La sexuación ye'l conxuntu de fases biolóxiques y psicolóxiques que contribúin a la carauterización de la sexualidá de los individuos d'una especie, tanto'l so sexu xenéticu, biolóxicu y fisiolóxicu como'l so sexu psicolóxico o identidá sexual y la so "sexu oxeto" o orientación sexual.

Por tanto, esisten tres tipos o componentes de la sexuación:

  • Sexuación física: engloba el sexu xenético, biolóxicu y fisiolóxicu.
  • Sexuación psicolóxica o del celebru: engloba la identidá sexual y l'asimilación de los roles sexuales.
  • Sexuación oxetu: engloba la orientación sexual y l'execución de los calteres rellacionaos cola libido: actuación-represión.

Clásicamente, nel nuesu conceutu sobre'l sexu xenérico la mayoría de la sociedá fai una clasificación dicotómica namái ente homes y muyeres, pero hai que recordar qu'amás esisten otros casos bien diversos, por casu la intersexualidá, la transexualidá y la feminidad/masculinidad esterna, que difier del propiu “sexu xenérico” de les persones.

En principiu, la sexuación física pue ser distinta de la sexuación psicolóxica y de la orientación sexual; por tanto, ye necesariu dixebrar los conceutos.

Hipótesis editar

La sexuación mora en dos conxuntos: el conxuntu físicu-fisiolóxicu y el conxuntu cerebral-psicolóxicu. Nel primer grupu puede identificase la “sexuación física”, ente que nel conxuntu cerebral vamos atopar dos sexuaciones adicionales, la “sexuación de la identidá” (suxetu sexual) y la “sexuación de los oxetivos” (oxetu sexual).

Asina mesmu, partir de la hipótesis de que la sexuación de los dos conxuntos (el físicu y el cerebral) depende puramente de les hormones, tantu mientres la xestación como mientres el desenvolvimientu fisiolóxicu pre-pubertá, pubertá y post-pubertá.

L'orixe de la sexualidá establezse nel momentu que la reproducción sexual esixe la creación de dos formes, de dos sexos, yá que nel orixe, la reproducción ye asexual.

Entós, yá que la diversidá sexual ye un fenómenu bien complexu, dellos teóricos suxuren que posiblemente esiste un continuu na diversidá de la sexuación física anque, eso sí, lóxicamente ta polarizada escontra los xéneros dicotómicos, que son mayoritarios.

Desenvolvimientu masculín na xestación según los andróxenos editar

Mientres el desenvolvimientu de los mamíferos, de primeres les gónaes pueden tresformase tantu n'ovarios como en testículos.[1] Nel ser humanu, a partir de la cuarta selmana yá pueden atopase unes gónaes rudimentaries nel mesodermo entemediu cerca de los reñones en desenvolvimientu. Escontra la 6ª selmana, desenvuélvense los gordones sexuales epiteliales nos testículos en formación ya incorporen les célules xerminales mientres se mueven escontra les gónaes. Nos varones, ciertos xenes del cromosoma Y, cuantimás el xen SRY, controlen el desenvolvimientu del fenotipu masculinio, incluyendo la conversión de la gónada bipotencial primitiva en testículos. Nos varones, los gordones sexuales invaden por completu les gónaes en desenvolvimientu.

A partir de la 8ª selmana de desenvolvimientu fetal humanu, apaecen les célules de Leydig nes gónaes estremaes masculines. Les célules epiteliales derivaes del mesodermo de les cuerdes sexuales de los testículos en desenvolvimientu tresformar en célules de Sertoli que la so función va ser facilitar la formación d'espelma. Ente los túbulos esiste una población menor de célules non epiteliales, les célules de Leydig encargaes de la producción d'andróxenos. Les célules de Leydig pueden considerase los productores d'andróxenos, que funcionen a manera d'hormones paracrinas y son necesaries por que les célules de Sertoli puedan facilitar la producción d'espelma. Al poco tiempu d'estremase, les célules de Leydig empiecen a producir andróxenos, necesarios pa la masculinización del fetu varón en desenvolvimientu (incluyida la formación del pene y del escrotu). Por influencia de los andróxenos, ciertos restos del mesonefros, los conductos mesofrénicos, evolucionen en epidídimos, conductu deferente y visícules seminales. Esta aición de los andróxenos recibe'l sofitu d'una hormona de les célules de Sertoli, l'HAM, que evita que los conductos embriónicos de Müller tresformar en trompes de falopio o otru texíu del aparatu reproductor femenín nos embriones masculinos. Les HAM y los andróxenos collaboren pa dexar el movimientu normal de los testículos escontra l'escrotu.

Antes de la producción de la hormona pituitaria HL qu'empieza nel embrión a partir de les selmanes 11-12, la gonadotrofina coriónica humana (GCh) potencia la diferenciación de les célules de Leydig y la so producción d'andróxenos. L'aición de los andróxenos nos texíos diana suel suponer la conversión de testosterona en dihidrotestosterona 5α (DHT).

Desenvolvimientu femenín na xestación según les hormones ováriques editar

Les hormones ováriques son los estróxenos y la progesterona. Como función conxunta, son les responsables del desenvolvimientu de los calteres secundarios que marquen delles diferencies ente l'home y la muyer, como la contextura física, tonu de la voz, distribución del vellu y la grasa corporal, etc.

Son compuestos policíclicos derivaos del colesterol. Estes hormones circulen pola sangre xuníes casi por completu a delles proteínes plasmátiques.

Específicamente, l'estróxenu inflúi nel desenvolvimientu de los calteres y na maduración de los órganos femeninos. El estradiol ye l'estróxenu más importante, encargáu del desenvolvimientu de los cambeos reparaos nel cuerpu de la muyer na pubertá y la edá adulta, como'l desenvolvimientu de los llamaos órganos diana del sistema reproductor: mames, y úteru. Tamién del enanche de la maxana, crecedera y distribución del vellu corporal y la iniciación del ciclu menstrual.

Pela so parte, la progesterona inflúi nel desenvolvimientu de les glándules mamaries y prepara l'úteru pa la implantación del óvulu. Aumenta los sos niveles a partir del día 14 del ciclu menstrual ya induz nel úteru cambeos imprescindibles pa la implantación del óvulu que foi fecundáu. Tamién intervién mientres l'embaranzu na preparación de les mames pa la lactancia.

Desenvolvimientu na pubertá editar

La hormona dominante nel desenvolvimientu femenín ye'l estradiol, un estróxenu. Mientres el estradiol promueve la crecedera de mames y del úteru, ye tamién la principal hormona conductora de la crecedera pubertal y de la maduración epifiseal y zarru. Los niveles de estradiol xuben más tempranu y queden más tiempu levels en muyeres que n'homes.

Na muyer editar

Los cambeos físicos en neñes son:

Nel home editar

Los cambeos físicos en neños son:

Sexuación del celebru editar

Como se dixo en munches ocasiones, el celebru ye consideráu l'órganu sexual más importante del ser humanu, y probablemente tamién en munchos otros mamíferos. Por ello, ye necesariu plantegase de qué manera'l celebru adquier unes carauterístiques sexuales, y por tanto de qué manera producen les diferencies ente los celebros d'un mesmu sexu, de distintu sexu, nuna mesma identidá sexual o en distinta y nuna mesma orientación sexual o ente distintes.

El papel de les hormones sexuales editar

Diverses investigaciones realizaes ente los años setenta y ochenta por un grupu empobináu pol Dr. Günter Dörner, dexáron-yos llegar a un conxuntu de conclusiones sobre la organización sexual del celebru en mamíferos de llaboratoriu y na especie humana¹.

  • Nel celebru hai rexones distintes responsables pal comportamientu sexual masculín o femenín
  • Alteraciones nos niveles d'hormones sexuales específiques de sexu producíes en periodos críticos del desenvolvimientu dan llugar a cambeos estructurales y/o bioquímicos permanentes. Tales cambeos son acomuñaos con variaciones al llargu plazu nel comportamientu y orientación sexual. Asina, el desenvolvimientu de la bisexualidá o de la homosexualidá puede ser producíu por un defectu d'andróxenos nos machos y un escesu d'andróxenos nes femes mientres el periodu d'organización sexual del celebru.
  • Los efeutos de les hormones sexuales sobre'l desenvolvimientu del celebru tán mediatizados, siquier en parte, polos neurotransmisores. Tales neurotransmisores son organizadores del celebru dependientes tantu de los xenes como del ambiente.
  • Sía que non, los efeutos de los xenes, les hormones sexuales y l'ambiente psicosocial sobre la diferenciación, maduración y función sexual del celebru nun pueden considerase como alternatives, sinón más bien como factores complementarios.
  • Los periodos críticos de diferenciación específica de sexu correspondiente a los llamaos centros sexuales, centros d'apareyamientu y centros de rol de xéneru del celebru nun son dafechu coincidentes, pero sí solapantes. Les hormones sexuales son responsables, siquier parcialmente, de la organización de la secreción de gonadotropinas específiques de sexu, de la orientación sexual y del rol de xéneru:
  • Los centros de sexu, que controlen la secreción de gonadotropinas de tipu femenín o masculín, son entamaos puramente por estróxenos que deriven principalmente d'andróxenos sintetizaos n'el mesmu celebru.
  • Los centros d'apareyamientu, que controlen la orientación sexual, son entamaos pola aición conxunta d'estróxenos y andróxenos que pueden o nun ser convertíos a estróxenos.
  • Los centros de rol de xéneru, que controlen el comportamientu sexual femenín o masculín, tán entamaos puramente por andróxenos.
  • La diferenciación sexual del celebru nun depende namái de los niveles d'hormones sexuales presentes, sinón tamién de la proporción en que s'atopen. Ello esplica les posibles combinaciones que pueden dase de presencia o ausencia de secreciones de gonadotropinas, orientación sexual y comportamientu sexual.
  • La etapa final nel procesu de diferenciación sexual del ser humanu consiste n'adquirir la identidá de xéneru; esto ye, tener el autoconcepto de ser varón o fema. Esti autoconcepto depende, per un sitiu, de la diferenciación somático y psíquico controlada por hormones sexuales mientres el periodu prenatal, y, per otru llau, de les influencies psicosociales postnatales.

