Congresu de la República de Guatemala

.

Congresu de la República de Guatemala
(VIII Llexislatura[1])
Datos Xenerales
País Guatemala
Creación 11 d'ochobre de 1825 (198 años)
(Fundación oficial)
11 de marzu de 1945 (79 años)
(Denominación actual)
Tipu Unicameral
Llende 4 años prorrogables al traviés de reeleición
Lideralgu
Presidente Álvaro Arzú Escobar, Unionista
Primer Vicepresidente Felipe Alejos, Toos
Segundu Vicepresidente Javier Hernández, FCN
Tercer Vicepresidente Dolores Beltrán, MR
Estructura
Miembros 158 diputaos
Guatemala_Election.svg
Congresu
Grupos representaos
Gobiernu
  44   LIDER   18   Toos   17   PP   11   FCN-Nación   05   CREOOposición:  36   XUNE   07   Alcuentru   06   UCN   03   PAN      
Salariu Q 29,000.00
Atribuciones Constitución Política de la República de Guatemala
Lema
Dios, Unión, Llibertá
Sedes
{{{salon_sesiones}}}
Palaciu Llexislativu, na 8a. Avenida Zona 1, Ciudá de Guatemala
Cronoloxía
Asamblea Nacional Llexislativa (denominación anterior) Congresu de la República de Guatemala Vixente
[editar datos en Wikidata]


El Congresu de la República de Guatemala (nome oficial L'Honorable Congresu de la República de Guatemala) ye'l órganu llexislativu unicameral de Guatemala. Ta conformáu por 300 diputaos electos democráticamente, de manera direuta, pa un periodu de cuatro años con posibilidá de reeleición. El Congresu de la República cunta con dos periodos de sesiones añales, el primeru tomando del 14 de xineru al 15 de mayu y el segundu del 1 d'agostu al 30 de payares. Les sesiones son efectuaes nel Palaciu Llexislativu, allugáu na Zona 1 de la Ciudá de Guatemala.[2]

L'Organismu Llexislativu de la República de Guatemala (OL) ye unu de los organismos del Estáu, qu'exerz el poder llexislativu. Esto ye, que tien la potestá llexislativa pa faer les lleis que favorezan al desenvolvimientu integral del país, según, procurar el bienestar común ente los habitantes. Ta compuestu polos diputaos del Congresu de la República y pol personal téunicu y alministrativu.

El Congresu de la República, que ye'l principal órganu del Organismu Llexislativu, tien la so sede nel Palaciu Llexislativu, que s'atopa na Zona 1, Centru Históricu, de la Ciudá de Guatemala.

Marcu llegal editar

El Congresu de la República rexir pola siguiente base llegal:[3][4]

Normativa constitucional editar

Normativa ordinaria editar

  • Llei Orgánica del Organismu Llexislativu, Decretu Llexislativu 63-94.
  • Llei del Serviciu Civil del Organismu Llexislativu, Decretu Llexislativu 36-2016.
  • Reglamentu de la Llei del Serviciu Civil del Organismu Llexislativu.

Historia editar

Congresu de la República como cuerpu llexislativu tien el so orixe nos primeros años del país a partir de la firma del Acta d'Independencia d'América Central fecha'l 15 de setiembre de 1821 y de l'Acta d'Independencia de 1823, onde se dixebraba del Imperiu Mexicanu, tres un fallíu intentu d'anexón a dichu imperiu pero coles mesmes, tamién se creaba la Federación Centroamericana. Por ello, ye que'l 24 de xunu de 1823 instalóse'l primera cuerpu llexislativu llamáu Asamblea Nacional Constituyente, que promulga'l 1 de xunetu del mesmu añu, l'acta denomada como Decretu d'Independencia Absoluta de les Provincies Xuníes del Centru d'América y de la Creación de la Federación. Col documentu enantes dichu créase les Provincies Xuníes del Centru d'América.[5][6]

El 27 d'avientu de 1823, l'Asamblea Nacional Constituyente promulga les Bases Constitucionales, siendo tas el fundamentu de la Federación Centroamericana por un curtiu ralu de tiempu, nes mesmes establecíen los altos poderes federales y estatales o provinciales. Nel casu del poder llexislativu, establecióse tanto a nivel federal como a nivel estatal o provincial. Nel primeru, el poder llexislativu moraba nel Congresu Federal de Centro América o Congresu de la Unión Centroamericana, siendo'l mesmu de tipu unicameral, y coles mesmes tamién la sanción de les lleis qu'esti órganu llexislativu promulgaba, correspondía-y al Senáu, un cuerpu entemediu o mistu qu'exercía dalgunes de les atribuciones d'una cámara alta convencional y coles mesmes yera un órganu conseyeru del poder executivu. Y en el segundu, el poder llexislativu estatal o provincial moraba nun Congresu de Representantes, que exercía les mesmes funciones que'l Congresu Federal y tamién esistía un Conseyu Representativu, que exercía les mesmes funciones del Senáu.

