Izquierda Xunida Canaria

Plantía:Formatu de cita

Izquierda Xunida Canaria
Fundación 1993
Estáu  España
Páxina web iu-canarias.org
Cambiar los datos en Wikidata

Izquierda Xunida Canaria ye la federación en dicha comunidá autónoma d'Izquierda Xunida.

Cuenta con asamblees nes islles de Lanzarote, La Palma, Fuerteventura, Gran Canaria, Tenerife y El Hierro, frutu d'un alcuerdu con Iniciativa por El Hierro, pol cual esti movimientu políticu-social ye l'Asamblea Insular de IUC n'El Hierro.

Les últimes candidatures en Tenerife presentar col nome de “Per Tenerife” (Sigles: XTF) y la mayoría de los conceyales pertenecen a la formación Socialistes per Tenerife. La coalición cunta na Actualidá con conceyales nos Conceyos de La Llaguna, Santa Cruz de Tenerife, Puerto de la Cruz, Arafo, Los Realejos o El Sauzal. Dende les eleiciones municipales de 2015, el so númberu de conceyales aumentó. Tien en total 19 conceyales, cuatro en La Palma, en Tazacorte unu, Carlos Martín Gómez, Los Llanos de Aridane dos, Felipe Ramos y Mariela Rodríguez Calero, y Santa Cruz de la Palma unu, Antonio Ermetes Brito González. En Lanzarote, Fuerteventura y Gran Canaria tamién tien representación.

Historia editar

Izquierda Canaria Xunida editar

Orixinalmente esistió una formación llamada Izquierda Canaria Xunida (ICU) que yera un partíu políticu d'esquierda formáu en Canaries en 1986, que sería, al igual que l'actual IUC, el referente d'Izquierda Xunida na Comunidá Autónoma de Canaries. Formar cola iniciativa del Partíu Comunista de Canaries, y nella participaron amás el Partíu Comunista del Pueblu Canariu (PCPC) y el Partíu de la Revolución Canaria (PRC), los dos últimos procedentes de la sumida Unión del Pueblu Canariu. Dicha coalición llogró 2 diputaos nes eleiciones al Parllamentu de Canaries de 1987. Enantes, en 1977, formárase otra candidatura del mesmu nome, ensin rellación con esta, encabezada pol Partíu d'Unificación Comunista de Canaries.

Izquierda Xunida (IX) y Izquierda Canaria Xunida (ICU) constitúyense como fuercia político alternativa col Partíu Comunista (PCE, PCC en Canaries) y los coleutivos y persones independientes que participaren na campaña del Referendu de la OTAN. En Canaries ganó'l NON a la OTAN, pol 51,1% de los votos.

La formación d'Iniciativa Canaria Nacionalista (ICAN) editar

En 1991, Izquierda Canaria Xunida, xunto con otres formaciones d'izquierdes como Asamblea Canaria Nacionalista (ACN) o la Unión de Nacionalistes d'Izquierda (UNI), formaríen Iniciativa Canaria Nacionalista (ICAN), que supunxo la culminación d'un llargu procesu de reunificación de la izquierda canaria albortáu al participar ICAN en 1993 na creación de Coalición Canaria xunto a fuercies insularistas y de centru derecha. Unu de los más importantes artífices de dicha unión foi José Carlos Mauricio, políticu procedente del PCE.

ICAN tuvo amestada a Izquierda Xunida hasta unos meses dempués de les eleiciones municipales de 1991, cuando surde un conflictu ente estes organizaciones. El PSOE gobernaba nel Cabildru de Gran Canaria con sofitu de ICAN. Pero ICAN presentó una moción de censura al PSOE (xunto con CDS y el PP), ocupando la presidencia de la institución el poeta Pedro Lezcano. Pedro Lezcano ye un políticu procedente d'Unión del Pueblu Canariu. Arriendes de dicha moción de censura ICAN sería espulsáu d'IX.

En realidá, ICAN (Iniciativa Canaria) nun se federó nunca a IX, apostando, dende la so constitución, pol modelu d'Iniciativa per Catalunya. Ello ye que ye'l dirixente d'Iniciativa per Catalunya, Jordi Guillot, el qu'asisti al Congresu de ICAN celebráu en Les Palmes de Gran Canaria. Nesi procesu, apuéstase tamién pola conxelación” del Partíu Comunista de Canaries, como pasó en Cataluña col PSUC. ICAN escueye como símbolu un drago, emulando al Partíu Democráticu della Sinistra (PDS), nacíu de la disolución del Partíu Comunista Italianu, que sustituyó'l focete y el martiellu por una olivar.

La integración en Coalición Canaria y la fundación de IUC editar

Al producise la formación de Coalición Canaria, dellos de los sos militantes pasaren a dicha coalición, ente ellos el nomáu José Carlos Mauricio, Wladimiro Rodríguez Brito o Isaac Godoy Delgado, llevándose con ellos el derechu a utilizar les sigles de ICU y el patrimoniu del Partíu Comunista de Canaries. Sicasí la mayor parte del partíu refuga l'integrase nuna coalición de centru derecha, polo que dempués de 1993, en realizando la II Asamblea Nacional de la que saldría Segundu Martínez como coordinador xeneral, apaez Izquierda Xunida Canaria (IUC), anque yá ensin la presencia del Partíu Comunista del Pueblu Canariu, que se presenta en solitariu, nin del Partíu de la Revolución Canaria, que sume.

Nel Conceyu de Les Palmes de Gran Canaria, tamién se formó en 1991 un pactu de gobiernu ICAN (José Cralos Mauricio), PP y CDS, el llamáu pactu “time sharing” pol cual el CCN, PP y ICAN partíense l'alcaldía mientres la llexislatura de 1991-1995.

En realidá, ye a finales de 1991, cuando s'empecipia yá de forma clara'l procesu de recuperación y refundación de IUC. Esi añu, celébrase'l Congresu del Partíu Comunista d'España, y Segundu Martínez que fuera conceyal del Conceyu de Les Palmes de Gran Canaria en dos legislatura (1983-1987 y 1987-1990) y dimitiera del so cargu en 1990 por discrepar del pactu de gobiernu que formara ICU nel Conceyu de Les Palmes de Gran Canaria col PSOE y un tránsfuga del CDS, y del programa oxetivos 90”, consiguió entamar a gran parte de les bases del PCC, de les Mocedaes Comunistes de Canaries, a l'agrupación de veteranos del PCC “Eduardo Suárez”, cuntando cola ayuda de gran parte de los miembros del Comité de Canaries escoyíos nuna llista alternativa nel Congresu del PCC de 1990, y con María Puig Barrios que defendiera nel Parllamentu de Canaries, en 1987, la primer Llei d'Iniciativa Popular d'España, una iniciativa sobre vivienda que cuntara con un gran respaldu popular. Sumaríense militantes de La Palma y de Tenerife. Segundu Martínez y María Puig nun yeren, en 1992, nin miembros de la direición del PCC (sofitaren la llista alternativa en 1990), nin de la direición de ICAN a que'l so Congresu nun asistieren, como la mayoría de los militantes del PCC. En 1993, entamaríense los militantes de Lanzarote y de siguío Fuerteventura, La Gomera y El Hierro.

Celebráronse les conferencies del PCC, previes al Congresu del PCE. A pesar de los intentos de José Carlos Mauricio d'eslleir la Conferencia de Gran Canaria, ésta siguió pola decisión mayoritaria de los asistentes a la mesma. S'alderique y escuéyese democráticamente a los delegaos y delegaes que xunto colos escoyíos nes asamblees de les islles de La Palma y Tenerife constitúin la delegación canaria.

Nel Congresu del PCE d'avientu de 1991 que dalgunos pretendíen que fuera'l de la disolución del Partíu Comunista, en contra de la voluntá de la mayoría de la militancia y del so Secretariu Xeneral, Julio Anguita, María Puig Barrios foi escoyida miembru del Comité Federal del PCE.