A pesar d'estes conclusiones, ye necesariu comentar que dellos autores refuguen como concluyentes diches investigaciones sobre'l posible papel de les hormones sexuales na sexualización del celebru.

Dimorfismu sexual na organización del celebru editar

Polo xeneral, les investigaciones empuestes en desvelar los posibles oríxenes biolóxicos de la orientación sexual arrexuntar en dos grandes grupos, les centraes nel posible orixe xenéticu y les centraes nel orixe neuroanatómico.

El primer descubrimientu relevante que sofitaba la teoría del dimorfismu cerebral ente machos y femes foi lleváu a cabu en 1978 por Roger A. Gorski y el so grupu de collaboradores. Nesa investigación llegar a la conclusión de qu'esistía un grupu de célules asitiaes nel Área preóptica del hipotálamo del celebru d'aguarones machu y que formaba un conxuntu d'un tamañu enforma mayor (hasta 7 vegaes) que nel celebru de rata hembra. A dichu grupu de célules del área preóptica qu'amosaba dimorfismu sexual denominar nucleu con dimorfismu sexual del área preóptica (SDN-POA). Ye importante indicar, amás, que dende diba tiempu venía rellacionándose l'área preóptica del celebru col comportamientu sexual. Darréu comprobóse que la diferencia de tamaños del SDN-POA deber a la distinta esposición a los andróxenos nes primeres etapes del desenvolvimientu. Más tarde demostróse qu'amás del SDN-POA, hai otros nucleos nel hipotálamo de diverses especies de royedores qu'amuesen dimorfismu sexual.

En cuanto al desenvolvimientu na xestación, les neurones que formen los nucleos tienen gran cantidá de receptores d'hormones sexuales, tanto andróxenos como estróxenos. Y anque el númberu inicial de neurones nel área preóptica medial ye similar nes femes, la secreción de testosterona polos testículos de fetu machu pocu antes del partu estabiliza la población neuronal del nucleu, ente que l'ausencia de testosterona nos fetos fema produz la muerte de munches neurones col correspondiente amenorgamientu de tamañu nel celebru de los machos. Sicasí hai que destacar que les neurones de la rexón preóptica son sensibles a los andróxenos namái nos díes anterior y posterior a la nacencia.

A partir de los anteriores descubrimientos tratar de comprobar si na especie humana tamién había nucleos hipotalámicos con dimorfismu sexual. D'esta miente estudiáronse los nucleos intersticiales del hipotálamo anterior (esto ye, INAH-1, INAH-2, INAH-3, INAH-4) en celebros de varón y de muyer, llográndose como resultó que'l tercer nucleu intersticial del hipotálamo anterior (INAH-3) ye'l qu'amuesa un dimorfismu más claru (¹Juan Ramón Lacadena, 1998)


Sexuación de la identidá editar

Asina mesmu, la identidá sexual sería seique'l productu más importante de la sexualización del celebru, pero non l'únicu. La identidá masculina o femenina moraría, posiblemente, na presencia mayoritaria de calteres sexuales nel celebru, d'un tipu o d'otru; o sía que non de dalgún calter sexual n'especial.

Per otru llau cabo destacar que non tolos celebros femeninos son iguales, nin tolos masculinos, pero sicasí ye posible faer un permediu de los distintos calteres pa construyir un celebru estándar masculín” y “un celebru estándar femenín”, o inclusive identificar aquelles traces más significatives de dichos “celebros estándares” y suponer que'l celebru totalmente masculín” va ser aquél (ideal) que tien en valores máximos toles traces diferenciadores identificaos nel celebru estándar masculín”, y de la mesma ye facederu construyir un celebru totalmente femenín” que va ser distintu del celebru estándar femenín”, una y bones ésti ye un permediu, y el “totalmente femenín” ye un estremu supuestu”. Toos esos casos suponen construcciones astractes irreales, pero que traten de midir “la masculinidad” o “la femenidad” del celebru de cada persona.

