La perceición ye la manera na que'l celebru siente unos sensoriales que recibe al traviés de los sentíos pa formar una impresión consciente de la realidá física de la so redolada.[1] Tamién describe'l conxuntu de procesos mentales por aciu el cual una persona escueye, entama ya interpreta la información proveniente d'estímulos, pensamientos y sentimientos, a partir de la so esperiencia previa, de manera lóxica o significativa.[2] Na filosofía, la perceición ye la aprehensión psíquica d'una realidá oxetiva, distinta de la sensación y de la idea, y de calter mediato o inmediatu según la corriente filosófica (idealista o realista).[3]

Perceición
concepto central (es) Traducir, especialidá y campu d'estudiu
procesu mental y interpretación (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Los primeros estudios científicos sobre perceición nun empezaron sinón hasta'l sieglu XIX.[ensin referencies] Col desenvolvimientu de la fisioloxía, producióse'l primer modelu que rellacionaba la magnitú d'un estímulu físicu cola magnitú del eventu percibíu, a partir de lo cual vio'l so surdimientu la psicofísica. Dalgunos de los investigadores más relevantes nel estudiu de perceición son:

Según los psicólogos Anderson y Bower, esisten dos asities teóriques opuestes na hestoria de la psicoloxía de la perceición, que son la teoría empirista o asociacionista y la teoría innatista o racionalista.[4]

Teoría empirista de la perceición editar

Tamién llamada teoría asociacionista, esta teoría tien les sos bases nel pensamientu aristotélicu. Dende esta óptica, la perceición tien como base sensaciones más o menos caótiques que'l suxetu perceptor va ordenar darréu. La organización de la perceición siempres s'efectúa dende conocencies previes de la realidá.

El suxetu que percibe ye pasivu nun principiu y llindar a recibir los estímulos esternos pa depués proceder viviegamente y entamar el "mosaicu" de la perceición. L'empirismu clásicu foi una corriente importante que los sos representantes son David Hume, David Hartley y Wilhelm Wundt, ente otros.

Esta corriente denominar constructivismo, y considera que la perceición nun puede aisllase de l'actividá cognitiva del suxetu. Nel actu de la perceición, el suxetu proyeuta la so atención escontra determinaes carauterístiques ambientales y entós fai un muestreo, esto ye, escueye cierta cantidá d'información de los oxetos y estímulos recibíos. Al empar, esta información va activar o va modificar los esquemes en que se va encuadrar la perceición, y dará-y un significáu.

Teoría innatista o de la forma editar

Tamién llamada teoría racionalista. Los sos oríxenes remontar al ideal platónicu. Presupon la esistencia d'un suxetu que percibe por aciu unes capacidaes innates (de nacencia, non adquiríes). Los datos de la esperiencia vendríen entamaos automáticamente nel mesmu actu de la perceición cuando vemos les coses. Nun unificamos los datos esvalixaos de la sensación como si fuera un ruempecabeces, sinón que percibimos el mosaicu total, direuta ya indireutamente.

La escuela de la Gestalt consideró'l conceutu d'organización como resultancia direuta de los procesos sensoriales. Nun esisten sensaciones pures sinón sensaciones entamaes. La organización perceptiva sería la resultancia de los procesos físicos que tienen llugar na corteza cerebral. Habría un ciertu isomorfismu (una igualdá de forma) ente la estimulación esterna y los efeutos qu'esta produz nel celebru. Con éses la nuesa perceición sería la resultancia d'una adautación biolóxica al mediu. Nun cabría la posibilidá de planteranos si lo que percibimos ye una mera realidá suxetiva o una correspondiencia colo que ye realidá nel nuesu estragal de perceición.

La visión que la perceición apúrrenos ta ordenada en sí mesma, estructurada colos calteres propios d'un tou. Les partes de la perceición dependen del tou de la perceición.

Tipos editar

Tradicionalmente, los campos d'investigación rellacionaos cola perceición tán entamaos según los sentíos clásicos: visión, audición, tactu, olfatu y gustu. Sicasí, la llista completa de sentíos rellacionaos cola perceición ye muncho más amplia:

Naturaleza de los estímulos sensoriales editar

La perceición ye'l primer procesu cognoscitiva, al traviés del cual los suxetos capten información de la redolada, la razón d'esta información ye qu'usa la que ta implícita nos estímulos captaos polos sistemes sensoriales y que dexen al individuu animal (incluyendo al ser humanu) formar una representación de la realidá de la so redolada. La lluz, por casu codifica la información sobre la distribución de la materia-enerxía nel espaciu-tiempu, dexando una representación de los oxetos nel espaciu, el so movimientu y l'emisión d'enerxía llumínica.

