Los esponsales son la promesa de matrimoniu mutuamente aceptada; quien contraen esponsales son maríos. Jurídicamente, los esponsales son un contratu, de naturaleza preparatoria, yá que conducen al contratu definitivu del matrimoniu. L'incumplimientu de los esponsales lleva consigo ciertos perxuicios patrimoniales, ente los cualos atopamos el fechu de tener que devolver tou lo recibío y en dellos casos hasta cuatro veces más.

Esponsales
promesa (es) Traducir y fase (es) Traducir
Cortexu Esponsales Matrimoniu, boda y disengagement (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Na actualidá, por cuenta de la lliberalización de costumes y al amenorgamientu de la importancia social del matrimoniu,[ensin referencies] los esponsales nun tienen una gran relevancia xurídica, anque a nivel social perviven so la forma de novialgu. Sicasí n'otres dómines, muncho más ritualizadas y ellaboraes, del compromisu de contraer matrimoniu en fecha próxima podíen estrayese consecuencies bastante series. Por casu, mientres la Edá Media, si teníen llugar rellaciones sexuales ente maríos non casaos, entendíase peracabáu de momentu'l matrimoniu, siendo ésti válidu pa tolos efeutos.

En sentíu impropiu, como una llicencia poética, y tamién nel falar popular, llámase esponsales al matrimoniu; ello ye que la pallabra maríu designa en sentíu vulgar a la persona que se casó, y non a la comprometida a faelo, como ye'l so sentíu téunicu (la pallabra téunica en dichu caso sería cónyuge).

Historia editar

Na Roma antigua, esistieron los esponsales como un pactu de que s'hai de celebrar un matrimoniu. (L'orixe del términu ye'l verbu llatín spondeo, que significa prometer solemnemente, comprometese). Si'l matrimoniu nun s'efeutuaba, esistía una aición denomada actio sponsalitia, que cayó en desusu y, poro, solamente quedó la obligación moral pos non podía esixise la celebración del matrimoniu.

Sicasí, tando vixente un contratu de esponsales nun podía ser celebráu otru, con otra persona, o si tando vixente'l contratu efeutuábase'l matrimoniu con persona distinta, acarretábase una declaratoria de infamia.

En tiempos del imperiu baxu empezar a conocer les arres esponsalicias, que yera un dineru o unos bienes qu'unu de los promitentes depositaba en manes del otru, como garantía de que cumpliría la promesa, perdiéndoles si incumplía o con derechu a reclamales, doblaes, si él yera la víctima del incumplimientu.

Los esponsales dexaben de tener vixencia, pol so cumplimientu, pola muerte d'una de les partes, por mutuu alcuerdu, por decisión d'una de les partes o por sobrevenir una torga pal matrimoniu. Por casu, qu'una de les partes perdiera'l ius connubium, que yera l'aptitú civil pa contraer matrimoniu (iustae nuptiae) y pa permanecer en matrimoniu.

Celebración editar

La forma de celebración de los esponsales podía llevase a cabu de distintes formes: nunes ocasiones, la simple promesa producía efeutos esponsalicios, n'otres yera un xuramentu y l'entrega d'arres y aniellos. Esta simplicidá na forma de celebración de los esponsales acarretaba n'ocasiones grandes pleitos qu'aniciaron la Pragmática de 1803, según la cual " Nengún tribunal eclesiásticu nin civil almitiría demanda de esponsales nun siendo prometíos por escritura público".

Regulación por países editar

Chile editar

Nesti país la figura de los esponsales regular nel Títulu III del Llibru I del Códigu Civil.

Esti cuerpu normativu señala que los esponsales son un fechu priváu y puramente moral, nun produciendo nengún efeutu civil nin entá a títulu de promesa de celebrar el matrimoniu (art. 98). Coles mesmes, señala que nun tien efeutu la multa que pudiera axustase por non celebrase'l matrimoniu, anque puede retenese lo pago a esti títulu, siendo entós ésta una obligación natural (art. 99).

Sicasí, puede pidise la restitución de coses donaes por causa d'un matrimoniu ensin celebrar (art. 100), y entá puede sirvir los esponsales como prueba p'agravante nel delitu de seducción (art. 101).

Méxicu editar

En Méxicu la figura de los esponsales, anque en desusu, permanez contemplada en diversos códigos civiles de la República Mexicana, anque nel mesmu Códigu Civil Federal yá s'atopa derogada dicha figura.

Sicasí, tien de considerase que la figura de los esponsales atópase tácitamente proscrita pola redaición del artículu 1 de la Convención sobre'l consentimientu pal matrimoniu, la edá mínima pa contraer matrimoniu y el rexistru de los matrimonios, que textualmente señala:

Nun va poder contraer llegalmente matrimoniu ensin el plenu y llibre consentimientu de dambos contrayentes, espresáu por éstos en persona, dempués de la debida publicidá, ante l'autoridá competente pa formalizar el matrimoniu y testigos, acordies cola llei.[1]

Nesti sentíu, lo máximo que podría llograse per mediu de la figura de los esponsales ye'l resarcimiento de los daños y perxuicios polos gastos en qu'incurriera'l cónyuge inocente, ensin qu'en nengún casu pudiera obligase a contraer matrimoniu a quien se negar a ello.

Ver tamién editar