El 22 de payares de 1824, nuevamente l'Asamblea Nacional Constituyente promulga un documentu de calter constitucional pero nesti casu ye la Constitución de la República Federal de Centro América (cola cual terminar la esistencia de les Provincies Xuníes del Centru d'América y pasóse al entamu de la República Federal de Centro América), na cual establecíase'l poder llexislativu tanto a nivel federal como a nivel estatal o provincial como se fixera nes Bases Constitucionales de 1823 colos mesmos órganos descritos nel párrafu anterior pero coles siguientes diferencies: la primeru, ye que se camuda'l nome del órganu en que moraba'l poder llexislativu estatal o provincial pol de Asamblea y la segunda, ye qu'esti documentu promulgáu yera una carta magna.

Polo enantes dicho nel párrafu pasáu, el 11 d'ochobre de 1825, promúlgase la primer Constitución Política del Estáu de Guatemala, na cual establecíase que'l poder llexislativu estatal debía de morar nun únicu órganu llamáu Asamblea del Estáu de Guatemala, siendo los sos proyeutos aprobáu y sancionar pol Conseyu Representativu. L'Asamblea del Estáu de Guatemala axuntóse enantes el 15 de setiembre de 1824 pa la redaición de dichu documentu yá mentáu, que foi aprobáu como se describió enantes.

En 1839, Guatemala dixebrar de la República Federal de Centro América, sol mandatu de Rafael Carrera y Turcios, tres dicha separación el 25 de xunetu d'esi mesmu añu, l'Asamblea Nacional Constituyente formada nesi periodu promulga los siguientes decretos: la Declaración de los Derechos del Estáu y los sos Habitantes, la Llei Constitutiva del Supremu Poder Executivu del Estáu de Guatemala y Llei Constitutiva del Supremu Poder Xudicial del Estáu de Guatemala, que son conocíos como los Decretos de l'Asamblea Nacional Constituyente de 1839. El poder llexislativu nesi tiempu yera exercíu pol órganu mentáu enantes.

El 19 d'ochobre de 1851, ye promulgáu l'Acta Constitutiva de la República de Guatemala pola Asamblea Nacional Constituyente, nel que s'axustaba que'l poder llexislativu moraba nun órganu llamáu Cámara de Representantes.

El 11 d'avientu de 1879, n'otra nueva ocasión emítese un documentu constitucional llamáu Llei Constitutiva de la República de Guatemala, onde se citaba que'l poder llexislativu debía de recibir en cuerpu llexislativu llamáu Asamblea Nacional Llexislativa de la República de Guatemala.

El 9 de setiembre de 1921, nuna nueva xunta de l'Asamblea Nacional Constituyente, que foi convocada, apruébase la segunda Constitución de la República Federal de Centro América, na cual establezse que'l poder llexislativu federal mora nun cuerpu llexislativu de calter bicameral denomináu Congresu Federal de Centro América, siendo'l mesmu conformáu por una Cámara de Senadores o Senáu, que ye la Cámara Alta, y por otra llamada Cámara de Diputaos, que ye la Cámara Baxa. Ente que s'axustaba tamién que'l poder llexislativu de los Estaos moraba nuna Asamblea Nacional Llexislativa.

El 11 de marzu de 1945, la Constitución Política de la República de Guatemala (d'esi mesmu añu), axustaba que'l poder llexislativu debía de morar nuevamente nun órganu de tipu unicameral, que yera conocíu como Congresu de la República de Guatemala, siendo según conózse-y anguaño al Organismu Llexislativu y camudándose asina, la denominación d'Asamblea Nacional Llexislativa por dichu nome actual. Darréu, y por aciu Decretu Númberu 188 establecióse que toa llei vixente de la República en qu'apaeza los nomes d'Asamblea Nacional Llexislativa o a cencielles Asamblea tendrá d'entendese substituidos polos de Congresu de la República de Guatemala o nel so casu Congresu.[7][8][9]

Consecuentemente, dempués de la Constitución Política de la República de 1945, diéronse dellos Golpes d'Estáu, creándose mientres un periodu de cuarenta años, nueves constituciones con periodos de vixencies relativamente curties, tas constituciones son: la Constitución Política de la República de 1956 (aprobada'l 2 de febreru de 1956), la Constitución Política de la República de 1965 (aprobada'l 15 de setiembre de 1965) y la Constitución Política de la República de 1985 (aprobada'l 31 de mayor de 1985 y entrando en vixencia'l 14 de xineru de 1986), siendo ta última la qu'anguaño sigue en vixencia. Sicasí, mientres el tiempu percorríu dende la Constitución de 1945 hasta l'actual y pasando por caúna de les enantes mentaes, el nome del Organismu Llexislativu sigue siendo l'actual.[10]

En resume, el Congresu de la República de Guatemala (como anguaño conózse-y) camudó de nome a lo llargo de más de cien años d'historia pero la so esencia nun camudó porque sigue siendo la mesma y la de tener la potestá llexislativa que-y confier el pueblu. Los nomes colos que se-y conoció al Congresu de la República son los siguientes:

  • Asamblea Nacional Constituyente (24 de xunu de 1823 - 27 d'avientu de 1823)
  • Congresu de Representantes del Estáu de Guatemala (27 d'avientu de 1823 - 22 de payares de 1824)
  • Asamblea del Estáu de Guatemala (22 de payares de 1824 - 25 de xunetu de 1839)
  • Asamblea Nacional Constituyente (25 de xunetu de 1839 - 19 d'ochobre de 1851)
  • Cámara de Representantes de la República de Guatemala (o Asamblea Nacional Llexislativa de la República de Guatemala)[11] (19 d'ochobre de 1851 - 11 d'avientu de 1879)
  • Asamblea Nacional Llexislativa de la República de Guatemala (o Asamblea Llexislativa de la República de Guatemala)[12] (11 d'avientu de 1879 - 11 de marzu de 1945)
  • Congresu de la República de Guatemala (11 de marzu de 1945 - anguaño)

