Hemisferiu cerebral

El términu hemisferiu cerebral designa caúna de los dos estructures que constitúin la parte más grande del encéfalu. Son inversos l'unu del otru, pero non inversamente simétricos, son asimétricos, como los dos llaos de la cara del individuu. Una cisura sagital fonda na llinia media (la cisura interhemisférica o llonxitudinal cerebral) estremar n'hemisferiu derechu y hemisferiu esquierdu. Esta cisura contién una plega de la duramadre y les arteries cerebrales anteriores. No más fondo de la cisura, el cuerpu callosu (una comisura formada por un conglomeráu de fibres nervioses blanques), coneuta dambos hemisferios cruciando la llinia media y tresfiriendo información d'un llau al otru.

Hemisferiu cerebral
estructura anatómica (es) Traducir, metada y clase de entidad anatómica (es) Traducir
segmento del cerebro anterior (es) Traducir y entidad anatómica particular (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Víes editar

La sustancia blanco de los hemisferios cerebrales atópase debaxo de la corteza y ta formada por axones mielinizados. Les fibres nervioses que formen la sustancia blanco del hemisferiu cerebral clasifíquense como:

  1. Fibres comisurales, conecten y tresmiten los impulsos nerviosos dende un hemisferiu al otru; crucien la llinia media, formando una gruesa y compacta estructura (cuerpu callosu).
  2. Fibres d'asociación, operen nes circunvoluciones d'un mesmu hemisferiu: comuniquen neurones d'una parte de la corteza d'un hemisferiu coles d'otra parte del mesmu hemisferiu.
  3. Fibres de proyeición, tresmiten los impulsos dende'l celebru escontra la migollu espinal (y viceversa); parten de la corteza a centros inferiores; parten de casi toles zones de la corteza y converxen escontra la cápsula interna. Esta llámina de sustancia blanco dixebra a los nucleos basales del tálamu.

Funciones editar

Les diferencies funcionales ente hemisferios son mínimes y namái en delles poques árees pudiéronse atopar diferencies en cuanto al funcionamientu y éstes nun tán en toles persones. La parte de la diferencia de competencies ente los dos hemisferios cerebrales paez ser esclusiva del ser humanu. Díxose que los nuesos celebros especializáronse d'esta miente, porque'l llinguaxe y la lóxica precisen procesos de pensamientu más ordenaos y sofisticaos que los que precisa, por casu, la orientación espacial.

Los dos metaes del celebru son complementaries, na mayoría de los adultos, los centros de la fala tán asitiaos nel llau esquierdu. Sicasí, alredor d'un 15 % de los zurdos y un 2 % de los qu'usen preferentemente la mano derecha, tienen centros de la fala en dambes partes del celebru.

Dellos zurdos desenvuelven la fala nel hemisferiu esquierdu namái; menos de la metá tener na parte derecha. Entá cuando'l llau derechu del celebru controla principalmente'l llau esquierdu del cuerpu, y el llau esquierdu del celebru controla, en gran parte, el llau derechu del cuerpu, el fechu de ser ambidextro indica que los dos metaes del celebru nun llegaron a tar tan dafechu especializaes como lo tán nos individuos diestros.

Nos neños de pocu tiempu, cada llau del celebru tien el potencial de la facultá de la fala y del llinguaxe. Una mancadura nel llau esquierdu nos primeros años de vida, produz como resultáu'l desenvolvimientu de la facultá del llinguaxe nel llau derechu del celebru. El dominiu de la fala y probablemente tamién d'otres facultaes establezse firmemente n'unu de los hemisferios escontra los diez años d'edá y nun puede tresmitise al otru darréu. El celebru procesa la información sensorial, controla y coordina el movimientu, el comportamientu y les funciones corporales homeostátiques, como los llatíos del corazón, la presión sanguínea, el balance de fluyíos y temperatura corporal. El celebru ye responsable de la cognición, les emociones, la creatividá, la memoria y el aprendizaxe. La capacidá de procesamientu y almacenamientu d'un celebru humanu estándar supera entá a los meyores ordenadores anguaño.

Hasta nun hai munchos años, pensábase que'l celebru tenía zones esclusives de funcionamientu hasta que per mediu d'imagenología pudo determinase que cuando se realiza una función, el celebru actúa de manera asemeyada a una orquesta sinfónica interactuando delles árees ente si. Amás pudo establecese que cuando una área cerebral non especializada, ye estropiada, otra área puede realizar un reemplazu parcial de les sos funciones.

Hai munches teoríes sobre cómo cada hemisferiu afecta a cómo piensa una persona. Una estrema a los pensadores en dos campos: simultáneos visuales y secuenciales lliniales.[1][2][3][4]

Acordies con esta hipótesis, la mayoría de persones diestres (qu'usen más el so hemisferiu esquierdu) procesen la información de manera "secuencial llinial" nel qu'un esquema tien de completar el so procesamientu primero que pueda empezase col siguiente.

Sicasí, diz la hipótesis, los individuos que'l so hemisferiu derechu ye dominante, procesen la información con "simultaneidá visual", manera nel que dellos esquemes procésense simultáneamente.

  • Un exemplu pa entendelo ye imaxinar qu'hai mil palomita de maíz, una de les cualos ta coloriada de rosa. Un individuu "secuencial llinial" va mirar una por una les pieces hasta atopar la coloriada de rosa, ente que un individuu "simultaneidá visual" va estender toes, va mirar visualmente al conxuntu de palombines y va ver qu'una ye rosa.

Un efeutu llateral d'estes maneres de procesar la información ye que los individuos de lateralidad cerebral izquierda precisen completar una xera antes d'empezar la siguiente. A los individuos de lateralidad cerebral derecha, en contraste, confuérta-yos cruciar delles xeres, pa lo que tienen mayor habilidá. Esto fai-yos apaecer a la mayoría, llateral cerebral esquierda, como si nun terminaren nada. Alternativamente, los individuos de "simultaneidá visual" tienen una escelente habilidá multitarea, lo que quiciabes tea nel orixe de les anécdotes que suxuren que son más creativos.

La mayoría de persones procesen la información usando'l "analís", que ye'l métodu de resolver un problema descomponiéndolo en pieces y analizando estes una por una. En contraste, los individuos de "simultaneidá visual" procesen la información usando "síntesis", onde se resuelve un problema como un tou, intentando usar un métodu de rellaciones pa resolver el problema. [5]

Finalmente, nun ye un "tou o nada". L'estilu de procesamientu opera como un continuu onde delles persones son más "visualmente simultánees" y otres son más "lliniales secuenciales".

Esto puede esplicase meyor cola informática. Un procesador d'ordenador namái puede procesar una pieza d'información per vegada, independientemente de cuántes xeres tea realizando. Pero un ordenador con dellos procesadores faciendo lo mesmo a la mesma velocidá ye más rápidu, lo que sería la metáfora del casu del individuu con dominancia pol hemisferiu llateral esquierdu

Hemisferiu esquierdu editar

L'hemisferiu esquierdu ye la parte motriz capaz de reconocer grupos de lletres formando pallabres, y grupos de pallabres formando frases, tantu no que se refier al fala, la escritura, la numberación, les matemátiques y la lóxica, como a les facultaes necesaries pa tresformar un conxuntu d'informaciones en pallabres, xestos y pensamientos. John Hughlings Jackson, neurólogu británicu, yá en 1878 describió l'hemisferiu esquierdu como'l centru de la facultá d'espresión. Dependiendo de la so severidá, una embolia qu'afecte a esta estructura puede producir perdes funcionales, perda funcional de la fala y afectar mañes motores nel llau derechu del cuerpu.

Según la teoría psicolingüística el procesu de construcción d'una frase ta rexíu por un ciertu númberu d'idees rellacionaes ente sigo, pero'l mecanismu que dexa a la mente arrexuntar pallabres pa formar frases gramaticales nun ta totalmente descifráu. L'hemisferiu almacena conceutos que depués traduz a pallabres (amor, amour, amore, love, liebe) meyor qu'una memoria testual. El celebru entiende les idees, los conceutos y almacenar nun llinguaxe non verbal, que depués traduz a un llinguaxe o idioma aprendíu pol individuu por aciu la cultura.

Los tests d'intelixencia qu'investiguen el vocabulariu, la comprensión verbal, la memoria y el cálculu aritméticu mental, detecten l'orixe de l'actividá nel hemisferiu esquierdu. L'hemisferiu esquierdu especializar nel llinguaxe articuláu, control motor del aparatu fondu articulador, manexu d'información lóxica, pensamientu proporcional, procesamientu d'información en series ún per ún, manexu d'información matemática, memoria verbal, aspeutos lóxicos gramaticales del llinguaxe, organización de la sintaxis, discriminación fonética, atención focalizada, control del tiempu, planificación, execución , toma de decisiones y memoria al llargu plazu.

Los test d'intelixencia miden sobremanera l'actividá d'esti hemisferiu. Munches de les actividaes atribuyíes al consciente son-y propies. Gobierna principalmente la parte derecha del cuerpu. Procesa la información usando'l analís, que ye'l métodu de resolver un problema descomponiéndolo en pieces y esaminando estes una por una.

Hemisferiu derechu editar

L'hemisferiu derechu gobierna tantes funciones especializaes como l'esquierdu. La so forma d'ellaborar y procesar la información ye distinta del hemisferiu esquierdu. Nun utiliza los mecanismos convencionales pal analís de los pensamientos qu'utiliza l'hemisferiu esquierdu. Ye un hemisferiu integrador, centru de les facultaes viso-espaciales non verbales, especializáu en sensaciones, sentimientos, prosodia y habilidaes especiales como les visuales y sonores, por casu les habilidaes artísticu y musicales.

Concibe les situaciones y les estratexes del pensamientu d'una forma total. Integra dellos tipos d'información (soníos, imáxenes, golores, sensaciones) y tresmitir como un tou. El métodu d'ellaboración utilizáu pol hemisferiu derechu afacer al tipu de respuesta inmediata que se riquir nos procesos visuales y d'orientación espacial. El lóbulu fronteru derechu y el lóbulu temporal derechu paecen los encargaos d'exercer les actividaes especializaes non verbales del hemisferiu derechu. Esto correspuende, en munchos aspeutos, coles funciones de control de la fala qu'exercen el lóbulu fronteru y el lóbulu temporal del hemisferiu esquierdu. Los otros dos lóbulos del hemisferiu derechu, el parietal y el lóbulu occipital, tienen al paecer menos funciones.

Sicasí, como resultancia del estudiu de pacientes col celebru estremáu (seccionado), o con pacientes que carecen mancadures nel hemisferiu esquierdu, detectóse un pequeñu grau de comprensión verbal nel lóbulu parietal derechu, que tien la capacidá d'entender una seleición de nomes y verbos simples. Y recíprocamente, el lóbulu parietal esquierdu paez que tien ciertes funciones espaciales llindaes. Poro, anque l'hemisferiu derechu ta, ensin dulda, especializáu, nes funciones non verbales, concretamente en visar-espaciales, nun resulta fácil discernir les diferencies ente los dos hemisferios.

L'hemisferiu derechu ta consideráu, como'l receptor ya identificador de la orientación espacial, el responsable de la nuesa perceición del mundu en términos de color, forma y llugar.

John Huglings Jackson informó qu'un paciente con un tumor nel llau derechu del celebru nun reconocía oxetos, llugares nin persones. Utilizando les sos facultaes somos capaces d'asitianos y empobinanos; podemos saber en qué cai tamos caminando mirando a cencielles l'arquiteutura de los edificios qu'hai a unu y otru llau d'ella, esto ye, la forma y aspeutu de les fachaes, de los teyaos y de les puertes d'entrada. Si vamos caminando pela cai y reconocemos una cara, la identificación de dichu cara tamién cuerre al cargu de la memoria visual del hemisferiu derechu. El nome que correspuende a la persona que tien dichu cara conocida apurrir, sicasí l'hemisferiu esquierdu.

Munches de les actividaes atribuyíes al inconsciente son-y propies. Procesa la información mayoritariamente usando'l métodu de síntesis, componiendo o formando la información a partir de los sos elementos, a un conxuntu. Controla, amás, el llau esquierdu del cuerpu humanu. Nesti casu, una embolia puede producir perda funcional o afectar les mañes motores del llau esquierdu del cuerpu. Tamién puede causar alteración de l'atención normal a la parte izquierda del cuerpu y la so contorna entá col otru.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar