Fontioso

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Fontioso, ye la denominación d'una villa y de un conceyu, códigu INE-009, nel partíu xudicial de Lerma, contorna d'Arlanza, provincia de Burgos, Castiella la Vieya, güei comunidá autónoma de Castiella y Lleón, (España).

Fontioso
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fontioso (es) Traducir David Gutsens Lizarreta
Nome oficial Fontioso (es)[1]
Códigu postal 09349
Xeografía
Coordenaes 41°56′33″N 3°44′20″W / 41.9425°N 3.7388888888889°O / 41.9425; -3.7388888888889
Fontioso alcuéntrase n'España
Fontioso
Fontioso
Fontioso (España)
Superficie 25 km²
Altitú 967 m
Demografía
Población 56 hab. (2023)
- 33 homes (2019)

- 21 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.02% de provincia de Burgos
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,24 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
fontioso.es
Cambiar los datos en Wikidata

Elementos identitarios editar

Toponimia editar

El nome de la llocalidá provién de la bayura de fontes y osos que debió d'haber na zona d'antiguo.[2][3]

Xeografía física editar

Llocalización editar

Falta 50 km de la capital provincial. Tien un área de 24,84 km² con una población de 65 habitantes (INE 2008) y una densidá de 2,62 hab/km².

Hidrografía editar

Al O de Fontioso naz el regueru de Valtrasero que, pola so direición NE-SO, tendría de pertenecer a la subcuenca del Esgueva, sicasí, la so captura pel ríu Franco al altor de Villafruela incorpóra-y a la subcuenca del Arlanza, magar el so orixe na aguada meridional de la Sierra de Cervera.

Nucleos de población editar

Fontioso ye la capital del conceyu, que cunta amás cola Granxa Guímara, asitiada al sur, a 6 km de la cabecera, na Autovía del Norte   de Madrid a Irún.

Ecoloxía editar

El Enebral

Tierres de monte de la xurisdicción de Lerma que s'estienden atestando con dellos pueblos de la zona: Avellanosa, Iglesiarrubia, Villafruela, Torresandino, Cilleruelo de Abajo, Fontioso, Quintanilla de la Mata, Pineda Trasmonte, Solarana. Los árboles más representativos son el enebro, la encina y el carbayu; na carba destaquen la salvia, la ajedrea, tomillos, l'espliegu, la estopa, la árgoma y esquenas. Los nuesos güelos conocieron íntegru "El Enebral", pero yá a empiezos del sieglu XX fueron adquiriendo les tierres qu'atestaben col pueblu y empezaron a roturarlas. En poques décades tola zona del Enebral aledaña al pueblu yá se llabraba pa cebera. Cola concentración dio la puntilla a los árboles aisllaos que quedaben. Na zona central del Enebral entá queden restos de lo que foi esti estensu monte mientres sieglos.

Historia editar

Ye difícil asitiar nel tiempu los oríxenes del pueblu de Fontioso. Na so contorna atopáronse restos de Terra Sigilata que dexen remontar la esistencia de población estable a la dómina romana.

Nel sieglu XI atopamos la primer referencia escrita a la población. Trátase d'una carta de donación, del añu 1032, pola que Doña Gontroda viende a reinar Doña Urraca la villa de Fontioso por CCCC sueldos de plata.[4] Por esti documentu sabemos que Fontioso (Fonte deOsso nel documentu) atestaba coles poblaciones de Solarana (Solerana), Rabé de los Escuderos, Granxa Guímara, entós conceyu independiente, y Cilleruelo de Arriba (Zelleruelo de Pineta).

En 1228 García Fernández de Villamayor establez un conveniu colos fíos del so matrimoniu con Teresa Muñoz, Rodrigo, Fernando y Mayor, pal repartu de dellos bienes pertenecientes al heriedu de la so madre. Los trés fíos arrenunciaben a la parte que-yos correspondía en Villaldemiro, Santa María de Añuéquez, Fontioso, Escuderos y Santa Cecilia y, a cambéu, el so padre apurría-yos heredaes n'otres villes y cien cargues de pan (MARTÍNEZ y GONZÁLEZ, Coleición diplomática de Villamayor, doc. 31).

En 1.264, Fontioso ye adquiríu por Doña Mencía García de Villamayor, Abadesa del Monesteriu de Villamayor, como se ve per una carta de compra onde adquier el señoríu y facienda de Fontioso de Cerrato. que nertenecia a don Fernando Ruiz. fíu de don Rui Díaz el Gallego y la so muyer doña Elvira Gómez, fía de don Gómez García Carrillo. Dicha propiedá perteneciera a esti postreru. pero foi ampliada pol susodichu matrimoniu: salieron fiadores de la compra los vendedores y don Pedro Fernández de Quintanilla de Cojóbar. fíu de don Fernando'l merín. Juan Caro de Quintanilla de Humienta y Domingo Ibáñez de Sarracín, fíu de doña Fronilde».