Presentáronse delles iniciatives pa poder modificar la Constitución, ente les cualos podemos mentar dos iniciatives que son la 4031 y la 4028, que pretenden dientro de munchos cambeos, modificar aspeutos del órganu llexislativu.[13] La primera, pretende, esaniciar o suprimir el sistema eleutoral o la eleición de diputaos per llistáu nacional, amenorgar el númberu de diputaos al traviés d'aumentar el númberu de la población necesaria pa la so eleición (esto ye, escoyer a un diputáu per cada cientu venti mil persona, en vegada, de cada ochenta mil), la eleición de diputaos pero al traviés d'una planilla uninominal, tou esto, ente otres, nos referente al Organismu Llexislativu.[14] La segunda, pretende, camudar el calter del Congresu de la República, esto ye, camudalo de tipu unicameral a bicameral, creándose una cámara alta llamáu Senáu y la otra Cámara de Diputaos, siendo ta la cámara baxa. Pero, tou esto, sigue siendo a cencielles proyeutos de reformes.[15] Sicasí esisten munches otres iniciatives engavetadas nel Congresu.

Potestá llexislativa editar

La Constitución Política de la República, diz nel so artículu 157, lo siguiente:

La potestá llexislativa correspuende al Congresu de la República, compuestu por diputaos electos direutamente pol pueblu en sufraxu universal y secretu, pol sistema de distritos eleutorales y llista nacional, pa un periodu de cuatro años, pudiendo ser reelectos.

La Llei Orgánica del Organismu Llexislativu, diz d'igual manera a lo anterior nel so artículu 1, lo siguiente:

La potestá llexislativa correspuende al Congresu de la República, integráu por diputaos electos direutamente pol pueblu en sufraxu universal, pol sistema de llista nacional y de distritos eleutorales.

En resume, la potestá llexislativa pertenez-y puramente al Congresu de la República.

Sesiones editar

El periodu añal de sesiones del Congresu de la República empecipia'l 14 de xineru de cada añu, ensin necesidá de convocatoria. El Congresu axuntar en sesiones ordinaries del 14 de xineru al 15 de mayu y del 1 d'agostu al 30 de payares de cada añu. Axúntase tamién en sesiones estraordinaries cuando seya convocáu pola Comisión Permanente o pol Organismu Executivu pa conocer los asuntos que motivaron la convocatoria. Puede tamién conocer d'otres materies col votu favorable de la mayoría absoluta del total de diputaos que lu integren. El venticinco per cientu de diputaos o más tien derechu a pidir a la Comisión Permanente la convocatoria del Congresu por razones abondes de necesidá o conveniencia pública. Si solicitar a lo menos la metá más unu del total de diputaos, la Comisión Permanente tendrá de proceder darréu a la so convocatoria.

Al empecipiar cada sesión ordinaria, la Presidencia del Congresu conforme la invocación contenida nel preámbulu de la Constitución tendrá d'espresar:

"Invocando'l nome de Dios nós los Diputaos d'esti Congresu comprometemos a consolidar la organización xurídica y política de Guatemala: afirmando la primacía de la persona humana como suxetu y fin del orde social; reconociendo a la familia como xénesis primariu y fundamental de los valores espiritual y moral de la sociedá; responsabilizando al Estáu de la promoción del bien común, del afitamientu del réxime de la llegalidá, seguridá, xusticia, igualdá, llibertá y paz. Que Dios déanos sabiduría y que la Nación xúlguenos". Artículu 71, Llei Orgánica del Organismu Llexislativu

Mayoría calificada y absoluta editar

Son los dos tipos de mayoría que'l Congresu de la República puede exercer cuando realiza les sos votaciones respeutives.

Mayoría calificada editar

La mayoría calificada (cualificada o especial reforzada) ye'l tipu de votación onde se riquir de les dos terceres partes del total de diputaos que conformen el Congresu de la República (anguaño sería 105 de los 158 diputaos). El Congresu exercer nos siguientes casos:

  • Pa ratificar cualquier resolución, tratáu o conveniu internacional que tenga que ver col artículu 172 de la Constitución.
  • Pa realizar reformes constitucionales, previu dictame de la Corte de Constitucionalidá y ratificáu por aciu consulta popular.
  • Pa realizar reformes a les lleis constitucionales, previu dictame de la Corte de Constitucionalidá.
  • P'aprobar una llei d'urxencia nacional o pa refugar el vetu presidencial.
  • Pa declarar si haber de dar llugar pola mor contra los funcionarios descritu nel artículu 165 lliteral h de la Constitución.
  • Pa conceder al traviés del Bancu de Guatemala, financiamiento en casos de catástrofes o desastres públicos por pidimientu del Presidente de la República.
  • Pa crear o suprimir entidaes descentralizaes y autónomes.
  • Pa declarar la incapacidá física o mental del Presidente, previu dictame d'una comisión de cinco médicos designaos pola Xunta Direutiva del Colexu respeutivu a solicitú del Congresu.
  • Pa ratificar el votu de falta d'enfotu dau a un ministru d'Estáu.
  • Para designar a la persona qu'hai de ser Presidente por falta absoluta del binomiu presidencial escoyíos pol pueblu.
  • P'aprobar una ampliación presupuestaria si la opinión del Organismu Executivu fuera desfavorable.
  • Pa convocar a l'Asamblea Nacional Constituyente al envís de reformar el Capítulu I del Títulu II de la Constitución.
  • Pa crear nueves Comisiones de Trabayu.
  • Pa cuando rícase n'otros casos especiales o vital importancia.

Mayoría absoluta editar

La mayoría absoluta ye'l tipu de votación onde se riquir la metá más unu del total de diputaos que conformen el Congresu de la República (anguaño sería 80 de los 158 diputaos). El Congresu exercer nos siguientes casos:

  • Pa la eleición de los altos funcionarios del Estáu y otros funcionarios públicos que-y son asignaos pola Constitución y la lleis.
  • Pa decretar, reformar y derogar les lleis.
  • Pa realizar la consulta facultativa a la Corte de Constitucionalidá sobre la constitucionalidá de cualesquier, llei, tratáu, conveniu o resolución.
  • Pa cuando rícase d'igual manera n'otros casos ordinarios.
  • Pa conocer otros asuntos o materies cuando fueren convocaos a sesión estraordinaria polos facultaos pa faelo.
  • P'aprobar resoluciones sacante aquelles que rican un númberu especial.
  • P'aprobar el votu de falta d'enfotu a un ministru d'Estáu.

Funciones y atribuciones editar

Les funciones que realiza'l Congresu de la República son les siguientes:

  1. Función constituyente derivada, constituyida o de reforma: puede reformar la Constitución al traviés iniciatives o proyeutos.
  2. Función de representación y direición política: la primera ye porque actúa en representación de la sociedá polo xeneral; y la segunda, porque consiste n'empobinar los oxetivos principales que propón el gobiernu d'un país y n'escoyer los preseos y aiciones pa faelos realidá, nuna visión de llargu plazu sobre determinaes cuestiones.
  3. Función llexislativa o de creación de normativa: consiste na capacidá pa crear, emitir y formular normes, según reformales o derogales, n'estrictu apegu a les regles constitucionales y a les que'l mesmu organismu creó pal so funcionamientu. Esta función implica, amás, que se presenten proyeutos de resolución, alcuerdos llexislativos y puntos escuédigos.
  4. Función de control públicu y fiscalización: implica la vixilancia de que l'exerciciu de poder del Organismu Executivu calténgase apegáu a la llei, según el siguimientu al cumplimientu de toos aquellos compromisos qu'este asume. Por casu: Llamar a distintos funcionarios públicos por que rindan informes sobre asuntos públicos.
  5. Función de control políticu: implica que pueden llamar a los Ministros y otres autoridaes pa entrugalos poles sos actuaciones dientro del cargu y asina conocer sobre les acusaciones que se-yos formulen.
  6. Función xudicial: ye cuando hai o non llugar a la formación de procesos xudiciales, penales o d'otra índole en contra de los altos funcionarios sobre los que-y pertenez conocer en materia de antejuicio.
  7. Función electiva: según la Constitución y les lleis tienen d'escoyer a los funcionarios que-yos pertenez d'alcuerdu a los procedimientos preceptuados nes mesmes normatives.
  8. Función de protocolu: ta autorizáu pa recibir a Xefes d'Estáu y de Gobiernu d'otros países. Incluyendo tamién, cuando'l presidente del Congresu empresta y recibe el xuramentu de llei de los altos funcionarios del Estáu, cuando empecipia y cierra los sos periodos de sesiones, cuando da posesión de la Presidencia de la República al Vicepresidente pola falta absoluta del Presidente y cuando conmemora efemérides nacionales y en cualesquier otra ocasión.
  9. Función alministrativa: establez la so propia organización y funcionamientu al traviés de les sos normatives llegal y reglamentariu.
  10. Función presupuestaria: porque-y correspuende aprobar, improbar o modificar el Presupuestu d'Ingresos y Egresos del Estáu unviáu pol Organismu Executivu.
  11. Función en materia militar: porque-y correspuende declarar la guerra o paz, dexar el pasu d'exércitu estranxeru o l'establecimientu de bases militares estranxeres en territoriu nacional y n'última instancia desconocer al Presidente terminando'l so periodu constitucional, en tal casu l'Exércitu pasaría a tar sol so mandu (artículu 165 lliteral g).
  12. Otres funciones: les que se-yos son asignaes poles Constitución y otres lleis. Por casu: La convocatoria a eleiciones xenerales cuando'l Tribunal Supremu Eleutoral nun lo haber realizáu na fecha establecida pola llei (artículu 169 de la Constitución) según la iniciativa a realizar un procedimientu consultivu el cual ye convocáu pol órganu eleutoral mentáu enantes (artículu 173 de la Constitución).

Diputaos editar

Los Diputaos del Congresu de la República son funcionarios del Estáu, que representen al pueblu en toa actividá política o otra actividá que perteneza a la población de Guatemala, esto ye, son representantes del pueblu y dignatarios de la Nación. La Llei Orgánica del Organismu Llexislativu establez que los diputaos, individual y colectivamente, tienen de velar pola dignidá y el prestíu del Congresu, y son responsables ante'l Plenu y ante la Nación pola so conducta.

