Fame

necesidá d'alimentos insatisfecha

La fame ye la sensación qu'indica la necesidá d'alimentos.> Tamién puede ser escasez d'alimentos básicos, que causa carestía y miseria xeneralizada o mambís y deséu de daqué.

Fame
Fitness, sensación (es) Traducir y causa de muerte (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Definiciones editar

Malnutrición
Ye un términu xeneral que describe la condición causada por una desaveniente nutrición o dieta, que puede asoceder en dambos casos, so falta o escesu de consumu de caloríes y minerales.
Fame
Ye una escasez xeneralizada de comida que s'aplica a humanos o cualquier tipu de fauna, y usualmente causa malnutrición, desnutrición, epidemies, y aumentu de la mortalidá nes rexones afeutaes.
Desnutrición
Ye un defectu na ingesta de caloríes y proteínes, que especialmente si ye crónica, enzanca la salú y puede llevar a problemes nel desenvolvimientu físicu o intelectual que pueden manifestase en distintos problemes d'adultu. Y en casos bien agudos nel tiempu puede llevar, más de cutiu indireutamente que direutamente (pola debilidá ante cualquier enfermedá) a la muerte.

Fisioloxía editar

Fisiológicamente, la fame ta producida polos grandes estímulos qu'exercen ciertes sustancies sobre nuesu celebru. Asina, por casu, la hipoglucemia, aguiya al hipotálamu llateral y produz estímulos vagales que nos obliguen a comer, ente que los ácidos grasos, la colesterina y la serotonina aguiyen al hipotálamu ventromedial y prodúcennos la sensación contraria de la fame: l'enfastiu.[1]

Nesta situación, actívense los procesos necesarios pa la consecución d'alimentu: actividá del sistema dopaminérgico, dota al sistema nerviosu central d'una claridá nel pensamientu y na perceición del mediu (similar a la que la estimulación por drogues pueda causar), aumentando la neuroactividad. Cuando la fonte d'alimentu ta alcontrada, entren en funcionamientu les catecolamines (en concretu l'adrenalina), que va dotar al organismu d'enerxíes de reserva pa poder consiguir la fonte d'enerxía necesaria.

Datos sobre la fame nel mundu editar

 
Estaos del mundu con más del 20% de la so población con desnutrición (2005).

La mayoría de les muertes por fame deber a la desnutrición permanente. Les families cenciellamente nun tienen abondos alimentos (o seique nun cunten con recursos p'adquirilos por cuenta del so carestía). Esto, de la mesma, deber a la estrema probeza.

La Organización de les Naciones Xuníes pa l'Agricultura y l'Alimentación (FAO) envalora qu'en 2012 la fame crónica afecta a 1.040 millones de persones nel mundu, agravándose nos últimos años pol alza nel preciu de los alimentos y la crisis económica. preciu-los alimentos-2182247

Iniciatives contra la fame editar

Nel 2005, mientres el Cume Llatinoamericanu sobre Fame Crónica (Guatemala, setiembre de 2005), nació la Iniciativa América Llatina y Caribe ensin Fame, un compromisu de los países por erradicar la fame. En siendo llanzada, FAO, col respaldu financieru de l'Axencia Española de Cooperación Internacional pal Desarrollu (AECID),

El 24 d'agostu de 2006, celebróse la Cume mundial contra la fame, liderada polos gobiernos de Brasil, Chile, España y Francia na que mandatarios de 113 países roblaron una declaración contra la fame nel mundu.

Nel 2010 la Organización pa l'Agricultura y l'Alimentación (FAO) llanzó'l proyeutu 1billionhungry el cual busca primir a los Gobiernos por que se ocupen de la tema de la fame.

Pal 2010, el Programa Mundial d'Alimentos (PMA) tamién llanzó una iniciativa sol nome de Tresferencies d'efectivu y cupones p'alimentos. Con esta ferramienta, el PMA ta beneficiando a les persones vulnerables en llugares onde los mercaos tienen alimentos disponibles pero la población escarez de dineru pa pagalos. Dalgunos de los países que se vieron beneficiaos por esta iniciativa del PMA son Afganistán, Haití, Birmania, Nepal, Paquistán, Filipines, Siria y Zambia.

El 11 d'ochobre de 2010, calculóse que'l númberu de xente mal alimentada nel mundu ye más de mil millones de persones,[2] sobre'l total de 7 mil millones d'habitantes nel mundu.

Amás, mientres el 2011 el PMA llanzó dos iniciatives n'Internet pa lluchar contra la fame. La primera, denomada Wefeedback ye una comunidá onde les persones que participen comparten comida y salven vides. Tamién, mientres anguaño'l PMA llanzó FreeRice, un xuegu de vocabulariu en llinia nel cual per cada respuesta correuta que los xugadores llogren van donase 10 gramos d'arroz a les persones con fame.

Datos sobre la obesidá nel mundu editar

Dacuando, sobremanera nel primer mundu, produzse'l efecto contrariu: la obesidá. Un estudiu de les Naciones Xuníes en 1999 dicía qu'en trés años, en China pasó de 10% d'una población sobrealimentada al 15%. En dalgunos países europeos la proporción ye d'alredor del 40%.[3] Les consecuencies de la obesidá pueden ser: diabetes, enfermedaes cardiovasculares ya hipertensión, enfermedaes respiratories, osteoartritis, etc.[4]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esplicación fisiolóxica de la fame de IQB.es Consultáu'l 18 d'avientu de 2011
  2. Hunger index shows one billion without enough food (n'inglés) BBC News, Health, Consultáu'l 12 d'ochobre de 2010
  3. Páxina de la FAO - Estadística sobre la obesidá Consultáu'l 18 d'avientu de 2011
  4. Páxina de Geosalut.com - Consequencias Consultáu'l 18 d'avientu de 2011

Enllaces esternos editar

  •   Wikiquote tien frases célebres suyes o que faen referencia a Fame.

(El Programa Mundial d'Alimentos de Naciones Xuníes).