Fredegunda (en llatín: Fredegundis; francés: Frédégonde; Montdidier, Picardía, 543-París, 597)[6] foi reina franca de Neustria. Tercer muyer de Chilperico I, conspiró contra Audovera y Galsuinda.[6] La so vida trescurrió ente una serie d'asesinatos y guerres contra la reina Brunegilda.

Fredegunda
rey de los francos (es) Traducir

Vida
Nacimientu Montdidiercirca fecha desconocida
Nacionalidá valor desconocíu [1]
Muerte París[2]8 d'avientu de 597[2]
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Familia
Casada con Chilperico I (es) Traducir (568 – 584)[2]
Fíos/es
Pueblu Dinastía merovinxa
Oficiu consorte
Cambiar los datos en Wikidata

Oríxenes editar

Chilperico I, rei de Neustria, decide refugar a la so esposa Audovera pa casase dempués cola princesa visigoda Galsuinda —tamién conocida como Galesvinta—, quien apurriera grandes riqueces al reinu. Sicasí, Chilperico tenía como amante a Fredegunda, formosa aldeana franca y servidora del palaciu de Neustria, con quien contrái matrimoniu dempués de la muerte de Galsuinda.

Fredegunda yera una bella moza franca d'orixe humilde, que s'empecipió como servidora de palaciu. Al serviciu de Audovera, primer muyer de Chilperico I de Neustria, Fredegunda llogró inspirar una intensa pasión nel rei[6] y convertise nel so concubina.

Delles fontes señalen que, aprovechando la simplicidá de Audovera y atopándose el rei ausente, Fredegunda inducir, tres una hábil treta y cuntando cola complicidá del clérigu oficiante, a actuar como madrina de bautismu de la so propia fía, lo cual provocaría que'l rei refugar al so regresu. Bien probablemente trátase d'una fábula, yá que nesi tiempu dicha práutica nun taba contemplada como incestu.

Nel añu 567 y por razones esencialmente polítiques —pa emular el matrimoniu del so mediu hermanu Sigiberto I con Brunegilda— Chilperico I refugó a Audovera, quien quedó confinada a un conventu, y casóse cola princesa visigoda Galsuinda, hermana de Brunegilda y fía del rei de los visigodos Atanagildo.

Fredegunda nun taba dispuesta a ser movida fácilmente. El matrimoniu de Chilperico I con Galsuinda nun foi feliz. Galsuinda agafaba al rei reprochándo-y los sos continuos adulterios colos sos concubinas y manifestábase deseosa de tornar a Hispania entá dexando a Chilperico I en posesión de la dote qu'ella apurriera, con tal dexar partir.

Una mañana del añu 568, la reina Galsuinda foi topada esgañada nel so llechu; según cita Gregorio de Tours, «el rei lloró amargamente la so muerte y a los pocos díes casóse con Fredegunda».

Toes los barruntos tocantes a quién socatró'l crime apuntaron a Chilperico y Fredegunda.

Reina de Neustria editar

 
El rei Chilperico I y la reina Fredegunda.

Los parientes de la reina asesinada propunxéronse vengar la so muerte, cuantimás Brunegilda, esposa de Sigiberto I d'Austrasia, hermanu de Chilperico. Hai de solliñar que na temprana Edá Media y acordies coles costumes franques, los parientes taben moralmente obligaos a vengar esti tipu d'ofienses. Pero un asesinatu podía redimise col pagu d'una pena económica que se llamaba compensación y podía abonase n'especie. Sigiberto esixó a Chilperico qu'apurriera a Brunegilda, como compensación pola muerte de la so hermana, les ciudaes que Galsuinda recibiera como presente de bodes: Burdeos, Limoges, Cahors, Béarn y Bigorre. Chilperico asemeyó aceptar de primeres —por aciu del rei Gontrán I de Borgoña, hermanu de dambos pero depués unvió tropes pa recuperales.

Sigiberto respondió invadiendo Neustria, con tanto ésitu que Chilperico tuvo que zarrase en Tournai. Brunegilda socatró al so maríu a que destronara a Chilperico, cosa que tuvo a un pasu de llograr, yá que ante l'arrollador ésitu militar de Sigiberto, munchos terratenientes y guerreros de Neustria taben dispuestos a aceptalo como rei. Entós, cuando tou paecía perdíu pa la so causa y la de Chilperico, Fredegunda unvió dos asesinos que se fixeron pasar por nobles neustrianos que veníen sumase a la causa de Sigiberto pero que, cuando lo tuvieron al so algame, atacar con puñales envelenaos, asesinándolo na ciudá de Vitry sur la Scarpe (575). De nun ser asesináu Sigiberto, ensin dulda los díes de Chilperico y Fredegunda taben contaos. Pero los guerreros austrasianos, al morrer el so rei dexando como herederu a un neñu de tan solo 5 años, retiráronse y la situación dio un entorno completu. Chilperico salió del so encierre en Tournai, retomó la iniciativa y prindó a Brunegilda, quien coles mesmes s'atopaba en París coles arques de la so ayalga —tan confiaos tuvieren ella y Sigiberto de llograr una completa victoria—. Encarcelar nun conventu en Rouen.

Brunegilda llogró escapar de la so comprometida situación casándose col so sobrín Meroveo, fíu del primer matrimoniu de Chilperico y a quien esti confiara'l mandu d'unu de los sos exércitos, que Meroveo esvió escontra Rouen, onde rescató a Brunegilda del so encierre. L'obispu de Rouen, Pretextato, quien sentía especial ciñu por Meroveo por ser bautizáu por él, ofició la ceremonia. Ye probable que Meroveo albidrara qu'a la llarga Fredegunda intentaría esaniciar a los fíos del primer matrimoniu de Chilperico y, por ello, buscara una alianza cola so tía. Magar Chilperico, furiosu, llogró dempués l'anulación del matrimoniu por tratase de tía y sobrín, nel interín Brunegilda, depués de delles peripecies qu'incluyeron un curtiu tiempu nel que tuvo qu'abelugase na corte de Gontrán I de Borgoña, llogró retornar a Austrasia y que la aceptara como rexente mientres la minoría del so fíu Teodeberto II, bien que de mala gana per parte de los rabeliscos terratenientes austrasianos.

Esti incidente sirvió efeutivamente a Fredegunda pa concretar lo que de xuru Meroveo tarrecía: la eliminación de los fíos que Chilperico tuviera con Audovera, la so primer esposa —quien, como s'indicó enriba, fuera refugada y topábase retirada nun conventu— pa allanar el camín al tronu a los suyos propios.

Meroveo foi'l primeru en cayer. Escorríu pol so padre por habese casáu con Brunegilda —quien intentó por tolos medios pero nun pudo da-y asilu en Austrasia pola zarrada negativa de los terratenientes austrasianos—, foi traicionáu y cayó nuna emboscada. Presuntamente fadríase matar por unu de los sos guardias por medrana a perecer quemáu na estaca. Siquier eso dixo la versión oficial que fizo correr Chilperico I. Sicasí, conxeturóse qu'en realidá pudo ser asesináu por sicarios al serviciu de Fredegunda. Tres la muerte de Meroveo, Chilperico I fixo torturar y executar cruelmente a los trés guardias de corps de Meroveo que lo acompañaron hasta'l final, incluyendo al que foi culpáu d'habelo matáu al so pidimientu.

Nesti tiempu Fredegunda vese aflixida por una tráxica situación: los fíos que da a lluz muerren al curtiu tiempu víctimes de les tan comunes enfermedaes infeicioses de la dómina —hubo mientres estos años en Neustria una epidemia de disentería— .Esto ye bien grave, pos nun llogra dar a lluz un herederu del tronu que sobreviva.

La so gran aflicción llevar, primero, a atribuyir la desgracia a un castigu divín pola supuesta avaricia que significaba'l cobru d'impuestos nes sos ciudaes; entós, dispón que se quemar los rexistros fiscales y déanse mayores llimosnes a les ilesies. Como estos actos d'arrogancia y piedá cristiana nun resultaron abondes, una y bones un nuevu fíu morrió a pocu de nacer, Fredegunda volvió los sos güeyos escontra la maxa negro como presunta causante de les muertes, lo que lu sirvió de sida pa faer asesinar a Clodoveo, l'últimu fíu vivu que quedaba del primer matrimoniu de Chilperico I —el mesmu rei punxo al so fíu en manes de Fredegunda, quien cola escusa de treslladalo d'una prisión a otra, facer apuñalar mientres el viaxe y refundiar el so cadabre al Sena— y a la mesma Audovera, a quien Fredegunda mandó asesinar nel conventu nel que se topaba. Tamién la pesadumbre de Fredegunda derivó en que delles muyeres de París perecieren nel tormentu o quemaes na estaca como presuntes causantes máxiques de la muerte de los infantes.

A la fin, nel añu 584, Fredegunda dio a lluz al futuru Clotario II, quien va llograr sobrevivir a la etapa de la infancia. Con ello Fredegunda dar por satisfecha y pon fin a la so pionera caza de supuestos bruxos y bruxes.

Reina madre y rexente de Neustria editar

Nel añu 584 Chilperico I morrió apuñaláu a la vuelta d'una partida de caza na so villa de Chelles; l'asesín pudo escapar.

Dalgunos piensen que'l crime realizar por orde de la mesma Fredegunda —aparentemente pa despintar una supuesta infidelidá matrimonial d'ella con Landry, un señor neustriano a quien depués convirtió nel so llugarteniente y Mayordomu de Palaciu mayordomu de palaciu—; otros, que por orde de Brunegilda como parte de la so querella pola muerte de la so hermana Galsuinda; otros, que l'asesín actuó pola so propia cuenta.

Según Gregorio de Tours, el cadabre del rei permaneció insepulto hasta que l'obispu de Senslis facer llavar y treslladar hasta París, onde lo fixo soterrar na ilesia de San Vicente.

Seis años dempués, sometíu a tortura por orde de Childeberto II y Brunegilda el presuntu executor material de la muerte de Chilperico I, llamáu Sumesegillo, acusar del crime pero ensin mentar a Fredegunda nin a Brunegilda.

Si Sumesegillo fuera n'efeutu l'autor del crime y haber cometíu por órdenes de Fredegunda, actuaría como ella esperaría de los sos sicarios: eficaz al cometer l'asesinatu y dispuestu a sufrir los peores tormentos ensin delatala. Pero nin siquier puede asegurase que Sumesegillo fuera l'autor, yá que la confesión foi-y arrincada so tortura, procedimientu que yera habitual naquella dómina pa llograr confesiones.

Obviamente, nada complaciera más a los sos torturadores que llograr que Sumesegillo implicara a Fredegunda nel asesinatu y nada los hubiera enfurecido más que si mentaba a Brunegilda. Como Gontrán I de Borgoña quería atopar de toes toes al asesín del so mediu hermanu Chilperico I, seique Sumesegillo fuera en realidá inocente del crime y solo pagara'l preciu de la necesidá d'atopar a un culpable. L'asesinatu de Chilperico I sigue siendo un misteriu que la hestoria nun pudo resolver.

Lo cierto ye qu'a la muerte de Chilperico I, Fredegunda pasó por una situación d'estremu peligru. La so única garantía de sobrevivencia ye'l so fíu que tien namái unos meses d'edá, el futuru Clotario II. Ella abelúgase na catedral de París. Childeberto II, rei de Austrasia y fíu de Brunegilda —quien exercía gran influyencia sobre él—, esixe que Fredegunda sía-y apurrida p'axusticiala pola muerte —ente otros— del so padre Sigiberto I. Pero Fredegunda, sofitada por Landry, Ansoaldo y otru señores neustrianos, axustó hábilmente con Gontrán, rei francu de Borgoña, y llogró la so proteición pa ella y el so fíu. Tamién tuvo la fortuna de que Gontrán I llegara antes a París col so exércitu que Childeberto II.

Pa desmentir los rumores de que'l so fíu, el futuru Clotario II, nun yera en realidad hijo de Chilperico I, Fredegunda llogró que 300 obispos y terratenientes neustrianos xuraren xunto con ella que sí lo yera. Tres el xuramentu, el neñu foi reconocíu como herederu del tronu de Neustria so la tutoría de Gontrán y la rexencia de Fredegunda.

Podría conxeturase que Fredegunda supo utilizar la medrana de Gontrán de que Childeberto II de Austrasia volviérase demasiáu poderosu si llograba faese tamién con Neustria, pa llograr asina la proteición del rei de Borgoña —ello ye que Gontrán I y Childeberto II tuvieron enfrentaos mientres un ciertu tiempu pola posesión de la ciudá de Marsella— y que, amás, supo aprovechar l'iñerizu de munchos de los terratenientes neustrianos a ser gobernaos por un rei austrasiano. Per otra parte, una reina como Fredegunda, que fuera tan eficiente en faer asesinar a tantos personaxes importantes, debía a estes altures inspirar gran medrana nuna sociedá supersticiosa como yera la franca d'aquella dómina; hasta ye posible que munchos de los sos contemporáneos tuviéren-y por una poderosa bruxa.

Gontrán I paez querer xugar un papel d'árbitru nel so propiu provechu, nun dexando que dalguna de les facciones en bracéu imponer a la otra, d'equí'l rol ambivalente qu'asume, pos nesti momentu protexe a Fredegunda pero depués robló'l tratáu de Andelot que favorez a Teodeberto II y Brunegilda en desterciu de Clotario II, el fíu de Fredegunda.

Una vegada firme na rexencia, Fredegunda unvió en delles oportunidaes asesinos por que se cobraren la vida de Brunegilda y de Childeberto II, pero fracasaron.

Nuna ocasión, Fredegunda unvió a un clérigu a la corte de Austrasia cola misión de ganase l'enfotu de Brunegilda y asesinala. La intriga foi descubiertu y el fracasáu asesín confesó so tortura la verdadera índole de la so misión. Brunegilda nin siquier fadióse en faelo executar, sicasí, unviar de vuelta a Fredegunda, quiciabes previendo lo que lu espera. En pagu pol so fracasu y delación, Fredegunda fíxo-y cortar al clérigu les manes y los pies.

 
Fredegunda visita a Pretextato nel so llechu de muerte, de Lawrence Alma—Tadema.

Tamién se sabe que Fredegunda, yá consolidada na rexencia, ordenó en 586 l'asesinatu del obispu Pretextato, quien-y disgustaba particularmente. Como l'obispu apuñaláu na so catedral— había quedáu quebráu, Fredegunda, asemeyando gran esmolición y consternación, visitar nel so llechu de muerte y unviólu a los sos propios médicos p'asegurase de que nun reciba atención. Cuando l'obispu, poco primero de morrer, acúsa-y de la so muerte y profetíza-y el castigu de Dios, ella a cencielles nun se da por aludida, como si'l morrebundu dirixiérase a otra persona. Acorrexada por Gontrán I, quien quería castigar de toes toes al asesín del obispu, ella mesma apurrir por que fuera torturáu y executáu señalando que, a pesar de ser un servidor so, actuara ensin la so conocencia.. Con un noble francu qu'osó reprocha-y a Fredegunda en palaciu el crime del obispu, ella vieno de la siguiente forma: convidar a comer. Él escusóse alegando que tenía que dise de momentu. Cuando él tábase diendo, los servidores de la reina lleváron-y una copa de vinu entemecíu con vinagre y miel y recordáronlu que ye una ofiensa bien grande dise de la casa real ensin haber comíu o bebíu. Puestu nel brete, prevaleció la enraigonada costume de la hospitalidá, el noble bebió de la copa y, tres ellos, apenes algamó a xubir al so caballu que cayó n'agonía y muerre.

 
Fredegunda y Rigunta, grabáu n'aceru de Mme de Witt, Vieilles histoires de la patrie, 1887.

Tamién ye conocíu l'episodiu que protagonizó Fredegunda cola so fía Rigonta, con quien de cutiu reñía. Nuna oportunidá en que Rigonta reprochó-y a la so madre polo que considera tacañería para con ella, Fredegunda convidó a la so fía a acompañala a una habitación onde se guardaba una pesada arca, abrir y empezó a sacar oxetos preciosos pa regala-y los a Rigonta. Depués díxo-y que taba cansada y que Rigonta sacara ella mesma los oxetos preciosos colos que quixera quedase. Cuando Rigonta agachóse sobre l'arca y empezó a faer lo que-y dixo'l so madre, Fredegunda dexó cayer la pesada tapa de l'arca sobre la nuca de la so fía, primiendo depués la tapa escontra baxo con toles sos fuercies. Un sirvientes, qu'oyeron los berros de Rigonta, salvar. Depués d'esti incidente les engarradielles ente madre y fía fixéronse entá más frecuentes, según Gregorio de Tours, por cuenta de los adulterios de Rigonta».

Contrariada poles actitúes de Gontrán I, Fredegunda intentó faelo asesinar mientres él diba recibir la comunión mientres una misa, pero l'asesín fracasó.

Gontrán I muerre d'enfermedá en 593 dexando —conforme estableciérase nel tratáu de Andelot (añu 587)— el reinu francu de Borgoña a Teodeberto II de Austrasia. Neustria, daquella gobernada firmemente por Fredegunda, vese enfrentada a los otros dos reinos francos xuntos.

En nome del so fíu Clotario II, Fredegunda llogró'l sofitu de los señores de Neustria. Los neustrianos ganaron a los austrasianos cerca de Tournai, en Droissy (593). Fredegunda tuvo presente nesta batalla al pie del so fíu. El so llugarteniente Landry mandaba les tropes.

En 596 Childeberto II de Austrasia, a la edá de 26 años, morrió envelenáu. Munchos atribúin esti crime a sicarios al serviciu de Fredegunda quien, como se señaló antes, yá fixera dellos intentos fallíos de faer asesinar al rei. Otros achaquen la muerte a la nobleza descontenta de Austrasia, dalgunos de que los sos representantes —en concretu, los duques Rauching, Ursio y Berthefierd— yá cuayaren una fracasada intriga contra la vida del rei de Austrasia en 587, siendo executaos por orde de Brunegilda. Tamién hai quien intencionadamente atribuyéron-y la muerte de Childeberto II a la so madre Brunegilda —de fechu ye unu de los crímenes que depués-y imputará Clotario II nel xuiciu de Reneve— pero paez bien pocu probable qu'ella fora l'autora.

En cuanto recibe confirmación de la muerte de Childeberto II, Fredegunda vuelve a entamar sorpresivamente la guerra contra Austrasia y Borgoña y les fuercies de Neustria —comandadas por Landry— llograron una nueva victoria nesi mesmu añu de 596 en Latofao, batalla na cual Fredegunda tamién tuvo presente col so fíu. Esti trunfu dexó a Neustria en posesión transitoria de la ciudá de París.

Fredegunda exerció la rexencia con muncha enerxía y habilidá. Inclusive se dexó imponer nuevos tributos pa financiar la guerra con Austrasia.

Muerte editar

Poco dempués del so trunfu en Latofao y a la vuelta d'esta espedición —qu'incluyó'l saquéu de la rexón y la esclavización de munchos de los sos habitantes, lo cual yera un costume de la dómina—, nel añu 597, victoriosa y bien tarrecida por toos, Fredegunda contraxo disentería y morrió d'esta enfermedá nel so palaciu de París, dexando al so fíu Clotario II —quien a estes altures cuntaba con trece años— como rei de Neustria.

Cultura popular editar

El cómic francés "Les sanguinaries" dibuxáu por Patrick Cothias, que pretendía cuntar la so rivalidá con Brunegilda, quedu incompletu tres dos númberos.

Referencies editar

  1. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 5 marzu 2020.
  2. 2,0 2,1 2,2 Páxina: 89-90. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  3. Páxina: 91-92. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Páxina: 92. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  5. Páxina: 92-100. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  6. 6,0 6,1 6,2 Weber, Patrick (2006). Les reines de France (en francés), páx. 16-17.

Bibliografía editar

  • Gregorio de Tours, History of the Franks, Book IX. Ch. 34, Translated by O.M. Dalton, Vol. II. páxs. 405-406
  • Alan Dundes, Cinderella: A Casebook, Ch. 1 The Cat Cinderella by Giambattista Basile (University of Wisconsin Press, 1982)

Enllaces esternos editar