Gabriella Morreale

química italoespañola

Gabriella Morreale de Castro (7 d'abril de 1930Milán – 4 d'avientu de 2017Madrid)[3] ye una química italoespañola. Estudió Ciencies Químiques, llicenciatura que completó en 1951 na Universidá de Granada. Realizó la tesis doctoral (1955) con Enrique Gutiérrez Ríos,[4] catedráticu de Química Inorgánica na Universidá de Granada, y una estancia posterior na Universidá de Leiden con Andreas Queríu. Casóse con Francisco Escobar del Rei (Villaviciosa de Córdoba, 1923), doctor en medicina, col que collaboró a lo llargo de la so carrera científica.

Gabriella Morreale
Vida
Nacimientu Milán[1]7 d'abril de 1930[1]
Nacionalidá Bandera d'Italia Italia  (7 abril 1930 -  1r agostu 1953)
España  (1r agostu 1953 -  4 avientu 2017)[1]
Residencia Málaga
Granada
Madrid
Llingua materna italianu
Muerte Madrid[1]4 d'avientu de 2017[1] (87 años)
Familia
Casada con Francisco Escobar del Rey (1953 – 2015)[1]
Fíos/es Héctor Escobar Morreale
Estudios
Estudios Universidá de Granada
Direutor de tesis Eduardo Ortiz de Landázuri
Llingües falaes italianu
alemán
inglés
castellanu
Oficiu químicaprofesora
Emplegadores Instituto de Investigaciones Biomédicas Alberto Sols (es) Traducir
Conseyu Superior d'Investigaciones Científiques
Universidá de Granada
Premios
Miembru de Real Academia Nacional de Medicina
Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu[1]
Cambiar los datos en Wikidata

Carrera científica editar

En 1958, vuelve a España, al Centru d'Investigaciones Biolóxiques, onde ye Xefa de la Seición d'Estudios Tiroideos del Institutu Gregorio Marañón, ente 1963-1975. Foi Direutora del Institutu d'Endocrinoloxía y Metabolismu Gregorio Marañón ente 1975 y 1980. Dempués treslladóse al campus de la Facultá de Medicina de la Universidá Autónoma de Madrid y el so llaboratoriu va ser el xerme del actual Institutu d'Investigaciones Biomédiques, del que foi Vice-Direutora de 1984 a 1990. Tamién formó parte y presidió la Sociedá Española d'Endocrinoloxía, de 1975 a 1979 y foi miembru fundador de la European Thyroid Association, que presidió en 1977.

Amás d'atropar más de 200 trabayos científicos publicaos, dalgunos d'ellos bien importantes, la so investigación sobre'l tiroides dexó la práutica erradicación del bocio por déficit de yodu n'España, al incorporase comercialmente el sal yodao, y contribuyó de manera decisiva na decisión d'apurrir suplementos de yodu a les madres embarazaes p'asegurar el correutu desenvolvimientu cerebral del fetu.

Investigación editar

Foi una de les fundadores de la Endocrinoloxía moderna n'España, dedicó la so vida al estudiu del papel del yodu y les hormones tiroidees nel desenvolvimientu del celebru fetal ya infantil. Nos años 70 empecipió la midida rutinaria de TSH y hormones tiroidees en sangre del talón de naciellos pa prevenir el defectu mental por hipotiroidismo conxénitu ensin tratar. Simultáneamente demostró la importancia de les hormones tiroidees maternes y del accesu al yodu de la madre nel desenvolvimientu del celebru del fetu, contribuyendo a definir los requerimientos nutricionales de yodu de les embarazaes. Xunto col so home, Francisco Escobar del Rei, dirixó numberosos estudios epidemiolóxicos en toles rexones d'España que dexaron conocer a xeitu el problema del defectu de yodu y les sos consecuencies psicosociales, y la so correición por aciu la introducción del sal yodao na década de los '80 del sieglu pasáu. El so trabayu tuvo por tanto un gran impautu n'aiciones de salú pública qu'evitaron miles de casos de retrasu mental. "Juan Bernal y Mª Jesús Obregón Institutu d'Investigaciones Biomédiques “Alberto Sols”, CSIC-UAM, Madrid. (SEBBM)

La Dra. Morreale realizó estancies nel Departamentu d'Endocrinoloxía de la Universidá de Leiden (Holanda) convidada pol Profesor Andreas Queríu. En 1957 ingresó nel CSIC como Collaboradora Científica incorporándose al Centru d'Investigaciones Biolóxiques y, yá como Investigadora Científica, fundó la Seición d'Estudios Tiroideos del Institutu Gregorio Marañón (1963-1975). En 1975 treslladóse col so grupu a la Facultá de Medicina de la UAM, constituyendo un nucleu que, xunto al Institutu d'Enzimoloxía, foi la base del futuru Institutu d'Investigaciones Biomédiques.

En 1976 tanto Gabriella como'l so home empecipiaron un programa a nivel nacional de prevención de la subnormalidá por hipotiroidismo conxénitu basáu na prueba del talón, lo que dexó'l diagnósticu precoz y el tratamientu con hormona tiroidea de neños que, de nun ser trataos, desenvolvieren inevitablemente defectu mental fondu. Pocos años dempués Unicef adoptó la prueba y empezó a aplicala en tol mundu, y dende 1990 la OMS recueye na so tabla de derechos el consumu de yodu mientres l'embaranzu y la primer infancia.

El so trabayu, por tanto, tuvo un gran impautu n'aiciones de salú pública qu'evitaron miles de casos de cretinismo y defectu mental grave. Según cálculos de los sos colegues, esta prueba previén el retrasu mental grave d'aproximao 150 neños al añu.

Amás d'estudios básicos sobre'l metabolismu de les hormones tiroidees, la Dra. Morreale demostró'l papel fundamental qu'exerz la hormona tiroidea materna nel desenvolvimientu del celebru fetal. Estes investigaciones y el so enfotu personal na interaición coles autoridaes sanitaries consiguieron l'accesu al sal yodao a la población española y la suplementación sistemática con yodu nes embarazaes.

La Dra. Morreale formó a munchos científicos españoles nel campu de la Endocrinoloxía y exerció una poderosa influencia na Endocrinoloxía española, básica y clínica al traviés del so llabor na Sociedá Española d'Endocrinoloxía y Nutrición.

Premios editar

Ente los premios científicos recibíos por Gabriella inclúyense'l

Notes y referencies editar

Enllaces esternos editar