Una fisura volcánica o volcán fisural ye una hendidura más o menos llinial na corteza terrestre al traviés de la cual s'espulsa llava, polo xeneral ensin actividá esplosiva. La fisura ye usualmente de pocos metros d'anchu y puede ser de dellos quilómetros de llargu. Pueden causar enormes fluxos de basaltu y canales de llava. El volcán tien aspeutu d'una resquiebru nel suelu o nel llechu marín y non de conu eleváu.

Fisura volcánica y canal de llava.

Carauterístiques editar

Los volcanes fisurales son difíciles de reconocer dende'l suelu y dende l'espaciu, yá que nun tien un cráter central y la superficie circundante ye bastante plana. Les fisuras estreches pueden rellenase con llava que se solidifica y, cuando la erosión remueve la so contorna, la masa de llava puede permanecer sobre la superficie como un dique y fúndense hasta fondures d'unos pocos quilómetros. Les fisuras son comunes en zones de distensión de la litosfera (rifts como Islandia y el Gran Valle del Rift d'África).

 
El complexu Puyehue-Gordón Caulle, en Chile, ye un exemplu de fisura volcánica

N'Islandia, les fisuras volcániques son de cutiu llargues fisuras paraleles a la zona rift onde les plaques litosféricas tán diverxendo. Delles erupciones asoceden a partir de nueves quebres paraleles asitiaes a cientos o miles de metros de les fisuras anteriores. Esta distribución constrúi xeneralmente una delgada pandu de llava más qu'un únicu edificiu volcánicu. El sistema de fisuras de Laki produció la erupción más grande rexistrada na hestoria, en forma de fluxu basálticu, mientres la erupción del Eldgjá en 934 e.C. , que soltó 19,6 km³ de llava.

Les fisuras volcániques radiales de los volcanes de Ḥawai producen “cortines de fueu” como fontes de llava que erupcionan a lo llargo d'una porción d'una fisura. Estes provoquen unes ramples baxes de chiscadures basáltiques en dambos llaos de la fisura. Delles fontes de llava más aisllaes a lo llargo de la fisura producen pequeños cráteres y cono d'escoria. Los fragmentos que formen un conu de chiscadura son lo suficientemente calientes y plásticos pa soldase ente ellos, ente que los fragmentos que formen un conu d'escoria caltiénense separaos por causa de la so temperatura más baxo.

Referencies editar

Enllaces esternos editar