Nel Llibro Magüetu de les Behetrías, el llugar de Fontioso apaez como solariego del Monesteriu de Villamayor de los Montes, seique'l Monesteriu de Santa María La Real de Villamayor de los Montes, próximu a Lerma. Poro, el llugar de Fontioso cuntaría con siete vecinos fidalgos, dos aportellaos y dalgún mozu de soldada. Na receptoría del pidíu de 1.475 de la Merindad de Santu Domingu de Silos, xunto a cada llugar solariego, podemos contemplar el so titular. Nel casu de Fontioso el llugar apaez como una Behetría, esto ye, un llugar de realengu. Cuandoquier, antes de 1.475, el llugar foi mercáu polos siete fidalgos al so anterior titular.[5]

Mientres el Sieglu XV formó parte, xunto a Santa Inés, Tordable, Torrecilla del Monte, Santa Cecilia, Añuéquez, Iglesiarrubia, Guimara, Rabé de los Escuderos y la Granxa de Cabriada, de l'Alfoz de Lerma.

La Villa de Fontioso algama ciertu protagonismu mientres la Guerra de la Independencia, na que'l Camín Real qu'hasta la construcción de la Carretera de Burgos pasaba pola llocalidá, foi utilizáu poles tropes franceses pa transitar ente les guarniciones de Aranda de Duero y Lerma.

Nel añu 1943 acoyó un destacamentu de penaos que trabayaron nes canteres pa la empresa Gutiérrez Oliva[6]

Demografía editar

Evolución demográfica
1991 1996 2001 2004
105 103 77 67

Servicios públicos editar

Patrimoniu editar

 
Portada de la ilesia parroquial de Santa Columba, cola estatua de la santa.
Ilesia de Santa Columba

Cuenta con una ilesia del sieglu XVIII[7] dedicada a Santa Columba,[7] construyida en sillería, de dos[7] naves. Nel esterior, destaquen la espadaña a poniente y una imaxe de la santa que decora'l dintel de la portada, al sur. Nel interior atopa un retablu fecháu en 1638 y una pila bautismal cola lleenda "ESTA FIXO AÑU DE 1630".

Casa solariega de los González de Vadiella

Casa de planta cuadrada en pedra de sillería. Caltién l'escudu familiar: estremáu en dos cuarteles, un lleón con tres bandes a la derecha y un castiellu con seis armiños por orles a la izquierda.

Fonte tardorromana, bebederu y lavadero

Fuente allugada n'unu de los accesos al pueblu dende la paraxa de "La Pinilla". Presenta una pequeña bóveda de mediu cañón, construyida en sillería pa protexer el manantial y al empar facilitar l'acumuladura y recoyida del líquidu, tipoloxía de gran tradición na zona que los sos elementos más primitivos paecen corresponder a dómina romana, como asocede en Lara de los Infantes. Un gran bloque de piedra da entrada al espaciu onde una pila de piedra recueye l'agua qu'esquita de dos caños de cobre. La construcción rematar escepcionalmente con una cruz, y presenta una inscripción, datando lo que seique ye la fecha d'una intervención posterior a la so construcción orixinal.

L'agua sigue'l so cursu p'alimentar un bebederu, antes d'anubrir el depósitu de los antiguos llavaderos del conxuntu.

Fonte de la Humediana
Fonte del Prau Cerca ;

Fonte del Prau Lloñe o Charcón

Fonte y llavaderos de "El Antilloso"
Escuela de Neñes
Ermita de La nuesa Señora de la Llamera ;

Restos de la Ermita de San Roque Allugada a lo cimero de la cuesta del mesmu nome, a 100 metros del pueblu, atópense les ruines de lo que foi ermita.

Estación de Fontioso
Antiguu moyón ente Fontioso y la Granxa Guímara.
Tramu de l'antigua N-I Carretera de Burgos.
Venta de Guímara o Casa prioral (Granxa Guímara)

Casa del prior del Monesteriu de Santu Domingu de Silos

Venta del Flaire (Granxa Guímara)
Ermita románica (Granxa Guímara)
Cruceros
Dinteles
Bodegues

Anque delles viviendes del conceyu alluguen una pequeña bodega unu de les traces carauterístiques de Fontioso son los sos barrios de bodegues. Asina atopamos unu, más pequeñu, na redoma de la Ilesia, y otru, más ampliu, percorriendo la fastera que baxa de La Pinilla. En dambos casos aprovéchase'l desnivel pa empecipiar la escavación que conduz al interior. La entrada, con fachaes de piedra y puertes de madera, de tablones o direutamente tueros ensin forgar, con grandes baldíos, que faciliten l'aireación del interior. Tres ella una escalera, de tierra, madera o piedra, enllargar baxu grandes lloses cuadraes de piedra dispuestes en "uve", que suxeten la tierra estrayío y depositao sobre la construcción p'aumentar el so aislamientu. Al pie de la escalera una galería, más o menos llarga, que da accesu a distintes estancies, o nichos, onde s'atopen los toneles y almacénase el vinu embotellado. En munchos casos el sistema d'aireación completar coles zarceras, furacos de la bodega que se realicen na so parte posterior y que se rematen al esterior con piedres atropaes o cola forma de chimenees.

