Primaveres y serondes

El periodu de les Primaveres y serondes (chinu tradicional: 春秋時代, chinu simplificáu: 春秋时代, pinyin: Chūn qiū shí dàiWade-Giles: Ch'un¹ ch'iu¹ shih² tai⁴) representó una era na historia china ente'l 722 y el 481 e. C. Esti periodu toma'l so nome de los Añales de primavera y seronda, una crónica del periodu que la so autoría atribuyir tradicionalmente a Confucio. Mientres el periodu de les Primaveres y Serondes, el poder descentralizóse. Esti periodu tuvo llaráu de batalles y les anexones d'unos 170 pequeños estaos. El lentu progresu de la nobleza resultó nun aumentu na alfabetización; la medría na alfabetización animó la llibertá de pensamientu y la meyora teunolóxica. Esta era foi siguida pol periodu de los Reinos Combatientes.

L'historiador Mark Lewis definió esti periodu como «edá de les ciudad-Estaos», caúna apoderada pola familia d'un señor, denominada como jia.[1]

El poder de Zhou en cayente editar

 
Finales del periodu de Primaveres y Serondes, sieglu V e. C., antes de la desintegración de Jin y de que los Qin mover a Sichuan.

La cayida de la capital de la dinastía Zhou occidental, Hao, marca l'empiezu del periodu de les Primaveres y Serondes. Dempués de que la capital fuera saqueda poles tribus nómades occidentales, el coronáu príncipe Ji Yijiu fuxó al este. Mientres la fuxida de la capital occidental al este, el rei Zhou sofitar nos cercanos señores de Qín, Chang y Jìn pa protexese de los invasores y los señores rebalbos. Treslladó la capital de Zhou dende Zhongzhou (Hao) a Chengzhou (actual Luoyang) nel valle del ríu Mariellu.

La nobleza Zhou en fuxida nun tenía sofitos fuertes nos territorios orientales; inclusive la coronación del príncipe rexente tuvo que ser sofitada por aquellos estaos pa tener ésitu. Cola influencia de Zhou bien amenorgada, llindándose a Luoyang y les árees cercanes, la corte Zhou nun podía por más tiempu sofitase de seis grupos de tropes d'a pies. Los posteriores reis Zhou tuvieron que solicitar ayuda d'estaos vecinos o poderosos pa protexese de les revueltes y pa resolver les lluches internes pol poder. La corte Zhou nunca volvió recuperar la so autoridá orixinal; foi apostrada a gobernar pero sol control de los otros estaos feudales. Anque Zhou nominalmente retuvo'l Mandatu Celestial, el títulu nun-y daba nengún poder.

Ascensu de los hexemónicos editar

El primer noble n'ayudar a los reis de Zhou foi'l duque Zuang de Chang. Foi'l primeru n'establecer el sistema hexemónicu (霸 ), que'l so propósitu yera caltener l'antiguu sistema protofeudal. Los historiadores tradicionales xustificaben el nuevu sistema como un mediu de protexer a los estaos civilizaos más débiles y a la realeza Zhou de les tribus "bárbares" intruses. Alcontraes nos cuatro puntos cardinales, les tribus "bárbares" (pueblos nómades asitiaos nes fronteres de China) yeren, respeutivamente, los man, yi, rong y di.

Tolos llamaos estaos "civilizaos", sicasí, atopábense de fechu compuestos d'una mezcolanza d'etnies; d'equí que nun hubiera una llinia clara que dixebrara a los estaos "civilizaos" de los pueblos nómades. Sicasí, estes tribus, étnica y culturalmente distintes, teníen les sos propies y úniques civilizaciones en ciertes árees. Dellos grupos étnicos taben tan sustancialmente civilizaos y yeren tan poderosos midiéndolos polos estándares chinos, que les sos entidaes polítiques, como Wu y Yue, incluyir en delles versiones de los cinco grandes señores (ver más embaxo).

