Estatua de Zeus n'Olimpia

La Estatua de Zeus n'Olimpia foi una escultura crisoelefantina ellaborada pol famosu escultor clásicu Fidias, en Olimpia, (Grecia) y forma parte de les Siete Maravíes del Mundu Antiguu. Foi destruyida y perdióse nel sieglu V d.C., y solo sábese d'ella gracies a descripciones d'historiadores antiguos y representaciones en monedes.

Estatua de Zeus n'Olimpia
escultura perdida (es) Traducir, obra de arte destruida (es) Traducir, estatua colosal (es) Traducir y maravilla del Mundo Antiguo (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera de Grecia Grecia
División alministrativa Decentralized Administration of Peloponnese, Western Greece and the Ionian Islands (en) Traducir
Rexón Grecia Occidental
Prefeutura Élide (es) Traducir
Municipio (es) Traducir municipio de la Antigua Olimpia (es) Traducir
Coordenaes 37°38′16″N 21°37′48″E / 37.637861111111°N 21.63°E / 37.637861111111; 21.63
Estatua de Zeus n'Olimpia alcuéntrase en Grecia
Estatua de Zeus n'Olimpia
Estatua de Zeus n'Olimpia
Estatua de Zeus n'Olimpia (Grecia)
Historia y usu
Destrucción (es) Traducir 475 (Gregorianu)
Arquiteutura
Arquiteutu/a Fidies
Materiales marfil, oru, ébano (es) Traducir y madera
Altor 12 m
Cambiar los datos en Wikidata

Cronoloxía editar

Tradicionalmente creyóse que la estatua foi realizada escontra'l final de la vida de Fidias, en redol al añu 430 e.C. , pero dalgunos historiadores opinen, sicasí, que pudo ser fecha primero que la estatua d'Atenea Partenos (realizada en 438 e.C. ), sofitándose, ente otros argumentos, en que les distintes condiciones de llume de dambes escultures nos sos respeutivos allugamientos suxuren que Fidias trató d'ameyorar na Atenea Pártinos l'adaptación al so edificiu con respectu al Zeus de Olimpia.[1]

Descripción editar

La estatua ocupaba la totalidá del anchu del pasiellu del templu construyíu p'allugala. Acordies con una fonte contemporánea midía aproximao dolce metros d'altu. Zeus foi esculpíu en marfil (o modeláu, pos na realización el marfil remoyar nun líquidu que lo faía más maleable), y los detalles doraos yeren d'oru macizu.

Según Pausanias, Zeus apaecía sentáu nun tronu col torso desnudu y el mantu en redol a les piernes, llevaba la cabeza coronada d'olivar y la mirada, dirixida escontra baxo confería-y aspeutu paternal. Na mano derecha sostenía una Niké y na esquierda'l cetru rematáu por una águila; el mantu taba afatáu de llirios y les sandalies yeren d'oru. El tronu yera en sí mesmu una obra d'arte, fechu a base de marfil, ébanu, oru y piedres precioses; el respaldu, los brazos, los pies y los travesales ente elles diben llabraos y decoraos con relieves darréu copiaos y reproducíos por separáu, como nel casu de la escultura Atenea Partenos. Especial repercusión tuvo'l relieve cola matanza de los fíos de Níobe, esculpíu nel travesal de les pates delantreres del tronu.

Al igual que fixera n'Atenes, pa decorar el basamento de la estatua de Zeus, Fidias escoyó la tema de la nacencia d'una divinidá, nesti casu Afrodita, y tratar de nuevu como un acontecimientu d'orde cósmicu guardáu por dioses olímpicos y divinidaes astrales. Pausanias diz que se vía a Afrodita, que remanecía del mar y yera acoyida por Eros.

Les úniques reproducciones conocíes del Zeus de Olimpia dar les monedes, más bien medayes conmemorativas, acuñaes en Elis en dómina d'Adriano, nuna de que les sos cares apaez Zeus entronizado y na otra'l detalle de la cabeza. Magar la representación de perfil y al formatu amenorgáu, los aspeutos esenciales coinciden cola descripción de Pausanias, d'onde vien l'interés especial de la reproducción de la cabeza col so noble porte y el so peñáu de rizos que cuelguen a entrambos llaos.

Según les fontes lliteraries más fiables, l'aspeutu más esllumante del Zeus de Olimpia yera'l relixosu, pos, como resume Quintilianu, Fidias llograra añader daqué nuevu a la relixón tradicional una y bones, hasta entós, cada cual tuviera una idea de Zeus hasta que Fidias afitó la idea de lo qu'esti dios tuviera de ser.

Según Pausanias ya inscripciones epigráficas, los denominaos fedrintas encargábense específicamente del cuidu de la estatua. Suel considerase que los fedrintas yeren «descendientes de Fidias», pero alderica si estos descendientes yeren familiares del artista o si adqueríen esta condición namái como un títulu honoríficu.[2][3]

Treslláu y destrucción editar

La tradición cunta que l'emperador Calígula, al enterase de la esistencia de la estatua de Zeus, ordenó que la treslladaren a Roma y que cortaren la cabeza de la estatua pa poner la suya nel so llugar. Cuando los soldaos romanos unviaos por Calígula diben cumplir lo dispuesto escucharon la fortísima risada de Zeus, saliendo espavoríos del llugar ensin cumplir la orde.[4]

Según un pasaxe de Cedreno, la estatua foi treslladada a Constantinopla en tiempos de Teodosio II onde tuvo agospiada nel palaciu de Lauso, unu de los altos cargos de la so corte. Créese qu'ellí foi destruyida por una quema.[5]

Referencies editar

  1. Pablo A. García Pastor, Una reconstrucción del templu de Zeus de Olimpia: escontra'l resolución de los "Phidiasprobleme", páxs.193-200.
  2. Pausanias V,14,5.
  3. Pablo A. García Pastor, Una reconstrucción del templu de Zeus de Olimpia: escontra'l resolución de los "Phidiasprobleme", páxs.84-86.
  4. Suetonio, Vides de los dolce césares IV,22,2; IV,57,1.
  5. Pablo A. García Pastor, Una reconstrucción del templu de Zeus de Olimpia: escontra'l resolución de los "Phidiasprobleme", páxs.72-75, tesis doctoral, Madrid: Universidá Complutense (2013).

Enllaces esternos editar