Hifikepunye Pohamba

políticu namibianu

Hifikepunye Lucas Pohamba (18 d'agostu de 1935Okanghudi (en) Traducir) ye un políticu namibianu, presidente de Namibia dende'l 21 de marzu de 2005 hasta'l 21 de marzu de 2015.

Hifikepunye Pohamba
presidente de Namibia (es) Traducir

21 marzu 2005 - 21 marzu 2015
Sam Nujoma - Hage Geingob
miembro de la Asamblea Nacional de Namibia (es) Traducir

Vida
Nacimientu Okanghudi (en) Traducir18 d'agostu de 1935[1] (88 años)
Nacionalidá Bandera de Namibia Namibia
Familia
Casáu con Penehupifo Pohamba
Estudios
Estudios Universidá Rusa de l'Amistá de los Pueblos
Llingües falaes inglés
Oficiu políticu
Premios
Creencies
Partíu políticu Organización del pueblu d'África del Suroeste
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Natural del antiguu distritu nortizu de Owambo, asomáu a la frontera d'Angola, nel corazón de la rexón cultural del Ovamboland, y fíu d'un cacique rural, educar na misión anglicana Holy Cross de Onamunama y dende 1956 trabayó d'oficinista na mina de cobre de Tsumeb, unos 200 km al sur. Esta industria tenía patrones sudafricanos, como sudafricana yera l'Alministración que dende 1920, por mandatu de la Sociedá de Naciones, exercía tutelar sobremanera'l país, entós llamáu África del Suroeste. En 1946 la ONX, en cuantes que socesora de la Sociedá de Naciones, ufiertó sustituyir el mandatu por un fideicomiso, pero'l Gobiernu sudafricano respondió que la so pretensión yera anexonase l'antigua colonia alemana.

Como otros munchos mozos de la so comunidá, Pohamba llantó cara a les indignidaes d'una alministración estranxera que yera al empar colonial y racista. En 1959 tornó al so terruñu y participó na fundación de la Organización del Pueblu del Ovamboland (OPO), movimientu de lliberación nacional basáu na mayoritaria etnia ovambo y que recoyó'l testigu del Congresu Popular de Ovamboland (OPC), fundáu n'agostu de 1957 por Herman Toivo ja Toivo. Cuando Toivo foi deteníu, la presidencia de la OPO recayó en Sam Nujoma, un antiguu estibador portuariu y obreru del ferrocarril que taba nel puntu de mira policial por ser el cabezaleru d'unos baturicios sindical y nacionalista na capital, Windḥoek.

Dende esti momentu, anque inda nun se conocíen personalmente, les lluches polítiques y les peripecies vitales de Pohamba y Nujoma escurrieron en paralelu, hasta convertise'l primeru, seis años más nuevu, n'unu de los homes de mayor enfotu y na mano derecha del segundu. El 19 d'abril de 1960, los cabezaleros que permanecíen nel país, Pohamba ente ellos, tresformaron la OPO na Organización Popular d'África del Suroeste (SWAPO), denominación que sorrayaba'l calter nacional, llibre de connotaciones tribales, del movimientu independentista, en que la so presidencia Nujoma foi confirmáu.

En xunu de 1961, mientres Nujoma faía dende l'exiliu una elocuente propaganda de la causa soberanista, Pohamba foi arrestáu y puestu so la xurisdicción del Comisionado Nativu, quien de la mesma lo apurrió a les autoridaes tribales afectes a l'Alministración sudafricana. El castigu que sufrió Pohamba poles sos actividaes illegales consistió en 24 muletazos que-y solmenaron arreyáu a una picota, como públicu escarmientu. Amenaciáu cola confiscación de les propiedaes del so padre, el mozu optó por colar se del Ovamboland.

Dempués de dellos alcontrones coles autoridaes nes llendes con Angola y Bechuanalandia (la futura Botswana), colonies portuguesa y británica, respeutivamente, Pohamba terminó en manes de los sudafricanos, que lu unviaron contra la so voluntá a trabayar a una mina nes cercaníes de Johannesburgu. Antes de terminar l'añu, punxo tierra pel mediu y, cruciando por Bechuanalandia y la tamién colonia británica de Rhodesia del Norte (l'actual Zambia), realizó un azaroso viaxe de 3.000 km hasta que consiguió llegar a Dar es Salaam, a tiempu p'asistir n'avientu a la independencia de Tanganyka.