Fueron munches les conversaciones que se caltuvieron ente la direición federal y les dos partes, ye tou un procesu democráticu, claro y tresparente, el que se da, inclusive con requerimientos notariales a les demás fuercies que taben en ICU, pa recuperar el proyeutu del PCC y de IUC en Canaries. Queda claro, a la fin, qu'esisten dos proyeutos. Per una parte, ta la decisión de conformar un nuevu proyeutu nacionalista, ICAN (Iniciativa Canaria), que pasa por conxelar al PCC y dar por bona cualesquier alianza con fuercies del sistema, que dexe l'accesu rápidu al poder, y por otra la voluntá de caltener vivu al Partíu Comunista, y siguir formando parte del proyeutu federal del PCE y d'IX, pa combatir el capitalismu y tresformar la sociedá.

El 8 de febreru de 1992, celébrase'l VIII Congresu del Partíu Comunista de Canaries, nel salón del Institutu Pérez Galdós, en Les Palmes de Gran Canaria. Asiste a esti Congresu, el Secretariu Xeneral del PCE y Coordinador Xeneral d'IX, Julio Anguita. Por cuenta de la celebración de la III Asamblea Federal d'IX, tien llugar l'Asamblea d'Izquierda Xunida Canaria, el 16 de mayu de 1992, nel mesmu llugar, cola presencia d'un miembru del Conseyu Políticu Federal.

Poro, en 1992, queda, per un sitiu ICAN (Iniciativa Canaria), como proyeutu nacionalista y fuercia del sistema, y por otru, el PCC y IUC (Izquierda Xunida Canaria), como fuercia alternativo, con Segundu Martínez como Secretariu Xeneral del PCC y Coordinador Xeneral de IUC.

En febreru de 1993, constitúyese Coalición Canaria con Iniciativa Canaria (ICAN), Agrupaciones Independientes de Canaries (AIC), Centru Canariu Nacionalista (CCN), Asamblea Majorera (AM) y Partíu Nacionalista Canariu (PNC). Presentar a les eleiciones xenerales de 1993.

Tamién se presenta a les eleiciones xenerales de febreru de 1993, Izquierda Xunida Canaria que recupera la mayor parte del votu de ICU: 40.314 votos (el 4,98%).

La Corriente Socialista Canaria editar

En 1995 fundir en Les Palmes de Gran Canaria la Corriente Socialista Canaria-PASOC, coles mires de convertise na "conciencia socialista" de IUC.

Llueu la Corriente Socialista pasó a formar parte del sector críticu de IUC en Gran Canaria, al disentir de la llinia política de la direición, encabezada por Segundu Martínez Vázquez y María Puig Barrios. En concretu, acusaben a la direición de quiebra de la democracia interna, falta d'alderique internu y desconexón colos movimientos sociales de les islles.

Esta postura disidente llevó a los sos miembros a ser, xunto a otros, impulsores d'un Manifiestu pola recuperación de IUC en Gran Canaria o Manifiestu del 14 d'Abril (14 d'abril de 1996), col enfotu de destituyir al Conseyu Políticu Insular y camudar l'aldu del proyeutu de IUC.

Al nun consiguise una mayoría que sofitara'l Manifiestu na Asamblea Insular, y que, a xuiciu de la Corriente, persistíen los errores de la organización; sintiéronse cada vez más alloñaos de la executiva, hasta que finalmente optaron por abandonar IUC unos años más tarde.

La direición de IUC acoyera con prestu la creación del PASOC en Canaries pero la realidá ye que nun tenía militancia, nin tampoco incidencia na sociedá canaria.

En mayu de 1995, celebráronse les eleiciones llocales y IUC llogró 34.133 votos – 4,28% - y una representación importante nos principales conceyos de les Islles, Santa Cruz de La Palma, San Sebastián de la Gomera, Santa Cruz de Tenerife, La Llaguna, Les Palmes de Gran Canaria. Una de los conceyales de Les Palmes de Gran Canaria onde se llogró 11.440 votos - 6,63% - yera María Puig Barrios y esistía, tantu per parte de los conceyales como de la organización insular, una importante implicación social, nos barrios, nes lluches de les viviendes, na defensa de lo público, nes lluches de los trabayadores y trabayadores.

Nes Xenerales de marzu de 1996, Izquierda Xunida Canaria llogró 48.172 votos – el 5,48% de los votos. IUC convirtiérase pa Coalición Canaria y el PSOE nuna fuercia a bater, xera na que s'emplegaron a xeitu, con tolos medios y aliaos al so algame que yeren munchos.

El fechu de que los impulsores del mentáu Manifiestu llamar 14 d'abril nun tenía razón de ser dientro d'una organización que se definía como republicana, gran parte de la so militancia (PCC) formaba parte de la Historia de la II República española, y defendía nos sos estatutos y programa un modelu d'estáu republicanu. Inclusive la Coordinadora Insular de Gran Canaria, entós, María Puig, yera fía d'un republicanu que combatió na Guerra Civil contra'l bandu fascista. Asina-y lo fixo saber oficialmente'l Gobiernu d'España a la so familia, en 1986, y asina consta na Gaceta de la República (1937) unviada pol Archivu de Salamanca.

L'Asamblea Insular que tenía tola información sobre les propuestes, el trabayu y les trayectories polítiques, qu'empecipiara la so andadura namái cuatro años antes, que caltenía una fuerte movilización social, qu'avanzaba como parte del proyeutu federal ilusionante d'IX, decidió democráticamente, por una mayoría de casi'l noventa per cien, nun aprobar el documentu del PASOC, partíu que tamién terminó sumiendo d'IX Federal.

Refundación, VII Asamblea editar

La VII Asamblea de IUC celebrar nel Puerto de la Cruz ente'l 22 y el 24 de xunu de 2012. Esta asamblea escoyó como nuevu coordinador xeneral al hasta agora coordinador insular de Tenerife, Ramón Trujillo, quien afirmó que "con esta asamblea IUC superó les llimitaciones del pasáu y articulóse definitivamente nes Islles gracies a la crecedera y al trabayu de la so militancia de primer división”. La VII Asamblea foi clausurada col discursu del coordinador xeneral d'Izquierda Xunida, Cayo Lara.

Resultaos eleutorales editar

Allega per primer vegada como ICU a les eleiciones en 1986 presentando candidatures al Senáu. Nes eleiciones al Parllamentu de Canaries de 1987 consiguió 40.748 votos, llogrando dos parllamentarios autonómicos. Nes eleiciones de 1991 alleguen al Parllamentu de Canaries y a los cabildros insulares y a les municipales dientro de les sigles d'Izquierda Canaria Nacionalista (ICAN), presentándose so les sigles de IUC namái en Telde, llogrando en dichu conceyu 8.827 votos y 3 conceyales.

Nes eleiciones xenerales de 2008, IUC llogra un total de 12.382 (6.896 na provincia de Santa Cruz de Tenerife y 5.486 pola provincia de Les Palmes de Gran Canaria), siendo con un 1,27% de los votos la principal fuercia d'esquierda alternativa en Canaries.

Nes eleiciones llocales de 2011 con 22.695 votos ye la principal fuercia político de la esquierda. Nes eleiciones xenerales de 2011 revalídase como cuarta fuercia político de Canaries con 40.048 votos y el 4,31%.

De cara a les eleiciones xenerales de 2011 va presentar en coalición con Canaries pola Izquierda (CxI) y el Partíu polos Servicios y de los Emplegaos Públicos (PSyEP) como Canaries Verde y Colorada:La Izquierda Plural en Les Palmes y con Iniciativa por El Hierro (IpH) en Santa Cruz de Tenerife.

Nes eleiciones llocales y autonómiques de 2011, confórmense pactos eleutorales direutos ya indireutos con Socialistes per Tenerife, dixebra del PSOE provocada pola eleición de candidatos, con Nueva Canaries que, de la mesma, apauta col PIL en Lanzarote. Los actuales dirixentes de Nueva Canaries fueron cofundadores de Coalición Canaria, organización a la que pertenecieron de 1993 a 2003, ostentando importantes cargos internos y públicos en Coalición Canaria, inclusive la Presidencia de la Comunidá Autónoma. Esto provocó la dimisión de la direición nacional de IUC de les sos responsabilidaes, porque consideraba qu'estes aliances devasaben la raya colorada de la coherencia ideolóxica y de la honradez política. Nueva Canaries presentóse meses más tarde a les eleiciones xenerales con Coalición Canaria. Pa la direición de IUC que dimitiera, esta orientación suponía volver escontra tras, escontra lo que foi ICAN (Iniciativa Canaria), dende los sos entamos, escontra'l puntu de partida de 1992.

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar