La fuelga ye una forma de protesta na que los sos participantes o miembros abstener de realizar l'actividá que realicen de normal en perxuiciu d'aquellos a los que dirixen les sos reivindicaciones o les sos quexes. El tipu más importante y estendíu ye la fuelga llaboral o paru que ye la suspensión coleutiva de la so actividá per parte de los trabayadores col fin de reivindicar meyores nes condiciones de trabayu o manifestase contra retayos nos derechos sociales;[1] según la Organización Internacional del Trabayu, ye unu de los medios llexítimos fundamentales de que disponen los ciudadanos y específicamente los trabayadores (al traviés del movimientu sindical y les organizaciones sindicales) pa la promoción y defensa de los sos intereses económicu y social.[2][3]

Fuelga -Strike-, pintura de Stanisław Lentz.

Oríxenes de la fuelga editar

La primera fuelga documentada asocedió nel Antiguu Exiptu, entamada polos trabayadores y artesanos de Set Maat (actual Deir el-Medina) mientres el reináu de Ramsés III, hacia l'añu 1166 e.C. [4]

La fuelga ta acomuñada a la demanda de meyores condiciones de trabayu, al desenvolvimientu del movimientu sindical y a la espansión del sindicalismu internacional y, polo xeneral, a la llucha de clases. Anque los sos oríxenes remontar a la Revolución francesa de 1789 el so plenu desenvolvimientu producir cola Revolución industrial y la xeneralización del trabayu asalariáu a finales del sieglu XVIII y principios del sieglu XIX.[2]

L'orixe de la fuelga xuníu al movimientu sindical: Los primeros movimientos obreros asitiar n'Inglaterra. Ellí apaeció'l ludismo conducíu por Ned Ludd y conocíu como'l movimientu de los rompedores de máquines (1810-1811). N'años posteriores, 1830, apaecen les primeres organizaciones obreres de calter gremial (trabayadores que se dediquen namái a un oficiu). N'Inglaterra tomaron el nome de trade-unions (lliteralmente «agrupaciones gremiales») y más palantre, pol enclín a embrivir n'inglés, unions («sindicatu» o «unión sindical»).

A los movimientos sindicales de distintu signu (anarquismu, comunismu, socialismu) van tamién acomuñaos al desenvolvimientu teóricu de la esistencia d'una clase trabayadora obligada a desenvolver una llucha de clases pa la reconocencia de valor como fuercia de trabayu na creación de riqueza. La práutica de la fuelga ye considerada como una ferramienta pa reivindicar meyores nes condiciones de trabayu. El derechu de fuelga ye otra de la reivindicaciones del movimientu sindical. Nesti sentíu les Combination Acts (lleis ingleses que prohibíen los sindicatos) nun fueron derogaes hasta 1824.

L'entamu del desenvolvimientu teóricu produzse básicamente por Karl Marx y Engels nel «Manifiestu Comunista» y el posterior desenvolvimientu en llibros como El Capital nel que se defende, p'algamar oxetivos de la clase trabayadora, una revolución.[2]

Derechu de fuelga editar

El desenvolvimientu de la socialdemocracia nel sieglu XX contribuyó a que la fuelga llaboral dexara de tar severamente penalizada. Foi entós cuando'l derechu de fuelga foi reconocíu internacionalmente como un derechu esencial de los trabayadores constitutivu de la llibertá sindical. Trátase d'unu de los derechos de segunda xeneración, que se reconoz na actualidá na mayoría de los ordenamientos internos y en trataos internacionales d'algame universal como'l Pactu Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales.[2]

Tipos de fuelgues editar

Les fuelgues, como manera de protesta y reivindicación, pueden clasificase de la siguiente manera:[1]

Por ámbitu editar

  • Fuelga llaboral: Internacionalmente la fuelga ye reconocida como un derechu fundamental de los trabayadores, constitutivu de la llibertá sindical. Xeneralmente consiste en dexar de trabayar coles mires de consiguir ventayes llaborales o sociales.
  • Fuelga de consumu: ye una forma de protesta que consiste en dexar de consumir bienes y servicios pa sofitar una fuelga llaboral o con otros fines reivindicativos.
  • Fuelga de fame: ye una forma de protesta que consiste en dexar d'inxerir alimentos mientres el tiempu que faiga falta hasta que la so reivindicación seya atendida.
  • Fuelga revolucionaria, o fuelga xeneral revolucionaria ye la fuelga que, anque puede motivase en reivindicaciones de calter económicu o social el so oxetivu algama o supera eses reivindicaciones y pretende cambeos nel estatus políticu (cambéu de gobiernu o cambéu na forma de gobiernu), considerándose entós como una fuelga social, yá seya política, revolucionaria o de subversión.
  • Fuelga de banduyos, ye la fuelga que promueve la llimitación de la natalidá y la maternidá consciente por aciu l'usu de métodos anticonceutivos ente les clases baxes o probes en ficies de que nun sían mano d'obra barata nin carne de cañón.
  • Fuelga sexual, fuelga de sexu o fuelga de piernes cruciaes, ye una fuelga que realiza astinencia sexual coles mires d'algamar ciertos oxetivos políticos o sociales.
  • Fuelga d'estudiantes, ye una fuelga na que los sos participantes son estudiantes, bien d'universidá o d'otres fases educatives. Les reclamaciones suelen tar amestaes, pero non puramente, al sistema educativu. Delles fuelgues d'estudiantes enllargaes significaron l'apertura de procesos más importantes como revueltes o revoluciones con otros sectores de la sociedá, como'l Mayu del 68.

Tipos de fuelga llaboral editar

La fuelga llaboral, dependiendo de les sos carauterístiques, pue ser:

  • Fuelga de celu, cuando s'aplica con meticulosidad les disposiciones reglamentaries y realícense con gran lentitú'l trabayu por que baxe el rendimientu y retrásense los servicios.
  • Fuelga de brazos cayíos, reivindicativa o de protesta que se practica nel puestu habitual de trabayu permaneciendo inactivu. Variantes d'esta:
 
Cartelos llamando a la fuelga xeneral, 2012, España

Amás, pue ser:

Pola so estensión
  • Fuelga xeneral, cuando una fuelga llaboral estender a toles actividaes llaborales, afecta al conxuntu de trabayadores ya inclusive a otros estamentos sociales (estudiantes, xubilaos, etc.). La fuelga xeneral considérase convocada de manera xeneral pa tola población trabayadora.
Pola so llegalidá
  • Fuelga illegal la que nun cumple los requisitos llegales, n'ocasiones denomada fuelga selvaxe.
    • Fuelga política. La que ta motivada por causes políticu-ideolóxiques o ayenes al interés profesional.
    • Fuelga de solidaridá o sofitu. Les convocaes por coleutivu de trabayadores distintos al coleutivu que ta exerciendo'l so derechu de fuelga.
    • Fuelga novatoria. Les que tienen por oxetu alteriar lo apautao en conveniu coleutivu o establecíu por laude.[8]

Pola so duración editar

Convocada por un periodu determináu
  • Fuelga por hores o tiempu llindáu non cimeru a la xornada completa.
  • Fuelga d'unu o dellos díes
Convocada ensin periodu de finalización
  • Fuelga indefinida

Terminoloxía en dellos países editar

En dellos países como Méxicu, Arxentina, Chile, Ecuador y Perú, denominar comúnmente paru. Esti términu refierse xeneralmente al abandonu de xeres llaborales, anque tamién comúnmente llámase paru a toa movilización, protesta, manifestación, reclamu públicu, abandonu de xeres o actuación de piquetes.

En dellos países como Ecuador, el Derechu del Trabayu y en concretu'l códigu de trabayu ecuatorianu nel so artículu 525 indica que la fuelga ye la suspensión d'actividaes entamada por trabayadores y el paru (zarru patronal), ye realizáu polos emplegadores.[9]

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar