Una estación de tren, estación ferroviaria o estación de ferrocarril ye una instalación ferroviaria con víes a la que pueden llegar y dende la que pueden expedir trenes. Componer de delles víes, con esviadures ente elles, y se delimita por señales d'entrada y salida. Adicionalmente son un puntu d'accesu al ferrocarril de pasaxeros y mercancíes, anque nun ye una condición indispensable pa ser una estación.

Estación de tren
type of station (en) Traducir
rail transport station (en) Traducir, operating control point (en) Traducir, parada de transporte (es) Traducir y instalación ferroviaria (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Estación de Frankfurt del Main

Suelen componese d'andenes xunto a les víes y un edificiu de viaxeros con servicios como venta de billetes y sala d'espera.

Papel de les estaciones na esplotación ferroviaria editar

 
Estación de tren de Marylebone, Londres.

Antes de la proliferación actual de señales ferroviaries, la única manera de controlar la circulación de trenes (pa evitar los choques ente ellos) yera controlando la llegada y l'espedición de trenes nes mesmes estaciones, por que nun hubiera dos trenes na mesma vía. Esto provocó que les estaciones sían un puntu fundamental na xestión de la circulación, siendo siempres entamu o fin de cantón. Amás los itinerarios de los trenes tienen qu'empezar y terminar n'estaciones, y non en plena vía.

La importancia de les estaciones amenorgóse anguaño gracies a la proliferación de los sistemes de bloquéu automáticu que dexen asitiar señales en plena vía y controlar la esplotación ferroviaria a distancia, de cuenta que'l númberu d'estaciones necesariu ye enforma menor.

Entá colos nuevos bloqueos, los esviadures y les señales suélense atropar nes estaciones, polo que se sigue asitiando nelles la mayor parte de la xestión de la circulación. El control de la circulación de trenes nel interior de les estaciones llevar a cabu al traviés d'un dispositivu llamáu enclavamiento.

Cuando un tren traviesa una estación, atopar coles siguientes señales:

  • Señal avanzada: Asítiase antes de llegar a la estación, a abonda distancia como pa dexar al tren detenese antes de llegar a la entrada. Pueden esistir tantes como víes lleguen a la estación. Indica al tren la situación de la entrada de la estación.
  • Señal d'entrada: Asitiar a la entrada de la estación, indica al tren si ta autorizáu a entrar nella. Pueden esistir tantes como víes haya na estación.
  • Señal de salida: Asitiar a la salida de la estación, indica al tren si ta autorizáu a salir d'ella. Pueden esistir tantes como víes haya na estación.

Papel de los apeaderos y cargaderos editar

Los apeaderos y los cargaderos son tamién puntos d'accesu de los pasaxeros y les mercancíes al ferrocarril, anque s'estremen de les estaciones en que s'asitien en plena vía y nun tienen influencia na xestión de la circulación, nin precisen d'esviadures nin señales.

Desarrollu editar

 
Exemplu d'arquiteutura del fierro ferroviaria del sieglu XIX: vidrera de la estación de Abando en Bilbao, (España).
 
Andenes soterraños de la estación de Logroño.
 
Estación de Desamparados en Lima, una de les más formoses estaciones de Llatinoamérica, d'estilu Académicu Francés.

Les estaciones adquirieron progresivamente una importancia histórica, sociolóxica y estética que devasa la so simple función téunica. Son, como'l ferrocarril en sí ( 1825-1830, los primeros trenes a vapor n'Inglaterra), unu de los elementos carauterísticos del desenvolvimientu industrial y urbanístico del sieglu XIX. Les estaciones ferroviaries apaecieron nel Reinu Xuníu mientres los años 1820, darréu desenvolviéronse en Francia y finalmente en tolos países industrializaos. Les primeres en sentíu modernu apaecieron en 1830 na llinia Mánchester-Liverpool, la primera en tener un serviciu regular.[1]

Les estaciones fueron un retu importante pa l'arquiteutura de la dómina, tocantes a la estructura del edificiu, yá que riquíen grandes espacios y, por cuenta de la gran acumuladura de fumos provenientes de les llocomotores, grandes altores. Esto favoreció la construcción de grandes bóvedes metálicu y el desenvolvimientu de l'arquiteutura del fierro. Y los nuevos materiales qu'apurrió la revolución industrial, fueron indispensables pa la construcción de les mesmes.

