Estación d'esquí de San Isidro

La estación d'esquí de San Isidro, inaugurada en 1974, ta asitiada nel puertu homónimu del cordal Cantábricu, na zona norte de la provincia de Lleón, comunidá autónoma de Castiella y Lleón, España. Les sos instalaciones atópense nos términos municipales de Puebla de Lillo y Valdelugueros, que se correspuenden colos valles del Altu Porma y del Altu Curueño. Ye propiedá de la Diputación Provincial de Lleón, que encárgase de la so xestión, al igual que la tamién lleonesa Ḷḷeitariegos.

Estación d'esquí de San Isidro
Situación
Tipu estación de esquí (es) Traducir
Coordenaes 43°02′49″N 5°22′40″W / 43.04694°N 5.37778°O / 43.04694; -5.37778
Estación d'esquí de San Isidro alcuéntrase n'España
Estación d'esquí de San Isidro
Estación d'esquí de San Isidro
Estación d'esquí de San Isidro (España)
Datos
Cambiar los datos en Wikidata

La estación, que cunta con grandes posibilidaes d'ampliación, tien 27,5 quilómetros de pistes esquiaderes, distribuyíes en cuatro sectores: Requejines, Riopinos, Cebolledo y Salencias-La Raya, perfectamente comunicaos ente sigo. El nivel de les pistes ye dende primeriza hasta espertu, con 5 pistes verdes, 9 azules, 13 coloraes y 4 negres, sumando un total de 31 pistes, amás d'un circuitu de fondu abalizáu, dexando la práutica de cualesquier de les modalidaes d'esquí modernu.

Historia editar

Los antecedentes editar

La hestoria de San Isidro empieza cuando nos años sesenta'l[1] gobiernu lleonés decidió entrar nel negociu de la nieve, acutando fondos pa la inversión na estación iverniza de Payares. El presidente de dicha estación, Jesús Suárez Valgrande, tornó aceptar dichos fondos. Por cuenta de ello, surdió la idea de la estación iverniza de San Isidro, una y bones Lleón decidió invertir dichos fondos en construyir una estación propia nel so territoriu. En principiu, crearíense dos proyeutos pa crear dos estaciones d'esquí, una nel puertu de San Isidro y otra nel puertu de Tarna; a pesar de que sería la primera la que se llevaría finalmente la inversión, el gobiernu lleonés nun s'escaeció del proyeutu de Tarna, llegando a instalar na zona dos remontes a lo cimero del puertu.[2]

Los empiezos de la Estación Iverniza de San Isidro viéronse atrabancaos por problemes de llindes col Principáu d'Asturies, retrasando l'entamu de les obres hasta la década de los setenta. De resultes d'ello, l'actividá nel puertu quedose nun segundu planu frente a la estación de Payares, por cuenta de les precaries comunicaciones que conectaben el puertu de San Isidro con Lleón y Asturies; esto nun atrabancó que'l puertu empezara a tener cierta actividá montañera ensin amestar al esquí, construyéndose a lo llargo de la década de los sesenta dos allugues de montañeros nel altu del puertu.

Adulces, el desenvolvimientu del esquí llegó al puertu de San Isidro, con una escasa arribación d'esquiadores de primeres debíu al desenvolvimientu de la vecina Payares, que yá cuntaba con dos remontes. A finales de los setenta, la estación de San Isidro inauguró'l so primer remonte na zona de Salencias, que nun yera más qu'un telesquí que funcionaba con un motor de gasolina y tenía namái dos perchas. Los artífices del entamu de la estación fueron Diego Mella, responsable de la instalación del remonte, y Felipe Moreno, a quien se debe'l primer edificiu de la estación, construyíu en 1969, y qu'anguaño ye la cafetería de la zona de Salencias.

1970-1980 editar

 
El Circu de Cebolledo.

Nel añu 1972, la estación iverniza de San Isidro vio la instalación del primer remonte per parte de la Diputación Provincial de Lleón nel área de Salencias, el denomináu Salencias I. Al añu siguiente, en 1973, dar en l'apertura del telesquí de debutantes y La raya, qu'ampliaríen la superficie esquiadera de la estación a los 5 km. Finalmente, en 1974, inaugurar de forma oficial la estación cola incorporación del primer telesilla de la estación, l'antiguu telesilla de Cebolledo. Unos años dempués la estación siguiría creciendo cola construcción de los telesquís de Salencias II y Les Piedres. 

