Xaime[lower-alpha 1] I d'Aragón el Conquistador (2 de febreru de 1208Montpellier – 27 de xunetu de 1276Alzira) foi rei d'Aragón (1213-1276), de Valencia (1238-76) y de Mallorca (29-126), conde de Barcelona (1213-1276), conde de Urgel, señor de Montpellier (119-1276) y d'otros feudos en Occitania, Burriana.

Xaime I d'Aragón
Conde del Rosellón (es) Traducir

1242 - 27 xunetu 1276
Nuño Sánchez (es) Traducir - Xaime II de Mallorca
Rey de Valencia (es) Traducir

1238 - 27 xunetu 1276
Zayyán ibn Mardanish (es) Traducir - Pedro III de Aragón (es) Traducir
conde d'Urgel

1234 - 27 xunetu 1276
Pedro de Portugal (es) Traducir - Ponce I de Urgel (es) Traducir
rei de Mallorca

1230 - 27 xunetu 1276
Abú Yahya (es) Traducir - Xaime II de Mallorca
conde de Barcelona (es) Traducir

1213 - 27 xunetu 1276
Pedro II de Aragón (es) Traducir - Pedro III de Aragón (es) Traducir
Señor de Montpellier (es) Traducir

1213 - 27 xunetu 1276
María de Montpellier (es) Traducir - Xaime II de Mallorca
Rey de Aragón (es) Traducir

1213 - 27 xunetu 1276
Pedro II de Aragón (es) Traducir - Pedro III de Aragón (es) Traducir
Vida
Nacimientu Montpellier[1]2 de febreru de 1208[2]
Nacionalidá Corona d'Aragón
Residencia Castillo de Monzón (es) Traducir
Muerte Alzira[2]27 de xunetu de 1276[2] (68 años)
Sepultura Catedral de Santa María de Valencia (es) Traducir[2]
Cenobiu de Poblet[2]
Familia
Padre Pedro II de Aragón
Madre María de Montpellier
Casáu con Leonor de Castilla I (es) Traducir (1221 – Repudio (es) Traducir 1229)[2]
Violante de Hungría (es) Traducir (1235 – m. 1251)[2]
Teresa Gil de Vidaure (1255 – 1265)[2]
Pareyes Aurembiaix de Urgel (es) Traducir
Berenguela Ferrandis (es) Traducir
Elvira Sarroca (es) Traducir
Sibil·la de Saga
Guillema de Cabrera
Blanca d'Antillón
Berenguela Alonso de Molina
Fíos/es
Pueblu Casa Real d'Aragón
Estudios
Llingües falaes Aragonés medieval
Catalán medieval
llatín
occitanu
catalán[5]
Oficiu políticu, guerrerugobernante
Serviciu militar
Lluchó en Sitio de Valencia (siglo XIII) (es) Traducir
Conquista de Mallorca por Jaime I (es) Traducir
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

Mocedá editar

 
Monesteriu de Poblet. Sepulcros reales.

Fíu de Pedru II el Católicu y de María de Montpellier, yera l'herederu de dos importantes llinaxes: la Casa d'Aragón y el de los emperadores de Bizancio, per parte de la so madre. Tuvo una infancia difícil. El so padre, qu'acabaría refugando a la reina, solo llegó a concebilo por aciu engañu de dellos nobles y eclesiásticos que tarrecíen pola falta d'un socesor, y la collaboración de María, faciendo creer a Pedro que se chaba con una de los sos amantes. Estes circunstancies producieron el refugu de Pedru II escontra'l pequeñu Xaime, a quien nun conoció sinón a los dos años de la so nacencia.[7] A esa edá, el rei fixo un pactu matrimonial p'apurrir al so fíu Xaime a tutelar de Simón, Señor de Montfort, pa casalo cola fía d'este, Amicia, pa lo cual el neñu diba ser recluyíu nel castiellu de Carcassonne hasta los 18 años.[7]

A la muerte del so padre, mientres la cruciada albigense, na batalla de Muret (1213), Simón de Montfort aguantar a apurrir a Xaime a los aragoneses hasta dempués d'un añu de reclamaciones y solo por mandatu del papa Inocencio III. Mientres la so minoría d'edá, tuvo baxu tutelar de los caballeros templarios nel castiellu de Monzón, siendo encamentáu a Guillem de Mont-Rodon,[8] xunto col so primu de la mesma edá, el Conde de Provenza Ramón Berenguer V. Mientres, actuaba como rexente del reinu'l conde Sancho Raimúndez, fíu de Petronila d'Aragón y Ramón Berenguer IV y tíu güelu de Xaime. Heredó'l señoríu de Montpellier a la muerte de la so madre (1213).

Güérfanu de padre y madre, tenía unos 6 años cuando foi xuráu nes Cortes de Lleida de 1214. En setiembre de 1218 celebrar por primer vegada en Lleida unes Cortes xenerales, nes cualos foi declaráu mayor d'edá.

En febreru de 1221 casóse na población soriana d'Ágreda,[9] población fronteriza ente Castiella y Aragón, con Leonor de Castiella, hermana de la reina Berenguela de Castiella y tía de Fernandu III. Tres la boda la pareya treslladar a la catedral de Tarazona, onde Xaime foi ordenáu caballeru. Anuláu'l so primer casoriu por razón de parentescu en 1229, contraxo segundu matrimoniu cola princesa Violante (8 de setiembre de 1235), fía d'Andrés II, rei de Hungría. Pol testamentu del so tíu segundu Nuño Sánchez, heredó los condaos de Rosellón y Cerdaña y el vizcondáu de Fenolleda en Francia (1241).

Reináu editar

Mientres los quince primeros años del so reináu, caltuvo diverses lluches contra la nobleza aragonesa, qu'inclusive llegó a face-y prisioneru en 1224. En 1227 encaró un nuevu alzamientu nobiliariu aragonés, dirixíu pol infante Fernando, tíu del rei, que terminó, gracies a la intervención papal al traviés del arzobispu de Tortosa, cola firma de la Concordia de Alcalá (marzu de 1227). Esti tratáu marcó'l trunfu de la monarquía sobre los llevantinos nobles, dándo-y la estabilidá necesaria pa empecipiar les campañes contra los musulmanes. Esta estabilidá llogró l'apandamientu de les reclamaciones de la nobleza.

Conquista de Mallorca editar

Ante los ataques de los pirates mallorquinos, los mercaderes de Barcelona, Tarragona y Tortosa pidieron ayuda al monarca p'acabar cola amenaza. Asina, nuna xunta de Barcelona (avientu de 1228) ufiertáron-y el so naves, ente que los nobles catalanes alcordaron participar na empresa a cambéu del botín y dominios territoriales. N'otra xunta en Lleida, los nobles aragoneses aceptaron les mesmes condiciones, pero suxurieron al rei que la empresa dirixir contra los musulmanes de Valencia, polo que la so participación nun sería significativa.

El 5 de setiembre de 1229, la escuadra aragonesa, compuesta por 155 naves, 1500 caballeros y 15 000 soldaos, zarpó de Tarragona, Salou y Cambrils,[10] pa conquistar Mallorca a Abú Yahya, el gobernador almohade semiindependiente de la islla.

Les tropes aragoneses desembarcaron en Santa Ponsa y vencieron a los musulmanes na batalla de Portopí (13 de setiembre de 1229). Los musulmanes abellugar tres les muralles de Madina Mayurqa y crucificaron a dellos soldaos aragoneses a la vista de les tropes de Xaime. Estes pocu dempués tomaron y pasaron a cuchiellu a la población de la ciudá (avientu de 1229) y apoderáronse de la islla en pocos meses, salvo un pequeñu nucleu de resistencia musulmana que llogró caltenese na sierra de Tramontana hasta 1232. Los pobladores musulmanes fuxeron a África o fueron esclavizados.

Dempués de pasar a cuchiellu la población de Madina Mayurqa, la cantidá de cadabres foi tal que se produció una epidemia qu'abrasó l'exércitu de Xaime I. Arriendes d'ello, los nobles catalanes intentaron quedase col botín, provocando una revuelta que debilitaría entá más el poder militar de Xaime I.

Mallorca constituyóse como un reinu más de la Corona d'Aragón sol nome de Regnum Maioricarum et insulae adiacentes, que llogró una carta de franqueza en 1230. La institución en 1249 del conceyu de Mallorca (actual Palma) contribuyiría a la institucionalización del reinu.

