Espejón

conceyu de la provincia de Soria (España)
(Redirixío dende Espejón (Soria))

Espejón ye una llocalidá y tamién un conceyu de la provincia de Soria, partíu xudicial d'El Burgo de Osma , Comunidá Autónoma de Castiella y Lleón, España. Pueblu de la contorna de Tierres del Burgo.

Espejón
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Soria
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Espejón (es) Traducir Ricardo Ovejero Gonzalo
Nome oficial Espejón (es)[1]
Códigu postal 42142
Xeografía
Coordenaes 41°49′51″N 3°15′34″W / 41.830833333333°N 3.2594444444444°O / 41.830833333333; -3.2594444444444
Espejón alcuéntrase n'España
Espejón
Espejón
Espejón (España)
Superficie 22 km²
Altitú 1031 m
Llenda con
Demografía
Población 136 hab. (2023)
- 86 homes (2019)

- 75 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.15% de provincia de Soria
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 6,18 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
espejon.es
Cambiar los datos en Wikidata

Dende'l puntu de vista xerárquicu de la Ilesia Católica forma parte de la Diócesis d'Osma la cual, de la mesma, pertenez a l'Archidiócesis de Burgos.

Etimoloxía editar

Créese que'l nome de Espejón derivó en tal denominación a partir de les pallabres llatines specula y speculum, que podríen traducise como torre o talaya. Queda claro con esto la función que teníen tanto Espejón como llocalidaes próximes a él. Tal ye'l casu d'Espeja de San Marcelino o tamién el de Zayas de Báscones, Zayas de Torre (zai, raigañu de guarda en vascuenciu) o Muñeques (muino, visu en vascuenciu) «3000 Hiztegia».

Los pueblos de la zona podríen desempeñar una función defensiva en favor de la ciudá romana de Clunia, asitiada al oeste d'éstes, frente a los arévacos y pelendones pel norte.

Historia editar

 
Zones del conceyu.

La zona na qu'anguaño s'alluga Espejón podría allugar nucleos poblaos dende hai más de 6000 años, según describi J.M Celorrio Romanu, basándose nel llogru d'hachos de piedra del periodu Neolíticu y les condiciones del mediu: corrientes fluviales, montes, cueves naturales, mamíferos pa la caza y dellos puntos elevaos del terrén na zona.

Nesta dómina, apenes se llevaríen a cabu pequeñes actividaes agrícoles poles condiciones climatolóxiques de fríu y el terrén pocu aparente pa ello. Darréu, poco primero de la llegada de los romanos a la Península Ibérica, fueron los arévacos los pobladores más probables. Sicasí, el territoriu de Espejón taría en “zona de naide”, pos los arévacos ocupaben el suroeste de la provincia de Soria ente que los pelendones, más afechos a vivir en castros, establecer nel norte de la provincia, nos actuales conceyos de Covaleda, Salduero, Navaleno, o San Leonardo de Yagüe, citando dalgunu de los más próximos a Espejón.

Poro, siendo una llende ente poblaciones rivales, ye posible que se produxeren saqueos y conflictos qu'evitaríen un desenvolvimientu cultural constante. Finalmente, los arévacos, más avanzaos que los sos vecinos del norte, acabaron apoderando'l territoriu.

Más tarde, en redol a los sieglos II a.C y el sieglu V, la ocupación romana rescampla na zona. Hai restos d'una talaya nel visu conocíu como El Castiellu, que sirviría como vigía o defensa de la ciudá de Clunia. Tamién s'atoparon monedes imperiales n'otru pueblos de la redolada como Guijosa o Fuencaliente ya inclusive capiteles romanos nel estremeru pueblu d'Espeja de San Marcelino.

A partir del sieglu V, cola llegada de los visigodos a la pandu, en Espejón tamién hubo presencia de dalgún pequeñu nucleu d'esti pueblu xermánicu, como en gran parte de la península. Esiste nel pueblu una necrópolis posiblemente venceyada a la cultura visigoda. A esto xune la tradición de nomes propios o de patronímicos d'orixe visigodu. Yá en plenu sieglu VIII, cola penetración de los árabes en territoriu ibéricu, la so presencia fíxose notar, pero en menor midida que n'otres zones. A pesar de cuntar yá con más datos históricos nestos años, nun s'atoparon muertes de presencia constante nel territoriu. Les causes de que nun s'hayan atopáu restos materiales árabes podríen ser diverses, dende la climatoloxía pocu prestosa pa establecese nel llugar, a la escasez de recursos humanos mientres esti sieglu llenu de conflictos, cuntando tamién cola práuticamente nula actividá agrícola nestos terrenes na dómina.

Tres reconquistar definitiva de la rexón noroeste de l'actual provincia de Soria nel sieglu XI, mientres los reinaos de Fernandu I y Alfonsu VI, van intentase repoblar estos llugares con xente proveniente sobremanera del Oeste, d'otres partes de la Corona de Castiella.

Ye nestos años posteriores cuando'l pueblu se asenta definitivamente nel so allugamientu actual. Ello ye que la construcción primaria de la Ilesia paez tar en redol a los sieglos X o XI, anque yá había otres construcciones relixoses anteriores (Casa del Santu) de les que s'atoparon restos y realizáu estudios. Una vegada termináu'l conflictu direutu nesta llatitú de la península colos árabes y avanzando reconquistar escontra'l sur, el pueblu pudo esfrutar d'un aumentu demográficu lentu a pesar de les folaes de Peste Negro del sieglu XIV.

La hestoria de Espejón tuvo amestada a la de Castiella, perteneciendo al partíu de Burgos, a la intendencia de Burgos a partir de 1720, a la prefeutura de Burgos dende 1810 y, finalmente, tres la división de Javier de Burgos en 1833, pasa definitivamente a formar parte de l'actual provincia de Soria.

Nel Censu de 1779, ordenáu pol Conde de Floridablanca,[2] figuraba como villa del Partíu d'Aranda na Intendencia de Burgos, con xurisdicción de realengu y so l'autoridá del Alcalde Ordinariu. Cuntaba entós con 344 habitantes.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá de constitúi en conceyu constitucional na rexón de Castiella la Vieya, partíu d'El Burgo de Osma[3] que nel censu de 1842 cuntaba con 35 llares y 164 vecinos.

Demografía editar

En 2010 la población xube a 200 habitantes, 105 homes y 95 muyeres.[4]

Gráfica d'evolución demográfica d'Espejón ente 1900 y 2010

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2010 del INE.

Minería editar

La llocalidá ye conocida nel sector mineru pol so célebre cantera de mármol, que yá tuvo esplotada en dómina romana.[5]

El mármol colorao (xaspe) de Espejón emplegar nel Palaciu Real y el Monesteriu d'El Escorial de Madrid, na capiya de Palafox de la catedral d'El Burgo de Osma o nel Palaciu de la Granxa de Segovia.

Economía editar

Agricultura, ganadería, cantería, industria maderero, comerciu y servicios, farmacia, hotel.

Hasta va unes décades estrayíase resina nos montes del norte del pueblu.

Tien una amplia zona de pinar de propiedá vecinal, que los sos beneficios partir los habitantes del pueblu descendientes d'aquellos qu'adquirieron el terrén.

Accesu editar

El meyor trayeutu p'aportar a Espejón dende Soria o Burgos ye al traviés de la N-234 (Sagunto - Burgos) y tomando la BU-P-5212 asitiada ente los pueblos de La Gallega y Hontoria del Pinar. Dende Madrid, siguiendo l'A-1 hasta Aranda de Duero, tomando la CL-111 hasta Huerta de Rey y d'últimes la BU-V-9421 hasta l'encruz a Espejón.

Cultura y tradiciones editar

 
Vista de la ermita de Gorbizales, a 3km de Espejón.

Dende mediaos del sieglu XVIII, coincidiendo col fin de selmana de Pentecostés, celébrense les fiestes patronales dedicaes a La nuesa Señora de Berezales, que toma'l so nome de 'berezo', términu con que los paisanos referir al uz (arbustu abondosu nos pinares de la zona). Destaca nestes celebraciones la popular romería a la ermita de la Virxe y el so ritual comida de los mozos de la Peña'l Mayu. El día completar cola procesión de vuelta al pueblu cola imaxe de la Virxe patrona de los casaos, la María Stella. En 2016 el consistoriu gobernáu pol Partíu Popular, escoyíu en 2015, decidió camudar la fecha de les fiestes patronales al últimu fin de selmana de Xunu contra la voluntá de bona parte del conceyu y basáu n'intereses familiares de los conceyales y el mesmu alcalde. D'esta manera ponía fin a una tradición de más de 200 años.

La toponimia menor del términu municipal ye la que sigue: Carrascal, Castillo de San Asenjo, Cerro de la Mira, Cubillo de los Campos, Cuesta Espadilla, El Gayugazo, El Molino, El Monte, El Pico, El Tablazo, El Vallejo, Encimero de la Acebeda, La Acebeda, La Dehesa, La Grajera, La Hoz, La Mejorada, La Mena, La Pradera, La Umbría, La Vaciada, Las Cuerdas, Las Rozas, Las Umbrías, Los Altos, Los Arrastraderos, Los Barrancos, Los Casares, Los Colmenares, Los Navestacas, Mata Ruiz, Matalallar, Pauleda, Pozo Hondo, Rasa de las Fuentes, Valgrande.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Censu de Floridablanca 1787, Soria, INE, Madrid 1988 ISBN 84-260-1781-9
  3. Conceyu Códigu INE-42.081
  4. INE, Soria: Población por conceyos y sexu.
  5. La Decoración arquitectónica nes ciudaes romanes d'Occidente: actes del Congresu Internacional celebráu en Cartaxena ente los díes 8 y 10 d'ochobre de 2003. Murcia: Editum, 2004, p. 291

Bibliografía editar

  • GOIG, Isabel y Luisa. "Les marzas de Espejón", en Abanco, coses de Soria, nº 28

Enllaces esternos editar