Quiciabes sía posible trazar una distribuciones gaussianas pa caúna de les propiedaes diferenciadoras de los celebros reales masculín y femenín, marcando nel exa X una propiedá cuantificada, y nel exa Y el porcentaxe de persones. A última hora, la identidá podría ser, bien determinada por una de les carauterístiques parciales de los celebros, o bien un permediu de delles carauterístiques.

Sexuación de los oxetivos d'apareyamientu editar

Otru productu de la sexuación del celebru ye la construcción de los oxetos sexuales ideales, esto ye, la formación de los oxetivos marcaos de l'atraición sexual. Dalgunes de les propiedaes teóricamente diferenciadoras de los celebros masculín y femenín pueden tar rellacionaes con “la construcción del oxetu sexual”. Asina mesmu, de la mesma que los celebros masculinos diferir ente sigo, anque se paecen al permediu “estándar”, eses mesmes diferencies son les que van faer qu'unos homes tengan más capacidá p'aprender llingües o d'interrelacionase (calteres femeninos), ente qu'otros van tener más capacidá pa la orientación espacial y l'astracción (calteres masculinos). Igualmente, eses diferencies pueden treslladase na orientación sexual: un home atraíu por otros homes, muyeres o dambos en distintes proporciones (calteres masculinos/femeninos).

Poro, la orientación sexual sería una carauterística más, ente les tan diverses como l'astracción matemática o espacial y la capacidá d'interrelacionar lingüísticamente o socialmente. Claro que cola diferencia de que felicidá carauterística cerebral tien una transcendencia social bien marcada yá que proyeuta rellaciones coles demás persones talmente que los comportamientos que tienen llugar pueden tar aceptaos o non polos demás, por un desconocimientu de les realidaes acomuñáu a que los individuos tomen como referencia'l so propiu celebru y lo autodefinen inconscientemente como “normal”.

Según un grupu d'investigadores suecos empobináu pol doctor Qazi Rahman, espertu en bioloxía cognitiva de la Universidá de Londres, una de les diferencies descubiertes ente los celebros de persones con distinta orientación sexual tien que ver coles conexones na amígdala (celebru). Los homes heterosexuales y les muyeres homosexuales tienen más conexones nervioses na parte derecha de la amígdala, ente que les muyeres heterosexuales y los homes homosexuales tienen más conexones na parte esquierda, lo cual ye fundamental pa empobinar al celebru cuando ésti recibe estímulos del esterior, como por casu la orientación escontra una pareya en potencia.

Esta resultancia nun tien de sorprender a naide, yá que ye obviu que les muyeres heterosexuales y los homes homosexuales sienten una atraición sexual por homes, y viceversa, polo que necesariamente tenía d'haber dalgún componente nel celebru qu'asina lo xenerara.

De xacíu, el fechu de que se reparen estes diferencies na estructura anatómica de los celebros de persones con distinta orientación sexual nun significa, de nenguna manera, que l'orixe de dicha orientación sía xenéticu nin conxénitu, pos ye obviu que les conexones nervioses van estableciéndose conforme trescurre'l desenvolvimientu del individuu.

Midida de los graos de sexuación editar

Midir la sexualidá ye tantu o más complicáu como midir la intelixencia o cualesquier otru conxuntu d'aptitúes o capacidaes psicobiológicas. Esisten intentos bien significativos de midir la orientación sexual como l'emplegáu por Kinsey, pero inda nun s'estudió refechamente cómo midir la identidá sexual, por casu en intersexuales, o cómo midir el grau de femenidad/masculinidad del nuesu celebru, en comparanza con un celebru estándar d'un sexu o otru.

Sicasí, ye posible escoyer delles aptitúes acomuñaes a un "celebru estándar" d'un determináu sexu, por casu la capacidá d'empobinase, la de comunicase, etc. y midiles xebradamente con un baremu senciello y normalizao, talmente que darréu pudiera validase la representatividá ente sigo de distintes variables, p'asina averase a una primer estimación de dichos valores de sexuación.

Enllaces esternos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Online textbook: "Developmental Biology" 6th ed. By Scott F. Gilbert (2000) published by Sinauer Associates, Inc. of Sunderland (MA).
  • ¹ Lacadena, Juan Ramón (1999). C.N.I.C.Y.: Xenética y sexualidá. I. Bases biolóxiques y xenétiques del sexu, 1a. ed..