Conquista de Menorca editar

El monarca aragonés viose incapacitado pa conquistar Menorca por causa de les divisiones internes dientro del so exércitu pol botín y l'amenorgamientu del so exércitu por cuenta de unes males decisiones; aun así, el monarca consiguió por aciu de dos nobles aragoneses (Pedro Maza, y Assalido de Gudal), un noble catalán (Bernaldo de Santoxenia) y el comendador del Temple de Mallorca (Ramón de Serra) un vasallaxe sobre Menorca, robláu pol Tratáu de Capdepera, pol cual los musulmanes menorquinos aceptaron la so soberanía (1231). El vasallaxe sobre Menorca sería tresferíu al reinu de Mallorca como parte del testamentu de Xaime I. Alfonsu III d'Aragón conquistaría de forma efectiva esta islla, dempués de la capitulación de Abû ‘Umar en 1287. Foi repoblada, anque quedó una abondosa población musulmana, que más tarde foi desterrada.

Conquista d'Eivissa y Formentera editar

A lo último, dexó la sumisión d'Eivissa y Formentera a Guillermo de Montgrí, arzobispu de Tarragona, y el so hermanu Bernardo de Santoxenia), que la fixo efectiva en 1235. La islla repoblar con llabradores d'Ampurias (1236).

Conquista de Valencia editar

 
Estatua ecuestre de Xaime I nel Parterre de Valencia (Agapito Vallmitjana, 1891). Trátase d'una representación idealizada, pos porta la cimera del Rei d'Aragón, que ye anacrónica, yá que foi una innovación heráldica del sieglu XIV de Pedru IV el Ceremoniosu.

La conquista de Valencia, a diferencia de la de Mallorca, foi fecha con un importante contingente d'aragoneses. Asina, de mano la conquista, en 1231 Xaime I axuntar col noble Blasco de Alagón y Hugo de Folcalquier, maestre de la Orde Militar del Hospital, en Alcañiz p'afitar un plan de conquista de les tierres valencianes. Blasco de Alagón encamentó asediar les poblaciones en terrén llanu y evitar les fortificaes. Sicasí, lo primero que se tomó fueron dos enclaves montascosos: Morella, aprovechando Blasco la debilidá del so gobiernu musulmán; y Ares, llugar cercanu a Morella tomáu por Xaime I pa obligar a Blasco de Alagón a que-y apurriera Morella.

La conquista de lo que darréu se convertiría nel reinu de Valencia empieza en 1232, cola toma de Morella. En 1233 entámase la campaña en Alcañiz, que constaría de tres etapes:

  • La primer etapa empieza en 1233, con tomar de Burriana, nel intre y Peñíscola y el castiellu de Castellón. Esti postreru sería vencíu al rei en 1242 pol llamáu "laude de los trés obispos".
  • La segunda etapa dirixir al sur llegando hasta'l Júcar, na ciudá d'Alzira onde s'atopaba la única ponte de toa Valencia que cruciaba'l Júcar. El 30 d'avientu de 1242 foi conquistada esta villa, dexando asina la definitiva conquista del Reinu de Valencia.
  • La tercer etapa toma dende 1243 a 1245, llegándose a les llendes axustaes nel Tratáu d'Almizra en 1244, robláu ente Xaime I y l'infante Alfonso (futuru Alfonsu X de Castiella) para delimitar les árees d'espansión sobre territoriu musulmán ente Castiella y la Corona d'Aragón. Les tierres al sur de la llinia Biar-Villajoyosa quedaron acutaes pa Castiella (incluyendo'l reinu de Murcia), incorporándose al reinu de Valencia por Xaime II d'Aragón tres les Sentencies arbitrales de Torrellas (1304) y el Tratáu d'Elx (1305).

Nesta última etapa y nos años siguientes, Xaime I tuvo que faer frente a diverses revueltes de la población mudéxar, encabezaes pol caudiellu al-Azraq.

Xaime I llogró un gran trunfu sobre la nobleza aragonesa al convertir les tierres conquistaes en Valencia nun reinu estremáu, xuníu a la Corona d'Aragón (1239), gracies a la ellaboración llexislativa de los Fuero de Valencia, els Furs. La creación del reinu provocó una engafurada reacción de la nobleza aragonesa, que vía asina imposibilitada l'allongamientu de los sos señoríos en tierres valencianes.