De la mesma, el soníu codifica l'actividá mecánica na redolada al traviés de les vibraciones de les molécules d'aire que tresmiten les que soceden nes superficies de los oxetos al movese, topetar, raspiar, quebrase, etc. Nesti casu son bien útiles les vibraciones xeneraes nos sistemes de vocalización de los organismos, que tresmiten señales d'un organismu a otru de la mesma especie, preseos pa la sobrevivencia y l'actividá coleutiva de les especies sociales. El casu estremu ye'l llinguaxe nel home.

El olfatu y el gustu informen de la naturaleza química de los oxetos, pudiendo estos ser otres plantes y animales d'interés como potenciales preses (alimentu), depredadores o pareyes. L'olfatu capta les partícules que s'esprenden y eslleen nel aire, captando información a distancia, ente que'l gustu rique que les sustancies entren a la boca, eslleir na cuspia y entren en contautu cola llingua. Sicasí, dambos trabayen en sincronía. La perceición del sabor de los alimentos tien más d'olfativu que gustativu. Esiste en realidá como fenómenu psíquicu complexu, la perceición, la resultancia de la interpretación d'eses impresiones sensibles per mediu d'una serie d'estructures psíquiques que nun proceden yá de la estimulación del mediu, sinón que pertenecen al suxetu. Na perceición atópense inseparablemente les sensaciones colos elementos interpretativos. dientro d'esti analís ye tener la capacidá pa recibir por aciu los sentíos les imáxenes o sensaciones esternes o entender y conocer daqué.

El llamáu sentíu del tactu ye un sistema complexu de captación d'información del contautu colos oxetos per parte de la piel, pero ye más entrevesgáu de lo que se suponía, polo que Gibson propunxo denomina-y sistema háptico, yá que arreya les tradicionales sensaciones táctiles de presión, temperatura y dolor, tou esto por aciu diversos corpúsculos receptores insertos na piel, pero amás les sensaciones de les articulaciones de los güesos, los tendones y los músculos, qu'apurren información alrodiu de la naturaleza mecánica, allugamientu y forma de los oxetos colos que s'entra en contautu. El sistema háptico trabaya n'estrecha coordinación cola quinestesia que dexa captar el movimientu de la cabeza nel espaciu (rotaciones y desplazamientos) y combinando cola propiocepción, que son les sensaciones antes mentaes, rellacionaes colos músculos, los tendones y les articulaciones, dexa captar el movimientu del restu del cuerpu, colo que se tien una perceición global del movimientu corporal y la so rellación col contautu colos oxetos.

Procesu de perceición editar

El procesu de perceición empieza con un oxetu del mundu real, llamáu'l estímulu distal o oxetu distal.[5] Gracies a les carauterístiques de la lluz, del soníu o dalgún otru procesu físicu, l'oxetu aguiya los órganos sensoriales del cuerpu. Estos órganos sensoriales tresformen la enerxía (que xuega'l papel d'información entrante) n'actividá neural, nun procesu llamáu transducción.[6] Los patrones d'actividá neural que son asina xeneraos son llamaos estímulos proximales. Estes señales neuronales son tresmitíes al celebru y procesaes. La recreación mental del estímulu distal ye'l percepto. La perceición foi dacuando descrita como'l procesu de construyir representaciones mentales d'estímulos distales usando la información disponible nos estímulos proximales.

Dende'l puntu de vista del receptor de la información sensorial, la perceición puede ser de tipu intermodal o transmodal.[7]

La perceición intermodal (tamién llamada intersensorial o multimodal) ye la perceición unitaria o unificada d'oxetos o eventos a partir d'estímulos simultáneos disponibles al traviés de más d'una canal sensorial. Esto ye, que l'individuu ye capaz d'establecer una rellación ente dos tipos d'información, por casu, reconociendo'l venceyu ente una voz y l'imaxe de la persona que fala como un únicu acontecimientu.[7]

La perceición intermodal ye esencial nel desenvolvimientu de les funciones cognitives de los infantes de bien baxa edá. Por casu, ciertos estudios realizaos en llaboratoriu paecen indicar que los ñácaros empresten más atención a los estímulos nos cualos el soníu y l'imaxe tán sincronizaos.[8] Esti tipu d'esperimentos va al alcuentru de la creencia según la cual los ñácaros esperimenten sensaciones discordantes provenientes de cada unu de los sos sentíos mientres los sos primeros meses de vida.[9]

