Francisco Alberto Caamaño Deñó (11 de xunu de 1932San Juan – 16 de febreru de 1973Cordillera Central (es) Traducir) foi militar y héroe dominicanu qu'ocupó la presidencia constitucional de la República Dominicana mientres la Guerra d'abril de 1965.

Francisco Caamaño
Presidente de la República Dominicana

Vida
Nacimientu San Juan11 de xunu de 1932[1]
Nacionalidá San Juan [2]
Muerte Cordillera Central (es) Traducir16 de febreru de 1973[1] (40 años)
Familia
Familia
Oficiu políticuoficial
Cambiar los datos en Wikidata

Vida previa a la Revolución editar

Foi fíu del Xeneral Fausto Caamaño Medina, fináu en 1986. El so padre yera un prominente militar mientres la dictadura de Rafael Leónidas Trujillo, y llegó a recibir les más altes condecoraciones del réxime, ostentando, inclusive, el cargu de Secretariu d'Estáu de les Fuercies Armaes (Ministru de Defensa) dende 1952 a 1955. La familia del so padre ye orixinaria de San Juan de la Maguana, lo que revela que nel so árbol xenealóxicu consten otres personalidaes militares como Pedro Plutarco Caamaño Medina (1889-1893) la so tio, conocíu pol so enorme descendencia, y otros como Jorge Casimiro Fernández Medina, que foi un destacáu teniente coronel del Exércitu dominicanu. Gracies a la influencia de la so acentuada parentela militar, Francisco Alberto destacar nuna eficiente y esmerada vocación de serviciu a les instituciones castrenses de la so patria, ingresando bien nueva a la Marina de Guerra Dominicana, onde se graduó d'alférez y avanzó rápido nel escalafón militar. Mientres los últimos años de la Era de Trujillo, Caamaño comandó el Cuerpu de Cascos Blancos de la Policía Nacional.

Papel na Guerra d'abril de 1965 editar

Al españar la Revolución del 24 d'Abril, Caamaño encabezó'l movimientu creáu pol Coronel Fernández Domínguez, quien s'atopaba en Puertu Ricu con torga d'entrada al país; inspiráu en devolver a la nación l'orde constitucional violáu en 1963, primero frente a los militares golpistes y depués frente a la invasión norteamericana, convirtiéndose nel líder indiscutible de la guerra d'Abril.

Ante la inminente invasión estauxunidense cola sida de protexer vides y bienes de ciudadanos estauxunidenses, y la llegada de la 82 división aerotresportada de l'Armada de los Estaos Xuníos, con 42.000 marines, Caamaño participa nuna xunta na embaxada estauxunidense en Santu Domingu, onde l'embaxador diz-y a Caamaño que nun ta en calidá d'axustar, sinón de rindise, ésti de la mesma contésta-y de la siguiente manera: "Pos déxeme dici-y que nun rindiremos y que vamos lluchar hasta'l final".

Arriendes de estos acontecimientos el 3 de mayu de 1965, cuntando Caamaño con 32 años d'edá, el Congresu Nacional escoyer y designa Presidente Constitucional de la República Dominicana, tomando posesión de la presidencia'l día 4 de mayu, nel Parque Independencia. El Coronel Fernández Domínguez torna clandestinamente incorporándose a la llucha, cayendo en combate en tomar al Palaciu Presidencial el 19 de mayu. Caamaño ocupó la posición de la Presidencia Constitucional hasta'l 3 de setiembre d'esi mesmu añu, cuando presenta'l so arrenunciu nun actu masivu na Fortaleza Ozama, tres la firma de l'Acta de Reconciliación Dominicana (Actu Institucional).

Presidencia constitucional editar

El Congresu Nacional escoyíu'l 20 d'avientu de 1962, considerando una propuesta de Juan Bosch, escoyer Presidente Constitucional de la República, con 49 votos a favor, 7 en contra y 2 nulos, tomando posesión de la presidencia'l día 4 de mayu, tenía 32 años d'edá; Caamaño ocupó la posición de Presidente Constitucional hasta'l 3 de setiembre de 1965. Mientres el Gobiernu del Coronel Francisco Alberto Caamaño Deñó, emitiéronse 4 gacetes oficiales, con 62 Decretos y 14 lleis. Ente elles la nº11 que convierte l'antigua fortaleza Ozama en llugar públicu col nome de Plaza de la Constitución, y la nº14 que denomina, Avenida “24 d'Abril” a l'Avenida “George Washington”, conteníes dientro de la Gaceta Oficial nº4.

Mientres el so Gobiernu recibe cartes y comunicaciones internacionales de felicitación y reconocencia como Presidente de la República Dominicana y pola so actitú ante la intervención militar d'Estaos Xuníos, onde demostró ser un home de valor, heroísmu, patriotismu, principios infrayables, y decidíu a defender la so Patria percima de too.

Vida tres la Revolución d'Abril editar

Depués de les negociaciones del cese al fueu, Caamaño dexa'l poder en manes de Héctor García Godoy, quien prepararía la transición a la democracia. En 1966 el doctor Joaquín Balaguer gana les eleiciones xenerales.

Sicasí, depués d'establecíu'l gobiernu provisional presidíu por García Godoy, un sorpresivu y masivu ataque foi realizáu poles Fuercies Armaes col enfotu de asesinar a Caamaño y la principal dirigencia de los militares constitucionalistas. Esta agresión tuvo llugar el 19 d'avientu de 1965 nel Hotel Matum de la ciudá de Santiago de los Caballeros. Foi entamáu polos militares al serviciu de los invasores como un paséu pol parque, daes les superioridaes n'armamentu y en cantidá de tropes. Sicasí, al igual que nel combate de la ponte Duarte el 27 d'abril de 1965, esti intentu resultó ser otra gran derrota pa los agresores. Les baxes sufiertes poles tropes atacantes compuesta polos miembros de la Fuercia Aérea y del Exércitu Nacional fueron trenta veces mayor que la de los constitucionalistas.

Asina'l 19 d'avientu de 1965 espublizar por tol país el descomanáu ataque de les Fuercies Armaes contra'l Hotel Matum, que trataba d'esaniciar físicamente al líder constitucionalista, la población de Santu Domingu llanzar a les cais a movilizase a favor del Coronel Caamaño y los sos compañeros.

Depués de l'atanante derrota sufierta'l 19 d'avientu, el Xeneral Francisco Rivera Caminero impartiría les instrucciones pa poner en marcha un plan d'estermín de los constitucionalistas. La maquinación foi designada col nomatu de Operación Honor.

Darréu a estos fechos y depués d'enllargaes conversaciones ente'l presidente provisional y los xefes constitucionalistas, alcordaron que los oficiales patriotes fueren saliendo gradualmente del país, a partir del martes 11 de xineru de 1966, como apurra a la solución de la crisis. Ente los condergaos taba Caamaño, qu'escoyó'l Reinu Xuníu como país d'exiliu. Por cuestiones de seguridá, los planes de salida adelantrar pal sábadu 22 de xineru de 1966, por cuenta de la rocea escontra los altos mandos militares.

Caamaño dirixó una conferencia de prensa antes de despidise del presidente provisional Héctor García Godoy. El Coronel d'Abril declaró:

Nun voi considerar llibre a la República Dominicana mientres nel país permanezan les tropes estranxeres invasores. Voi del país pa cumplir como militar lo que sostuvi como mandatariu. Nun podemos menos qu'acatar les disposiciones del Presidente de la República.

Los xefes constitucionalistas llegaron a un llugar estremáu de la pista de vuelu del aeropuertu de Cabu Caucedo, curiaos por nueve helicópteros d'EEXX, onde s'adoptaron estrictes midíes de seguridá por paracaidistes estauxunidenses en tol sector aledaño al aeropuertu, onde depués Caamaño llegaría al so destín, la capital británica, el domingu 23 de xineru de 1966.

En Londres, Caamaño decide volver a la República Dominicana y derrocar al gobiernu de Balaguer; pa ello treslladóse a Cuba, onde empieza a reclutar a los homes que lu acompañaríen nel so proyeutu guerrilleru. A pesar de les numberoses deserciones, llogra caltener a ocho embravecíos homes dispuestos a xugase la vida pa derrocar a Balaguer.

Desembarcu en Playa Caracoles y muerte editar

El 3 de febreru de 1973, nueve homes desembarcaron na Sablera Cascoxos en grupos de trés en trés, dos y unu al sur del país, col enfotu de empecipiar un frente guerrilleru contra'l gobiernu Joaquín Balaguer, al frente del grupu taba'l coronel Francisco Alberto Caamaño Deñó, daqué que se-y criticó, yá que lluchara enantes en contra d'un golpe d'Estáu, y agora él mesmu participaba n'unu.

Sobre esto, Balaguer falando por una cadena de radio y televisión afirmó: Hai apenes delles hores torné de la zona del conceyu de San José de Ocoa onde anguaño se desenvuelven delles aiciones subversives, que realiza'l grupu de guerrilleros…inspeccioné personalmente en compañía del secretariu d'Estáu de les Fuercies Armaes y el Xefe d'Estáu Mayor del Exércitu, el sitiu en que se produció'l primer choque sangrientu ente una patrulla militar y el grupu de guerrilleros que desembarcó na Sablera Cascoxos.

Trece díes dempués del desembarcu'l 16 de febreru, les Fuercies Armaes anunciaron la muerte de Caamaño xunto a dos de los sos compañeros na paraxa Nizaíto, seición la Bigornia de San José de Ocoa. El contralmirante Ramón Emilio Jiménez (fíu), Secretariu d'Estáu de les Fuercies Armaes, el mayor xeneral Enríquez Pérez y Pérez y el brigadier Juan René Beauchamps Javier, amosaron el cadabre de Caamaño a un amenorgáu grupu de periodistes que foi treslladáu n'helicópteru hasta'l llugar onde s'atopaba'l cuerpu ensin vida, y los de los sos compañeros Heberto Lalane José y Alfredo Pérez Vargas, anque les FFAA informaron que Caamaño morriera en combate. Testimonios posteriores afirmaron que Caamaño depués de ser prindáu mancáu por tropes del Exércitu Nacional que lu escorríen, foi fusiláu, estazáu y quemaos los sos restos. Enforma odiu y demasiada medrana inspiraron esa zaguina determinación gubernamental.

Informáu'l presidente Balaguer de la so captura, espresó-y al general Ramón Emilio Jiménez (fíu), entós Secretariu d'Estáu de les Fuercies Armaes, que “nel país nun había cárceles pa un home como'l coronel Caamaño”, dexando bien suxuríu que diera en el so fusilamiento.

El xeneral Ramiro Matos Gonzáles, anticomunista, quien dirixó la persecución y el cercu militar contra la escuadra guerrillera, en nengún momentu alvirtió a los sos compañeros d'armes que los cánones internacionales y los derechos humanos consagraos torgaben asesinar al comandante prindáu. Consintió'l fusilamiento.

Nun podíen faltar como figures relevantes d'esa brutal determinación “in sito”, el mesmu ministru Ramón Emilio Jiménez (Milo), el xeneral Beauchamps Javier, el xeneral Enríquez Pérez y Pérez, y el mayor Pou Castro; estos dos últimos venceyaos, xunto al xeneral Salvador Lluberes Montás, a los crímenes más siniestros d'esa dómina, siempres n'estrecha rellación cola CIA y la mafia cubana de Miami. Tampoco podíen tar ausentes otros oficiales-sicarios, encargaos de los vexames, el fusilamiento y la quema del cadabre, los axentes tapaos de la CIA, encargaos de verificar la muerte del Coronel d'Abril.

Balaguer interpretar “ce por be”, mientres una delegación dominicana xunto a otros unviaos de Washington, cerciorar de que tou lo perversamente decidíu fuera debidamente peracabáu.

Respiga la paecencia d'esi crime de lesa humanidá con soceder en 1967 na Figal, en Bolivia, col comandante Ernesto -Che- Guevara.

Varien los protagonistes locales, los xefes militares y d'Estáu, pero tienen de mancomún el desenllaz a tonu col patrón de l'Axencia Central d'Intelixencia estauxunidense pa esi tipu de situaciones y frente a esi tipu de líderes.

Amás de los dos combatientes cayíos xunto a él, acompañaron al comandante nel so proyeutu guerrilleru:

  • Ramón Euclides Holguín Marte (Braulio), *

Hamlet Hermann Pérez (Freddy)

Depués d'una intensa persecución ente los montes del Cordal Central, pa finales de marzu les Fuercies Armaes anunciaron la eliminación del focu guerrilleru quedando como únicos sobrevivientes: Hamlet Hermann Pérez, Claudio Caamaño Grullón y Toribio Peña Jáquez, que tiempu dempués salieron al exiliu.

Cola muerte del coronel Francisco Alberto Caamaño Deñó a los 40 años d'edá, sumió una de les figures más importantes de la hestoria dominicana del sieglu XX.

Honores finales editar

El coronel Caamaño ye l'héroe que restauró la soberanía de la República. Ye consideráu como una de les figures más importantes nel país, llevando los ideales de los padres de la Patria, de Gregorio Luperón, Gregorio Urbanu Gilbert y otros patriotes dominicanos.

Foi tamién consideráu dignu d'una ascensión post-mortem al rangu de xeneral, pero dicha considerancia topó inmediata oposición, pos Francisco Caamaño ostentó'l rangu históricu de coronel, y como tal lleva la so gloria, ensin importar el rangu que tuviera.

El 24 d'abril de 2013 foi treslladáu al Panteón de la Patria, por aciu un cenotafiu (una tumba vacida) en reconocencia a los sos méritos alcanzaos mientres la Xesta d'abril de 1965. Los supuestos restos del coronel Caamaño fueron desenterraos d'onde reposaben dende hai 27 años, nel campusantu de l'Avenida Máximo Gómez el 2 de mayu de 2013, pa realizar una prueba d'ADN y asina confirmar que son en realidá los restos del coronel, pos siempres esistió la dulda nel corazón del pueblu dominicanu de qu'esos sían los restos de Francisco Alberto Caamaño Deñó.

En pruebes apurríes pol Institutu de Ciencies Forenses de la República Dominicana la comisión d'especialistes concluyó que los restos analizaos nun guarden rellación con Caamaño Deñó. Estes pruebes fueron feches por personal calificáu. Entraron n'alderique porque una parte comenenciuda en despintar la verdá diz que sí son los restos. Anque equivocadamente un Tribunal Alministrativu ordenó treslladar unos güesos que pertenecen a una muyer y dos homes que nun guarden rellación col Coronel Francisco Alberto Caamaño Deñó; esos güesos yeren los que s'atopaben nel Campusantu de la Máximo Gómez, onde se creía taben los restos de Caamaño. Quedó demostráu que los güesos atopaos na llomba nel añu 1987 nun pertenecíen a nengún de los guerrilleros.

Homenaxe editar

  • Na marxe occidental del ríu Ozama, a l'Avenida del Puertu camudóse-y el nome pol d'Avenida "Presidente Francisco Alberto Caamaño Deñó", pa honrar la so memoria.
  • Nel so homenaxe, Ramón Leonardo y el so grupu "Espresión Nueva" interpretaron el cantar "Francisco Alberto, Anda".
  • N'honor a la gran llucha pola democracia, camudóse-y el nome en Puerto Plata a l'avenida "Colón" pol de "Presidente Francisco A. Caamaño Deñó".
 
Cruz y monumentu n'honor a Francisco Caamaño
  • Nel parque nacional Valle Nuevu en Constanza, esiste un modestu monumentu dedicáu al gran héroe de la patria, Francisco Alberto Caamaño que lo fixo la filial de San Francisco de Macorís y San José de Ocoa de la Fundación Caamaño. Tamién hai una placa que señala'l llugar onde foi asesináu por órdenes del presidente Joaquín Balaguer.


Predecesor:
Xunta Militar Presidida por Pedro Bartolomé Benoit (F.A.D.)
Presidente de la República Dominicana
1965–1965
Socesor:
Héctor García Godoy

Referencies editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 4 mayu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «catálogo general de la Biblioteca Nacional de Francia» (francés). Biblioteca Nacional de Francia. Consultáu'l 25 marzu 2017.

Enllaces esternos editar