, como resultancia del estudiu d'un mineral de Zimapán, Del Río afayó un nuevu elementu químicu más, al que llamó "eritronio", por formar colos álcalis sales que se poníen coloraes. Darréu Alexander von Humboldt convencer de que confundiera al eritronio col cromu (Cr), lo que resultó finalmente falsu. El metal foi redescubierto en 1830 por Sefstrom, quien-y denominó vanadiu (V), como lo conocemos güei

Bibliografía editar

  • Alessio Carbayos, Vito. El pernomáu maestru Andrés Manuel del Río. Méxicu, 1937. 31 p.
  • Arnaiz y Freg, Arturo. Andrés Manuel del Río: Estudiu biográficu. Méxicu: Casino Español de Méxicu, 1936.
  • Arnaiz y Freg, Arturo. Don Andrés del Río, descubrimientu del Eritronio (Vanadiu). Méxicu, D.F.: Cultura, 1948. 44 p.
  • Prieto, Carlos et al. Andrés Manuel del Río y la so obra científica: Segundu centenariu del so natalicio, 1764-1964. Méxicu: Compañía Fundidora de Fierro y Aceru de Monterrey, 1966. 81 p.
  • Ramírez, Santiago. Biografía del sr. D. Andrés Manuel del Río: Primer catedráticu de mineraloxía del Colexu de Minería. Méxicu: Imp. del Sagráu Corazón de Jesús, 1891. 56 p.
  • Ramírez, Santiago. Ensayos biográficos de Joaquín Velásquez de Lleón y Andrés Manuel del Río. Méxicu: UNAM, Facultá d'Inxeniería, Sociedá d'ex alumnos, 1983.
  • Colloráu, Onofre. La prioridá nos descubrimientos y la so rellación cola infraestructura científica. Meyora y Perspeutiva 20: 107-111 (1997). ISSN 0185-1411.

Enllaces esternos editar