Atención ye'l procesu conductual y cognitivu de concentración selectiva nun aspeutu discretu de la información, yá seya considerada suxetiva o oxetiva, ente que s'ignoren otros aspeutos perceptibles. L'atención tamién foi denomada como la asignación de recursos de procesamientu llindaos.[1]

Atención
procesu mental y cognición
Cambiar los datos en Wikidata

Dende'l puntu de vista de la psicoloxía, l'atención nun ye un conceutu únicu, sinón el nome atribuyíu a una variedá de fenómenos. Tradicionalmente, consideróse de dos maneres distintes, anque rellacionaes. Per una parte, l'atención como una cualidá de la perceición fai referencia a la función de l'atención como filtru de los estímulos ambientales, decidiendo cuálos son los estímulos más relevantes y dándo-yos prioridá per mediu de la concentración de l'actividá psíquica sobre l'oxetivu, pa un procesamientu más fondu na conciencia. Per otru llau, l'atención ye entendida como'l mecanismu que controla y regula los procesos cognitivos; dende l'aprendizaxe por condicionamientu hasta'l razonamientu complexu.

En munchos casos actúa de manera inconsciente empecipiáu nel hemisferiu cerebral esquierdu y ye caltenida nel hemisferiu derechu. El tar sollerte (o "poner atención") tampoco ye un comportamientu únicu del ser humanu.

Hai estudios en Massachusetts Institute of Technology onde dellos científicos y estudiantes comprueben qué tantu puede afectase l'atención d'un individuu. Unu de los principales oxetivos yera ver si una persona yera capaz de caltener l'atención, teniendo nel oyíu un auricular al tar entablando una conversación o escuchando a otra persona. Como yá se dixera enantes "poner atención" nun ye un comportamientu únicu del ser humanu. dellos esperimentos fracasaron, pero la mayoría llograron entender lo que se-yos taba diciendo o yá seya caltener la conversación. Esto depende a qu'altor de soníu tea escuchándose o tamién de que tipu de melodía ta escuchándose, una y bones les de calter un pocu ruidoses como'l rock ye más difícil qu'una persona llogre entender la información que se -y de.

Carauterístiques de l'atención editar

Si nun tuviéramos sollertes nuesa mente toparíase somorguiada nun vastu mar d'estímulos, los nuesos sentíos enchir d'información que nun podría ser procesada, ye por ello que precisamos d'un mecanismu que controle dichu procesamientu estructurando l'actividá humana.

Podríamos destacar les siguientes carauterístiques de l'atención como les más importantes:

  • Amplitú.

Fai referencia a la cantidá d'información a la que podemos atender coles mesmes y al númberu de xeres que podemos realizar simultáneamente.

  • Intensidá.

Ye innegable que toos sentimos dalguna vegada la sensación de tar más o menos sollertes, a esto denominar intensidá de l'atención o tonu atencional. Puede definise entós como la cantidá d'atención que lu emprestamos a un oxetu o xera y ta direutamente rellacionada col nivel de vixilia y alerta d'un individuu. Pueden producise variaciones na intensidá denominaes como fluctuaciones de l'atención al descensu de la intensidá de l'atención denominar “lapsus d'atención”. Los cambeos d'atención pueden ser curtios y transitorios denominándose “cambeos fásicos”, cuando son llargos y relativamente permanentes denominar cambeos tónicos.

  • Oscilamiento o desplazamientu de l'atención

L'atención camuda y bazcuya de cutio, yá seya porque procesamos dos o más fontes d'información (estímulos atendíos) o bien porque atopamos realizando dos tarea y l'atención va dirixiéndose alternativamente d'una a otra (shifting). El tiempu de les oscilaciones de l'atención puede ser variable.

  • Control.

Supón dirixir l'atención y poner en marcha los sos mecanismos de funcionamientu en función de les demandes del ambiente y de la xera que vamos realizar, nesti casu falamos d'atención controlada. L'atención controlada a diferencia de la ensin controlar rique un esfuerciu per parte del suxetu pa caltenela. Munchos autores afirmen que ye ésta, la carauterística más importante de l'atención.

Determinante esternos editar

Los determinantes esternos son los que proceden del mediu y faen posible que l'individuu caltenga l'atención escontra los estímulos que se-y proponen, esto ye, depende del mediu ambiente.