La capital de la futura Tanzania convertir na Meca proteutora de tolos nacionalistes y revolucionarios negros d'África austral que consiguieren safase de la persecución de los poderes coloniales nos sos respeutivos países y que corríen a acoyese al arrogante agospéu del presidente Julius Nyerere. Ellí, Pohamba entró en contautu per primer vegada con Nujoma y otros dirixentes exiliaos de la SWAPO. En mayu de 1962, mientres la SWAPO faía preparativos pal casu de que tuviera qu'empuñar les armes contra'l réxime sudafricano, Pohamba foi unviáu polos sos superiores de vuelta a Namibia cola orde d'entamar célules de resistencia.

La misión clandestina fracasó a les primeres de cambiu, yá que cuando travesaba Rhodesia del Sur (l'actual Zimbabwe), otra colonia británica, entós federada a Rhodesia del Norte y rexida por una alministración blanca especialmente intolerante colos movimientos d'emancipación negros, prindáron-y y metiéron-y nun cuartón en Bulawayo. Al cabu d'unes selmanes foi deportáu a Johannesburgu, onde la Policía dexó-y treslladase per tren a Windḥoek. Ellí foi deteníu de nuevu, procesáu por abandonar illegalmente'l país y sentenciáu a seis meses de prisión, de los que cumplió cuatro; n'avientu de 1962 foi escarceláu y sirvió el restu de la condena en réxime d'arrestu domiciliariu.

Pohamba consiguió por fin poner pie na so patria chica, pero nel Ovamboland non tardientu en trate envolubráu en nuevos llíos. En 1964, la participación nunes balasmes qu'enfrentaron a los partidarios llocales de la SWAPO y los conservadores xefes tribales -y concitó les roxures policiales, teniendo d'escapar, xunto con dellos compañeros, al traviés del corredor de Caprivi hasta Zambia, país que se disponía a proclamar la independencia del Reinu Uníu. Asitiáu so la proteición del líder nacionalista y flamante presidente zambiano, Kenneth Kaunda, Pohamba encargar de poner en marcha la primer oficina de la SWAPO en Lusaka y tomó parte nes conversaciones que conducieron a l'absorción de la Unión Nacional Africana de Caprivi (CANU).

En marzu de 1966 Pohamba, Nujoma y otros dirixentes de la SWAPO presentar en Windḥoek pa rebatir l'argumentu de los sudafricanos ante'l Tribunal Internacional de L'Haya de que los exiliaos lo yeren por voluntá y de que yeren llibres de retornar al país. N'efeutu, namás baxar del avión que los traxo a casa, fueron prindaos y deportaos a Zambia. A pesar d'ello, pocu dempués, el Tribunal de L'Haya dictaminó en contra de les reclamaciones d'illegalidá de tutelar sudafricana, sentencia que n'ochobre de 1966 indució a l'Asamblea Xeneral de la ONX a reclamar pa la organización internacional la responsabilidá sobre'l país. El Gobiernu sudafricano nun se dio por enteráu y siguió exerciendo la so autoridá de facto.

Estos acontecimientos, que cerraben los calces a una aición política más o menos vidable, empuxaron a la SWAPO, al traviés del so brazu armáu, el SWALA (depués llamáu Exércitu Popular de Lliberación de Namibia, PLAN), a empecipiar la llucha armada, que'l so primer episodiu, un choque cola Policía sudafricana, rexistrar nel Ovamboland n'agostu de 1966. De magar, la ONX calificó d'illegal la ocupación sudafricana y condergó con creciente durez les violaciones de los Derechos Humanos. N'ochobre d'aquel añu, l'Asamblea Xeneral declaró expirado el fideicomiso sudafricano sobre'l territoriu y en xunu de 1968 sustituyó por Namibia toa referencia nos sos documentos a África del Suroeste.

Nel cuartel xeneral de Dar es Salaam, mientres Nujoma exercía'l supremu lideralgu políticu, militar y diplomáticu, Pohamba desempeñar na estructura alministrativa del movimientu. En 1969 fíxose cargu d'una vicesecretaría del Comité Central y depués desempeñó misiones d'axente en Zambia y Arxelia. Como representante en xefe de la SWAPO n'África Noroccidental y África Oriental, xugó un papel instrumental na esitosa campaña internacional de Nujoma, qu'en 1973 consiguió que la ONX reconociera al movimientu de lliberación como l'únicu representante llexítimu del pueblu namibianu. En 1974 empezó a recibir ensayamientu militar y un añu más tarde xubió a secretariu de Finances y Alministración del Buró Políticu de la SWAPO, por decisión d'una xunta de la executiva celebrada en Lusaka.

Nos 15 años siguientes, Pohamba foi consolidando la so posición na cúpula dirixente del movimientu de lliberación nel exiliu. Responsable dende 1979 d'operaciones civiles y militares nos cuarteles d'Angola (que'l so Gobiernu marxista, aupáu al poder en 1975, convertir nel aliáu más estrechu de los independentistes namibianos, yá que compartíen enemigu nel campu de batalla) y Zambia, en 1981 voló a la URSS pa realizar un cursín de teoría política na Universidá Patricio Lumumba de l'Amistá de los Pueblos, en Moscú.

Sobre la doctrina de la SWAPO nesti periodu, hai que señalar que'l partíu-movimientu movíase vagamente a caballu ente'l socialismu de carauterístiques africanes, como'l teorizado por Nyerere y Kaunda, y el socialismu científico de referencia soviética. Sicasí, Nujoma, al igual que Nelson Mandela col so Congresu Nacional Africanu (ANC) en Sudáfrica, guardar d'emplegar definiciones marxistes y fixo fincapié na naturaleza liberacionista y anticolonial de la organización qu'encabezaba, por que nun los acusaren de ser un peones del imperialismu soviéticu n'África y evitar que la so llucha nacional quedara desnaturalizada o sufriera desprestixu na ONX.

Pohamba, dende'l so cometíu de máximu responsable financieru y económicu de la SWAPO, foi un actor del trabancosu procesu que condució, dempués de cuatro décades de lluches, a la emancipación del pueblu namibianu. En 1988, gracies al nuevu clima d'entendimientu ente les superpotencies que dexaba poner términu a vieyos conflictos enmarcaos na dialéutica de la Guerra Fría, Sudáfrica aportó a sacupar el so Exércitu de Namibia en paralelu a la retirada de les tropes cubanes d'Angola, y de camín arrenunció a alministrar el territoriu.

L'alcuerdu cuatripartito –Sudáfrica, Angola, Cuba y Estaos Xuníos- robláu n'avientu en Nueva York y l'aplicación, dende abril de 1989, de la resolución 435 (1978) del Conseyu de Seguridá de la ONX qu'establecía un plan de descolonización, activaron la cuenta trás pal cese de les hostilidaes y la desmovilización del PLAN a lo llargo de 1989, primeramente a la celebración d'eleiciones a una Asamblea multirracial de calter constituyente y, a lo último, la proclamación de la independencia. Hasta entós, Pohamba añadió a les sos obligaciones la direición del Comité de la SWAPO que, en coordinación col Altu Comisionado de Naciones Xuníes pa los Refuxaos (ACNUR), entamó la repatriación de los cerca de 60.000 refuxaos namibianos dende los campos d'acoyida n'Angola y Zambia. La empresa humanitaria empezó'l 15 de mayu y desenvolvióse ensin novedá.

En setiembre de 1989 Pohamba, Nujoma y los restantes líderes de la SWAPO tornaron a Windḥoek en golor d'ensames a tiempu pa participar nos comicios, a los qu'allegaben con toles posibilidaes de victoria al llevar el pesu –anque non tou él- del movimientu de resistencia negru. Pohamba encargar de llevantar l'aparatu burocráticu del partíu na capital lo mesmo que de coordinar tolos aspeutos de la campaña eleutoral. Les eleiciones tuvieron llugar del 7 al 11 de payares so la supervisión del Grupu de la ONX d'Asistencia a la Transición (UNTAG) y, ensin sorpreses, fueron ganaes pola SWAPO col 57,3% de los votos y 41 de los 72 escaños.

