Golpe d'Estáu n'Irán de 1953

Plantía:Ficha de revolución

El golpe d'Estáu iranín de 1953 (tamién conocida nos archivos de la CIA como Operación Ajax) foi una operación orquestada pol Reinu Xuníu y los Estaos Xuníos pa derrocar al gobiernu democráticamente electu del primer ministru Mohammed Mosaddeq y el so gabinete. Gracies al llabor de Kermit Roosevelt, que trabayaba pa la CIA nuna operación tapada, sobornar a distintos cargos de les alministraciones iranines, lo que facilitó'l golpe.[1] Según la BBC, Gran Bretaña, motivada pol riesgu de perder el so control sobre los campos petrolíferos iraninos, financió los sobornos concedíos a oficiales del exércitu, medios de comunicación y otros. El proyeutu pa baltar al gobiernu iranín recibió, nes comunicaciones de los gobiernos británico y estauxunidense, el nome de Operation Ajax (oficialmente TP-AJAX). El golpe d'estáu finalmente llogróse'l 19 d'agostu de 1953. El sha, Mohammad Reza Pahlaví, tuvo implicáu nos fechos, que-y devolvieron la posición dominante na política iranina.[2]

Oríxenes editar

La idea de derrocar a Mosaddeq foi concebida pol gobiernu británicu. Estos pidieron sofitu al presidente Harry S. Truman que sicasí se negó a ayudar.[3] Los británicos recuperaron la idea en 1953, siendo presidente de los Estaos Xuníos Dwight D. Eisenhower. La nueva alministración amosóse d'alcuerdu a intervenir n'Irán.[4]

Mosaddeq decidió qu'Irán tenía de llograr beneficios de los sos campos petrolíferos y empecipió la nacionalización de les industria petrolífero que yera controlada entós daquella pola Anglo-Iranian Oil Company (más tarde llamada British Petroleum Company). Gran Bretaña señaló qu'Irán taba violando los derechos de les compañíes ya incentivó el boicó mundial al petroleu iranino, lo que produció una crisis económica nesi país.

Fonderada editar

Desenvuelvo de la industria petrolífero editar

Mientres l'apoxéu del Imperiu Británicu Mozaffareddín Shah Qayar, el Shah d'Irán, llogró solliviar les deldes que contraxo colos británicos por aciu la concesión, por sesenta años, del derechu a buscar petroleu nel territoriu iranín. Finalmente, esta concesión apurrir a William Knox D'Arcy en mayu de 1901. Esto asitió a los británicos nuna posición ventaxosa con respectu al Imperiu Rusu na zona d'El Cáucasu y Oriente Mediu.

D'Arcy llogró petroleu en mayu de 1908, consiguiendo asina la primer esplotación petrolífera significativa n'Oriente. Por cuenta de problemes financieros, la Burmah Oil Company facer col control del xacimientu.

La compañía creció amodo hasta l'españíu de la Primer Guerra Mundial en 1914, cuando la so importancia estratéxica llevó al Gobiernu británicu a nacionalizar la producción de petroleu iranino mientres un curtiu periodu, convirtiéndose esta esplotación na principal fonte de combustible pa la Royal Navy mientres la guerra, lo que facilitó la derrota de los Imperios Centrales. Mientres esti periodu, los británicos ocuparon puntos estratéxicos del país. Esta situación dio pie a numberoses tensiones internes.

Cambéu de poder editar

Tres el fin de la guerra, diches tensiones agraváronse, viniendo motivaes en gran parte polos desalcuerdos sobre la xestión del petroleu. Ante esto, los británicos patrocinaron en 1921 un golpe d'estáu que llevó al poder al xeneral Reza Khan, que foi proclamáu Shah pol parllamentu iranín en 1925, tres la deposición d'Ahmad Shah Qajar, asumiendo'l nome de tronu de Reza Shah Pahlaví. El nuevu Shah gobernó con mano de fierro, reprimiendo violentamente toa oposición; al par qu'impulsaba grandes programes de modernización del país, hasta entós unu de los más probes del mundu. Ente los oponentes encarcelaos taba'l políticu llamáu Mohammad Mossadeq, qu'arriendes de aquello se convirtió en fervorosu partidariu de la nacionalización del petroleu iranino. Reza Shah, magar intentó caltener cierta independencia de los intereses petrolíferos británicos, nun lo consiguió, teniendo qu'anovar la concesión a la Compañía Petrolífera Anglo-Persa, renombrada Compañía Petrolífera Anglo Iranín en 1935 tres el cambéu de denominación del país de Persia a Irán.

Segunda Guerra Mundial y nuevu cambéu de poder editar

En 1941, mientres la Segunda Guerra Mundial, una coalición militar formada pol Exércitu Coloráu y fuercies del Imperiu Británicu invadieron Irán, país al que Reza Shah declarara neutral. Dicha invasión buscaba asegurar los suministros petrolíferos y el ferrocarril transiranio, vital pa facilitar suministros a la Xunión Soviética. Reza foi entós exiliáu a encomalo y depuestu polos británicu, siendo reemplazáu pol so fíu Mohammad Reza Pahlavi. Por causa de la debilidá del nuevu Shah, qu'oldeaba vivamente col so padre, restablecióse un gobiernu democráticu nel país. A la fin de la guerra, tres un intentu de la XRSS de caltener el control, Irán repunxo la so independencia plena. La ocupación Anglo-soviética causara una crecedera del nacionalismu nel país, que buscaba amenorgar la inxerencia estranxera y llograr que los cuantiosos beneficios petrolíferos revirtieren nel país. El Reinu Xuníu intentaba caltener la so posición, pero los EEXX yeren partidarios d'alloñar de los intereses coloniales británicos, y ello ye que favorecieron n'Arabia Saudita un nuevu alcuerdu petrolíferu perxudicial pa los intereses de Londres.

Referencies editar

  1. How to Overthrow A Government Pt. 1 The 1953 U.S. Coup in Iran, 5 de marzu de 2004
  2. Frankopan, Peter (2016). «La ruta de la Guerra Fría», El corazón del mundu (en castellanu). Crítica, páx. 473.
  3. The spectre of Operation Ajax | Guardian daily comment | Guardian Unlimited
  4. Book review of Stephen Kinzer's All the Shah's Men by CIA historien David S. Robarge