Historia del Reinu Xuníu

Índiz

Los dos revoluciones del sieglu XVIIEditar

 
Oliver Cromwell.

Mientres la primer metá de sieglu XVII, producióse un gran conflictu cola unión dinástica ente Inglaterra y Escocia al xubir al tronu inglés a Jacobo I en 1603, quien pertenecía a la casa escocesa de los Estuardo (sicasí, la unión política nun se produció hasta 1707, col Acta d'Unión). Mientres, siguía'l procesu de colonización inglesa d'Irlanda por aciu la confiscación de tierres.

Mientres el sieglu XVII produciéronse dos procesos revolucionarios en Inglaterra. El primeru d'ellos, conocíu col nome de Revolución inglesa, lideráu pol puritanu Oliver Cromwell, asocedió ente 1640 y 1660, y tuvo de resultes la proclamación de la única república na hestoria inglesa.

El segundu procesu revolucionariu foi a finales del sieglu XVII y conocióse-y col nome de Revolución Incruenta o «La Gloriosa». Ésta asocedió tres la restauración de la monarquía de los Estuardo, como respuesta del parlamentu contra l'absolutismu del rei católicu Jacobo II. Na Revolución Incruenta, los tories y los whigs aliar pa destituyir a Jacobo II, lo que consiguieron en 1688, proponiendo al so xenru, el príncipe Guillermo d'Orange, pa sustituyi-y nel tronu, a quien impunxeron la declaración de derechos (Bill of Rights) (1689) y el Acta de Tolerancia.

Grupos sociales na 1ª metá del sieglu XIXEditar

La Revolución industrial desenvolver n'Inglaterra primero que en cualesquier otra nación europea, tresformando la forma de vida medieval. Sicasí, los grupos sociales viéronse influyíos por dicha revolución de forma desigual.

La vieya élite nobiliaria siguía siendo'l grupu más poderosu. Foi'l grupu menos afectáu polos cambeos. Arriqueciéronse descomanadamente cola industrialización yá que teníen cerca d'un 70% de les tierres ingleses. Adquirieron una mentalidá capitalista y beneficiáronse del pasu del ferrocarril peles sos tierres y del aumentu de producción agrícola gracies a les nueves técniques.

El so papel políticu sigue siendo predominante, anque yá nun tienen el monopoliu del poder por cuenta de les reformes llegales introducíes pola Cámara de los Comunes.

La alta burguesía yera un grupu bien acutáu de grandes banqueros ya importantes comerciantes y empresarios. Intentaron emparentarse cola alta aristocracia bien copiando vezos de vida cotidiana, o bien por aciu llazos matrimoniales.

La media y baxa burguesía son artesanos y propietarios de pequeños y medianos talleres. Grupu entamador qu'esixe derechos de mayor representación política, ye la base social del Partíu lliberal.

Los trabayadores rurales vense perxudicaos polos contratos precarios que trai la revolución agrícola. Amás, enllántase l'impopular Sistema Speenhamland, o «Llei de probes» y pierden la posibilidá d'adquirir ingresos al traviés de la protoindustria por cuenta de la creación de les fábricas.

Los proletarios son quien más van sufrir los efectos d'una crecedera desafranada de les ciudaes y una industrialización selvaxe. La mayoría de los proletarios yeren llabradores que s'habíen vistu forzaos a dexar la so forma de vida treslladándose a les ciudaes pa poder subsistir. Empiecen a sufrir per vegada primera la tiranía del reló, que-yos impon una vida monótona y con llargues xornaes de trabayu. Les muyeres y los neños yeren mano d'obra barata. El absentismo llaboral penalizar cola cárcel. Los servicios públicos yeren mediocres o inesistentes. Por casu, nun había agua corriente nos llares, nin alcantarelláu nin servicios de llimpieza urbana, lo cual provocó numberoses epidemies. L'ideólogu lliberal Adam Smith oponer a esta situación d'esplotación de clases.

Les reformes polítiques de la 1ª metá del sieglu XIXEditar

La 1ª Llei de Reforma electoral foi en 1832, y consistió en redistribuir los escaños ente los distritos electorales, pa dir esaniciando los burgos podres, dando mayor representación a los condaos más poblaos y rebaxando la de los condaos con menos habitantes. Doblóse'l cuerpu electoral, pasando de 420.000 a 800.000 electores, pos se dio derechu a votu a los propietarios d'inmuebles con una renta mayor de 10£ per añu, lo cual equivalía al burgués mediu-altu.

A pesar de qu'esta reforma nun dio derechu a votu a un númberu significativu de la población (del 70% al 80% de los representantes na Cámara de los Comunes siguíen siendo grandes hacendados), dexó aprobar numberoses lleis, con meyores sociales trascendentales. Por casu, en 1833, aprobóse la Llei de conceyos de 1833, la abolición de la esclavitú, la creación d'un sistema d'educación estatal y les Lleis fabriles de 1833. En 1834, aprobóse la Nueva Llei de Probes o New Poor Law. En 1836, aprobóse la Reforma matrimonial, suprimióse'l diezmu y realizóse una redistribución dientro del senu de la Ilesia d'Inglaterra ente'l 1836 y 1840. En 1846, por cuenta de la Crisis de la Pataca irlandesa, suprimióse la política proteccionista sobre les ceberes, lo cual foi'l trunfu del llibrecambismu, que se caltuvo hasta la Crisis de 1929. En 1847, aprobóse la xornada de 10 hores de trabayu, gracies a les presiones del Cartismo.

Empiezos del sieglu XXEditar

La Segunda Guerra MundialEditar

Gran Bretaña, xuntu colos sos dominios y el restu del Imperiu, declaró la guerra a la Alemaña nazi en 1939, dempués de la invasión alemana de Polonia. Dempués del períodu d'aselu de la "guerra falsa", los exércitos franceses y británicos derrumbar so ataque alemán na primavera de 1940. Los británicos rescataron al so exércitu en Dunkerque (según munchos soldaos franceses), dexando tol so equipu y suministros de guerra detrás. Winston Churchill llegó al poder, prometiendo lluchar contra'l alemanes hasta'l final. El alemanes amenaciaron una invasión que la Royal Navy taba preparada pa repeler. De primeres, el alemanes trataron de llograr la supremacía aérea, pero fueron ganaos pola Royal Air Force na Batalla de Gran Bretaña a finales del branu de 1940. Xapón declaró la guerra n'avientu de 1941, y rápido apoderóse de Hong Kong, Malaisia, Singapur y Birmania, y amenació Australia y India. Gran Bretaña formó una alianza cola Unión Soviética (a partir de 1941) y bien estrechos venceyos colos Estaos Xuníos (a partir de 1940). La guerra yera bien cara. Foi pagada con altos impuestos, la vienta d'activos, y al aceptar grandes cantidaes de Lend Lease de los EE.XX. y Canadá. Los EE.XX. dieron $40 mil millones en municiones; Canadá tamién dio ayuda. L'ayuda estadounidense y canadiense nun tenía que ser reembolsada, pero tamién hubo préstamos estadounidenses que fueron reembolsados.

Empiezos del sieglu XXIEditar

Vease tamiénEditar

Enllaces esternosEditar