La estación siguió'l so desenvolvimientu y foi recibiendo cada vegada una mayor arribación d'esquiadores, pero pola mocedá de les sos instalaciones, San Isidro nun cuntaba con máquina pisapistas, daqué que complicaba faer ciertos descensos.[3] La morfoloxía de pistes esistente difería de la configuración actual, yá que Cebolledo namái cuntaba con dos pistes, de les cualos la principal ocupaba la hoya de Cebolledo, terminando nuna cortada onde se practicaben dellos saltos. En tala cortada, la pista estremabase en dos, la que siguía'l telesilla, a la derecha, y otra a la izquierda. Estes pistes teníen una dificultá elevada y faíen de Cebolledo una zona destinada a esquiadores esperimentaos. La menor dificultá de les pistes de Salencias faíen entós que les mayores arribaciones centrabense en dicha zona y na de Les Piedres, conformando dichos llugares el nucleu de la estación.

Cola espansión del dominiu, la Diputación de Lleón planió San Isidro como una estación con un tamañu equiparable a les estaciones del Pirinéu y con un modelu puestu de moda nos Alpes franceses, que definía una estación estremada en zones con una pa debutantes apartada del restu pa evitar les aglomeraciones y redundar nuna meyora de la calidá en tola estación.[1] D'esa manera, escoyóse Salencias como la zona de debutantes principal, instalando ellí la Escuela d'Esquí. Siguiendo'l citáu modelu, diose en instalar, en 1975, el telesquí de Requejines, distintu al actual, ampliando la estación escontra esa zona. Instalaríase amás otru telesquí pa debutantes na zona, convirtiendo a Requejines na alternativa a Salencias pa los primerizos cuando nesta postrera arraleciera la nieve. En 1976, siguiendo cola espansión, que yá faía apeligrar la hexemonía de Payares, instalaríase'l telesquí de Cebolledo, distintu al actual, pa dar accesu a la zona llana del sector y sustituyir el obsoleto telecuerda esistente. Anguaño tamién se dio en la compra de la primer máquina pisapistas, que fadría dar un saltu cualitativu a la estación.

Ente 1977 y 1980, la crisis económica paró en secu, anque momentáneamente, les aspiraciones de San Isidro. A pesar d'ello, nesos años diose en remocicar Cebolledo, con vista a poner en serviciu nueves pistes, siendo la primera d'elles la de La Travesía, d'una dificultá bastante elevada que se fadría famosa al crear el dichu de "Quién esquía en San Isidro, esquía en  cualquier sitiu".[1]

1980-1990 editar

La década de los ochenta supunxo pa la estación una auténtica era dorada, yá que mientres toa ella abriéronse en San Isidro un eleváu númberu de nueves instalaciones. Al empezar la década, en 1980, instalóse'l primer telesquí de Riopinos, allargóse l'esistente en Cebolledo y planteó que se alargo el de Requejines. Gracies a estos nuevos remontes, la estación cubrió tol dominiu esquiaderu actual.[1]

Sicasí, la idea de los gobernantes siguió siendo la de crear una estación al altor d'otres del país.[1] Por ello, en 1982 construyéronse dos nuevos remontes, Peñanevares y Riopinos II, que'l so oxetivu yera coneutar con futures zones esquiaderes. Gracies a estos dos nueves instalaciones, la idea de San Isidro como estación destacable cobraba forma, pero una vegada más, problemes con Asturies supunxeron una torga al desenvolvimientu. El problema yera que'l telesquí de Riopinos II conectaba con zones que pertenecíen al Principáu, que nun taba dispuestu a desenvolver diches zones pa la estación lleonesa (anguaño esa zona ta ocupada pola estación de Fontes d'Iviernu).[1] L'otru telesquí, el de Peñanevares, tamién quedó nun segundu planu al nun cuayar l'ampliación de la estación pol valle allegante, a pesar de qu'esti tenía unes carauterístiques aparentes pal so desenvolvimientu. En 1983 amplióse'l telesquí de Requejines.

 
El telesilla Onofre-Quintanilla, inauguráu en 1984.

La crecedera de la estación, que faía apeligrar el so bon funcionamientu con una saturación non prevista, fizo que se llevara a cabu en 1984 l'ampliación del aparcamientu de Cebolledo y l'instalación del telesilla Onofre-Quintanilla. Con estes meyores, San Isidro desbancaba a Payares y convertíase na mayor estación d'esquí del Cordal Cantábricu.[1] En 1985, pa intentar iguar entá más la saturación qu'aquexaba a la estación, abrióse'l telesilla de Riopinos. Gracies a estes instalaciones, San Isidro pegó un saltu cualitativu que lu fixo aumentar en servicios, en pistes y en capacidá. A finales de la década, la estación devasó per primer vegada na so hestoria los 100.000 visitantes añales.[1]

La estación, sicasí, vio atayáu'l so apoxéu cuando en 1988 presentóse l'iviernu más templáu de la hestoria, faciendo que San Isidro apenes pudiera abrir en tola temporada. En dichu añu tamién se desmontó'l telesquí de Les Piedres, que dempués pasaría llargu tiempu apilado na zona de Saliencias. L'añu siguiente, la situación foi la contraria y hubo nevades históriques, faciendo que la estación permaneciera abierta hasta'l primer fin de selmana de xunu. Tou ello paecía indicar que los noventa seríen años tan bonos como lo fueron los ochenta.

1990-2000 editar

A pesar de los problemes que siguiríen dempués, los noventa empezaron con bayuroses nevaes nos años 1990, 1991 y 1992. Ye a partir de 1993 cuando la nieve empieza a arralecer. Esto nun torgo que se desenvolvieren delles obres, como la remodelación de pistes en Cebolledo, ameyorándose la pista La Travesía.

Los cambeos na estación yeren necesarios una y bones ésta taba sobresaturada por una arribación que nun paraba de crecer y que yera incapaz de soportar y pola nula inversión per parte de la Diputación Provincial de Lleón.[1]

Esto fizo que se llevara a cabu una modernización total de la estación, abriendo'l telesilla desembragable, que sustituyó al antiguu telesilla de Cebolledo, y el telesilla cuatriplaza de Requejines. Sicasí, esta modernización nun se vio correspondida cola meteoroloxía, que fizo que tuviera llugar una de les peores temporaes de la estación, una y bones la nieve arraleció dende'l principiu.

A finales de los noventa, los accesos a la estación dende San Isidro ameyoraron sensiblemente cola adecuación de la carretera del puertu na so aguada asturiana. Esta obra, qu'ameyoraba sensiblemente la competitividá de la estación, viose acompañada poco tiempu dempués pola apertura de los cañones de nieve artificial, que fueron los primeres nuna estación del cordal Cantábricu y que nun principiu innivaron una superficie d'aproximao un quilómetru de llargor na zona de Cebolledo.[1]

Sieglu XXI editar

 
El Picu Aguyereties.

Nel sieglu XXI, la estación sigue viendo crecer l'arribación a les sos pistes.[4] Oficialmente cunta con 24,8 quilómetros de pistes, anque a esos quilómetros hai que descontar los provenientes de les pistes del valle del Silenciu, que nunca tuvieron abiertes.[1]

Nos últimos años, San Isidro ta viviendo una dómina d'espansión, con un aumentu sosteníu de los forfaits vendíos y una meyora del númberu de díes nos que ta abierta la estación. Ésta ye tamién una de les que más creció tocantes a númberu d'usuarios y ye de les que más abonos de temporada vienden nel territoriu nacional.

Tou ello fai que'l futuru de la estación de San Isidro anguaño pase pola ampliación de les places hoteleres na zona, daqué que se ta llevando a cabu, magar cierta paralización por problemes cola llinia llétrica qu'abastez al complexu, con 400 nueves places hoteleres a cuerpu de pistes, 200 de les cualos corresponderíense a un hotel de cinco estrelles. Xunto a ello, la desestacionalización tamién ye importante, daqué que la Diputación plantegó nel so momentu con un polideportivu y un campu de golf, actuaciones que, sicasí, atópense paralizaes por problemes llegales nel primer casu y políticos nel segundu, pola falta d'alcuerdu sobre la llinia llétrica.[5] Sicasí, lo más importante pa la estación pasa pol aumentu de los remontes, de los sistemes de innivación artificial y del dominiu esquiaderu, ensin escaecenos, de la conexón cola estación asturiana de Fontes d'Iviernu.[6]

Accesos a la estación editar

Por cuenta de la so situación na contorna del Altu Porma, asitiada al norte de la provincia de Lleón, na llende ente ésta y el Principáu d'Asturies, ye de bon accesu pa dambes aguaes[7]

 
El Llagu Isoba, xunto a la -Y-332 que da accesu a la estación.
 
El Torrexón de Puebla de Lillo.

Dende Lleón hai dos accesos: el primeru d'ellos al traviés de la -Y-331 a partir de Boñar y la -Y-332 a partir de Puebla de Lillo. L'otru accesu atopase pol valle del Curueño, dende La Vecilla, usando la carretera -Y-321 hasta llegar al Puertu de Vegarada, onde hai una carretera d'accesu a l'aguada de Riopinos.[8]

Dende'l Principáu d'Asturies tamién esisten dos accesos. El primeru d'ellos usando l'A-66 hasta la salida pola AS-112, al altor d'Uxo, carretera que sigue hasta'l pueblu de Cabanaquinta, a partir d'onde se toma l'AS-253 hasta'l puertu de San Isidro.

El segundu sería'l de l'aguada de Riopinos, a la cual puede aportase usando l'autovía A-66 hasta Campumanes, onde se toma la esviadura pola N-630. Al altor de Villamanín abandonase pa entrar na carretera de Cármenes y dende equí síguese peles carreteres -Y-313 y -Y-321, a partir de les cualos apuértase al Puertu de Vegarada, onde s'atopa l'accesu.

Anguaño, y por problemes de llindes, el conceyu de Valdelugueros empezó les xestiones pa la construcción d'un nuevu accesu, que pol valle de Casomera y el puertu de Vegarada, comunicara San Isidro con Asturies pola aguada del Curueño.[9][10]

Zones esquiaderes editar

La estación iverniza de San Isidro alcuéntrase estremada en cuatro zones esquiaderes.[11]

Cebolledo
 
Vista del circu de Cebolledo coles primeres nieves de seronda.

La zona de Cebolledo  atopase nel circu glaciar del mesmu nome, apoderáu pel Picu Aguyereties. Cuenta con un total de siete pistes distribuyíes ente los 1680 y los 2010 metros d'altitú y que se clasifiquen en dos verdes (Robecu y Debutantes), dos azules (Cebolledo y Travesía), cuatro coloraes (los Sentiles, el Circu, el Toneo y Gran Cañón) y dos negres (la Solana y la Collada). Dispón de cuatro remontes mecánicos, que son un telesilla cuatriplaza desembragable, un telesilla biplaza, un telesquí (zarráu y fora de funcionamientu) y dos cintes tresportadores. Cebolledo considérase'l centru de la estación pol so nivel de dificultá mediu-alto, la so zona de debutantes y por ser l'accesu a los sectores de Requejines y Riopinos. Tien un dominiu esquiaderu de 8,245 km, 3 de los cualos atópense innivados polos 53 cañones que s'atopen en funcionamientu na zona.

Nes pistes de Sentiles y Gran Cañón celébrense los campeonatos rexonales d'esquí alpín.

 
Fuera Pista del Picu Aguyereties.

La zona de Requejines alcuéntrase xunto al Picu Aguyereties. Cuenta con un total de cinco pistes distribuyíes ente los 1810 y los 2040 metros y que se clasifiquen nuna verde (debutantes Requejines), una azul (les Llebres), trés coloraes (Peñanevares, Respina y les Fontes) y una negra (El Silenciu). Cuenta con trés remontes mecánicos, que son un telesilla cuatriplaza, un telesquí y un telebaby. Requejines ye una zona de iniciación pol predominiu de les pistes fáciles entrepolaes con otres de mayor dificultá. Dende esti sector  aportase a otres rutes fora de pista bien conocíes ente los esquiadores espertos, como les de Peñanevares-Valle del Silenciu y la del Picu Aguyereties. Tien un dominiu esquiaderu de 4,950 quilómetros, nengunu d'ellos innivado.

Pola so situación, a una mayor altitú que'l restu de la estación y la so orientación, ye onde más tiempu se caltién la nieve de tola estación, siendo la postrera en cerrar en cuasi toles temporaes.