Palombares

En Fontioso abonden los palombares. Dalgunos, que s'atopen integraos nel cascu urbanu, anguaño formen viviendes en sí mesmes o s'emplegaron como ampliaciones de les viviendes esistentes. Otros, arrodien el nucleu de población, dende caúna de les fasteres que lu arrodien. De plana cuadrada o rectangular, en mampostería de piedra y folla, agospien nel so interior los nichos pa nial de les aves.

Organización territorial y Urbanismu editar

La mayor parte de les construcciones de Fontioso son de piedra, lo que s'esplica pola proximidá de les canteres caliares d'El Risco al conceyu. La despoblación sufierta ente los años trenta y ochenta del pasáu sieglu ayudó a caltener la so fisonomía urbanística inalterada.

Urbanismu editar

Formáu por cases de piedra, el pueblu cunta con numberosos palombares. Al norte atopa una abondosa masa d'encines que cubre l'altu del Risco, ente que'l cascu urbanu ta arrodiáu de tierres de llabor.

En Fontioso pueden apreciase dos zones claramente estremaes. Una, medieval, que surde en redol al llugar qu'ocupa la ilesia del conceyu, y otra, posterior, marcada pola importancia que'l tránsitu de la cabaña ganadera tuvo pal conceyu mientres los años doraos de l'alzada.

Na zona medieval les cases afacer a la orografía del terrén, marcáu pela llomba en que'l so alto asitiar el templu. Cais estreches, en ronda siguiendo les curves de nivel atraavesadas por otres que cuerren paraleles a la rimada, marquen la so fisonomía. Llamen l'atención les numberoses escaleres que podemos atópase na zona.

Na parte baxa, pela contra, atopamos cais anches de poco relieva, conformaes pa dexar el pasu de los ganaos.

La Plaza Mayor, carauterizada por una enorme pendiente, marca'l tránsitu ente dambes zones.

Cultura editar

Instalaciones culturales

Fontioso afixo apocayá lo que foi la Escuela de Neñes, construyida mientres la II República, como espaciu cultural.

Patrimoniu cultural inmaterial editar

Festividaes editar

En Fontioso celébrense les fiestes de San Isidro, Aición de Gracies y Santa Columba.

Tradiciones editar

Tradiciones del conceyu en víes de recuperación son:

Fogueres de San

Juan ; Cantar de les Marzas[8][9] Entienden un total de cuarenta y seis coples nes que nun s'omite detalle de cortesía nin de respetu a l'autoridá, como podemos ver nos dos primeres coples: "A esta casa honrada, señora, llegamos.

A cantar les marzas con llicencia tamos, Llicencia d'ustedes

toos tener. Del Conceyu tamién lu traemos." Dempués d'encamentar nuna copla a les dames a que se llevanten, empecipien esta diversión nel nome de Dios, de la Virxe y del Santísimu Sacramentu. Y nun falten les coples pa los santos del día, l'Ánxel de Guardar y San Rosendo (coples 5 y 6).

Les Siendes

Na nueche de Reyes, consistíen en faer una sienda de paya a dos novios, o posibles novios, dende la puerta d'unu hasta la puerta de la otra. Yera bien interesáu porque Fontioso amanecía llenu de “dos tales” de paya.

Gastronomía editar

La gastronomía de Fontioso ye la típica de la zona: corderu, morciella, vinu y quesos. Destaca la pertenencia del conceyu tanto al ámbitu territorial de la IGP Lechazo de Castiella y Lleón, como a la Denominación d'Orixe de Vinos Arlanza.

Lliteratura editar

El Campu de Fontioso ye'l llugar nel que Pío Baroja alluga, na so novela Memories d'un Home d'Aición, alrodiu del so antepasáu Eugenio de Aviraneta, la escena na que Juan Martín «L'Encerriscáu» robla la Carta de don Juan Martín l'Encerriscáu al cura Merín, por cuenta de la espantible crueldá qu'usó colos soldaos de Cataluña.», a los que, según la novela, Merín fusiló y estazó mandando soterrar los sos réfugos a veres del Arlanza.

Persones destacaes editar

Notes y referencies editar

Enllaces esternos editar