Gestalgar (en valencianu, Xestalgar) ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Perteneciente a la provincia de Valencia, na comarca de Los Serranos.

Gestalgar
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Los Serranos (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Gestalgar (es) Traducir Raúl Pardos Peiró
Nome oficial Gestalgar (es)[1]
Nome llocal Gestalgar (fr)
Códigu postal 46166
Xeografía
Coordenaes 39°36′16″N 0°50′02″W / 39.6045°N 0.8338°O / 39.6045; -0.8338
Gestalgar alcuéntrase n'España
Gestalgar
Gestalgar
Gestalgar (España)
Superficie 69.7 km²
Altitú 200 m
Llenda con
Demografía
Población 569 hab. (2023)
- 295 homes (2019)

- 261 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Los Serranos (es) Traducir
0.02% de provincia de Valencia
0.01% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 8,16 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
gestalgar.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

El términu municipal de Gestalgar atópase trevesáu pel ríu Turia, que pasa xunto al cascu urbanu, que s'asitia na so marxe esquierda. Gran parte del cursu fluvial tópase encañonado, sacante dellos espacios que formen vegues, como la que s'estiende ente'l nucleu urbanu y la parte oriental del términu. Destaca la gran roca de la Peña María, a que los sos pies naz una fonte d'agua que, xunto cola Fonte Grande, abastez a la población. Mui cerca atópase la fonte del Morenillo, con una catarata.

 
Vista parcial del ríu Turia al so pasu pola llocalidá

La superficie del términu ye polo xeneral montascosa, con terrén bien quebráu pola sierra de Chiva qu'enfusa pel sur en dos ramales, la Sierra de los Montes y la Sierra de Santa María, que la so cume del Burgal, lindante con Chera, algama los 1107 metros sobre'l nivel del mar. Amás, los contrafuertes de los montes de Chulilla estender pel norte. Les partes llanes son les citaes vegues del Turia, a unos 200 m sobre'l nivel del mar, y a mayor altitú, les planicies d'El Olivar y Gabaldón; los Llanos del Higueral y el Campillo constitúin altiplanicies de cierta importancia, sobremanera esti postreru, de considerable estensión y a unos 750 metros d'altitú. Son bien numberosos los ribayos, como los del Regajo, Barcu, Morenillo, Boquerillas y Escoba, según les fontes, ente les que destaquen, amás de les citaes, les del Alcaide, Pocino, Murté, Molineru, Antón Andrés y de la Peña Roa. Les tierres ensin cultivar tán cubiertes por pinos, romeru, sabines y espartu.

Gestalgar forma, xunto con Bugarra y Pedralba, una especie de subcomarca na ribera del cursu mediu del Turia, que tradicionalmente perteneció al área d'influencia de Llíria; pero'l calter castellanofalante d'estos conceyos fai que se-yos incluya na contorna de Los Serranos.[2] Ello ye que el conceyu pertenez a dos mancomunidad.

Aportar a Gestalgar dende Valencia, al traviés de la CV-35, tomando dempués la CV-376 y la CV-377 (por Llíria y Pedralba). Otra posibilidá ye aportar pola A-3, tomando depués la CV-370 y finalmente la CV-379.

Llocalidaes estremeres editar

Sot de Chera, Chulilla, Bugarra, Cheste, Chiva, Siete Aguas y Chera, toes elles na provincia de Valencia.

Historia editar

Etapa anterior a 1238 editar

Esisten pintures rupestres neolítiques d'Arte Esquemático en Les Clochas, al suroeste del términu, que fueron afayaes yá nel branu de 1979 por José Antonio del Valle, vecín de Dos Aguas, y fueron catalogaes y estudiaes por dellos especialistes. (Martínez Valle y Guillem Calatayud 2006). Tamién s'afayaron restos eneolíticos, del Bronce Valenciano y de la dómina ibérica (Aparicio Pérez 1979, 1983 y 1984; Martínez Perona 1975). Los restos d'un pobláu de la Edá del Bronce qu'esisten na Terrosa, al nordeste del términu, fueron descritos por Pla Ballester en 1973 y por Martínez Perona en 1975. Los demás muertes d'ocupación humana d'esti términu municipal correspuenden yá a tiempos de la romanización: una llábana con inscripción llatina atopada nuna fondigonada frente al molín inmediatu a la llocalidá, los restos d'una posible villa rústica cerca del encruz de la carretera de Pedralba col ríu Turia, y cerámiques na Llomba y na Pieza d'Anastasio.

1238 - 1609 editar

La primitiva alquería de Xest Algar ye d'orixe islámicu, pero escarecemos de documentos que nos dexen un aproximamientu cronolóxicu. N'efeutu, la primer mención escrita de Xestalgar correspuende a la so incorporación a la Cristiandá, al producise la conquista del territoriu por Xaime I y la so donación en 1238 al noble Rodrigo Ortiz. En 1255 foi vendida a Bolla de Güertu y donada en 1277 a Martí Roiç, que vender a la Corona en 1295. Al añu siguiente, 1296, Xaime II vender a Bernat Guillem d'Entença. Bona parte de les tresmisiones del señoríu ente nobles puede siguise nel Cartulari de Xestalgar, conxuntu de pervalibles documentos transcritos y publicaos por Manuel Pastor (2004).[3]

Dende'l puntu de vista socioeconómico, los habitantes de Xestalgar y del nucleu de poblamientu amiesto de La Andenia, toos mudéxares, quedaron feudalizados y sometíos al vasallaxe de los distintos señores; el réxime de tenencia de la tierra yera la enfiteusis. Tres diversos trespasos ente nobles, a principios de la Edá Moderna pasó a Salelles de Montpalau (1484). El llinaxe de los Montpalau caltendría'l señoríu mientres dos centuries.[4]

La primera noticia sobre'l volume demográfico del Xestalgar mudéxar correspuende al añu 1488 y asigna a la villa 49 fueos. Esa débil demografía ta d'acordies col enclín regresivu de los mudéxares valencianos a lo llargo de la Baxa Edá Media.

N'efeutu, la población de Gestalgar foi mudéxar hasta los bautismos forzosos practicaos mientres les Germanías, que se fixeron estensivos a tolos mudéxares del Reinu de Valencia (1525). Poco dempués, la mezquita tresformar n'ilesia dependiente de la parroquia de Chulilla, de la que s'independizó en 1535. A pesar de ser oficialmente "cristianos nuevos", siguieron viviendo según les sos costumes islámiques, falando árabe y practicando l'islam de forma discreta (moriscos). Felipe III ordenó la espulsión de los moriscos de la Monarquía Hispánica en 1609; xustu antes de la so espulsión, el Censu de Caracena asignó a Gestalgar 270 fueos, pero otros estudios envaloren la so población en 150 cases a lo más, una y bones esa yera la cifra que daba'l mesmu señor de Gestalgar, Baltasar de Montpalau, nun memorial posterior nel que se quexaba de los perxuicios causaos pola espulsión.[5] Según los rexistros d'embarque estudiaos per Llombes Cortés, los espulsaos de Gestalgar fueron un total de 472 individuos, qu'abandonaron la Península pol puertu de Dénia el 25 de payares de 1609 en tres barcos franceses.[6]

1609 - 1837 editar

Foi Baltasar de Montpalau quien repobló la villa con cristianos vieyos tres la espulsión de los moriscos, el mesmu que más tarde sería investido conde por Felipe IV. Dichu noble otorgaba carta de población el 30 de mayu de 1611 a 53 families, que xubíen a 62 en xineru de 1612, fecha de los establecimientos oficiales de cases y tierres. En cuanto al llinaxe Montpalau, entroncó colos condes de la Alcúdia (finales del sieglu XVII) y de Carlet (sieglu XVIII).

Una xeneración dempués de la espulsión de los moriscos, en 1646, solo cuntaba con 76 cases, qu'aumentaron a un centenar en 1681 según Vicente Marés, y a 133 según l'impuestu del equivalente del añu 1730. Los censos históricos posteriores ufierten yá datos d'habitantes, que xuben a 739 nel Censu de Aranda (1768) y a 928 nel de Floridablanca (1787). Pela so parte, Cavanilles dio 260 cases escontra 1792.

Los problemes de llindes con Sot de Chera producir de manera intermitente mientres dos sieglos, ente 1654 y 1853, pero les delimitaciones fueron más estables y menos conflictives con Chulilla, práuticamente les mesmes dende'l sieglu XIII.

Mientres la Guerra de Socesión (1705-1707 en tierres valencianes), los vecinos de Gestalgar sofitaron al Archiduque Carlos d'Austria y negáronse a pagar les prestaciones señoriales a la condesa, Francisca Felipa de Monsoriu Mompalau y Centelles, que recuperó'l control del señoríu tres la batalla de Almansa (1707) anque un puñáu de migueletes gestalguinos aguantó frente a los botiflers hasta 1714.

La so última señora feudal foi Josefa Dominga Catalá de Valeriola, duquesa de Almodóvar, que foi condesa de Gestalgar ente 1800 y la so muerte en 1814. Al publicar el so testamentu, que redactara en 1804, los habitantes de Gestalgar supieron que testara en favor de la so propia alma, dotando de fondos les escueles de primeres lletres de Gestalgar y otros señoríos. En 1811, amás, decretárase n'España la primer abolición de los señoríos. Por tou ello, los gestalguinos nun entendieron que la "socesión" del condáu de Gestalgar recayera en favor del matrimoniu Frígola-Mercader, y dempués en favor del so xenru, Antonio de Saavedra, según delles decisiones xudiciales.[7] Pero en 1837, la llei de 26 d'agostu abolió definitivamente los señoríos y el títulu pasó a tener una considerancia namás que honorífica.

Periodu posterior a la estinción del señoríu editar

Tán documentaes delles incursiones carlistes na villa ente 1835 y 1838. En xunetu de 1854 producir na plaza de la Villa un enfrentamientu armáu, qu'a pesar de la "derrota" progresista foi'l preludiu del Bieniu Progresista n'España (Azagra 1978). En 1888 el conceyu yá taba dotáu d'un Puestu de Guardia Civil.[8]

Dende'l puntu de vista demográficu, Gestalgar tenía un total de 1516 habitantes nel primer censu de la serie estadística española (1857), y algamó el so máximu históricu en 1910, colos sos 1863 habitantes "de fechu" y 1886 "de derechu".

El proyeutu franquista de Vilanova (1972) que trataba d'urbanizar un territoriu de 1300 hectárees segregaes de los conceyos de Riba-colorada de Túria, Loriguilla y Gestalgar[9] zarapicó nesti últimu conceyu col firme y unánime oposición de los vecinos, y foi'l primeru en refugase.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Francisco Ortiz Lamaza PCPV-PCE
1983-1987 Luis Jorge Cervera PCPV-PCE
1987-1991 Luis Jorge Cervera PCPV-PCE
1991-1995 José Antonio Benavent Hernández PP
1995-1999 José Antonio Benavent Hernández PP
1999-2003 José Antonio Benavent Hernández PP
2003-2007 Raúl Pardos Peiró PSPV-PSOE
2007-2011 Raúl Pardos Peiró PSPV-PSOE
2011-2015 Raúl Pardos Peiró PSPV-PSOE
2015-2019 Raúl Pardos Peiró PSPV-PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

La so población (1.755 habitantes nel añu 1900) entá xubió a 1886 habitantes en 1910, pero dempués enllancóse y dende 1950 sufrió un aceleráu descensu debíu al éxodu rural.

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2005 2007
627 612 677 661 660 738 664 714 699 761

Economía editar

El conceyu ye esencialmente agrícola. La superficie ensin cultivar ocupa unes 4.800 hectárees, trés cuartes partes del so términu, con un claru predominiu de la carba (3.500 hectárees) sobre l'área forestal (1.200 hectárees). Los cultivos de secanu ocupen 1.300 hectárees, sobremanera d'algarrobos, olivares y almendrales, ente que'l regadío dispón de daqué más de 200 hectárees, asitiaes nes proximidaes del ríu Turia, y na so mayor parte dedicaes a naranjo, frutal non cítricos y hortolices.[10] Hai, amás, ganáu ovín y cabrío.

Monumentos editar

 
Castiellu de Gestalgar o Los Murones
 
Torre del Palaciu de la Señoría
 
Fachada de la Ilesia Parroquial
  • Castiellu de los Murones. Ye'l nome que tradicionalmente recibieron los restos del antiguu castiellu, d'orixe árabe, asitiáu sobre'l monte que corona la población. Según Sebastián Fabuel ye probable que fora alzáu nel sieglu XII, mientres el reináu d'Ibn Mardanish (el Rei Llobu).
  • Palaciu de la Señoría. Ye una casa-fortaleza, antigua residencia de los señores de la villa y del baille señorial; destaca la so torre, arrodiada de cases particulares, en que'l so pisu baxu hai dellos cuartones. Anque se dieron delles feches, la so cronoloxía ye desconocida.
  • Ilesia Parroquial. Ta dedicada a la Purísima Concepción y contién nel so interior un mural de la Santísima Trinidá y cuatro cuadros colos Evanxelistes, atribuyíos a Ribalta. Según Pedro Sucías Aparicio, empezó a construyise en 1736, aprovechando partes del anterior edificiu góticu, más modestu. La fachada terminar escontra la última década del sieglu XVIII siguiendo'l proyeutu d'Antoni Gilabert y en 1794 fueron aprobaos dos retablos diseñaos por Vicente Marzu,[11] ente que'l campanariu ye posterior a 1805. Les sos campanes fundir en 1827.
  • Ermita de los Santos de la Piedra. Según Pedro Sucías Aparicio, la obra orixinal ye de 1747, d'un barrocu senciellu.
  • Fonte de la Virxe de la Peña.

Personaxes editar

  • Blas Causera Carrión (1840-1906) llatinista y teólogu, foi sociu de méritu del Atenéu Científicu-Lliterariu y autor de delles obres especializaes.
  • Constantino Castellote Alcarria (escontra 1844-?) músicu y sacerdote. Compunxo dellos motetes.
  • Manuel Pavía Giménez (escontra 1836-?) Sacerdote párrocu de Losa del Obispo.

Llugares d'interés editar

  • Peña María
  • Fonte del Morenillo
  • Cueva de los Diaños
  • Merenderu
  • Monte de Murté

Fiestes llocales editar

  • San Blas y les Santes Reliquies. Celébrense'l 3 y el 4 de febreru.
  • Fiestes patronales. Celebra les sos fiestes del 14 al 17 d'agostu n'honor de l'Asunción de La nuesa Señora, San Roque y Virxe de la Peña.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. (1995) «Gestalgar», Geografia de les comarques valencianes vol. III: les comarques centrals (I) (en valencianu). Valencia: Foru Ediciones, S. L, páx. 187 y 189-191. ISBN 84-8186-021-2. Na páxina 187 afírmase lo siguiente: «Otra cuestión que plantega l'aludida comarcalización [El Campu de Liria o del Turia] ye la esclusión de los pueblos castellanoparlantes de Gestalgar, Bugarra y Pedralba, tradicionalmente suxetos a la influencia de Liria, que-y fueron amestaos a Los Serranos (anque, de «serranos», nun tengan nada). Propuestes de comarcalización posteriores volvieron incluyir na contorna de Liria (Xordán, 1981) pero nun son pocos los que s'oponen a esta inclusión, argumentando precisamente la división llingüística». (Traducíu del valencianu).
  3. Pastor i Madalena, M. (2004). El cartulari de Xestalgar: memòria escrita d'un senyoriu valencià (en valencianu). Fundació Noguera. ISBN 84-9779-250-5. Nesta trescripción detállase la Carta Puebla de 1284 pa los habitantes de Xestalgar, íntegramente mudéxares.
  4. Jiménez Cervera, F. J. (2009). Gestalgar: contribución a la so hestoria. Ediciones La Serena. ISBN 978-84-92692-04-0. Veanse capítulos 3 - 8.
  5. Jiménez Cervera, F. J. (2009). Gestalgar: contribución a la so hestoria. Ediciones La Serena. ISBN 978-84-92692-04-0. Memorial de Mompalau, páxines 67 - 74.
  6. Loma Cortés, M. (2009). El puertu de Dénia y el destierru moriscu (1609-1610). Universitat de valència; Ajuntament de Dénia. ISBN 978-84-370-7320-0. Vease capítulu 4, "La barcada de payares", páxines 99 - 111.
  7. Jiménez Cervera, F. J. (2009). Gestalgar: contribución a la so hestoria. Ediciones La Serena. ISBN 978-84-92692-04-0. Vease capítulu 8: "Crisis y estinción del señoríu".
  8. Jiménez Cervera, F. J. (2009). Gestalgar: contribución a la so hestoria. Ediciones La Serena. ISBN 978-84-92692-04-0. Ver páxines 222 - 223.
  9. (2004) «Vilanova», Gran Enciclopedia de la Comunidá Valenciana vol. 17. Prensa Valenciana, páx. 122. ISBN 84-87502-64-4.
  10. Gran Enciclopedia Catalana (ed.): «Xestalgar» (catalán). l'Enciclopèdia.
  11. Bérchez, Joaquín (1987). Los empiezos de l'arquiteutura académica en Valencia: Antonio Gilabert. Federico Doménech. ISBN 84-85402-43-X.

Bibliografía editar

  • (1995) «Gestalgar», Geografia de les comarques valencianes vol. III: les comarques centrals (I) (en valencianu). Valencia: Foru Ediciones, S. L, páx. 189-191. ISBN 84-8186-021-2.
  • Jiménez Cervera, F. J. (2009). Gestalgar: contribución a la so hestoria. Ediciones La Serena. ISBN 978-84-92692-04-0.
  • Loma Cortés, M. (2009). El puertu de Dénia y el destierru moriscu (1609-1610). Universitat de valència; Ajuntament de Dénia. ISBN 978-84-370-7320-0.
  • Martínez Valle, R.; Guillem Calatayud, Pere M. (2006). Un altu nel camín. Los abrigos pintaos del Ribayu de Les Clochas. Gestalgar, Valencia. Conceyu de Gestalgar y Asociación d'Amigos de Gestalgar. ISBN 84-611-3121-5.
  • Pastor i Madalena, M. (2004). El cartulari de Xestalgar: memòria escrita d'un senyoriu valencià (en valencianu). Fundació Noguera. ISBN 84-9779-250-5.
  • Pastor i Madalena, M. (2008). La Carta Puebla medieval de Gestalgar: estudiu y transcripción. Diputación; Conceyu de Gestalgar. Collabora l'Asociación Amigos de Gestalgar, D.L.V-4942-2008.
  • (2004) Asociación Cultural y Escursionista Amigos y Amigues de Gestalgar: Gestalgar. Imáxenes y memoria d'un pueblu. ISBN 84-609-0596-9.
  • (2006) Asociación Cultural y Escursionista Amigos y Amigues de Gestalgar. Conceyu de Gestalgar. Collaboren bancaja y Ruralcaja.: Gestalgar. Memoria compartida. ISBN 84-611-1810-3.

Referencies editar

Enllaces esternos editar