La glucosa ye un monosacáridu con fórmula molecular C6H12O6. Ye una hexosa, esto ye, contién 6 átomos de carbonu, y ye una aldosa, esto ye, el grupu carbonilo ta nel estremu de la molécula (ye un grupu aldehído). Ye una forma d'azucre que s'atopa llibre nes frutes y na miel. El so rendimientu enerxéticu ye de 3,75 kilocaloríes per cada gramu en condiciones estándar. Ye un isómero de la fructosa, con distinta posición relativa de los grupos -OH y =O.

Glucosa
Xeneral
Fórmula química C₆H₁₂O₆
Propiedaes físiques
Propiedaes termoquímiques
Peligrosidá
Identificadores
Cambiar los datos en Wikidata

La aldohexosa glucosa tien dos enantiómeros, magar la D-glucosa ye predominante na naturaleza. En terminoloxía de la industria alimentaria suel denominase dextrosa (términu procedente de «glucosa dextrorrotatoria»)[1] a esti compuestu.

Etimoloxía editar

El términu «glucosa» procede del idioma griegu γλεῦκος (gleûkos; "mostu", "vinu duce"), y el sufixu «-osa» indica que se trata d'un azucre. La pallabra foi acuñada en francés como "glucose" (con anomalía fonética) por Dumas en 1838; tendría de ser fonéticamente "gleucosa" (o "glicosa" si partimos de glykos, otru lexema de la mesma raigañu).[2]

Carauterístiques editar

 
Ciclación de la glucosa.

La glucosa, llibre o combinada, ye'l compuestu orgánicu más abondosu de la naturaleza. Ye la fonte primaria de síntesis d'enerxía de les célules, por aciu la so oxidación catabólica, y ye el componente principal de polímeros d'importancia estructural como la celulosa y de polímeros d'almacenamientu enerxéticu como'l almidón y el glucóxenu.

A partir de la so estructura llinial, la D-glucosa sufre una ciclación escontra la so forma hemiacetálica pa dar les sos formes furano y pirano (D-glucofuranosa y F-glucopiranosa) que de la mesma presenten anómeros alfa y beta. Estos anómeros nun presenten diferencies de composición estructural, pero si distintes carauterístiques físiques y químiques.

La glucosa ye unu de los trés monosacáridos dietéticos, xunto con fructosa y galactosa, que s'absuerben direutamente al riega sanguínea mientres la dixestión. Les célules utilizar como fonte primaria d'enerxía y ye un intermediariu metabólicu. La glucosa ye unu de los principales productos de la fotosíntesis y combustible pa la respiración celular.

Toles frutes naturales tienen cierta cantidá de glucosa (de cutiu con fructosa), que puede estrayese y concentrase pa preparar un azucre alternativo. Sicasí, a escala industrial tanto'l xarabe de glucosa (disolución de glucosa) como la dextrosa (glucosa en polvu) llograr a partir de la hidrólisis enzimática d'almidón de ceberes (xeneralmente trigu o maíz).

Biosíntesis editar

Los organismos fotoautótrofos, como les plantes, sinteticen la glucosa na fotosíntesis a partir de compuestos inorgánicos como agua y dióxidu de carbonu, según la reacción:

 

(en presencia de lluz solar como catalizador)

Los seres heterótrofos, como los animales, son incapaces de realizar esti procesu y tomen la glucosa d'otros seres vivos o lu sinteticen a partir d'otros compuestos orgánicos. Puede llograse glucosa a partir d'otros azucres, como fructosa o galactosa. Otra posibilidá ye la síntesis de glucosa a partir de molécules non glucídicas, procesu conocíu como gluconeogénesis. Hai diverses molécules precursores, como'l lactato, el oxalacetato y el glicerol.[3]

Tamién esisten ciertes bacteries anaerobies qu'utilicen la glucosa pa xenerar dióxidu de carbonu y metanu según esta reacción:

 

Polímeros de glucosa editar

La glucosa ye'l constituyente básicu de diversos polímeros de gran importancia biolóxica, como son los polisacáridos de reserva almidón y glucóxenu, y los estructurales celulosa y quitina.

Celulosa. Na so forma cíclica D-glucopiranosa, dos molécules de glucosa xunir por aciu un enllaz β-glucosídico nel que reaccionen los -OH de los sos carbonos 1 y 4, respeutivamente, pa formar el disacáridu celobiosa; la unión de delles d'estes molécules forma celulosa, constituyente esencial de la paré celular de les célules vexetales.

Quitina. Un deriváu nitrogenado de la glucosa, la N-acetilglucosamina, tamién na so forma cíclica β-D-glucopiranosa, forma'l disacáridu quitocina, que la so repetición da llugar a la quitina, el componente de la exocadarma de los artrópodos, el grupu animal con mayor ésitu evolutivu.

Glucóxenu y almidón. La unión de dos molécules de D-glucopiranosa por aciu enllaz α-glucosídico da llugar a la maltosa y a la isomaltosa, disacáridos que son la base de los polisacáridos glucóxenu (reserva enerxética propia d'animales y fungos) y almidón (reserva típica de los vexetales y munches algues).

Gastronomía editar

En repostería utilízase un deriváu de la sacarosa, producíu por aciu hidrólisis aceda o enzimática, que se llama azucre invertíu, compuestu a partes iguales de fructosa y glucosa. Agregu al amiestu o formáu mientres el procesu, usar na ellaboración de bollería, carambelos y otros productos de confitería.[4]

L'amiestu cristaliza con más dificultá que la sacarosa, evita la desecación de los productos conxelaos y fai baxar el puntu de conxelación de xelaos.[5]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Merriam-Webster Online Dictionary, http://www.m-w.com/dictionary/dextrose, consultáu'l 15 de setiembre de 2009 .
  2. Diccionariu médicu-biolóxicu, históricu y etimolóxicu.
  3. Devlin, T. M. 2006. Bioquímica, 4ª edición. Reverté, Barcelona. ISBN 84-291-7208-4
  4. Gil Hernández, Ángel (2010). Tratáu de Nutrición. 2a ed. Tomu II: Composición y Calidá Nutritiva de los Alimentos.. Ed. Médica Panamericana, páx. 228. ISBN 9788498353471.
  5. Martín Artacho, Alfredo; Martín Artacho, Juan Antonio; Lozano Leal, Rafael (2007). La repostería básica profesional. Editorial Visión Libro, páx. 25. ISBN 9788498219173.

Enllaces esternos editar