Diferencies ente revisiones de «Tameza»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Llinia 42:
Yá na [[Edá Media]], el rei [[Ordoñu I d'Asturies|Ordoñu I]] cedió parte de Yernes a la ilesia uvieína de [[catedral d'Uviéu|San Salvador]] nel añu [[857]], que más llueu llegaría a la totalidá del territoriu gracies a les donaciones de dellos nobles. Nel añu [[1174]] [[Fernandu II de Llión|Fernandu II]] cedió los sos drechos sol territoriu a la Ilesia d'[[Uviéu]], colo que se convirtió nun conceyu d'obispalía, como atestigua l'[[Escudu de Yernes y Tameza|escudu]]. En [[1579]], gracies a una [[bulda]] del papa [[Gregoriu XIII]], [[Felipe II d'España|Felipe II]] afita que'l conceyu vuelva a tar baxo poder de la [[Corona d'España|Corona]]. <ref > {{es}} http://el.tesorodeoviedo.es/index.php?title=Yernes_y_Tameza Enciclopedia de Oviedo.</ref>
 
Dos años depués, los vecinos merquen el conceyu a la corona porper '''12.691.922''' ''[[maravedí]]s'' <ref > {{es}} http://www.yernesytameza.es/historia, Ayuntamiento de Yernes y Tameza </ref>, a pagar ente los 130 vecinos que lu habitaben.
<ref > {{es}} http://yernesytameza.myartsonline.com/Historia.html Historia medieval de Yernes y Tameza </ref>
Nomóse representante del rei a ''Xuan de Grixalba'', que diseñó los primeros rexidores y encamentó-yos la xera de redautar les ordenances y [[lleis]] del conceyu. Estos cargos taben formaos porper dos maxistraos, dos rexidores, un alcalde de xermandía y un personeru pol estáu noble y un xuez, un rexidor y otro alcalde de xermandía pol pueblu llano. Per últimu afitóse la capital del conceyu en [[Villabre]] en [[1584]], calteniéndose asina fasta los nuesos díes.<ref > {{es}} http://el.tesorodeoviedo.es/index.php?title=Gran_Enciclopedia_Asturiana - Yernes y Tameza, Gran Enciclopedia Asturiana, tomo 14, páxinas 298 a 304, I.S.B.N.84-7286-025-6, D.L.: VI 676-70</ref>
 
==[[Xeografía]]==
Llinia 171:
</timeline>
|-
| <center><small>Fonte: [http://www.ine.es/intercensal/intercensal.do?search=3&codigoProvincia=33&codigoMunicipio=78&btnBuscarCod=Consultar+selecci%F3n&L=1 Instituto Nacional de 'Estadística] - Ellaboración gráfica porper Wikipedia</small></center>
|}
 
 
 
Hestóricamente, el conceyu de '''Yernes y Tameza''' peculiarizóse porper ser ún de los menos habitaos de tola rexón asturiana, pasando de tener 842 habitantes a entamos del [[sieglu XX]], a 159 <ref> {{es}} http://www.ine.es/consul/serie.do?s=DPOP15235 Revisión del Padrón Municipal, Yernes y Tameza, Total 1996 −209 hab. a 2015 − 159 hab.</ref> anguaño que ponen en riesgu la propia esistencia del conceyu. Desque na metada de [[1930]] el territoriu algama'l so cuetu máximu de población con 892 persones, l'amiyu asocedíu foi enforma considerable, porper mor de, sobremanera, les poques perspeutives que presentaba'l conceyu y que fexo que les persones más xóvenes se decidieren porper salir haza'l centru de la rexón asina como al conceyu vecín [[Grau]]. Más del 70% de la población perpasa los 45 años y un 15% nun aporta a los 30, siendo bien pequeña la cantidá de xóvenes menores de 15 años de la zona, un 3% del total. Estos datos revelennos una población enforma avieyao.
 
==Economía==
Hestóricamente la [[ganadería]] foi l'actividá económica porper escelencia del conceyu, debío a la gran cantidá de brañes naturales que foron usaes como paciones. La cabaña ganadera ye sobremanera [[vacuna]], pero a diferencia de los conceyos vecinos, nun especializada en [[lleche]], sinón en [[carne]], más que nada pola so adautación a les condiciones de monte. Tamién ye de mencionar el númberu de [[caballu|caballos]] que se ven peles sierres. Pudiendo alcontrar gran númberu d'[[asturcón|asturcones]] en llibertá.
 
No tocante a l'[[agricultura]], el conceyu presenta cultivu de [[pataca|pataques]], [[hortalexa|hortalexes]], [[maíz]] y forraxes, quedando esti llabor cada vegada más minimizao, al dir desaniciando paulatinamente les tierres de llabor. En total podemos dicir que la ocupación del [[sector primariu]] ye de 77,27% del total de la población activa, siendo'l motor principal de la economía.
Llinia 195:
!
!'''Númberu de trabayadores'''
!'''Tantu porper cientu'''
|-
|----- align="center"
Llinia 368:
 
== Arte ==
Nun podemos dicir que Yernes y Tameza poseya un gran padremuñu menumental, pero índa asina son de sorreyar dellos afayos hestóricos d'interés. Entellos, dellos túmbalos d'época prehestórica y qu'habíen una finalidá puramente funeraria, siendo d'importancia los alcontraos en Cuallagar y La Barrera. Otros afayos del mesmu tipu sofrieron una suerte distinta al ser destruyíos toos ellos porper máquines.
[[Ficheru:Corro seniora Yernes.jpg|300px|miniaturadeimagen| Corru de la Señora]]