Requisitos editar

Articulo 162 Constitución Política de la República de Guatemala

Pa ser electu Diputáu del Congresu de la República, ríquese lo siguiente:

a. Ser guatemalianu d'orixe;

b. Tar nel exerciciu de los sos derechos ciudadanos.

Eleición editar

El Congresu esta compuestu por diputaos popularmente en sufraxu universal y secretu, faciendo usu del Métodu d'Hondt p'axudicar los escaños. Escuéyense diputaos distritales y nacionales per mediu de llistes eleutorales zarraes.

Cada unu de los departamentos de la República, constitúi un distritu eleutoral. El Conceyu de Guatemala conforma un distritu por sigo mesmu, el Distritu Central, y los otros conceyos del Departamentu de Guatemala conformen el distritu de Guatemala. Per cada distritu eleutoral tendrá d'escoyese a lo menos un diputáu, pol solu fechu de tar constituyíu como tal, y un númberu de diputaos proporcional a la población determinada nel últimu censu realizáu antes d'una eleición. Hasta'l censu de 2002, axudícase un diputáu adicional por cada 80000 habitantes. Amás, un númberu equivalente al venticinco per cientu del total de diputaos distritales va ser electu direutamente como diputaos por llista nacional, 31 según l'últimu censu.

En casu de falta definitiva d'un diputáu declara vacante'l cargu. Les vacantes enllénense, según el casu, llamando al postulante qu'apaeza na respeutiva nómina distrital o llista nacional de siguío del últimu cargu axudicáu.

De siguío preséntase'l númberu de diputaos que representen a cada distritu eleutoral en Guatemala:

?Asignación d'escaños del Congresu
Non. escaños Circunscripción(ye)
31 Llista Nacional
19 Distritu CentralConceyos del departamentu de Guatemala
11 Distritu Central
10 Huehuetenango
9 Alta Verapaz, San Marcos
8 Quiché
7 Quetzaltenango
6 Escuintla
5 Chimaltenango, Suchitepéquez
4 Jutiapa, Petén, Totonicapán
3 Chiquimula, Izabal, Jalapa, Retalhuleu, Sacatepéquez, Santa Rosa, Sololá
2 Baxa Verapaz, Zacapa
1 El Progresu
158 Total

Juramentación y toma de posesión editar

Los Diputaos electos, al tomar posesión de los sos cargos, empresten xuramentu de fidelidá y obediencia a la Constitución Política de la República, en presencia de la Llexislatura que'l so periodu remata. El xuramentu de llei ye tomáu pol Presidente del Congresu saliente. Los Diputaos electos axuntar ensin necesidá de convocatoria'l 14 de xineru del añu en que s'empecipie'l periodu llexislativu. Darréu dar# en la eleición de la Xunta Direutiva del Congresu y concluyíes les eleiciones, los electos ocupen los sos puestos.

Desempeñu d'otros cargos públicos editar

Los diputaos pueden desempeñar el cargu de ministru o funcionariu del Estáu o de cualesquier otra entidá descentralizada o autónoma. Nestos casos tendrá de concedése-yos permisu pol tiempu que duren nes sos funciones executives. Na so ausencia temporal, va ser sustituyíu pol diputáu suplente que correspuenda.

Sueldu editar

D'alcuerdu al Dto. 57-2008, denomada Llei d'Accesu a la Información Pública, diose a conocer que cada diputáu percibe un sueldu de Q.29,000.00 mensuales, coles mesmes gocien de prestaciones llaborales d'alcuerdu a les lleis.

Composición del Congresu Resultaos eleutorales = editar

El siguiente cuadru amuesa la composición del Congresu de la República pa la VIII Llexislatura pal periodu 2016-2020 y el númberu de miembros per bancada política:

Partíu !Votos Porcentaxe !Escaños +/–
Llibertá Democrática Anovada 885,620 19.10 44 +30
Unidá Nacional de la Esperanza 687,890 14.83 36 −12
Toos 451,768 9.74 18 Nuevu
Partíu Patriota 437,421 9.43 17 −39
Frente de Converxencia Nacional 405,922 8.75 11 Nuevu
Alcuentru por Guatemala 289,544 6.24 7 Nuevu
CREOPartíu Unionista 264,059 5.69 5 −8
Unión del Cambéu Nacional 251,578 5.43 6 −8
WinaqURNG–MAIZ 200,089 4.32 3 +2
Converxencia CPO-CRD 178,212 3.84 3 Nuevu
Visión con Valores 169,813 3.66 3 Nuevu
Partíu d'Avanzada Nacional 158,561 3.42 3 +1
Fuercia 95,855 2.07 2 Nuevu
Inválidos/Nulos 738,082 13.73
Total 5,375,103 100 158 0
Rexistraos 7,556,873 71.13

Bloques llexislativos editar

Los partíos que llogren representación nel Congresu entamar en grupos parllamentarios, denominaos bloques llexislativos o bancaes. Una bancada puede ser constituyida por 11 parllamentarios.

Xefatura de los Bloques editar

Según l'artículu 51 de la so Llei Orgánica, cada bloque llexislativu escueye a un xefe y un subjefe de Bloque, comunicándolo a la Xunta Direutiva del Congresu de la República, antes del 14 de xineru de cada añu. Si mientres l'intre del añu llexislativu, produzse dalgún cambéu na Xefatura o Subjefatura de Bloque, tien de comunicase a la Xunta Direutiva, Cuando se constituya un bloque llexislativu, mistu ya independiente, la comunicación a la Xunta Direutiva tien de roblase por tolos diputaos miembros del mesmu.

Integración editar

Conforme al artículu 2 de la so Llei Orgánica, l'Organismu Llexislativu, componer de la siguiente manera:

  • El Congresu de la República que por aciu los sos órganos exercen la función llexislativa (el Plenu del Congresu de la República, la Xunta Direutiva, la Presidencia,la Comisión Permanente, la Comisión de Derechos Humanos, les Comisiones de Trabayu, les Comisiones Estraordinaries y Les Comisiones Específiques y la Xunta de Xefes de Bloques Llexislativos); y

Organización editar

La organización funcional del Congresu de la República ye la siguiente:

  1. Plenu del Congresu de la República (o Llexislativu)
    1. Bloques Llexislativos
      1. Asistentes
      2. Asesores/Consultores
      3. Secretaríes
      4. Téunicos Operativos
    2. Comisiones de Trabayu Asistentes
      1. Asesores/Consultores
      2. Secretaríes
      3. Téunicos Operativos
  2. Xunta Direutiva
    1. Comisión Permanente #

Presidencia

    1. Direición Llexislativa ##

Asesoría Xurídica ## Auditoría # Primer, Segunda y Tercer Vicepresidencia

    1. Unidá de Fiscalización
  1. 5. Primer, Segunda, Tercer, Cuarta y Quinta Secretaría
  2. Direición de Personal
  3. Direición Alministrativa
    1. Unidá de Modernización
    2. Unidá d'Informática ##

Unidá de Comunicación Social

    1. Unidá de Protocolo ##

Unidad de Seguridá # Direición Financiera

Xunta Direutiva editar

La Xunta Direutiva del Congresu de la República, ye la encargada de dirixir les sesiones ordianarias y estraordinaries del mesmu organismu, y de conocer la situación financiera y alministrativa del Organismu Llexislativu, amás ye escoyida pol mesmu Congresu de la República pal periodu d'un añu, amás ríxese pola Constitución y la Llei Orgánica respeutiva. La Xunta Direutiva del Congresu ta formada por nueve cargos principales:

  • Un Presidente, quien ye'l Presidente del Congresu de la República y la so Xunta Direutiva;
  • Trés Vicepresidentes, quien son Vicepresidentes del Congresu de la República de Guatemala y la so Xunta Direutiva;
  • Cinco Secretarios, quien son Secretarios del Congresu de la República de Guatemala y la so Xunta Direutiva.

Xunta Direutiva - VII Llexislatura: (2014-2015)[16]

Nome !Cargu !Partído

Políticu

Luis Armando Rabbé Tejada Presidente (a) IND
Arístides Baldomero Crespo Villegas Primer Vicepresidente (a) PP
Julio López Villatoro Segundu Vicepresidente (a) XUNE
Selvin García Boanerges Tercer Vicepresidente (a) CREO
César Fajardo Primer Secretariu (a) XUNE
Edgar Cristiani Segundu Secretariu (a) PP
Manuel García Chutá Tercer Secretariu (a) PP
Carlos Herrera Cuartu Secretariu (a) IND
Carlos López Girón Quintu Secretariu (a) Partíu Toos TOOS

L'artículu 14 de la Llei Orgánica del Congresu establez les funciones que correspuenden a la Xunta Direutiva del mesmu.

Xunta direutiva editar

Cada Comisión de Trabayu ta formáu por un Presidente, Vicepresidente y un Secretariu, siendo escoyíos polos miembros de dicha comisión los últimos dos a esceición del primeru, dempués d'efectuada la eleición tiense rindir cuenta d'ello al Plenu del Congresu de la República pa la so conocencia. Tanto'l Presidente, Vicepresidente y el Secretariu de la Xunta Direutiva de cada comisión, tienen de pertenecer a distintos partíos políticos.

Les Comisiones de Trabayu establecíes na Llei Orgánica respeutiva o les que sían creaes con calter estraordinariu, tienen un Presidente que'l Plenu del Congresu escueye por mayoría absoluta de votos. Los miembros de la Xunta Direutiva, nun van poder presidir nenguna comisión, salvo la Comisión de Réxime Interior y la Comisión Permanente.

En casu de nun ser posible escoyer al Secretariu de la comisión de distintu partíu, por tar conformada namái por diputaos de dos partíos políticos, por decisión adoptada por mayoría absoluta de votos, escoyer ente los miembros de la mesma al diputáu que tien de desempeñar diches funciones. La eleición faise constar n'acta.