Riopinos

El sector Riopinos cuenta con cinco pistes, asitiaes ente los 1675 y los 2000 metros d'altitú y clasificaes nuna verde (debutantes Riopinos), dos azules (del Osu y Curueño), dos coloraes (el Valle y Vegarada Express) y una negra (Los Cazadores). Cuenta con trés remontes mecánicos, un telesilla biplaza, un telesquí y una cinta tresportadora. Dende esta zona apuértase amás al fuera de pista de los Tubos del Toneo, que dempués de 500 metros de desnivel termina na zona de Salencias. Tien un dominiu esquiaderu de 5,225 quilómetros, nengunu innivado.

Esti sector cunta dende'l 2003 col segundu accesu a la estación, efectuándose ésti al traviés del puertu de Vegarada. Cuenta con un parking con capacidá pa 150 vehículos y un edificiu de servicios múltiples con taquilles pa la venta de forfaits, cafetería y aseos, ente otros servicios. Gracies a esti accesu, la estación iverniza hai dinamizado el valle del Altu Curueño.

Salencias - La Raya

Salencias ye la zona más baxa de la estación, cuenta con ocho pistes distribuyíes ente los 1500 y los 1640 metros d'altitú y clasificaes nuna verde (debutantes de Salencias), dos azules (los Piornos y la Tortúa) y trés coloraes (les Llombes I, les Llombes II y la Perdiz). Cuenta con 3 remontes mecánicos, dos telesquís y un telebaby.

Yá nel Principáu d'Asturies, y dientro de la mesma estación, alcuéntrase la zona de la Raya, que cunta con una pista azul (la Raya) y dos pistes coloraes (F-1 y F-2) teniendo como remonte un telesquí.

Salencias - La Raya ye'l llugar preferíu pa los que s'empecipien nel deporte del esquí y nun quieren aventurase a coyer un telesilla pa empecipiase en Requejines. Ye una zona separada del restu de la estación con un dominiu esquiaderu de 5,820 quilómetros que col Plan Direutor va xunirse al sector de Cebolledo por aciu una nueva pista y un telesilla.

Espansión de la estación editar

Plan Direutor editar

El Plan Direutor de San Isidro foi recibíu pola Diputación n'abril de 2006.[12]

El plan establez que nun plazu de seis años la estación recibiría una inversión averada de 40 millones d'euros solamente nos equipamientos ivernizos. El plan taría centráu en dellos puntos: la crecedera de la estación n'ocho quilómetros de pistes nes zones de Riopinos y Requejines, a sumar a los 24,8 yá esistentes, conformando una estación de 32,8 quilómetros d'esquí alpín; na innivación de tolos sectores de la estación, que dexaría una sustancial meyora del enclave a la d'encarar les campañes de climatoloxía adversa; y na renovación de los remontes, que seríen sustituyíos por sielles cuatriplaza y cintes tresportadores, lo que fadría que la estación cuntara con ocho nuevos remontes, ensin cuntar los necesarios pa la puesta en marcha de les pistes de Riopinos y Requejines.[13]

Otros puntos d'esti plan seríen la creación d'una pista que coneutara la zona de Salencias y Cebolledo esaniciando los dos telesquís, que seríen sustituyíos por un telesilla cuatriplaza que percorrería 1070 metros, distancia a partir de la cual empecipiaríase la pista escontra la zona de Cebolledo. Per otru llau, el Plan Direutor apuesta por un snowpark, que se construyiría na zona conocida como la Plaza de Toros, pa dar asina cabida a un grupu d'esquiadores que s'amontó nos últimos años.[14] Por tou ello, el Plan basaría la crecedera de la estación nes zones de debutantes, p'aportar al mercáu con mayor potencial del sector y na adecuación de la zona de Riopinos pa impulsar l'accesu dende'l puertu de Vegarada pola contorna del Altu Curueño.[15][16]

Yá n'otru planu, la contorna de la estación tendríen un desenvolvimientu urbanísticu pa potenciar les places hoteleres a cuerpu de pista. D'esta miente, la estación cuntaría con 500 nueves places hoteleres, provenientes 180 d'elles d'un hotel de cinco estrelles.[17] Xunto a él, promocionaríase un total de 400 nueves viviendes, 93 d'elles en xalés práuticamente a cuerpu de pista. El desenvolvimientu d'estos equipamientos hoteleru y residencial alcuéntrase paralizáu por cuenta de la demoranza na construcción de la llinia d'alta tensión que va abastecer los complexos ivernizos de San Isidro y Fontes d'Iviernu.[18][19]

Unión con Fontes d'Iviernu editar

 
Fuentes d'Iviernu #atopar al pie de San Isidro, lo que fai posible la so fusión.