Los nuevos y poderosos estaos atopábense ansiosos de caltener los privilexos aristocráticos percima de la ideoloxía tradicional de sofitar a la entidá gobernante débil en tiempos de malestar (匡扶社稷 kuang fú shè jì), que fuera arrobinada llargamente mientres la China imperial pa consolidar el poder de la familia que s'atopara nel poder.

Los duques Huan de Qi y Wen de Jin siguieron dando los pasos pa establecer un sistema feudal, que traxo una estabilidá relativa, anque mientres periodos más curtios qu'enantes. Les anexones amontáronse, favoreciendo a dellos de los estaos más poderosos, ente ellos Qin, Jin, Qi y Chu. El papel de los señores movióse gradualmente dende la intención manifestada de protexer a los estaos más débiles; el poder de los señores finalmente convirtióse nun sistema d'hexemonía de los estaos más grandes sobre los estaos satélites más débiles d'orixe chinu y "bárbaru".

Los grandes estaos usaron la sida de la proteición y de l'ayuda pa intervenir y llograr ventayes sobre los esmás pequeños mientres les sos lluches internes. Los señores posteriores procedíen na so mayoría d'estos grandes estaos. Proclamar a sigo mesmos como amos de los sos territorios, ensin siquier reconocer a la figura títere de Zhou. L'establecimientu del sistema d'alministración llocal (Jun y Xi'a, colos oficiales señalaos pol gobiernu, dio a los estaos meyor control sobre los sos dominios. Los impuestos facilitaron el comerciu y l'agricultura más que'l proto-feudalismu.

Los trés estaos de Qin, Ji y Qi non solo optimizaron la so propia fuercia, sinón que repelieron los ataques delaestado meridional de Chu, que los sos gobernantes proclamar a sí mesmos reis. Los exércitos Chu gradualmente fueron invadiendo la cuenca del Ríu Mariellu. L'etiquetar a Chu como los "bárbaros meridionales" (Chu Man) nun yera más qu'una sida p'alvertir a Chu alrodiu de que nun interviniera nes sos respeutives esferes d'influencia. La invasión de Chu foi puesta a prueba delles vegaes en trés grandes batalles con cada vez más violencia —la batalla de Chengpu, la batalla de Bi y la batalla de Yanling; la resultancia foi la restauración de los estaos de Chen y Cai.

El cambiante ritmu de la guerra editar

Tres un periodu de guerres cada vez más refeches, Qi, Qin, Jin y Chu finalmente xuntáronse pa una conferencia de desarme nel 579 e. C., onde esencialmente los otros estaos convertir en satélites. Nel 546 e. C., Jin y Chu alcordaron una nueva tregua.

Esta era de paz foi solo un preludiu al caos del periodu de los Reinos Combatientes. Cada unu de los cuatro poderosos estaos atopábase desapaecíu en continues lluches pol poder. Seis families propietaries de tierres faíen la guerra la una a la otra en Jin. La familia Chen esaniciaba a los sos enemigos políticos en Qi. La llexitimidá de los gobernantes yera de cutiu desafiada nes guerres civiles por dellos miembros de la familia real en Qin y Chu. Una vegada que toos estos combatientes pol poder estableciéronse firmemente nos sos dominios, el derramamiento de sangre ente los estaos siguiría nel periodu de los Reinos Combatientes. Esti periodu empezó oficialmente nel 403 e. C. cuando los trés families qu'entá quedaben de la elite en Jin -Zhao, Wei y Han estremaron l'estáu; la impotente corte de Zhou foi forzada a reconocer la so autoridá.

Mientres el relativamente pacíficu sieglu VI e.C., los dos estaos costeros nel actual Zhejiang, Wu y Yue, empezaron a ganar gradualmente más poder. Dempués de ganar y espulsar al rei Fu Chai de Wu, el rei Gou Jian de Yue convertir nel postreru gran señor reconocíu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Yiqun Zhou (2010). Festivals, Feasts, and Gender Relations in Ancient China and Greece. Cambridge University Press, páxs. 16. N'inglés. ISBN 9781139490405.

Enllaces esternos editar