Col tiempu les estaciones convertir en daqué dafechu funcional. Fueron víctimes d'una relativa perda d'identidá mientres los años 1950 hasta que, en parte gracies a los trenes d'alta velocidá de primeres de los años 1980 y a un desenvolvimientu del serviciu ferroviariu suburbano, les estaciones conocen una nueva renovación arquitectónica. El desenvolvimientu de la mayoría de les ciudaes fizo que les estaciones modernícense añadiendo detalles arquiteutónicos o creando andenes soterraños como nes ciudaes de Madrid o Logroño n'España y Buenos Aires n'Arxentina[2].

Servicios editar

A los pasaxeros editar

Los servicios a los pasaxeros suelen concentrase nel denomináu edificiu de viaxeros. Pueden disponer de taquilles, máquines de venta automática, restoranes, chigres, aseos, conseñes, oxetos perdíos, pantalles de llegaes y salíes, sales d'espera, paraes de taxi y autobús, aparcamientu, etc. La disponibilidad de servicios depende del tamañu y l'importancia de la estación, de tal manera que dalgunes bien básiques namái disponen d'andenes.

Dellos edificios de viaxeros (como'l de la Estación de Termini en Roma) son xestionaos por empreses distintes a les que xestionen el tráficu ferroviariu (nel casu de Términi ye xestionada por Grandi Stazioni, filial de la que xestiona'l tráficu ferroviariu, Ferrovie dello Stato). Estes empreses busquen la rentabilidá d'estos edificios, polo que davezu inclúin centros comerciales nel interior de la estación.

En dellos países d'África y Suramérica, y en delles zones de la India, los edificios de viaxeros utilícense como mercaos públicos y otros negocios informales.

A les mercancíes editar

 
Instalaciones pa mercancíes nuna estación.

Les estaciones con serviciu de mercancíes disponen d'instalaciones especiales pal manexu d'éstes, tantu la so carga y descarga como la so clasificación. Anguaño tiéndese a usar como vagones de mercancíes contenedores de midíes estándar pa facilitar esti trabayu. Un casu especial d'estación de mercancíes son los puertos secos.

Dacuando nes estaciones de viaxeros atopen instalaciones pa cargar mercancíes en trenes de viaxeros, como ye'l casu de les plataformes de carga d'automóviles que s'utilicen pa los autoexpresos.

A la circulación editar

N'ocasiones la mesma estación alluga'l gabinete de circulación y el manexu del enclavamiento y n'otres hai instalaciones gracies a un control remotu, como ye'l casu del Control de Tráficu Centralizáu.

A los trenes editar

En delles estaciones esisten servicios pa los trenes, tales como reabastecimiento d'agua o de combustible, acoplamientu llétricu p'apurrir calefacción al tren cuando nun ta conectáu a la llocomotora, estacionamiento, etc.

N'estaciones xeneralmente fronterices puede atopase un serviciu de cambéu d'anchu de vía.

Configuración editar

La mayoría de les estaciones son de dos tipos:

  • Pasantes: asítiase en metá d'una llinia Terminales: asítiense a la fin d'una llinia.

Delles estaciones tienen configuraciones particulares, como les estaciones triangulares que se formen nel alcuentru de dos llinies, o les estaciones con encruz a distintu nivel, como na estación central de Berlín.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Moss, John (5 de marzu de 2007). «Manchester Railway Stations». Manchester UK. Papillon. Consultáu'l 13 de marzu de 2008.
  2. «Red ferroviaria Arxentina». Consultáu'l 28 de setiembre de 2017.

Enllaces esternos editar