Política ultrapirenaica editar

Por aciu el Tratáu de Corbeil (1258) Xaime arrenunció a los sos derechos sobre territorios del mediudía francés. En contrapartida, san Lluis de Francia arrenunciaba a los sos derechos, como descendiente de Carlomagno, sobre los condaos catalanes, herederos de la Marca Hispánica.

Xaime I tuvo presente nel Segundu Concilio Lugdunense, que se celebró na catedral de Lyon, ente'l 7 de mayu y el 17 de xunetu de 1274. El concilio deliberó sobre la preparación d'una nueva cruzada centrándose nos aspeutos financieros de la mesma, pa lo cual decidióse que mientres seis años un diezmu de tolos beneficios de la cristiandá tendríen de destinase a la cruzada. Xaime I amosóse partidariu d'empecipiala darréu pero al oponese los templarios nun se tomó nenguna decisión. Ante les indecisiones de los demás asistentes a l'asamblea canónica, Xaime I despidir del Santu Padre, abandonó la xunta colos miembros del so séquitu.

Conquista del reinu de Murcia editar

Castiella sometiera Murcia a vasallaxe (1243), pero los murcianos remontar contra Castiella col sofitu del Reinu nazarí de Granada y los gobernantes del Norte d'África (1264). La reina Violante (esposa d'Alfonsu X el Sabiu) pidió ayuda al so padre Xaime I. Entós, tropes de la Corona d'Aragón mandaes pol infante Pedro (el futuru Pedru III el Grande) conquistaron a Muhammad ibn Hûd Biha al-Dawla el reinu de Murcia (1265-66), dexando dempués a más de 10 000 aragoneses en Murcia. N'efeutu, hai que recordar que según les condiciones del Tratáu d'Almizra (1244), Murcia pertenecería a Castiella.

Últimos años editar

En setiembre de 1269 salió de Barcelona cola so armada pa una espedición a Tierra Santa, pero esvalixaes les sos naves poles nubes, tuvo que desembarcar en Aigües-Mortes, cerca de Montpellier, y hubo d'arrenunciar a aquella empresa.

Tres un reináu de sesenta y trés años, morrió en Alzira (Valencia) el 27 de xunetu de 1276. Nel trance de la so muerte, na residencia real d'esta ciudá, y como había dispuestu, Don Xaime foi amortayáu colos vezos del císter.

Los restos mortales del rei permanecieron depositaos en Catedral de Santa María de Valencia Santa María de Valencia hasta mayu de 1278, en que fueron treslladaos al monesteriu de Poblet pal so sepultura definitiva. Sicasí, tres la desamortización de Mendizábal, el monesteriu quedó abandonáu y el cadabre de Xaime I foi treslladáu en 1843 a Tarragona, onde-y foi construyíu un panteón na parte posterior de la catedral, que foi inauguráu en 1856. En 1952, los restos de Xaime I fueron restituyíos a Poblet.[11]

Dictó la so biografía, el Llibre dels feits, que se convirtió na primera de los cuatro grandes cróniques reales en Idioma catalan.

Descendencia y heriedu editar

De la so primer muyer, Leonor de Castiella, tuvo a:

De la so segunda esposa, Violante d'Hungría, tuvo a:

Tradicionalmente consideróse que foi'l deséu de Violante de consiguir bonos heriedos pa los sos fíos el motivu pol que Xaime I dio en la partición de los sos reinos. Sicasí, paez tener más sentíu la concepción patrimonial de los reinos que tenía'l rei. Asina, fixo una primer repartida nel so testamentu de 1241. Según esti testamentu, el primoxénitu Alfonso heredaría Aragón y los condaos catalanes, y Pedro, fíu de Violante, Valencia, les islles Baleares, el Rosellón, la Cerdaña y les posesiones occitanes. Dos años dempués, un nuevu testamentu introduz al so tercer fíu na repartida. Los condaos catalanes pasen d'Alfonso a Pedro, que dexa les islla Baleares, Rosellón, Cerdaña y les posesiones occitanes a Xaime. Nuevu testamentu en 1248, incluyendo na repartida al nuevu fíu, Fernando. A la muerte d'Alfonso (1260), dio nuevu testamentu (1262), que daría la configuración definitiva del heriedu.

Tres la muerte de Violante (1253) el rei llanzar a una carrera d'amoríos, teniendo múltiples fíos. De Teresa Gil de Vidaure tuvo a Xaime, señor de Jérica, y a Pedro, señor d'Ayerbe. Con Elvira Sarroca tuvo Jaime Sarroca, obispu d'Huesca y Pedro del Rei, obispu de Lleida. De les sos rellaciones amoroses con Blanca de Antillón nació Fernán Sánchez, a quien dio la baronía de Castro; Con Berenguela Fernández tuvo a Pedro Fernández, señor de la baronía de Híjar, ente que con Berenguela Alfonso, fía del infante Alfonso de Molina, nun tuvo descendencia. Estos bastardos reales fueron l'orixe de delles de les más importantes cases nobiliaries d'Aragón y Valencia.

Valoraciones editar

El reináu de Xaime I marcó la nacencia d'una conciencia territorial nos distintos reinos de la Corona d'Aragón, especialmente n'Aragón, Reinu de Valencia y nos condaos catalanes. Dos son los factores que contribuyeron a esti fechu: la normalización del Derechu y el tresformamientu de les Cortes nun órganu reivindicativo y representativo de la voluntá del reinu, actúen como catalizadores de la creación d'una conciencia diferenciadora de cada territoriu. Los Fueros d'Aragón promulgar nes cortes de Huesca (1247), sustituyendo a los distintos códigos locales del reinu. Los Usatges de Barcelona, gracies a la proteición real, estender por tolos condaos catalanes (mediaos del sieglu XIII). La situación en Valencia foi distinta, yá que la oposición de la nobleza aragonesa al afitamientu del reinu fizo que los fueros valencianos (Foris et consuetudines Valentiae), daos por Xaime I en 1240 nun trunfaren definitivamente hasta 1329. En 1244, Xaime I establez que'l ríu Cinca sería la divisoria ente Aragón y los condaos catalanes. De magar, les Cortes de cada territoriu axuntar de forma separada.

El reináu de Xaime I marcó tamién el desplazamientu del centru de gravedá de la monarquía escontra la mariña mediterránea. Asina, la Corte y la cancillería —base del actual Archivu de la Corona d'Aragón— establecer en Barcelona.

 
Bustu de Xaime I en Madrid (N. Bayarri, 1976).

Como elementos positivos del so reináu pueden señalase:

  • La conquista y creación de los reinos de Mallorca y de Valencia.
  • El matrimoniu del herederu de la Corona, Pedro, con Constanza II de Sicilia, que daría un impulsu definitivu a la espansión mediterránea de la Corona d'Aragón, una vegada que la Reconquista en territoriu peninsular hubo concluyíu.
  • L'impulsu dau al comerciu y a la política norteafricana, incluyendo la redaición del Llibre del Consolat de Mar, primer códigu de costumes marítimes.
  • La proteición dada a los xudíos.
  • Les reformes monetaries, cola introducción del gruesu de Montpellier y la creación de monedes propies nos reinos de Valencia y Mallorca.
  • La intervención na normalización xurídica, sofitando a figures como Raimundo de Peñafort o Vidal de Canellas ya impulsando el Derechu romanu.
  • L'impulsu dau a les instituciones xenerales del reinu, como les Cortes, y los conceyos.
  • El progresu de les lletres valencianes, col rei como protagonista del Llibre dels feits, primer gran crónica valenciana medieval, escrita en valencianu del sieglu XIV o dictada pol rei, n'estilu autobiográficu, na que principalmente cunta la conquista de Valencia, Alcira y Murcia, delles cortes convocaes y el sofitu qu'emprestó a la so fía Violante en rellación al pidimientu de collaboración pa defendese del rei moru de Granada. Ye bien interesante cómo recluta tropes de los ricos homes de la Corona d'Aragón, dende Almenar, Tamarite y diríxese a Huesca pa llegar al sur per Zaragoza y Teruel. Narra con axilidá la defensa de Villena y la conquista de Murcia onde prevalez el respetu a la población y costumes de los "sarracenos" calteniendo les mezquites y les costumes, coles mesmes que se refier a la aljamía presente na ciudá. Pide collaboración de les xentes de los condaos catalanes y d'Aragón, primero pa defender los intereses de la so fía, doña Violante y de los sos nietos y coles mesmes pa «salvar España»,[12] porque si'l rei moru de Granada puede col rei de Castiella, la tierra d'España de les tierres d'Aragón y Cataluña tamién pueden apeligrar.

La infancia de Xaime I trescurrió nel castiellu de Monzón, xunto al ríu Cinca, y ye onde aprendió la fala viva al cuidu del Maestre de la Orde del Temple. Na so autobiografía aprecia una constante familiaridá colos cuatro brazos del poder d'Aragón y l'amistá con que trata a "Pere de Muncada" que -y recluta caballeros nel territoriu fronterizu ente Aragón y los condaos catalanes de les poblaciones de Almenar y Tamarite. La doble forma en qu'escribe'l topónimu Monzón ye una muerte de que tanto apoderaba la fala viva de la zona na forma "Monço" como la forma catalana escrita cola grafía "Muntsó" nel manuscritu que se caltién na Biblioteca Nacional de Madrid.

Como elementos negativos, ye precisu alvertir que'l xuiciu históricu sobre Xaime I depende del reinu nel que se centra l'historiador. Pa los historiadores aragoneses les conclusiones suelen ser negatives, aduciendo'l calter patrimonial que dio a los sos reinos, ensin importa-y partir los sos dominios ente los sos fíos. Tamién ye criticada la fixación de la frontera catalano-aragonesa nel Cinca, lo que supunxo l'axudicación final de Lleida a los condaos catalanes y la separación definitiva d'Aragón y los condaos catalanes en dos entidaes con derechu y Cortes distintes, en llevando cien años xuníos. La espansión territorial tamién ye enxuiciada negativamente, yá que cola conquista y creación de los reinos de Mallorca y Valencia, la Corona convirtióse definitivamente nuna entidá de calter confederal, cola monarquía como única institución común y ensin nenguna aspiración común ente los diversos reinos.

Del otru llau, pa mallorquinos y valencianos, la valoración ye dafechu opuesta: Xaime I ye un gran rei, el padre fundador de los reinos, el creador de les sos señes d'identidá hasta los nuesos díes: territoriu, llingua, fueros, moneda, instituciones, etc.

Ancestros editar

Notes editar

  1. «Esti monarca debería d'habese llamáu Alfonso, como'l so güelu, pero les circunstancies especiales de la so nacencia, con padres mal aveníos y en trámites d'anulación matrimonial, tuvieron de romper por ello les práutiques onomástiques tradicionales. Pa bautiza-y encendiéronse dolce veles, caúna d'elles col nome d'unu de los apóstoles. La postrera n'apagase foi la correspondiente a Santiago'l mayor, esto ye, Sant Jaume en catalán, y por ello impúnxose esti nome al naciellu».[6]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 2,11 2,12 2,13 Afirmao en: Comtes, reis, comtesses i reines de Catalunya. Autor: Jaume Sobrequés. Editorial: Editorial Base. Data d'espublización: abril 2011.
  3. Afirmao en: Kindred Britain.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  5. Identificador CONOR.SI: 176450147. Afirmao en: CONOR.SI.
  6. Salazar y Acha, 2006, páxs. 1-2, n. 4.
  7. 7,0 7,1 Herradón, 2008, p. 12.
  8. Herradón, 2008, p. 14.
  9. Belenguer, 2008, p. 63.
  10. Herradón, 2008, p. 15.
  11. S. Sobrequés i Callicó, Els reis catalans enterrats a Poblet, Publicaciones de l'Abadía de Poblet, 2ª ed., 2001, páx. 30.
  12. Llibre dels feits del rei en Jacme, manuscritu Ms. 10121 de la B.N.Y, foliu 163 car nos ho fem la primer cosa per Deu, la segona per saluar Espanya

Bibliografía editar

Bibliografía adicional editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Pedru II
 
Rei d'Aragón
Conde de Barcelona

1213-1276
Socesor:
Pedru III
Predecesor:
Zaiyan
Rey de Valencia
1239-1276
Socesor:
Pedru III
Predecesor:
María
Señor de Montpellier
1213-1276
Socesor:
Xaime II
Predecesor:
Nuevu Reino
Rei de Mallorca
1231-1276
Socesor:
Xaime II