L'acercamientu de postures ente Asturies y Lleón fixo posible un principiu d'alcuerdu pa la fusión de les estaciones d'esquí de San Isidro y Fontes d'Iviernu.[20] Esta fusión va empezar a dar los sos pasos cola finalización de la llinia llétrica soterrada que dende l'aguada lleonesa va suministrar lletricidá a dambes estaciones.[19]

La fusión, que nun se concretó en feches, va llevar a cabu cola construcción d'un remonte ente dambes estaciones, remonte qu'en San Isidro va atopar nel dominiu de Riopinos, na aguada del Curueño. L'oxetivu de la fusión ye ufiertar una estación al altor de les estaciones del Pirinéu y que se consolide como la más importante del cordal Cantábricu, yá que dempués de l'ampliación de San Isidro en 8 km, hasta los 32, la estación pasaría a cuntar con 40 quilómetros o 52 col máximu desenvolvimientu de Fontes d'Iviernu.[21]

Contorna de la estación editar

La estación alcuéntrase arrodiada per espacios naturales de gran valor medioambiental, como los valles del Altu Curueño y del Altu Porma, que forma parte del Parque del Monte de Riañu y Mampodre, que se correspuenden colos conceyos de Valdelugueros y Puebla de Lillo respeutivamente.

 
Llagu del Ausente.

El pueblu más cercanu a la estación ye Isoba, enmarcáu nel conceyu de Puebla de Lillo. La cabeza de dichu conceyu, de nome homónimu, ye un pueblu de monte de 709 habitantes (INE 2008), onde se reflexa la influencia del complexu ivernizu, una y bones el pueblu cunta con un gran númberu de servicios, surdíos arriendes de la estación y destinaos a satisfaer les necesidaes de los usuarios de la mesma. El pueblu destaca pola so torre medieval, del sieglu XIV, que tuvo diversos usos: primero como torrexón defensivu del valle, función que desempeñaría hasta qu'en 1913 pasu a ser la casa consistorial del conceyu lleonés.[22] Anguaño ye'l Centru d'Interpretación de la Naturaleza del Parque del Monte de Riañu y Mampodre.[23][24]

 
Ilesia de Lugueros.

Otros curiosos qu'ufierta la zona, alternativos a la práutica del esquí, son los llagos glaciares del Ausente y de Isoba, esti postreru tamién llamáu Presente. El primeru d'ellos alcuéntrase cerca de la estación y va ser el puntu final de la primer pista de fondu con que va cuntar la estación ente que'l segundu atopase nes proximidaes del pueblu de Isoba, al pie de la carretera -Y-332.[25]

Según reza la lleenda popular, el llagu de Isoba formóse cuando un pelegrín que se emponen escontra'l Salvador intentó en devanéu recibir abellu nel pueblu de Isoba, siendo recibíu namái pol cura y la pecadora del pueblu, que'l so pecáu yera ser madre soltera del relixosu. Viendo esta situación, el pelegrín llanzó'l so proclama de Fúndase Isoba, menos la casa del cura y la de la pecadora!», ante lo cual empezó a esquitar agua hasta que'l pueblu quedó totalmente soterráu peles agües del nuevu llagu, quitando, les cases del cura y de la pecadora.

El llagu del Ausente tamién tien la so lleenda, que trata d'una vieya ávara que vivía nun pueblu enclaváu ente peñes. Ante'l so egoísmu, los habitantes de dichu pueblu abandononlu, dexando ellí sola a la vieya. Un día, una nevarada sorprendió-y y, ensin que pudiera fuxir, el pueblu quedó soterráu. Dicen que nes nueches d'iviernu entá s'oyen los lloros de la vieya que va vivir pa siempres no fondero del llagu Ausente.[26]

Nesta aguada alcuéntrase tamién el banzáu del Porma, llagu artificial creáu en 1968 n'anubriendo'l valle onde s'atopaba Vegamián, antigua cabecera comarcal de la zona. Ye'l segundu banzáu de la provincia de Lleón, tres el de Riañu.[27] El banzáu, que ye un importante reclamu turísticu pa la zona, acueye delles competiciones náutiques. Xunto a él atopa'l Muséu de la Fauna Selvaxe de Valdehuesa, abiertu apocayá y que tien una amplia coleición d'animales disecaos de toes partes del mundu.[28]

 
Los Focetes de Vegacervera.