La situación política creada yera menos hexemónica de lo que podría suponese a priori, una y bones la SWAPO nun algamar la mayoría de dos tercios necesaria pa redactar la Constitución en solitariu, teniendo d'axustar con otres fuercies polítiques, la más importante de les cualos yera la centrista y multiétnica Alianza Democrática Turnhalle (DTA). Pohamba foi unu de los candidatos de la SWAPO que ganaron l'escañu y per ende tomó parte na ellaboración de la Carta Magna. El 21 de marzu de 1990 empecipió la so andadura l'Estáu namibianu independiente, con Nujoma de presidente de la República, Hage Geingob de primer ministru y Pohamba de ministru del Interior.

La SWAPO tomó les riendes d'un vastu país desértico que, anque tenía drásticamente llindaes les posibilidaes agrícoles, atesoraba grandes riqueces minerales (diamantes, cobre, oru, plata, cinc, plomu, uraniu, tungsteniu, litiu, cadmiu, ente otros productos) nel so sosuelu y pesqueres nes sos mariñes. Con menos de dos millones d'habitantes, amplies faltes n'infraestructures y una tesorería nacional por construyir, Namibia riquía vitalmente l'asistencia esterior, yá fuera como ayuda al desenvolvimientu (apurrida fundamentalmente pola Unión Europea) o como creitos de los organismos multillaterales.

El Gobiernu procedió con procuru nel terrén económicu, xestionando con austeridá los magros recursos financieros de que disponía, abriendo los mercaos de prospección, estraición y procesáu de petroleu, xemes y metales preciosos al capital priváu estranxeru, y harmonizando la política monetaria con Sudáfrica. Tamién asocedió asina nel ámbitu políticu, apautando cola oposición un marcu de convivencia qu'alloñara potenciales escenarios de conflictu. Al basase la SWAPO fundamentalmente nos ovambos, que suponíen la metá de la población, y atraer la DTA el votu de los minoritarios hereros, Namibia ufiertaba riesgos de confrontación étnica poco que les cabeces políticos cayeren na tentación de xugar una carta, el populismu sectariu, que llevara al desastre a munchos países del continente.

El prestu de la mayoría de la población cola prometedora xestión de Pohamba y los sos colegues, más la permanente gratitud por conducir el movimientu de lliberación nacional mientres tantos años, tuvieron reflexu nes primeres eleiciones xenerales dende la independencia, les del 7 y el 8 d'avientu de 1994. Entós, la SWAPO creció al 73,9% de los sufraxos y los 53 escaños, ente que Nujoma, nel so primer mandatu por votu direutu, foi reelixíu col 76,3%. Pohamba revalidó tamién l'escañu na Asamblea Nacional y en marzu de 1995 el presidente tresfirió-y al frente del Ministeriu de Pesca, sacupando una cartera, Interior, qu'asumió'l mesmu Nujoma.

Que Pohamba yera un protexíu de Nujoma viose a les clares en xunu de 1997, cuando'l segundu congresu celebráu pola SWAPO en suelu de la Namibia independiente aclamólu como'l nuevu secretariu xeneral del partíu, en sustitución del ministru de Trabayu, Moses Garoeb, que fizo baxa per enfermedá. Nesta cita partidaria, Nujoma foi confirmáu nel lideralgu y de camín recibió la nominación pa optar a un tercer mandatu presidencial nes eleiciones de 1999, lo que diba riquir una enmienda constitucional ad hoc. N'efeutu, la mayoría parllamentaria de dos tercios de que gociaba la SWAPO diba faer posible esta reforma en payares de 1998. Entós, el oficialismo acotó que Nujoma fuera investido del so primer mandatu en 1989 ensin tar a valir la Carta Magna, depués tenía derechu a sirvir dos mandatos constitucionales consecutivos empezando a cuntar en marzu de 1995; agora bien, quedó establecíu que'l socesor que saliera de les urnes en 2004 namái podría optar a un mandatu quinquenal adicional.