  • Potencia del estímulu. Rescampla qu'un soníu de gran intensidá ye capaz d'atraer la nuesa atención. Lo mesmo asocede colos colores intensos con al respective de los tonos más nidios.
  • Cambéu. Siempres que se presenta un cambéu que modifica'l nuesu campu de perceición, la nuesa mente ye atrapada polos estímulos que modifiquen la situación d'estabilidá.
  • Tamañu. La publicidá emplega con gran eficacia esti principiu. Sicasí, llogróse afayar que'l tamañu tien menos curiosu que'l cambéu o que la potencia del estímulu.
  • Repetición. Un estímulu débil, pero que se repite constantemente, puede llegar a tener un impautu de gran fuercia na atención. Ye bien utilizáu n'anuncios comerciales.
  • Movimientu.
  • Contraste. Cuando un estímulu oldea colos que lu arrodien, llapada más l'atención. Puede haber dos situaciones: El contraste por apaición, na que l'estímulu oldea porque nun taba presente hasta esi momentu, y el contraste por estinción, onde'l contraste provocar el fechu de dase cuenta de que yá nun ta.
  • Organización estructural. Los estímulos que se presenten tienen de tar entamaos y xerarquizaos, de manera que faigan posible recibir correutamente la información.

Determinantes internos editar

Los determinantes internos o propios de la persona, son los que dependen del individuu, y condicionen entá ye más, non yá la capacidá y desarrollu de l'atención, sinón tamién el so rendimientu.

  • Emoción. Los estímulos que provoquen emociones de mayor intensidá tienden a atraer l'atención del suxetu que los percibe.
  • Estáu orgánicu o estadiorgánico. Esti factor rellacionar coles pulsiones qu'esperimenta l'individuu al momentu de recibir la estimulación. Por casu, si una persona atópase sedienta, ye seguro que-y van atraer más intensamente los estímulos rellacionaos col prestu de la so necesidá)
  • Intereses. Esto refierse a aquello qu'atrai l'atención en función de los intereses que se tengan.

Por casu, un aficionáu al alpinismu va sentise fuertemente atraíu por una vista de montes nevaos, ente que un biólogu va ser atrapáu pola imaxe d'una especie en peligru d'estinción.

  • Suxestión social. Puede llegar a atraer l'atención d'otres persones por invitación, que ye más que por simple imitación.
  • Cursu del pensamientu. Independientemente de les pulsiones o de los intereses del individuu, si'l cursu del so pensamientu atópase siguiendo ciertes idees y un estímulu rellacionáu preséntase-y nesi momentu, esti postreru va captar la so atención en forma inmediata.

Atención voluntaria editar

Básase fundamentalmente nes causes que proceden del propiu suxetu. Ye la motivación interna lo qu'activa la nuesa atención escontra un oxetu determináu

  • Queremos atender daqué porque nos interesa, non porque capte la nuesa atención.
  • Pa caltener l'atención voluntaria en situaciones que nos interesen, pero que tamién nos aballen, con frecuencia hai que recurrir a la "fuercia de voluntá"

L'atención nun ye solamente la capacidá mental pa captar la mirada n'unu o dellos aspeutos de la realidá y prescindir de los restantes, ye'l tomar posesión per parte de la mente, de forma clara y vívida, d'unu ente los que paecen simultáneamente dellos posibles oxetos de pensamientu. La so esencia ta constituyida por focalización, concentración y conciencia. 'Atención' significa dexar ciertes coses pa tratar efeutivamente otra.

Clasificación editar

L'atención puede ser de tres tipos:

  • Activa y voluntaria(apostada) cuando s'empobina y proyeuta por aciu un actu consciente, con un fin d'utilidá práutica y na so aplicación buscamos esclariar o estremar daqué.
  • Activa ya involuntaria: Ye la dirixida por una perceición.
  • Pasiva: ye atraida ensin esfuerciu.Como un simple movimientu d'una fueya llámanos l'atención

Patoloxíes editar

Les perturbaciones de l'atención conócense como "disprosexias" y son fundamentalmente d'orde cuantitativu:

  • Alteraciones cuantitatives:
    • Hiperprosexia: hiperactividad de l'atención, carauterística de trestornos con idees delirantes
    • Hipoprosexia: amenorgamientu de la capacidá atentiva
    • Aprosexia: una coma o plasmu fondu con ausencia absoluta d'atención
  • Alteraciones cualitatives:
    • Pseudoaprosexia: atención centrada n'estímulu internu desoyendo los estímulos esternos.
    • Paraprosexia: inestabilidá d'atención, carauterística de trestornos maniacos
  • Distracción: concentración escesiva na vida interior del individuu, carauterística de suxetos ablayaos

Referencies editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar