La historia d'Atenes representa comportamientu éticu-cívicu que llegó hasta los nuesos díes por aciu les escritures d'esta dómina, tamién representa l'orixe de la historia de les ciudaes europees y de la Europa actual. La so población habitó de cutio esa rexón mientres más de 3000 años. Foi la ciudá principal de l'antigua Grecia mientres el primer mileniu e.C. La culminación de la so llarga y fascinante historia llegó nel sieglu V e.C., sol arcontado de Pericles (llamáu Sieglu de Pericles), cuando los sos valores y la so civilización estendiéronse más allá de les llendes xeográfiques de la ciudá y fixéronse universales. El pensamientu políticu, el teatru, les artes, la filosofía, la ciencia, l'arquiteutura y tantos otros aspeutos del pensamientu llegaron al so épicu apoxéu nuna coincidencia temporal ; con una plenitú intelectual úniques na historia de la humanidá. Carauterizar por ser unu de los centros tanto intelectuales como relixosos (xunto con Olimpia), yá que equí atópense allugaos el Templu de Hefesto (tamién llamáu Hefestion), el Partenón (templu dedicáu a Atenea) y el Templu de Zeus Olímpicu o El Olimpeión que foi'l mayor templu de Grecia (anguaño ta en ruines).


Reinu d'Atenes
Antigua Atenes
(dende 508 edC)

Atenes
Polis
Alministración
PaísBandera de Grecia Grecia
Organismu públicu[[d:Special:EntityPage/Q9161823|10px
Rexón[[d:Special:EntityPage/Q758056|10px
Capital Atenes
Forma de gobiernu democracia ateniense (es) Traducir
Relixón oficial relixón na Antigua Grecia
División
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 37°58′00″N 23°43′00″E / 37.9667°N 23.7167°E / 37.9667; 23.7167
Demografía
Economía
Moneda dracma griego (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Oríxenes editar

 
Reconstrucción del frontón occidental del Partenón que simboliza la disputa ente Atenea y Poseidón.

El nome d'Atenes na antigua Grecia yera Athḗnai (Ἀθῆναι). Ye una forma plural: la ciudá llamábase Les Atenes”, yá que posiblemente yera orixinariamente un grupu de villorios que se xunieron formando la ciudá. El nome nun tien etimoloxía griega definida y delles versiones afirmen que la ciudá fuera bautizada pola so proteutora, la diosa Atenea diosa de la sabiduría, quien apostó con Poseidón ser el símbolu de la ciudá.

Neolíticu editar

L'orixe d'Atenes foi amodo trazáu. Nada, sacante, los recursos n'agua pudieron atraer al home a la llanura ateniense. Tamién, nel Ática otros llugares bien provistos de recursos hídricos anduvieron a la tema llargu tiempu col establecimientu humanu na Acrópolis.

La llanura ateniense taba bordiada por macizos montascosos caliares elevaos: el Parnés (1413 m), el Pentélico (1106 m), el Himeto (1037 m), al norte y al este. Taba llindada al oeste peles llombes del Egaleo, que la dixebraben de la llanura d'Eleusis y percorrida pol escayu dorsal» formada pola Acrópolis (157 m), el Licabeto (277 m) y el Anquesmo.

Atenes empieza la so historia nel Neolíticu como un baluarte sobre l'Acrópolis ("ciudá alta"), en dalgún momentu mientres el tercer mileniu e.C. L'Acrópolis ye una posición defensiva natural que s'alza sobre la planicie circundante. L'asentamientu faltaba unos 20 km del mar, del golfu Sarónico, nel centru de la Planicie Cefisia, una zona fértil arrodiada per ríos. Llindaba al este col monte Himeto, y al norte col monte Pentélico.

Na antigüedá el ríu Cefiso fluyía al traviés de la ciudá. L'antigua Atenes ocupaba una área pequeña comparada cola estensa metrópolis de l'actual ciudá. L'Antigua ciudá cercada, entendía una área d'unos dos quilómetros de llargor d'este a oeste y daqué menos de norte a sur, anque nel so momentu más brillosu, tenía suburbios que s'estendíen fuera de les muralles. L'Acrópolis taba asitiada al sur nel centru d'esa área cercada. L'Ágora, el centru comercial y social de la ciudá, taba a unos 400 metros de l'Acrópolis, no que ye güei el barriu Monastiraki. La llomba Pnyx, onde s'axuntaba l'Asamblea ateniense, taba na parte oeste de la ciudá.

Unu de los llugares relixosos más importantes d'Atenes yera'l Templu de Atenea, conocíu anguaño como'l Partenón, asitiáu na parte cimera de l'Acrópolis, onde entá esisten les sos evocadores ruines. Otros dos llugares relixosos importantes, el Templu de Hefesto (qu'entá permanez cuasi intactu) y el Templu de Zeus Olímpicu o Olimpeion (foi'l mayor templu de Grecia, pero agora ta en ruines) tamién taben dientro de les muralles.

Na so dómina de mayor rellumanza, nos sieglos V y IV e.C., Atenes y los sos suburbios teníen una población d'unos 300 000 habitantes. D'esos, un gran númberu yeren esclavos o residentes estranxeros conocíos como metecos, que nun esfrutaben de derechos políticos pero si beneficiar de garantíes nel planu xudicial y pagaben un impuestu especial, el μyτoíkoν metoíkion. Quiciabes solamente'l 1 o'l 2 % de la población yeren ciudadanos masculinos adultos, elegibles p'axuntase y votar na Asamblea y ser escoyíos. La población d'Atenes empezó a menguar tres la guerra del Peloponeso.

Primeros tiempos editar

Micénicu editar

L'Acrópolis tuvo habitada dende'l Neolíticu. Pal añu 1400 e.C., Atenes convirtiérase nun centru poderosu de la civilización micénica. A diferencia d'otros centros micénicos como Micenas y Pilos, Atenes nun foi escalada y abandonada nos tiempos de la invasión dórica de 1200 e.C., y los atenienses siempres caltuvieron qu'ellos yeren xónicos puros ensin contener elementos dóricos. Sicasí, Atenes perdió la mayor parte del so poder, convirtiéndose de nuevu nuna pequeña fortaleza.

Edá del Fierro editar

Nel sieglu VIII e.C., Atenes remaneciera de nuevu, gracies a la so posición central nel mundu griegu, el so seguru allugamientu sobre la Acropolis y los sos accesos al mar, lo que-y apurría una ventaya natural sobre rivales potenciales como Tebas y Esparta. Llueu mientres el primer mileniu, Atenes foi una ciudá estáu independiente, gobernada primero por reis (ver los Reyes d'Atenes). Los reis pertenecíen a la clase más poderosa, la de los propietarios de tierres, la "aristocracia", conocíos como los Eupátridas (los "bien-nacíos"), que'l so preséu de gobiernu yera un Conseyu, que s'axuntaba na llomba d'Ares, llamáu'l Areópagu.

Mientres esti periodu, Atenes consiguió poner sol so gobiernu a les otres ciudaes de l'Ática. Esti procesu de sinoikismos – apurrir xuntos un llar- creó'l mayor y más prósperu estáu de la península griega, pero tamién creó una gran cantidá de xente escluyida pola nobleza de la vida política. Mientres el sieglu VII e.C. produciéronse revueltes abondo xeneralizaes y l'Areópagu nomó al llexislador Dracón pa establecer un códigu llegal más estrictu (d'ende “draconiano”).

Sieglu VII e.C. editar

Cuando esto tamién falló, nomaron a Solón col mandatu de crear una nueva constitución (594 e.C.).

Reforma y democracia editar

Les reformes de Solón incidieron na política y l'economía. El poder económico de los Eupátridas amenorgóse aboliendo la esclavitú como un castigu por deldes, partiendo les grandes propiedaes y lliberando les transaiciones comerciales, lo cual produció la nacencia d'una próspera clase comercial urbana. Políticamente, Solón estremó a los atenienses en cuatro clases, basaes na so economía y na so capacidá pa faer el serviciu militar. La clase más probe, los thetes, que constituyíen la mayoría de la población, recibieron per primer vegada derechos políticos, pudiendo votar na Ekklesía (Asamblea), pero solo les clases cimeres podíen ser oficiales políticos. L'Areópagu siguió esistiendo pero con poderes amenorgaos.

 
El Partenón y los restos de l'Acrópolis, muertes de l'antigua Atenes.
 
Ruines del Templu de Zeus Olímpicu.

El nuevu sistema creó los fundamentos de lo que se convertiría na democracia ateniense, pero de primeres falló nel so cometíu d'evitar los conflictos de clase y dempués de 20 años de revueltes, el partíu popular lideráu por Pisístrato, un primu de Solón, facer col poder (541 e.C.). A Pisistrato denominar de normal como tiranu, pero en griegu la pallabra tiranu nun tien el significáu de gobernante cruel y despóticu, sinón del que se fai col poder por aciu la fuercia. Pisístrato, de fechu foi un gobernante bien popular, que convirtió Atenes en rica, poderosa y nun centru de la cultura, y fundó la supremacía naval ateniense nel mar Exéu y más allá. Caltuvo la constitución de Solón, pero asegurando qu'él y la so familia reteníen tol poder del estáu.

Pisístrato morrió en 527 y asocediéron-y los sos fíos Hipias y Hiparco. Teníen menos siguidores y en 514 foi asesináu Hiparco dempués d'una disputa privada sobre un mozu. Esto indució a Hipias a establecer una dictadura, que se fixo impopular y foi depuestu en 510 e.C. cola ayuda del exércitu espartanu. Asocedió-y un aristócrata de política radical, Clístenes, que foi quien estableció la democracia.

Les reformes de Clístenes reemplazaron los cuatro “tribus” (phylai) por diez nueves, que tomaron el nome d'héroes llexendarios, estes nueves tribus nun teníen una base clasista: de fechu yeren electoraos. Cada tribu taba estremada en trés tritías y cada tritía nuna o más deamos, dependiendo de la población d'estes. Dar convertir na base del gobiernu llocal. Cada tribu escoyía cincuenta miembros pa la Boulé, un conseyu que gobernaba Atenes nel quefer diariu. L'Asamblea taba abierta a tolos ciudadanos y yera, al empar, corte llexislativa y corte suprema, sacante nos casos d'asesinatu y d'asuntos relixosos, que quedaron como les úniques funciones del Areópagu. La mayoría de los oficiales militares yeren cubiertos por llotes, anque los estrategos (xenerales) yeren escoyíos, por razones obvies. Esti sistema permaneció estable y, con curties interrupciones, siguió n'usu mientres más de 500 años, hasta la dómina romana, muncho más tiempu del que sobrevivió cualquier democracia moderna.

Atenes clásica editar

Historia militar editar

 
Planu d'Atenes alredor del 430 e.C.

Votaben 3254 personesEsparta considerábase líder riegos (hexemonía). En 499 e.C., Atenes unvió tropes n'ayuda de los griegos xonios del Asia Menor, que se remontaren contra l'Imperiu persa (ver Revuelta xónica). Esto provoca dos invasiones perses de Grecia, que fueron refugaes sol mandu de los estadistes-soldaos Milcíades el Mozu y Temístocles (ver Guerres Médiques). En 490 los atenienses refugaron la primer invasión de los perses, comandados pol rei aqueménida Darío I na batalla de Maratón.

En 480 los perses tornen sol mandu de Xerxes I. Los perses tienen de travesar un estrechu pasu p'algamar Atenes. Faise una llamada d'ayuda a Esparta per mediu d'un atleta corredor. Los espartanos taben en metá d'un festival relixosu y solo pueden unviar 300 homes. Los 300 y los sos aliaos bloquien el pasaxe a los 200 000 homes de Xerxes na batalla de les Termópilas. Consiguir mientres tres díes, mientres los atenienses armen los sos barcos y ganen a la flota más numberosa de los perses na batalla de Salamina. Ye interesante reparar que Xerxes construyera un tronu na islla de Salamina pa ver la derrota de los griegos. En cuenta de eso los perses fueron espulsaos y l'hexemonía de Esparta pasa a Atenes y ye esta ciudá estáu la que prosigue la guerra n'Asia Menor. Eses victories dexaron que se formara la Confederación de Delos xuniendo les diverses partes de Grecia nuna alianza sol lideralgu d'Atenes.

Artistes y filósofos editar

 
Les Cariátides de l'Acrópolis.

El sieglu V e.C. marca'l cénit d'Atenes como centru de la lliteratura, la filosofía y les artes. Dalgunes de les figures más importantes de la historia cultural ya intelectual occidental vivió n'Atenes mientres esi periodu: dramaturgos: Tosquilo, Aristófanes, Eurípides y Sófocles, filósofos: Sócrates, Platón y Aristóteles, historiadores: Heródoto, Tucídides y Xenofonte, el poeta Simónides de Ceos y l'escultor Fidias. El gobernador d'esi periodu yera Pericles, qu'usó los impuestos pagos pola Confederación de Delos pa construyir el Partenón y otros grandes monumentos de l'Atenes clásica. La ciudá convirtióse, en pallabres de Pericles, en “la escuela de Hellas (Grecia)”.

 
L'Academia Nacional n'Atenes, con Apolo y Atenea nes sos columnes, y Sócrates y Platón sentaos al frente.

Ciudadanos y non ciudadanos n'Atenes editar

Los ciudadanos yeren solo los varones llibres nacíos de padre y madre ateniense mayores de ventiún años. Tamién cobraba importancia la fortuna, una y bones el ciudadanu tenía de tar disponible pa brindar servicios al estáu. En total yeren cerca de 45 000 nuna población de 300 000 almes en redol al 430 e.C.[1] El restu de la población nun yeren consideraos ciudadanos.

Los metecos o estranxeros, yeren homes llibres que vivíen n'Atenes pero proveníen de Polis vecines. Podíen dedicase al comerciu, l'artesanía o al exércitu. Estos teníen de pagar más impuestos.

Nel últimu grupu social taben los esclavos. Yeren el grupu más numberosu de la población. Sicasí, escarecíen de cualquier derechu. Realizaben les xeres más pesaes como les xeres agrícoles, les doméstiques, les artesanales y les mineres.

Guerra del Peloponeso editar

La rensía d'otres ciudaes pola hexemonía d'Atenes, llevó a la guerra del Peloponeso en 431 e.C. Enfrentáronse los atenienses y el so imperiu marítimu contra una coalición d'estaos lideraos por Esparta. Esti conflictu marcó'l final de la gloria ateniense y l'entamu de Esparta como'l mayor poder de Grecia, momentu nel cual instauróse'l gobiernu de los "Trenta Tiranos".

Golpe d'Estáu de 411 e.C. editar

La democracia foi derogada por aciu un golpe d'estáu nel 411 e.C., debíu al mal manexu de la guerra, pero foi rápido restaurada. La guerra terminó cola completa derrota de los atenienses en 404 e.C. En 403 e.C. Trasíbulo volvió instaurar la democracia y declaróse una amnistía.

Guerra de Corinto editar

Mientres el sieglu IV e.C., Atenes volvió tener daqué del so poderíu anterior, restableciendo una nueva Confederación de Delos. Los sos antiguos aliaos llueu se volvieron contra Esparta. Argos, Tebas y Corinto aliar a Atenes y llucharon contra Esparta na non decisoria guerra de Corinto (395 e.C. - 387 e.C.). Finalmente Tebas derrota a Esparta en 371 na batalla de Leuctra. Depués les ciudaes griegues (incluyendo a Atenes y Esparta) volver contra Tebas, que la so dominación remata na batalla de Mantinea (362 e.C.) cola muerte del so xenial líder militar Epaminondas.

Atenes so Macedonia editar

A mediaos del sieglu IV e.C., el reinu griegu de Macedonia nel norte, fíxose'l protagonista de los asuntos atenienses, a pesar de les alvertencies de Demóstenes, el postreru gran estadista de l'Atenes independiente. En 338 e.C. los exércitos de Filipo II de Macedonia ganaron a les otres ciudaes griegues na batalla de Queronea y destruyeron la independencia ateniense. Darréu, les conquistes del so fíu, Alexandru Magnu, ampliaron l'horizonte griegu y fixeron obsoletas les polis grieges. Atenes siguió siendo una ciudá rica con una vida cultural brillante, pero ensin independencia. Nel sieglu II e.C., dempués de 200 años de supremacía macedonia, Grecia esleir nel senu de la República romana.

Agricultura editar

La economía rural ateniense sofitar na granxa familiar. La Guerra del Peloponeso provocó una decadencia de l'agricultura ateniense, pero esta recuperóse rápido.[2] El repartu de la tierra nel sieglu IV e.C. ente grandes propietarios rentistas, medianos propietarios y pequeñes granxes de subsistencia caltúvose estable al respective de la distribución esistente nel sieglu anterior, una vegada que se superaren los efeutos de la guerra.[3]

Atenes romana editar

 
Les ruines del Foru Romanu, el segundu centru comercial de l'antigua Atenes.

Atenes esfrutó so Roma'l estatus de ciudá llibre, por cuenta de la almiración qu'espachaben los romanos a les sos escueles. Dellos emperadores romanos construyeron ente otres munches coses, una biblioteca, un ximnasiu, un pequeñu templu na Acrópolis, el Templu de Zeus Olímpicu y un acueductu qu'entá sigue n'usu.

Atenes siguió siendo un centru de la conocencia y filosóficu mientres los 500 años de dominiu romanu, apadrináu por emperadores como Nerón y Adrianu. Pero la conversión al cristianismu del Imperiu romanu, esanició'l rol de la ciudá como centru d'enseñanza paganu; l'emperador Xustinianu mandó cerrar les escueles de filosofía en 529 d. C. Esta fecha ye la que s'usa xeneralmente como la de finalización de la historia antigua d'Atenes.

La ciudá foi escalada polos hérulos, que quemaron tolos edificios públicos, prauticaron el pillaje na ciudá baxa y estropiaron l'Ágora y l'Acrópolis.

Referencies editar

  1. María José Hidalgo de la Vega, Juan José Sayas Abengochea y José Manuel Roldán Hervás: Historia de la Grecia antigua (páxs. 295). Salamanca (España): Universidá de Salamanca, 1998.
  2. Gallego, 2016, p. 44.
  3. Gallego, 2016, p. 69.

Bibliografía editar

  • Étienne, Roland (2004). Athènes, espaces urbains et histoire. Des origines à el fin du IIIᵉ siècle ap.J.-C. (en francés). Hachette. ISBN 978-2-01-145571-0.

Enllaces esternos editar