Plantía:Ficha d'encéfalu

El hipotálamu (del griegu ὑπό [ÿpó], ‘debaxo de’, y θάλαμος [thálamos], ‘cámara nupcial', ‘cuartu’) ye una rexón nuclear del celebru que forma parte del diencéfalu, y asítiase per debaxo del tálamu.[1]

Ye la rexón del celebru más importante pa la coordinación de conductes esenciales, venceyaes al caltenimientu del individuu. Regula la lliberación d'hormones de la hipófisis, caltién la temperatura corporal, y entama conductes, como l'alimentación, ingesta de líquidos, apareyamientu y agresión. Ye'l regulador central de les funciones viscerales autónomes y endocrines.[2]

Neuroanatomía editar

El hipotálamu ye una rexón nuclear, ye dicir que ta compuesta por dellos nucleu de sustancia gris. Les sos llendes son:

  • Per delantre, la llámina terminal (tamién denomada llámina supraóptica).
  • Por detrás, por un planu fronteru que pasa por detrás de los tubérculos mamilares del fórnix (tamién denomináu trígono).
  • Lateralmente, poles cápsules internes.
  • El so pisu o llende inferior ta compuestu pol quiasma ópticu, el tarmu hipofisario, los tubérculos mamilares y les cintillas óptiques.[3]

Hipótesis lipostática editar

Según la hipótesis lipostática los niveles circulantes d'ácidos grasos llibres y de triglicéridos regulen el mambís. Esta hipótesis postula amás que'l hipotálamu ye capaz de "midir" la cantidá de grasa corporal al traviés de dos hormones, la leptina y la insulina. Esto ye asina porque se cumple que tanto la concentración plasmática de leptina, como la d'insulina son direutamente proporcionales a la adiposidad. La leptina ye un péptido sintetizáu pol texíu adiposo que les sos funciones son tornar el mambís a nivel del nucleu narquiáu hipotalámico, aguiyar el metabolismu y en menor midida, tornar la lliberación d'insulina. La insulina ye una hormona producida pol páncrees que tien ente les sos aiciones tornar el mambís. El hipotálamu encargar de caltener la masa corporal en niveles relativamente constantes basándose na información que llogra de la leptina y l'insulina.

Hai otres hipótesis alternatives o complementaries a la lipostática, ente elles la glucostática y termostática.

Tipos celulares editar

Fisiológicamente estrémense dos tipos de neurones secretores nel hipotálamu:

  • Neurones magnocelulares: son les mayoritaries, tienen mayor tamañu y producen hormones neurohipofisarias (ADH y OT), toes de naturaleza peptídica, y que viaxen escontra la neurohipófisis, la parte nerviosa de la hipófisis y qu'en realidá puede considerase un allongamientu del hipotálamu. Na neurohipófisis almacénense y arramen a la sangre.

Les neurones magnocelulares, amás, formen dos grandes nucleos somáticos:

  • 1. Nucleu supraóptico (SON): produz mayoritariamente la hormona antidiurética (ADH).
  • 2. Nucleu paraventricular (PVN): produz mayoritariamente oxitocina.

Nucleos neuronales editar

  • Nucleos llaterales: rellacionar col fame.
  • Preóptico: función parasimpática.
  • Supraóptico: produz hormona antidiurética ADH.
  • Paraventricular: produz oxitocina.
  • Supraquiasmático: regulación del ciclu circadiano.
  • Ventromedial: centru de la enfastiu.
  • Arcuato (Infundibular) : intervién na conducta emocional y actividá endocrina con lliberación de GnRH.
  • Mamilar: participen na memoria.
  • Hipotalámico posterior: regulación de temperatura (fríu).
  • Hipotalámico anterior: regulación de temperatura (calor), sudoración, inhibe la tirotropina.
  • Dorsomedial: implicáu en conductes defensives/agresives.

Funciones editar

El hipotálamu ye una glándula que ye capaz de regular les emociones, sensaciones y funciones al traviés de la regulación hipotálamu-hipofisíaria, d'ésta depende la economía” del cuerpu y el so funcionamientu. “Delles funciones son netamente reflexos viscerales, y otres entienden reaiciones conductuales y emocionales complexes; sicasí, toes elles representen una respuesta particular a un estímulu característicu”. (Ganon, 2010).[4] El hipotálamu regula la lliberación d'hormones de la hipófisis, caltién la temperatura corporal, y entama conductes, como l'alimentación, ingesta de líquidos, apareyamientu y agresión. Ye'l regulador central de les funciones viscerales autónomes y endocrines.

Emociones editar

Rexón responsable del control de la espresión fisiolóxica de la emoción. Pa exercer esti control, regula l'actividá del sistema nerviosu autónomu al traviés de la so influencia sobre'l tueru del encéfalu. Esta comunicación realizar por aciu el fexe prosencefálico medial, que xune bidireccionalmente el hipotálamu col tueru según, en direición rostral, el hipotálamu cola rexón septal y zones de la corteza prefrontal. Na glándula del hipotálamu axúntense un conxuntu de sustancies químiques responsables de determinaes emociones qu'esperimenta'l ser humanu; exemplos d'estes sustancies son los péptidos y aminoácidos, que al xunise formen los neuropéptidos o neurohormonas. Polo que se considera que nel hipotálamu fórmense sustancies químiques que xeneren la rabia, la murnia, la sensación amorosa, el prestu sexual, ente otros.

Fame y enfastiu editar

El hipotálamu regula la fame, el mambís y l'enfastiu per mediu d'hormones y péptidos como la colecistoquinina, el nivel de glucosa y ácidos grasos en sangre, y el neuropéptido Y ente otros.

Temperatura editar

El hipotálamu anterior o rostral (parasimpáticu) estena (espubliza) el calor y el hipotálamu posterior o caudal (simpáticu) encargar de caltener la temperatura corporal constante[5] aumentando o menguando la frecuencia respiratoria y la suduación.

Suaño editar

La porción anterior y posterior del hipotálamu regula'l ciclu del suañu y de la vixilia (ritmu circadiano).[6]

Hormones editar

El hipotálamu, en cuanto órganu endocrín, ocupar de lliberar factores estimuladores o inhibidores a la sangre, pero tamién ye capaz de producir neurohormones llistes pa la so secreción.

Neurohormonas editar

Hormona antidiurética editar

El hipotálamu produz nos nucleos supraópticos y paraventriculares[7] l'ADH (hormona antidiurética) o vasopresina, que atrópase na neurohipófisis, dende onde ye secretada. La vasopresina regula'l balance d'agua nel cuerpu actuando sobre los reñones.[8] La disfunción del hipotálamu na producción de ADH causa diabetes insípida.[9]

Oxitocina editar

La oxitocina ye tamién producida pol hipotálamu y almacenada y lliberada pola neurohipófisis; tamién comparte semeyances na so estructura proteínica y lleguen a compartir delles funciones. Nel casu de los homes, desconozse'l so funcionalidad, pero acomuñar colos xenitales esternos y con receptores de la vesícula seminal.

Ta rellacionada colos patrones sexuales y cola conducta maternal y paternal qu'actúa tamién como neurotransmisor nel celebru. Nes muyeres, la oxitocina lliberar en grandes cantidaes tres la distensión del cérvix uterín y la natura mientres el partu, según en respuesta a la estimulación del tetu pola succión del ñácaru, facilitando por tanto'l partu y la lactancia.[10]

Tamién se piensa que la so función ta acomuñada col contautu y l'orgasmu, tantu n'homes como en muyeres.[11][12]

Factores hipotalámicos editar

Amás de los dos hormones d'aición direuta mentaes, el hipotálamu segrega diverses hormones o factores que regulen la secreción de hormones hipofisarias.

 
Corte sagital mediu del celebru. El puntu blancu en frente del hipotálamu ye'l quiasma ópticu, debaxo del cual esta la pituitaria. La llinia blanca ente la pituitaria y l'espaciu negru ye la siella turca (güesu).
  • Hormona lliberadora d'hormona adrenocorticotropina (CRH o CRF). La CRH, un péptido de 41 aminoácidos, aguiya la secreción de ACTH y otros productos de la so molécula precursora, POMC. La CRH sintetizar a partir d'un precursor de 196 aminoácidos. La vida media de la CRH sigue un patrón bifásicu nel plasma; dura aproximao ente 6 a 10 min y 40 a 50 min. Tanto la hormona antidiurética (ADH) como la angiotensina II potencien la secreción de ACTH mediada por CRH. En contraste, la oxitocina inhibe la secreción de ACTH mediada por CRH. Les neurones secretores de CRH atópase na porción anterior de los nucleos paraventriculares en posición xusto llateral a les neurones secretores de TRH; les sos terminaciones nervioses atópase en toles partes de la capa esterna de la eminencia media. La CRH tamién se secreta a partir de la llibradura humana. La concentración d'esta hormona aumenta significativamente a la fin del embaranzu y mientres el partu. Amás, describióse una proteína d'unión a CRH (CRHBP) específica tantu nel sueru como en sitios intracelulares de diverses célules. Ye probable que les CRHBP modulen les aiciones de la CRH y la vida media plasmática de la mesma. Dende'l deceniu de 1990, identificáronse tres proteínes homólogues a la CRH, llamaes urocortinas, y dos receptores distintos. Amás de la participación de la CRH na respuesta fisiolóxica al estrés, esta familia de péptidos paez tener importancia nel equilibriu d'enerxía.
  • PIF (Factor inhibidor de la lliberación de prolactina). Actúa en forma constante tornando la secreción de prolactina hipofisaria. Puesto que la dopamina inhibe tamién la producción de prolactina al xunise a les célules lactotropas de la hipófisis, mientres dalgún tiempu pensóse que se trataba de PIF; la dopamina puede ser un PIF secundariu.[22] Les neurones secretores de PIF atopar nel nucleu arcuato hipotalámico.

Referencies editar

  1. MedlinePlus, Imaxe ADAM.
  2. Carpenter, Malcom B.. Neuroanatomía humana. L'atenéu.
  3. Snell, Richard S.. Neuroanatomía clínica. Editorial Médica Panamericana.
  4. (2010). Ganong Fisioloxía Médica. Méxicu: Mc Graw-Hill, páx. 275. ISBN 978-607-15-0305-3. Consultáu'l 15 de marzu de 2016.
  5. Tratáu.Uninet.edu (principios d'urxencies, emerxencies y cuidaos críticos).
  6. Puc.cl (bases estructurales del suañu).
  7. El hipotálamu amenorga la temperatura. hormona-antidiuretica-ADH-Apuntes-de-Endocrinologia-y-Nutricion-Apuntes-de-medicina.html PortalesMedicos.com (revista electrónica).
  8. University of Maryland Medical Center.
  9. University of Utah Healthcare (n'inglés).
  10. Curtis, Helena (2004). Bioloxía. Editorial Médica Panamericana.
  11. Carmichael MS, Humbert R, Dixen J, Palmisano G, Greenleaf W, Davidson JM (1987). "Plasma oxytocin increases in the human sexual response," J Clin Endocrinol Metab 64:27-31 PMID 3782434
  12. Carmichael MS, Warburton VL, Dixen J & Davidson JM (1994). "Relationship among cardiovascular, muscular, and oxytocin responses during human sexual activity," Archives of Sexual Behavior 23 59–79.
  13. Prieto-Gómez, B., Velázquez-Paniagua, M. (2002): «Fisioloxía de la reproducción: hormona lliberadora de gonadotrofinas», na Revista de la Facultá de Medicina de la UNAM, 45(6).
  14. Fertility.com
  15. Medicina21.com
  16. Psicobioloxía.net
  17. Universidá de Antioquía, Facultá de Ciencies Agraries.
  18. Escuela de Medicina Pontificia, Universidá Católica de Chile.
  19. MedlinePlus.
  20. Harrison Online n'Español (McGraw-Hill)
  21. Carmen Campino J.; Ronald Youlton R.; Hugo Pumarino C.; T.M. Bernardo Bruggendieck M.; Patricio Contreras (1986): «L'usu del factor lliberador d'hormona de crecedera (GRF) como prueba de reserva hipofisiaria pa hormona de crecedera (GH)». Rev. Chil. Pediatr. 57 (6): 482-485
  22. 22,0 22,1 22,2 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes dev

Enllaces esternos editar