La perceición transmodal ye la manera na que'l celebru interpreta la información amodal, esto ye, que nun ye específica d'una sola canal sensorial, sinón que puede ser recibida de forma redundante por delles canales.[7] Por casu, el ritmu d'unes manes dando palmes puede ser percibíu al empar de manera visual, auditiva y háptica. Tamién ye la capacidá del sistema cognitivu humanu de traducir un tipu d'información sensorial a otra. La perceición transmodal atópase frecuentemente acomuñáu a les habilidaes d'imitación. Reparóse que los ñácaros tienen una capacidá innata de traducir un estímulu visual nuna aición motora, por casu, al asonsañar un adultu cuando esta saca la llingua.[10]

Procesu de perceición según Hermann von Helmholtz editar

El procesu de la perceición, tal como lo propunxo'l médicu y físicu Hermann von Helmholtz, ye de calter inferencial y constructivu, xenerando una representación interna de lo qu'asocede nel esterior a la manera d'hipótesis. Pa ello usa la información que llega a los receptores y vase analizando pasu ente pasu, según información que vien de la memoria tanto empírica como xenética y qu'ayuda a la interpretación y a la formación de la representación.

Este ye un modelu virtual de la realidá qu'utiliza la información almacenada nes enerxíes, procedimientos internos pa decodificarlas ya información procedente de la memoria qu'ayuda a terminar y completar la descodificación ya interpreta el significáu de recuperar, dándo-y significáu, sentíu y valor. Esto dexa la xeneración del modelu.

Por aciu la perceición, la información arrexuntada por tolos sentíos procésase, y fórmase la idea d'un solu oxetu. Ye posible sentir distintes cualidaes d'un mesmu oxetu, y por aciu la perceición, xuniles, determinar de qué oxetu provienen, y determinar de la mesma qu'esti ye un únicu oxetu.

Por casu podemos ver un cazu na estufa. Percibimos l'oxetu, el so allugamientu y la so rellación con otros oxetos. Reconocer como lo que ye y evaluamos la so utilidá, la so guapura y el so grau de seguridá. Podemos oyer el tintinio de la tapa al ser llevantada de forma rítmica pol vapor que se forma al entrar en ebullición el conteníu. Golemos el guisu que se ta cocinando y reconocer. Si tocar cola mano percibimos el dolor de la quemadura (cosa que xenera un reflexu que nos fai retirar la mano), pero tamién el calor y la durez del caciplu. Sabemos onde tamos respectu al oxetu y la rellación que guarda cada parte d'él al respective de ella. En poques pallabres, tamos conscientes de la situación.

Entós, como s'indicó antes, la perceición recupera los oxetos, situaciones y procesos a partir de la información apurrida poles enerxíes (estímulos) qu'inciden sobre los sentíos.

Esti procesu va dar cola constante interaición ente los estímulos percibíos polos receptores, les regles innates nel sistema nerviosu pa interpretalo y los conteníos na memoria que dexen rellacionar, reconocer, dar sentíu y xenerar una cognición del oxetu y les sos circunstancies. Ye dicir que se xenera'l modelu más probable, con toles sos implicaciones pal perceptor.

La perceición ta na base de l'adautación animal, que ye heterótrofa.[ensin referencies] Pa poder comer les plantes o otros animales de los que se nutren, los animales riquen d'información de la redolada qu'empongan les contraiciones musculares que xeneren la conducta, que-yos dexa averar se y taramiar a la so presa (planta o animal).

D'esta miente, la simple respuesta a les sensaciones, ye dicir al efeuto direutu de los estímulos, nun foi abondu; la evolución desenvolvió pasu ente pasu formes de recuperar la implicación que teníen los estímulos en rellación a los oxetos o procesos de los que proveníen, formándose asina los procesos perceptuales.

Al cuntar con un sistema nerviosu eficiente, esti empezar a usar pa otres funciones, como'l sexu, la sociabilidá, etc. Por ello, la perceición ye un procesu adaptativu y base de la cognición y la conducta.[ensin referencies]

Principios de la organización perceptual editar

 
"Llei de clausura". La cognición humana tiende a percibir formes completes inclusive en casos onde tán incompletes.

Los principios d'organización perceptual fueron propuestos per primer vegada pola escuela alemana conocida como psicoloxía de la Gestalt. Esta escuela ta basada nel conceutu de gestalt, o forma, que ye la esperiencia total resultante d'entamar fragmentos d'información n'oxetos y patrones significativos. D'esta manera, el psicólogu Wilhelm Dithley afirmaba que, en tolos procesos psíquicos, el remor de la totalidá preciede a la comprensión del oxetu o conceutu.[11]

La base de la gestalt ye que la totalidá ye más que la suma de les partes, esto ye, que les propiedaes de la totalidá remanecen de les interaiciones espaciu-temporales ente los elementos percibíos, y nun pueden ser inferíes a partir de cada elementu aislláu. Acordies con esta perspeutiva, la perceición, ensin la influencia d'otros factores que pueden ser favorables o desfavorables, infórmanos avera del ambiente de forma más realista, p'asegurar la nuesa sobrevivencia. Según los psicólogos gestaltistas la xente tiende a ver puntos en patrones y grupos, los patrones tienen dos principios: la proximidá y la semeyanza.

Los principios de la gestalt sirven pa esplicar cómo'l ser humanu arrexunta les sos sensaciones y enllena los buecos pa poder interpretar el mundu. Un exemplu d'esto ye cuando escuchamos melodíes, arrexuntamos les notes musicales polo qu'escuchamos una melodía y non notes aisllaes. Per otru llau la semeyanza y continuidá déxennos siguir el soníu d'una voz o preséu entá cuando munchos otros asocedan coles mesmes. El principiu del zarru designa l'enclín a completar la figura de forma congruente.

Otru principiu importante ye la organización. El ser humanu tiende a entamar al mundu esternu, por casu al ver una figura incompleta'l ser humanu tiende a completala y a percibila de forma distinta, esto debe a qu'hai un fuerte enclín innatu escontra la forma y el significáu en tou lo que se percibe. Otru exemplu de lo anterior ye'l xuegu del aforcáu, nel cual el xugador tien d'aldovinar la lletra siguiente de la que s'estableció, si fracasa, quien dirixe'l xuegu dibuxa una llinia d'una forca estilizada, de cutiu basta con 4 o 5 lletres p'aldovinar la pallabra.

La constancia perceptual ye'l fenómenu nel cual los oxetos físicos percíbense como si fueren variantes y consistentes, a pesar de qu'haya cambeos na so apariencia o nel ambiente físico. Ente elles atopamos la constancia de tamañu na que percibíu un oxetu, caltiénse inalteráu independientemente de l'alloñanza; la constancia de forma, que independientemente del ángulu la forma nun se ve influyida polos cambeos y la constancia de color y brillantez, na qu'anque s'alterien vamos tener la idea orixinal.

Procesu perceptual según la Gestalt editar

El psicólogu próximu de la teoría de la Gestalt Leo Postman describe'l procesu perceptual nuna secuencia de 3 etapes:[12]

  • Procesu de formulación d'hipótesis per parte del suxetu que s'atopa frente al (a los) oxetu(s)- estímulu. una disposición xeneral pa percibir determinaos aspeutos del estímulu, que sían congruentes cola orientación de la personalidá (un estáu de sintonía previu).
  • El Input o entrada de la información perceptual que provién del mediu (información nel sentíu de los "estímulo-signo" aquellos que son indicadores significativos de la realidá pal individuu que formula la hipótesis).
  • Verificación de les hipótesis previes (yá sía confirmación o refugu de les mesmes). Esistía una mira, un enclín a percibir selectivamente, d'una manera determinada, que se confronta coles carauterístiques materiales del estímulu. D'esa confrontación resulten la confirmación o'l refugu posibles de la hipótesis formulada.

Perceición del movimientu editar

La perceición del movimientu implica información visual de la retina y mensaxes de los músculos alredor de los güeyos. N'ocasiones los procesos perceptuales fáennos crear ilusiones óptiques y creemos ver movimientu n'oxetos estáticos. Por esta razón clasificar en movimientu real y movimientu aparente.

Movimientu real editar

Referir al desplazamientu físicu d'un oxetu d'un llugar a otru. La perceición del movimientu real depende solo en parte del movimientu de les imáxenes al traviés de la retina. Si una persona permanez quieta y solo mira de regüeyu los oxetos al so alredor, les imáxenes van siguir pasando al traviés de la retina; pero los mensaxes de los músculos del güeyu compensen a los de la retina y entós los oxetos del cuartu van percibise como inmóviles.

Movimientu aparente editar

Ye una ilusión óptica qu'asocede cuando percibimos movimientu n'oxetos qu'en realidá tán estáticos. Una forma de movimientu aparente conozse como ilusión autocinética. Por casu un individuu nun cuartu escuru solo déxase-y ver un puntu de lluz, al cabu de dellos segundos, esti individuu va atalantar# que la lluz muévese; esto ye porque al tar tou n'escuridá nun hai un marcu de referencia visible. Nesti casu los llixeros movimientos de los músculos del güeyu (imperceptibles la mayor parte del tiempu, faen que la lluz paeza movese.

Movimientu inducíu editar

Otra forma d'ilusión óptica conozse como movimientu inducíu. Esto asocede comúnmente cuando se viaxa en tren, al tar inmóvil y pasar cerca otru tren en movimientu; dase la sensación de movenos escontra tras. Como nun se tien un marcu de referencia confunde cuál tren ye'l que se mueve en realidá. Esto escláriase mirando al suelu, pa establecer un marcu de referencia.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. (2005) Collins Discovery Encyclopedia. HarperCollins Publishers. Consultáu'l 20 de setiembre de 2015. «The process by which an organism detects and interprets information from the external world by means of the sensory receptors.»
  2. (2012) Segen's Medical Dictionary. Farlex. Consultáu'l 20 de setiembre de 2015. «The constellation of mental processes by which a person recognises, organises and interprets intelectual, sensory and emotional data in a logical or meaningful fashion.»
  3. Larousse. «Perceición». Diccionarios.com. Consultáu'l 20 de setiembre de 2015.
  4. Anderson, J. R.; Bower, G. H. (1973). Human Associative Memory, Trad. cast. Memoria Asociativa. (1977). Méxicu: Limusa (n'inglés), Winston & Sons.
  5. Goldstein, Y. Bruce (2009). Encyclopedia of Perception. Sage. ISBN 978-1-4129-4081-8. Consultáu'l 24 de setiembre de 2015.
  6. Pomerantz, James R. (2003). «Perception: Overview», Lynn Nadel: Encyclopedia of Cognitive Science 3. Londres: Nature Publishing, páx. 527-537. ISBN 978-1-4129-4081-8.
  7. 7,0 7,1 7,2 Bahrick, L. Y.; Hollich, G. (2008). «Intermodal Perception», Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development (n'inglés). San Diego, Estaos Xuníos: Academic Press. Consultáu'l 20 de setiembre de 2015.
  8. Lewkowicz, David J. (1992). «Infants' response to temporally based intersensory equivalence: The effect of synchronous sounds on visual preferences for moving stimuli». Infant Behavior and Development (JAI) 15 (3):  páxs. 297-324. http://psy2.fau.edu/~lewkowicz/sci_files/Articles/Temp%20Equiv%20IBAD92.pdf. Consultáu'l 20 de setiembre de 2015. «Both age groups exhibited intersensory matching in that they looked longer ot the stimulus whose direution reversal correspondéi to the sound. This was true, however, only when the sound correspondéi to the visual stimulus that began to move first.». 
  9. Hetherington, Mavis Y.; Parke, Ross D.. «Infancy: Sensation, Perception and Learning», Child Psychology: A Contemporary Viewpoint (n'inglés). McGraw-Hill Global Education Holdings. Consultáu'l 20 de setiembre de 2015.
  10. Maratos, O.. «Trends in the development of imitation in early infancy», T. G. Bever: Regressions in Mental Development. (n'inglés). Hillsdale NJ: Erlbaum, páx. 81-101.
  11. Patricia, Patricia Y.. «Principles of gestalt psychology and their application to teaching junior high school science». Science Education (Wiley Periodicals, Inc) 57 (1):  páxs. 43-53. doi:10.1002/sce.3730570110. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.3730570110/abstract. Consultáu'l 21 de setiembre de 2015. 
  12. Postman, Leo (1974). Perceición y aprendizaxe. Arxentina: Nueva Visión.

Bibliografía editar

  • Merleau-Ponty, M. (1985). Fenomenología de la perceición. Barcelona: Planeta-Agostini. ISBN 8439522193.
  • Bruce Goldstein, Y. (2006 (2002)). la percepcion del movimientu(6ª edición). Thomson. ISBN 84-9732-388-2.
  • Zepeda Herrera, F. (2008). Introducción a la psicoloxía. Méxicu: Person.

Enllaces esternos editar