Diferencies ente revisiones de «Ludwig Wittgenstein»

Contenido eliminado Contenido añadido
Artículu nuevu
 
m correiciones plurales
Llinia 85:
Entra asina en xuegu la polémica -pero fundamental- distinción ente ''dicir'' y ''amosar'' qu'el mesmu Wittgenstein consideraba'l núcleu de la filosofía. La ''forma lóxica'' y la lóxica polo xeneral nun pueden espresase, vale dicir: non puede crease una proposición con sentíu en que se describa la lóxica, porque la lóxica ''amuésase'' nes proposiciones con sentíu (qu'espresen el dase o nun dase d'un estáu de coses). La lóxica ta presente en toles proposiciones, pero nun ye ''felicidá'' por nenguna d'elles. Nesti sentíu: «La lóxica ye trascendental» (''Tractatus'': § 6.13).
 
La lóxica establez cuál ye la llende del llinguaxe, del pensamientu y del mundu, y de esa manera ''amuésase'' el mesmu llende, que yá nun pertenez al mundu, quedando fora d'esi ámbitu de lo pensable y expresable. Ye por ello que, como indica Wittgenstein: «Hai, verdaderamente, lo inespresable. Se ''amuesa'', ye lo místico» (''Tractatus'': § 6.522). La xera de la filosofía ye, entós, precisamente, llegar hasta los casos llende del llinguaxe, onde yá nun falamos del mundu pero, sicasí, sí queda ''amosáu'' lo inespresable. Este ye'l casu de les [[tautoloxía|tautoloxíes]]s, les [[Contradicción|contradicciones]] y, polo xeneral, les proposiciones propies de la lóxica.
 
Análogamente, tal que s'apunta escontra'l final del ''Tractatus'', la ética (esto ye, aquello que trata de falar sobre lo que sía bonu o malu, lo pervalible, el sentíu de la vida, etc.) ye tamién inespresable y trascendental (''Tractatus'': §§ 6.4-6.43). La ética, lo que sía bonu o pervalible, nun camuda nada los fechos del mundu; el valor tien de morar ''fora'' del mundu, nel ámbitu de lo místico. De lo místico non puede falase, pero una y otra vez ''amuésase'' en cada unu de los fechos qu'esperimentamos.