L'aguada del Curueño acueye los pueblos del conceyu de Valdelugueros, que desque en 2002 abriérase l'accesu a la estación por Riopinos, convirtió al valle na ruta más curtia dende la capital, empecipiando un procesu de tresformamientu de la so economía dende la ganadería al turismu.[29] Esto déxase ver nos cada vez más frecuentes establecimientos turísticos ente los que destaquen les cases rurales tantu por cantidá como por númberu de places ufiertaes y na rehabilitación de los numberosos inmuebles abandonaos.

El valle, por cuenta del so peculiar aislamientu, supo caltener el tradicional aspeutu rural del monte lleonés, y los sos pueblos enmarquen el so curiosu con un valle como ye'l del Curueño, que flúi encajonado ente les peñes y ye salváu por pontes d'arcu como'l de Lugueros o Cerrulleda, legáu romanu y medieval de la calzada de Vegarada que travesaba estos valles.

A mediu camín ente la capital provincial y l'estación atópense tamién les cueves de Valporquero y los Focetes de Vegacervera.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 «Historia de la Estación» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  2. «Proponen crear una estación de esquí en Tarna» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  3. «Historia de la Estación» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  4. «San Isidro cierra el día 3 su campaña más larga sin superar su récor de usuarios» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  5. «La falta de luz en San Isidro paraliza cuasi cien viviendas y un hotel de lujo» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  6. «Historia de la Estación» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  7. «Cómo llegar» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  8. «Valdelugueros denuncia el nulo impulso al acceso a San Isidro por el Alto Curueño» (castellanu). Consultáu'l 27 de xunu de 2009.
  9. «Nuevo acceso por Valdelugueros» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  10. «León amenaza al Principado colos tribunales por "invasión"» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  11. «Zonas esquiables de la estación» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  12. «El plan para relanzar San Isidro prevé una inversión de 40 millones hasta el 2012» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  13. «San Isidro sumará la próxima campaña más de ocho quilómetros de nuevas pistas» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  14. «San Isidro estrena «snowpark»» (castellanu). Consultáu'l 27 de xunu de 2009.
  15. «Carrasco anuncia un telesilla cuatriplaza para relanzar Riopinos y su vertiente» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  16. «La Diputación promoverá el desarrollo del alto Curueño en torno a San Isidro» (castellanu). Consultáu'l 27 de xunu de 2009.
  17. «Una cadena de hoteles exclusivos invertirá 15 millones en San Isidro» (castellanu). Consultáu'l 27 de xunu de 2009.
  18. «La falta de luz hace peligrar los desarrollos urbanísticos.» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 25 de payares de 2015. Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  19. 19,0 19,1 «La Junta desbloqueará este mes la línea de alta tensión de San Isidro» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  20. «San Isidro y Fuentes de Invierno se fusionan para fortalecerse y ser referente del norte» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  21. «León y Asturias unirán San Isidro y Fuentes de Invierno en la "mejor estación de esquí" de la Cordillera Cantábrica» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  22. «Reseña del ayuntamiento de Puebla de Lillo» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  23. «Parque Regional de Picos de Europa» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  24. «Casa del parque en el Torreón de Puebla de Lillo» (castellanu). Consultáu'l 27 de xunu de 2009.
  25. «San Isidro abre el parque de esquí y la pista de esquí de fondo» (castellanu). Consultáu'l 24 de xunu de 2009.
  26. (1986) Diario de León: Mitos y Leyendas, páx. 15.
  27. «Pantano del Porma» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  28. «Museo de la Fauna Salvaje» (castellanu). Consultáu'l 27 de xunu de 2009.
  29. «Acceso Valdelugueros». Archiváu dende l'orixinal, el 25 de payares de 2015. Consultáu'l 9 de xineru de 2009.

Enllaces esternos editar