Otra manera, nel Congresu de xunu de 1997 se ventiló a favor del primeru de los protagonistes un bracéu que venía enfrentando al vizprimer ministru dende 1995, Hendrik Witbooi, y al so superior xerárquicu nel Gobiernu, Geingob, quien tenía ambiciones socesories y que pretendía arrampuña-y la vicepresidencia del partíu. Tocantes a Pohamba, dotáu d'una personalidá más discreta, si remanecía pa faer manifestaciones yera más que nada p'asentir con llealtá absoluta en tou lo que dixera'l so mentor, Nujoma, quien redefinió les sos funciones nel Executivu quitar competencies de cartera y convirtiéndo-y nuna especie de ministru personal.

Nel branu de 1998 Pohamba foi coadyuvante, y depués solidariu a la de defender la empresa frente a les dures crítiques que recibió dende la sociedá civil y los partíos de la oposición (yá soliviantados pol proyeutu reeleccionista de Nujoma), na decisión d'unviar a la República Democrática d'El Congu un contingente de tropes, en redol a los 2.000 soldaos, p'ayudar al presidente Laurent Kabila na so llucha contra una poderosa rebelión afalada por Uganda y Rwanda. La bien revesosa espedición militar amparar nes decisiones intergubernamentales de la Comunidá de Desenvolvimientu del África Meridional (SADC) y foi simultánea a les intervenciones, anque éstes a mayor escala, de dos países amigos como Zimbabwe y Angola, que depués ayudaron a Windḥoek a entartallar nel corredor de Caprivi, a cuenta de causar grandes carecimientos a los paisanos, una confusa subversión secesionista que al paecer cuntaba col estímulu de la guerrilla angoleña de la UNITA.

La oposición, cola DTA a la cabeza, añadió les falcatrúes castrenses en Caprivi a la llista d'agravios d'un réxime al qu'acusaba de derivar escontra l'autoritarismu y el militarismu. Pa ella, los costos de la intervención nel Congo namái podíen sufragase a cuenta de mayores niveles de desemplegu, probeza y precariedá en tolos apartaos económicos. Amás, agravábase la epidemia de sida, convirtiendo a Namibia nel sestu país del mundu (los primeres yeren los sos vecinos rexonales) en númberu d'adultos seropositivos, hasta algamar la tasa de prevalencia en 2003 l'espeluznante valor del 21%.

Nesti clima embruscáu tuvieron lugar eleiciones xenerales el 2 y el 3 d'avientu de 1999. Nujoma, acabante entrar na séptima década de vida, llogró'l so tercer y, cola llei na mano, últimu mandatu col 76,8% de los sufraxos, en cuantes que la SWAPO volvió xubir y collechó el 76,1% del votu y 55 escaños, inclusive el de Pohamba. Esta vegada la oposición consideró a los comicios inaceptables y denunció diverses irregularidaes de procedimientu y intimidaciones a los sos simpatizantes. Nel plazu d'un añu, el réxime provocó otra fola de tensión con una sañuda campaña de persecución de los homosexuales, a pesar de que la homosexualidá nun taba tipificada como delitu. Nujoma, que se reveló como un homófobu furiosu, ordenó en persona los hostigamientos policiales que se cebar nun coleutivu convertíu poles autoridaes nel chivu espiatoriu de la calamidá del sida.

Darréu, en xineru de 2001, Nujoma nomó a Pohamba ministru de Tierres, Reasentamientos y Rehabilitación. La promoción gubernamental del veteranu políticu supunxo un emburrión a la campaña, empecipiada en 1990, d'adquisición pol Estáu de granxes comerciales a los sos dueños blancos pa destinales a llabradores negros ensin propiedaes. Esta política, conocida como willing seller, willing buyer, folgaba nel principiu de la bona voluntá, compartida pol comprador y el vendedor nun mutuu interés pola transaición.

Agora, Pohamba, claramente influyíu pola reforma agraria radical (confiscaciones expeditivas de granxes ensin indemnización, dando pie a tou tipu d'arbitrariedaes y violencies) que'l presidente Robert Mugabe venía acometiendo en Zimbabwe, confirió al programa d'adquisición y redistribución de finques cultivables unes carauterístiques más agresives, de fuerte carís socialista y ensin precedentes en Namibia, como los gravámenes especiales a cada hectárea inculta y a cada propietariu ausente del so plantíu, o les espropiaciones forzoses de determinaes granxes desoyíes polos sos dueños.

Estes presiones gubernamentales a los granxeros d'orixe sudafricano o alemán por que vendieren, según los escesos na espresión d'una retórica antimperialista y de demonización del blancu, llevantaron fonda molición, máxime cuando Pohamba, que gociaba del públicu respaldu de Nujoma, alvirtió que nun triar l'acelerador na reforma agraria dexaría ensin respuesta a una fortísima demanda social y podría provocar una revolución”. Agora bien, anque'l ministru y secretariu xeneral de la SWAPO sacó a pasiar la pantasma de les allanadures de finques por alteries de desheredaos, lo cierto foi que nun dexó que remanecieren estes situaciones desafranaes, y muncho menos orquestó actos de violencia rural como métodu de amedrentamiento de la oposición, que yera precisamente lo que taba asocediendo, con desastrosos efeutos económicos y diplomáticos, en Zimbabwe.

El 26 de payares de 2001, Nujoma, dempués de pasase dellos meses abonando la idea contraria y creando convulsión nel so propiu partíu, fixo saber qu'arrenunciaba de postulase pa un cuartu mandatu presidencial, lo qu'esixiría una segunda reforma constitucional a midida. La decisión de Nujoma, considerada peruquier una bona noticia pa la salú democrática de Namibia, últimamente desmejorada, asocedió al anunciu de la evacuación del cuerpu espedicionariu del Congo, salvo un reten que permanecería temporalmente na capital, Kinshasa.

L'actitú obediente y la so negativa a adoptar pasos que opacaran el lideralgu de Nujoma fuéron-y gratificaes a Pohamba nel congresu que la SWAPO celebró n'agostu de 2002, cuando foi escoyíu pa relevar a Witbooi, amenorgáu de salú, na vicepresidencia del partíu. Dende esti momentu, el ministru de Tierres recibió la considerancia de delfín oficiosu del presidente fundador del Estáu namibianu. El gran perdedor del congresu foi Geingob, quien antes de terminar el mes foi cesáu como primer ministru y, yá que refugó la cartera de Gobiernos Llocales, Rexones y Vivienda, colar del Gobiernu. L'aparatu del partíu achacó-y la desunión que percorría les files de la SWAPO. Nujoma nomó nuevu primer ministru al hasta agora ministru d'Esteriores, Theo-Ben Gurirab, un servidor competente pero ensin ambiciones de poder.

Finalmente, en mayu de 2004, dempués de quedar atayada una nueva fola d'especulaciones sobre la posible renovación presidencial de Nujoma más allá de 2005, un congresu estraordinariu del partíu oficializó la condición de Pohamba proclamándo-y candidatu presidencial frente a dos teóricos contrincantes, Hidipo Hamutenya y Nahas Angula, ministros respeutivamente d'Esteriores y Educación, que, como él, fueren enxaretaos pol Comité Central. L'actu de democracia interna quedó cuestionáu díes antes de la votación pola súbita intervención de Nujoma, quien destituyó como ministru a Hamutenya por motivos non abondo esplicaos. Los congresistes tomaron en considerancia'l mensaxe unviáu por Nujoma, quien amás s'aseguró la permanencia na xefatura del partíu hasta 2007, y dieron la candidatura al so protexíu por 341 votos sobre 516.

La derrota de Hamutenya, declaráu partidariu d'una diplomacia económica” afecha a los pidimientos de les organizaciones internacionales, y tacháu por ello de “axente de los imperialistes” por Nujoma, supunxo de fechu l'arrequexamientu d'unos sectores moderaos del partíu que veníen asistiendo con remor a la radicalización de la reforma agraria, executada con mano firme por Pohamba coles bendiciones de la so mentor. A la identificación de Pohamba con Nujoma tocantes a la ideoloxía y la visión de les coses añadía un paecencia nel físicu (complexón maciza, cuerpu achaparráu, barba bura, grueses gafes y los rictus de dos güelos bonachonos), tou lo cual faía pasar al primeru como un alter ego del segundu.

Si Pohamba, septuaxenariu n'acurres, yera un Nujoma II, anque menos carismáticu y más reserváu que'l padre de la independencia, entós, la SWAPO, sosteníen los detractores domésticos, siguiría faciendo gala d'actitúes hegemonistas y autocomplacientes, y remanando ante cualquier crítica a la so xestión l'argumentu de que la llucha de lliberación nacional haber llibráu y ganáu ella, lo que-y otorgaría una especie de derechu natural a gobernar.

Na so campaña eleutoral, Pohamba prometió acelerar la redistribución de tierres, coles espropiaciones que fueren menester, anque puntualizó que'l diálogu colos dueños n'ares d'una compraventa ensin conflictos siguiría constando na axenda. Afirmó que la reforma agraria yera indixebrable del desenvolvimientu socioeconómico de les rexones, nun país que, magar presentar un cuadru estadísticu comparativamente meyor que la mayoría de los países d'África subsaḥariana, nun dexaba de carecer una probeza masiva y un 40% de paru (magar apurrir el 20% del PIB, la minería daba emplegu a namái'l 3% de la población activa), y d'ufiertar una esperanza de vida al nacer de 44 años.

Tal cifra podría achicase entá más nos próximos años más de nun aplicar el Gobiernu unes polítiques más eficientes pa controlar l'espardimientu del sida, lo que pasaba por un mayor impulsu a la distribución de fármacos antirretrovirales, anque les llimitaciones económiques y téuniques yeren unos imponderables oxetivos. En cuanto al datu del PIB por habitante, de 7.300 dólares (a paridá de poder adquisitivu), resultaba engañosu por cuenta de la bajísima densidá de población y l'agudu desequilibriu na distribución de la riqueza. Atrapada nuna pluviometría mínima y na casi crónica seca, Namibia tenía d'importar la metá de les sos necesidaes de cebera.

Pohamba y la SWAPO llegaron a les eleiciones xenerales del 15 y el 16 de de payares de 2004 con un incontestable respaldu popular y el beneficiu añadíu de la debilidá de la oposición, cola DTA en víes de desintegración en habiéndose separáu y decidir allegar pola so cuenta los sos dos principales componentes, el Partíu Republicanu (RP), de militancia blanca, y el partíu herero Organización Nacional Xunida Democrática (NUEDU).

Nestes circunstancies, Pohamba barrió col 76,4% de los votos a los seis candidatos que devasaron la cuota del 1%. Estos fueron Ben Ulenga pol Congresu de Demócrates (CD, que tomaba'l relevu a la DTA como primer fuercia de la oposición), Katuurike Kaura pola DTA, Kuaima Riruako pola NUEDU, Justus Garoeb pol Frente Democráticu Xuníu (UDF), Henk Mudge pol RP y Kosie Pretorius pol Grupu d'Aición de Monitorización (MAG). Nes llexislatives, el partíu del poder repitió los 55 escaños. Los comicios, anque impugnaos ante los tribunales polos perdedores, fueron validaos pola comunidá internacional.

Ganó, pos, el votu de continuidá” que Pohamba, nestos mesmos términos, venía reclamando dende la nominación de la so candidatura. En conociendo la so victoria, el xefe electu del Estáu declaró: “Aseguraré de que tolos namibianos, independientemente de la so filiación política, esfruten de paz, estabilidá y llibertá”. El 21 de marzu de 2005 tomó posesión del so mandatu quinquenal, como ye costume nesta parte del mundu, nel Estadiu deportivu de la capital, ante 20.000 ciudadanos y flanqueado por dellos presidentes de la rexón. Nel discursu inaugural, Pohamba homenaxó al so predecesor, al que llamó “llexendariu lluchador pola llibertá”, que'l so legáu “tenemos de sostener”. La so primer decisión presidencial foi nomar primer ministru a Nahas Angula.

Referencies editar

  1. «Enciclopedia Brockhaus» (alemán). Consultáu'l 9 ochobre 2017.
  2. 2,0 2,1 Dierks, Klaus (2004). «BIOGRAPHIES OF NAMIBIAN PERSONALITIES in alphabetical order» (inglés). Consultáu'l 02012-11-18 18 de payares de 2012.


Predecesor:
Sam Nujoma
Presidente de Namibia
20052015
Socesor:
Hage Geingob