Clasificación editar

Les Comisiones de Trabayu, clasificar de les siguiente manera:


  • Comisiones ordinaries, que s'integren añalmente al entamu de cada periodu:
  1. De Réxime Interior (que de la mesma lo ye d'Estilu y ta integrada polos miembros de la Xunta Direutiva), #

D'Agricultura, Ganadería y Pesca, # D'Asuntos Municipales, # De Comunicaciones, Tresporte y Obres Públiques, # De Comunidaes Indíxenes, # De Cooperativismu y Organizaciones Non Gubernamentales, # De Cultura, # De Defensa del Consumidor y l'Usuariu, # De Deportes, # De Derechos Humanos, # De Descentralización y Desarrollu, # D'Economía y Comerciu Esterior, # D'Educación, Ciencia y Teunoloxía, # D'Enerxía y Mines, # De Finances Públiques y Moneda, # De Gobernación, # D'Integración Rexonal, # De la Defensa Nacional, # De la Muyer, # De Llexislación y Puntos Constitucionales, # De Migrantes, # De Pequeña y Mediana Empresa, # De Previsión y Seguridá Social, # De Probidad, # De Rellaciones Esteriores, # De Salú y Asistencia Social, # De Seguridá Alimentaria, # De Trabayu, # De Turismu, # De Vivienda, # Del Ambiente, Ecoloxía y Recursos Naturales, # Del Menor y de la Familia.

El Congresu de la República col votu favorable de les dos terceres partes del númberu total de diputaos que lu integren, puede crear otres comisiones ordinaries qu'envalore necesaries.

  • Comisiones Estraordinaries y Específiques: El Congresu de la República de puede crear comisiones estraordinaries o específiques na forma qu'alcuerde faelo. Tamién puede encargar la conocencia de dalgún asuntu a dos o más comisiones simultánea o conxuntamente.
  • Comisiones Singulares: El Presidente del Congresu de la República puede designar comisiones singulares de diputaos pa cumplir con cometíos ceremoniales, d'etiqueta o representación del Congresu n'actos diversos. Si la representación fora nel esterior, esta va ser multipartidaria. En casu de decesu de dalgún diputáu, la comisión que se nome va tar conformada por non menos de trés diputaos que tendrán d'espresar el pesar del Congresu de la República a los deudos del fináu.

Cargos alministrativos editar

Direutor Alministrativu editar

El Direutor Alministrativu tien al so cargu la xestión y execución de los asuntos alministrativos del Congresu de la República, y coordina l'atención a les comisiones de trabayu, bloques llexislativos y el personal que tenga de sofitalos p'asegurar la eficiencia de los servicios. El Direutor Alministrativu ten de ser profesional universitariu con non menos de cinco años d'esperiencia nel ramu.

Direutor de Personal editar

El Direutor de Personal tien so la so responsabilidá tou lo relativo al personal del Congresu, la seleición y evaluación de candidatos pa ocupar puestos y cargos, escluyendo los cargos por oposición, la organización, la preparación y la capacitación del personal. Ye'l mediu de comunicación ente Xunta Direutiva y los trabayadores del Congresu.

Cargos de tesorería y fiscalización editar

Direutor Financieru editar

El Direutor Financieru tien al so cargu la correuta aplicación de les asignaciones financieres del Congresu de la República, llevando cuenta exacta y comprobada de cuanto ingresu y egreso operar na contabilidá del Congresu de la República, y faer les retenciones impositives correspondientes. De la so xestión rinde cuentes al Direutor d'Auditoría Interna y a la Xunta Direutiva del Congresu.

Direutor d'Auditoría Interna editar

El Direutor d'Auditoría Interna ye'l responsable de velar permanentemente porque la contabilidá de los ingresos y egresos del Congresu llevar de conformidá coles normes de contabilidá xeneralmente aceptaes y les disposiciones de la Llei Orgánica del Presupuestu y con estrictu apegu a les normes qu'emita la Contraloría Xeneral de Cuentes de la Nación. Va Dar cuenta de la so xestión a la Xunta Direutiva, pero va poder ser llamáu al Plenu Llexislativu o ante'l Bloque Llexislativu que lu rica, pa rindir informe o dar les esplicaciones que-y sían riquíes.

Ye responsable d'informar y dar cuentes de cualquier irregularidá qu'atopara nel desempeñu del so cargu, informando por escritu y de momentu a la Xunta Direutiva, y unviar copia del so informe a cada Xefe de Bloque Llexislativu y a la Delegación de la Contraloría Xeneral de Cuentes de la Nación.

Encargáu de l'Auditoría Esterna editar

El Congresu de la República, adicionalmente a l'auditoría que por mandatu constitucional practica la Contraloría Xeneral de Cuentes, por conductu de la Xunta Direutiva, va poder contratar los servicios d'auditoría esterna específica o permanente. Namái van poder optar a emprestar dichos servicios les firmes de contadores públicos y auditores independientes que tean debidamente acreditaos y que'l so prestíu profesional seya debidamente comprobáu, teniendo de cumplir la so función acordies coles normes d'auditoría xeneralmente aceptaes y les normes qu'emita la Contraloría Xeneral de Cuentes.

Cuando se trate de la contratación d'auditoríes esternes, la Xunta de Xefes de Bloque van presentar una terna a la Xunta Direutiva del Congresu, teniendo de cumplir primeramente col procedimientu qu'establez pa dichos casos la Llei de Contrataciones del Estáu y el so reglamentu.

Plenu del Congresu de la República o Llexislativu editar

El Plenu del Congresu de la República, tamién conocíu como Plenu Llexislativu, constitúyese como órganu máximu, esto ye, l'autoridá cimera, ya intégrase polos diputaos aconceyaos en númberu abondu d'alcuerdu a lo qu'establez la so Llei Orgánica, anguaño formáu por 158 diputaos. Salvo los casos d'esceición, constitúi quórum pal Plenu la metá más unu del númberu total de diputaos qu'integren el Congresu.

Instalación editar

Celebraes les eleiciones, el Congresu de la República tien d'axuntase na fecha que dispón la Constitución. La sesión constitutiva ye presidida primeramente por una Xunta d'Alderiques integrada pol Diputáu electu que fuera Diputáu mientres el mayor númberu de periodos llexislativos quien la presidirá y, n'igualdá de condiciones, pol de mayor edá, asistíu en calidá de Secretarios, por dos que lu sigan n'edá. Toos tienen de pertenecer a distintu Bloque Llexislativu.

Procedimientu llexislativu editar

El procedimientu llexislativu empecipia desque los organismos del Estáu, el Tribunal Supremu Eleutoral o la Universidá de San Carlos de Guatemala presenten les sos iniciatives de llei y termina cuando'l decretu nun ye aprobáu pola llexislatura, o bien, sí ye aprobáu entós yese mandando al Presidente de la República pa la so sanción y promulgación, en casu de ser vetáu, el Congresu puede aprobalo o non n'ocho díes por mayoría calificada o reforzada especial. Sí ye aprobáu entós l'Executivu tien de faer la so publicación, en casu de negativa, la Xunta Direutiva facer.

Materia de antejuicio editar

Definición editar

El derechu de antejuicio ye la garantía que la Constitución o lleis específiques otorguen a los dignatarios y funcionarios públicos de nun ser deteníos nin sometíos a procedimientu penal ante los órganos xurisdiccionales correspondientes, ensin que primeramente esista declaratoria d'autoridá competente qu'hai llugar a formación de causa, de conformidá coles disposiciones establecíes na llei que regula dicha materia. El antejuicio ye un derechu inherente al cargu, inalienable, imprescriptible ya irrenunciable.

El derechu de antejuicio termina cuando'l dignatariu o funcionariu públicu cesa nel exerciciu del cargu, y nun va poder invocalo nel so favor inda cuando se promueva por aiciones asocedíes mientres el desempeñu de les sos funciones.

Competencia editar

El Congresu de la República tien la competencia de conocer y resolver el antejuicio promovíu en contra de los dignatarios y funcionarios siguientes:

  1. Presidente y Vicepresidente de la República;
  2. Presidente del Organismu Xudicial y Maxistraos de la Corte Suprema de Xusticia;
  3. Presidente y Maxistraos del Tribunal Supremu Eleutoral, y del Presidente y Maxistraos de la Corte de Constitucionalidá.
  4. Ministros d'Estáu y Secretarios de la Presidencia de la República; Viceministros d'Estáu y Subsecretarios de la Presidencia de la República, namái cuando tean encargaos del Despachu;
  5. Procurador de los Derechos Humanos;
  6. Procurador Xeneral de la Nación;
  7. Fiscal Xeneral de la República.

Asina mesmu na Llei en Materia de Antejuicio establezse'l procedimientu por que'l Congresu pueda dende conocer hasta emitir la so decisión final.

Llexislatures editar

Llistáu de les llexislatures consecutives dende'l 14 de xineru de 1986 hasta l'actualidá:

  1. Primer Llexislatura (1986-1990)
  2. Segunda Llexislatura (1990-1995)
  3. Tercer Llexislatura (1996-2000)
  4. Cuarta Llexislatura (2000-2004)
  5. Quinta Llexislatura (2004-2008)
  6. Sesta Llexislatura (2008-2012)
  7. Séptima Llexislatura (2012-2016)
  8. Octava Llexislatura (2016-2020)

Variación del númberu de curules según Llexislatura editar

Dende 1966 hasta l'actualidá, la cantidá curules o escaños pa los bloques o bancaes llexislatives camudó de la siguiente forma:

Añu eleutoral Periodu constitucional Llexislatura N° de curules/escaños
1964 1964-1966 Asamblea Nacional Constituyente 80
1966 1966-1970 I Llexislatura 55
1970 1970-1974 II Llexislatura 51
1974 1974-1978 III Llexislatura 60
1978 1978-1982 IV Llexislatura 61
1982 1982-1982/1983 V Llexislatura 66
1984 1984-1985 Asamblea Nacional Constituyente 88
1985 1986-1990 I Llexislatura 100
1990 1991-1993 II Llexislatura 116
1994 1994-1995 II Llexislatura 80
1995 1996-2000 III Llexislatura 80
1999 2000-2004 IV Llexislatura 113
2003 2004-2008 V Llexislatura 158
2007 2008-2012 VI Llexislatura 158
2011 2012-2016 VII Llexislatura 158
2015 2016-2020 VIII Llexislatura 158

Bibliografía editar

  • Asamblea Nacional Constituyente, Constitución Política de la República de Guatemala, Arts. 157-181, 1985.
  • Congresu de la República de Guatemala, Llei Orgánica del Organismu Llexislativu, Decreto Númberu 63-94, 1994.
  • Congresu de la República de Guatemala, Llei en Materia de Antejuicio, Decreto Númberu 85-2002, 2002.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar