Humberto de La Calle

Humberto de La Calle Lombana (14 de xunetu de 1946Manzanares) ye un abogáu, políticu, profesor, diplomáticu y escritor colombianu; con esperiencia en polítiques y asuntos públicos, derechu constitucional y alministrativu. Foi candidatu a les eleiciones presidenciales de 2018. Foi rexistrador nacional del Estáu Civil (1982-1986) y maxistráu de la Corte Suprema de Xusticia. Foi ministru de Gobiernu (1990-1993) mientres el mandatu de César Gaviria, onde representó al Gobierno ante l'Asamblea Nacional Constituyente de 1991. N'agostu de 1992, foi escoyíu como designáu presidencial pol Congresu.[2]

Humberto de La Calle
representante en la Organización de Estados Americanos (es) Traducir

2001 - 2002 - Horacio Serpa
ambassador of Colombia to the United Kingdom (en) Traducir

1998 - 2000
embajador de Colombia en España (es) Traducir

1996 - 16 xunetu 1996
Vicepresidente de Colombia

7 agostu 1994 - 10 setiembre 1996 - Carlos Lemos Simmonds
Designatura Presidencial (Colombia) (es) Traducir

1992 - 1992
Ministro del Interior de Colombia (es) Traducir

Vida
Nacimientu Manzanares14 de xunetu de 1946 (77 años)
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Estudios
Estudios Universidad de Caldas (es) Traducir
Oficiu políticu, diplomáticu, abogáu, xuez, poeta, columnista, escritorprofesor
Creencies
Relixón teísmo agnóstico (es) Traducir[1]
Partíu políticu Partido Liberal Colombiano (es) Traducir
humbertodelacalle.co
Cambiar los datos en Wikidata

Foi vicepresidente de la República mientres el gobiernu d'Ernesto Samper (1994 - 1996), cargu al qu'arrenunció.[3] En 2000, foi ministru del Interior nel gobiernu d'Andrés Pastrana, y como embaxador ante la OEA (2001 - 2002), presidió les deliberaciones que conducieron a l'aprobación de la Carta Democrática Interamericana, magar la oposición del gobiernu de Venezuela. Tres el so arrenunciu alloñar de la vida pública y volvió a los llibros, a les clases y al periodismu, siendo panelista de La FM hasta 2012, cuando foi designáu como Xefe del Equipu Negociador per parte del Gobiernu de Juan Manuel Santos nel Proceso de Paz coles FARC,[4] hasta la culminación y ratificación éxitosa nel Congresu de los alcuerdos roblaos en L'Habana en 2016.[5]

Educación y familia editar

Humberto de La Calle Lombana nació en Manzanares, una ciudá al oriente de Caldas con gran influencia conservadora, nel senu d'una familia lliberal y d'intelectuales notables, como los sos tíos Hernando de La Calle, rector del Institutu Universitariu de Manizales y alcalde encargáu de Bogotá, y Flaminio Lombana, primer rector de la Universidá de Caldas. El so padre, Honorio de La Calle, yera trabayador na Central Hidroeléctrica de Caldas y la so madre Georgina Lombana, yera educadora d'oficiu. Les caltriantes folaes de violencia de los conservadores contra los lliberales en 1947 en Manzanares, obligaron a la so familia a fuxir del pueblu y entamar la fuxida, primero escontra Pereira p'agospiase en casa de Camilo Mejía Duque, líder social que protexía a les víctimes de la violencia bipartidista de la dómina; y finalmente, aniciáronse'l barriu Campo Formosu, pela rodiada de Manizales.

De La Calle cursó estudios de secundaria nel Colexu Mayor de La nuesa Señora, unu de los colexos privaos más importantes de Caldas, perteneciente a l'Archidiócesis de Manizales. Mientres la dómina de bachiller, tomó la direición del periódicu Mocedá nel que publicó poemes y escritos irreverentes pal ambiente académico y relixosu de la institución. Estes publicaciones motivaron la roxura del rector, Monseñor Santiago Marín, quién decidió espulsalo. La orde revocóse hores dempués, depués de la xestión qu'adelantró'l profesor de filosofía del colexu, Raúl Aristizábal. Años dempués y mientres la so adolescencia destacóse como un activista intelectual del movimientu nadaísta y gran almirador de los poetes Gonzalo Arango y Jotamario Arbeláez, líderes d'esta vanguardia carauterizada pol humor negro, l'erotismu, la irreverencia social y antimoralista con un llinguaxe direutu, voluntariamente prosaicu y abondo contundente.[6] El so tempranu interés polos estudios del psicoanálisis aprender de los testos de Wilhelm Steckel y Sigmund Freud, nos qu'estudió'l tránsitu escontra l'inconsciente y articular cola obra d'Erich Fromm como afinidá espiritual del so futuru políticu.

A los venti años, De La Calle ingresó a la Universidá de Caldas y cursó los sos estudios en Derechu llogrando'l títulu d'abogáu en 1969. Ellí conoció a Rosalba Restrepo, la so esposa, con quien dalgún tiempu dempués camudóse a Salamina pa desempeñase como xuez municipal. Anguaño tien trés fíos: José Miguel, Alejandra y Natalia; y seis nietos.

Trayeutoria temprana editar

A mediaos de los años setenta, De La Calle desempeñar en dellos cargos públicos en Caldas, ente los que se cunten el so oficiu como profesor y decanu de la Universidá de Caldas (de la cual ye egresado) y de la Universidá Nacional de Colombia (sede Manizales), Secretariu Xeneral na Gobernación d'Óscar Salazar Chávez, Conceyal y abogáu litigante. Nel añu 1971 fundó en Manizales, xunto a otros colegues sos, el Centru d'Estudios Xurídicos col propósitu de racionalizar los procesos xurídicos colos xuristes más notables de Caldas. En 1974 dedicar a ser profesor de Derechu Constitucional en delles universidaes del país.

En 1982 viaxó cola so familia a Bogotá en siendo escoyíu Rexistrador Nacional del Estáu Civil per parte de la Corte Eleutoral (güei llamada Conseyu Nacional Eleutoral), en remplazo de Gerardo Ayerbe Chaux qu'arrenunció esi añu en permaneciendo diez años al mandu de la institución.[7] Mientres el so cargu, De La Calle entamó un procesu de modernización del sistema eleutoral, amás de ser el primeru en proponer l'usu del tarjetón. Sicasí, esta innovadora iniciativa afogar rápido nel Congresu. Por un curtiu periodu, foi Maxistráu de la Corte Suprema de Xusticia en 1986, cuando aceptó la invitación del so presidente, Fernando Uribe Restrepo, pa recomponela, tres la tráxica muerte de dellos de los sos maxistraos na Toma del Palaciu de Xusticia en payares de 1985 a manes del M-19. Depués, foi asesor del Presidente Virgilio Barcu y consultor de la Organización de les Naciones Xuníes en temes eleutorales.

Proyeición nacional editar

En mayu de 1990, celebráronse los comicios eleutorales que llevaron al candidatu del lliberalismu César Gaviria a la presidencia, magar les dificultaes y l'estrema violencia empobinada pola mafia del narcotráficu, encabezada por Pablo Escobar y pol paramilitarismo, onde fueron asesinaos cuatro aspirantes presidenciales: Jaime Pardo Leal, Bernardo Jaramillo Ossa, Luis Carlos Galán y Carlos Pizarro. Una vegada se posesionó el presidente, Humberto de La Calle aceptó ser asesor constitucional y Representante del Gobiernu na Comisión redactora del proyeutu nacional constituyente integráu por seis delegatarios de distintos partíos políticos. Una vegada la Corte Constitucional eslleió'l primer temariu del proyeutu y tres el sorpresivu arrenunciu del entós Ministru de Gobiernu, Julio César Sánchez, n'avientu d'esi añu, De La Calle foi nomáu Ministru de Gobiernu, cargu dende'l qu'exerció la representación direuta del Estáu na Asamblea Constituyente. El papel que desempeñó na creación de la nueva Constitución Política de Colombia proyeutar como dirixente políticu nacional.[8]

 
De La Calle con Álvaro Gómez Hurtado, Antonio Navarro Wolff y Horacio Serpa (1991).

N'agostu de 1992, De La Calle foi escoyíu como Designáu Presidencial pol Congresu en plenu, cola responsabilidá de reemplazar al Presidente de la República en casu de que fuera necesariu.[9] Na busca de la candidatura presidencial pa les eleiciones presidenciales de 1994 enfrentáronse dos sectores del Partíu Lliberal que reconocíen que riquíen de la unidá pa caltenese nel poder. D'una parte, el sector neolliberal, fiel al presidente César Gaviria y representáu por De La Calle (qu'arrenunció como Ministru de Gobiernu y Designáu Presidencial), esperaba siguir cola so política económica; per otru llau, el sector socialdemócrata que vía con rocea l'acelerada apertura económica y prefería dedicase más a la inversión social, taba abanderáu l'entós Embaxador n'España, Ernesto Samper. Pa la eleición del candidatu, convocar a una consulta popular na que tamién participaron el Exministro Carlos Lemos Simmonds, el Representante David Turbay, el Exembajador Carlos Lleras de la Fuente, el Senador Rodolfo González y Gloria Gaitán, fía de Jorge Eliécer Gaitán.

Na consulta, Samper llogró una sólida victoria con 1,245.283 votos sobre De La Calle, quien remató segundu con 335.155 votos.[10] Pa esconxurar la unión del partíu, Samper nomó a De la Calle como la so fórmula vicepresidencial y en mayu (primer vuelta) y xunu (segunda vuelta) de 1994, la dupla lliberal resulta ganadora ganando al conservadorismu representáu por Andrés Pastrana col movimientu Nueva Fuercia Democrático. D'esta manera, De La Calle convertir nel primer vicepresidente de la República a partir de la Constitución de 1991, y el primeru dende 1905 tres la so abolición na reforma constitucional de 1910. Una selmana dempués de realizada la segunda vuelta eleutoral, César Gaviria recibió d'Andrés Pastrana unos casetes cuando realizaba una xira en Cali, nos que'l periodista Alberto Giraldo falaba colos hermanos Miguel Rodríguez Orejuela y Gilberto Rodríguez Orejuela (xefes del Cartelu de Cali) sobre los dineros pa sofitar la campaña presidencial de Samper. Los audios solo diéronse a conocer a la opinión pública hasta'l 20 de xunu de 1995 pol Fiscal Xeneral de la Nación, Alfonso Valdivieso. Dos meses dempués, Santiago Medina, tesoreru de la campaña presidencial de Samper confesó la entrada de dineros ilícitos a la campaña.

Por causa de la investigación conocida como Procesu 8000, la rellación de De La Calle y Samper deterioróse adulces al puntu d'esixir l'arrenunciu al presidente;[11] al nun tener respuesta, el 10 de setiembre d'esi añu, De la Calle presentó una carta al Presidente del Senáu, Luis Fernando Londoño Capurro, na qu'arrenunció al cargu vicepresidencial.[12] Tres la so salida, asumió llabores diplomáticos como Embaxador n'España,[13] que duraríen hasta xunetu de 1996, cuando decide volver pa collaborar a solucionar los problemes del país. Pa dellos sectores del lliberalismu, cuantimás el samperismo, el so regresu significó una alvertencia que facilitaría l'arrenunciu del presidente[14]. Finalmente, apinóse la tensión ente dambos, al conocese les declaraciones de De La Calle tres la decisión de los Estaos Xuníos d'atayar el visáu a Samper y sobre la falta de credibilidá del fallu de la Cámara qu'absolvió al presidente de los cargos por ingresu de dineru del narcotráficu na so campaña[15]. Nel añu 2000 mientres se desempeñó como Embaxador en Reinu Uníu, recibió una llamada del entós Ministru de Rellaciones Esteriores, Guillermo Fernández de Soto, quién-y informó sobre'l so nomamientu como nuevu Ministru del Interior,[16] tres el repentín arrenunciu al cargu de Néstor Humberto Martínez.

Foi embaxador de Colombia ante la OEA nel gobiernu de Andres Pastrana Arango y arrenunció al entamu del gobiernu d'Álvaro Uribe pa dedicase a asuntos personales.[17]

Procesos de paz editar

Procesu de paz de 1991 editar

L'Asamblea Nacional Constituyente dio-y un nuevu impulsu y ambiente político favorable a nueves conversaciones de paz ente l'acabante escoyer presidente Gaviria y los grupos que conformaben la Coordinadora Guerrillera Simón Bolívar (CGSB), qu'integraba les FARC, l'EPL, l'ELN, el Partíu Revolucionariu de los Trabayadores y el Movimientu Armáu Quintín Llambe.[18] Magar reactivar los contactos, les hostilidaes siguieron: en payares de 1990, la Coordinadora atacó les poblaciones de Tarazá y Cáceres en Antioquia, reaición que provocó'l refugu del Gobiernu y, poco tiempu dempués, n'avientu del mesmu añu, executóse la Operación Centauru contra Casa Verde, sede principal del secretariáu de les FARC en La Uribe (Meta), fechu que rompió les posibilidaes de paz cola CGSB.[19]

Col ataque al cuartel xeneral de les FARC, esi grupu armáu según los demás qu'integraben la CGSB arrenunciaron de participar nel procesu de l'Asamblea Constituyente y caltuviéronse alzaos n'armes. Paradóxicamente, por esos mesmos díes afitáronse dellos procesos de paz con otros grupos armaos, que dexaron el 28 d'avientu de 1990 un alcuerdu de paz col Partíu Revolucionariu de los Trabayadores (PRT), suscritu n'Oveyes (Sucre); la desmovilización del EPL, formalizada en marzu de 1991;[20] y l'entrega d'armes del Quintín Llambe en mayu. Sicasí, la tensión siguió esi mes cuando una comisión política encabezada por Álvaro Leyva, sofitada por trés guerrilleros de les FARC, el ELN y el EPL, promovió una toma pacífica de la sede de la Embaxada de Venezuela en Bogotá, pa pidir diálogos de paz cola CGSB. Como respuesta, el gobiernu refugó esa toma y aseguró que nos taben daes les condiciones pa empecipiar un diálogu constructivu. Los trés guerrilleros solicitáron-y al Embaxador venezolanu, Fernando Gerbasi, sirvir como únicu intermediariu col Gobiernu. Esti impase superar cola salida de los trés guerrilleros escontra Venezuela y l'alcuerdu d'una xunta en Cravo Norte (Arauca), que se realizó'l 15 de mayu d'esi mesmu añu.[21]

En dicha xunta atopáronse voceros del Gobiernu y de los trés grupos guerrilleros, p'alcordar l'apertura d'una mesa de negociación en Caracas a partir del 01 de xunu na sede del Institutu Internacional d'Estudios Avanzaos na Universidá Simón Bolívar. Nesta primer ronda, Humberto De La Calle sirvió como voceru del Gobiernu y participó viviegamente inaugurando la primer ronda de negociaciones acompañáu pol viceministru Andrés González y el conseyeru de paz, Jesús Antonio Bejarano.[22] Nesta primer ronda, De La Calle propunxo un cese d'hostilidaes que cuntara con veeduría internacional, acatamientu a los convenios de Xinebra, y un camín claro faía la desmovilización de los combatientes, la entrega d'armes y la reinserción na vida civil.[23]

De la mesma, la guerrilla representada n'Alfonso Cano y Iván Márquez de les FARC; Lucía González y Francisco Galán del ELN y Asdrúbal Jiménez del EPL, propunxo un cese al fueu billateral, delegaos na Asamblea Constituyente, atención prioritaria al dilema de los presos políticos ya investigación de dellos casos de desapaición forzada atribuyíos a fuercies escures del Estáu. La dinámica de la negociación de paz en Caracas viose opacada polos acontecimientos en Colombia cola entrega de Pablo Escobar a la xusticia pa siguir delinquiendo na cárcel de La Catedral, n'Envigado, y la proclamación de la nueva Carta Política en xunetu de 1991, cola eliminación del Estáu de Sitiu y la nacencia de nueves instituciones como la Corte Constitucional o la Defensoría del Pueblu.[24]

Nel contestu de la nueva constitución, el gobiernu Gaviria designó como Ministru de Defensa al so conseyeru Rafael Pardo, rompiendo una tradición de militares n'exerciciu pa esi cargu; y aceptó l'arrenunciu del direutor del DAS, xeneral Miguel Maza, seis años al frente del organismu, pa reemplazalo con un funcionariu civil, Fernando Britto, quien oficiaba como secretariu xurídicu de la Presidencia. El 3 d'ochobre d'esi añu, cuando tornaba d'una xira política por Cajibío (Cauca), el presidente del Congresu, Aurelio Iragorri Hormaza, foi blancu d'un atentáu de les FARC[25] nel que morrieron siete persones. El Gobiernu de momentu suspendió los diálogos en Caracas.[26] El 26 de payares, la mesma guerrilla emboscó una comisión xudicial y causó la muerte a siete funcionarios. Cada episodiu de violencia foi una sida por que los diálogos de paz caltuviérense vixentes y estables. El 27 de xineru de 1992, foi secuestráu n'Ocaña (Norte de Santander) l'ex-ministru d'Obres, Argelino Durán Quintero.[27] El sucesu desajustó la mesa de negociación y en mediu del clamor pola lliberación del cautivu, la guerrilla reclamó la desmilitarización d'una zona del Catatumbo. Cuando s'aldericaba'l procedimientu del casu del ex-ministru, el 4 de febreru un grupu de militares, encabezáu por Hugo Chávez, intentó derrocar al presidente de Venezuela, Carlos Andrés Pérez. El mesmu presidente plantegó-y a Colombia la dificultá pa siguir como anfitrión de les negociaciones.

Un mes dempués, De La Calle anunció la nueva sede de los diálogos: Tlaxcala (Méxicu). Na ilesia de La Trinidá, el 9 de marzu volvieron atopase los delegaos de gobiernu y guerrilla con una novedá: l'ex-ministru Horacio Serpa llegó pa reemplazar al comisionado Jesús Antonio Bejarano. D'entrada, De La Calle anunció que se diben a estremar los esfuercios por algamar cuanto antes un cese al fueu. Sicasí, el 21 de marzu súpose que l'ex-ministru Durán morriera en cautiverio. El Gobiernu ordenó'l regresu de los sos negociadores al país. Namái quedaron en Tlaxcala los delegaos José Noé Ríos y Tomás Concha. En Colombia l'asuntu foi escándalu porque trescendió qu'a pesar de la muerte de Durán, la guerrilla siguió reclamando l'estene militar en Norte de Santander. El conseyeru de paz, Horacio Serpa y los sos asesores solo tornaron a Tlaxcala hasta'l 21 d'abril pero yá nun había ambiente aparente p'afalar los diálogos de paz.[28] Non solo porque'l Gobiernu encaraba la crisis del apagón llétricu,[29] el paru en Telecom[30] y trataba de reponer el camín de traviés de la emerxencia económica, sinón porque a la de la verdá, nin gobiernu nin guerrilles dexaron nos sos puntos d'alcuerdu. La primer selmana de mayu de 1992, De La Calle y la CGSB rompieron la mesa de negociación.[31] Una vegada más se volver# a entamar la confrontación, en xunetu foi decretáu l'estáu d'esceición de la Conmoción Interior, y llueu surdió'l desafíu de seguridá qu'endureció entá más la postura del Executivu: la fuga de Pablo Escobar de la cárcel de La Catedral en xunetu de 1992.

D'equí p'arriba, el gobiernu Gaviria priorizó la so guerra contra Pablo Escobar y la so segunda folada narcoterrorista, hasta'l 2 d'avientu de 1993 en que foi dau de baxa en Medellín. Tocantes a los grupos guerrilleros, metanes la confrontación abierta promoviéronse diálogos de paz cola Corriente de Renovación Socialista (CRS), llinia disidente del ELN qu'aceptó les condiciones del Gobiernu. En setiembre de 1993, el camín de los diálogos ente'l Gobiernu y la CRS tuvo a puntu de dise a pique pol asesinatu de los negociadores d'esta organización Carlos Prada y Evelio Bolaños, cuando movilizaben combatientes escontra la zona de concentración. El 9 d'abril de 1994, el Gobiernu y la CRS roblaron la paz en Flor del Monte (Sucre). El restu del gobiernu de Gaviria saldar nuna confrontación armada, con igual retruque de la insurxencia. N'especial, n'Urabá, la guerra alzar a niveles dramáticos. El 23 de xineru de 1994, les FARC protagonizaron un de los episodios más agresivos: la masacre de 35 persones nel barriu La Chinita, n'Apartadó. La mayoría de les víctimes yeren desmovilizados del EPL señalaos de sofitar a les autodefenses. El 19 de xunetu de 1994, na vía ente Villavicencio y Puerto López (Meta), foi blancu d'un atentáu'l Xeneral Carlos Julio Gil Coloriáu. Esta aición perpetada pola guerrilla, incentivó una ofensiva de les Fuercies Armaes.

Procesu de paz de 2012 editar

N'Ochobre de 2012, el presidente Juan Manuel Santos designó[32] a Humberto de La Calle como Xefe del Equipu Negociador del Gobiernu Nacional nos Diálogos de paz coles FARC y con él, una delegación integrada por Sergio Jaramillo Caro (como Comisionado de Paz), amás de la participación na mesa de Frank Pearl, Luis Carlos Villegas (empresariu colombianu), Enrique Santos, Alejandro Éder como conseyeru presidencial, el Xeneral en retiru de la Policía Óscar Naranxal y el tamién retiráu Xeneral del Exércitu Jorge Enrique Mora, ente otros. La delegación de les FARC tuvo integrada pol comandante del Bloque Caribe Luciano Marín Arango, alies Iván Márquez como xefe negociador,[33]​ "Jesús Santrich" (xefe del Bloque Caribe); "Rodrigo Granda" (que tuvo presu y que la so prinda derivó nuna crisis diplomática ente'l gobiernu d'Álvaro Uribe y Hugo Chávez); "Simón Trinidá" (recluyíu nuna cárcel d'Estaos Xuníos; "Andrés París" (altu mandu del Bloque Oriental y negociador del fallíu procesu del Caguán); "Marcos Calarcá" (miembru de la Comisión Internacional de les FARC); "Pablo Catatumbo", comandante del Bloque Occidental (ingresó meses dempués del empecipiar el procesu);[34] Tanja Nijmeijer (insurxente holandesa); "Sargento Pascues" y "Mauricio Jaramillo", ente otros. Nel Alcuerdu Xeneral​ definiéronse los siguientes puntos de negociación:

Política de desenvolvimientu agrariu integral editar

Les FARC enfocó la so propuesta agraria na creación de lo qu'estes llamen «territorios llabradores», que seríen territorios de propiedá de la coleutividá y remanaos polos personaxes que la comunidá escoyera pa tal fin. Estos territorios taríen conformaos peles actuales Zones de Reserva Llabradora con una estensión d'ocho millones d'hectárees y polo que les FARC denominen «Zones de producción llabradora d'alimentos» con seis millones d'hectárees. Entá nun s'especificó si van facilitáse-yos los trámites a los ex-integrantes de les FARC pa constituyir estos territorios o si van aportar a territorios llabradores yá constituyíos.[35] Tou esto va riquir una reforma que dexe qu'estos territorios llabradores puedan constituyise no qu'antes yeren zones de reserva forestal y llatifundios improductivos.​​[36]

Participación política editar

Les FARC apautaron unes zones afeutaes pol conflictu onde:

"El Gobiernu Nacional comprometer a crear nestes zones un total de dieciseis Circunscripciones Transitories Especiales de Paz pa la eleición d'un total de X Representantes a la Cámara de Representantes, de manera temporal y por dos periodos eleutorales".

De la mesma señalóse un aumentu del presupuestu de los partíos políticos y una especial atención a los partíos que surdan de los Diálogos de Paz como'l partíu de les FARC, tantu pal so accesu en medios como pal espardimientu de los sos programes. Les FARC, xunto al Gobiernu Nacional van participar nes midíes de proteición de candidatos políticos, tantu los opositores al Procesu de Paz como de les sos sostenedores; amás, señalóse que se va implementar el votu electrónicu y van expedise cédules per tol país, p'aumentar el caudal eleutoral. Les FARC y los sos líderes nun tendríen nenguna torga pa participar en política.

Fin del conflictu editar

La desdexación de les armes per parte de les FARC para la so reintegro a la vida civil por efeutos del Marcu Llegal pa la Paz,[37] ye'l proyeutu que define la suspensión de procesu xudiciales a subversivos. Sicasí, el discutiniu d'esti puntu podría trate enzancada por causa del Estatutu de Roma (suscritu per Colombia) que prohibe que condergaos por delitos de lesa humanidá tengan vida xurídica.​​​[38] El gobiernu y les FARC alcordaron esti puntu'l 23 de xunu de 2016, onde se proclamó'l cese billateral de les hostilidaes en dambos bandos, amás del desarme total de la organización subversiva en zones especiales onde se concentraren los guerrilleros ensin presencia de la Fuercia Pública (23 siendes del país que van ser llamaes “Zones Xenerales Transitories Veredales de Normalización” y ocho campamento onde realizó la entrega del armamentu), que la so verificación tuvo al cargu de la ONX, organismu al cual les FARC apurrieron les sos armes por que dispongan d'elles a la so conveniencia. El desarme realizó'l 26 de setiembre del mesmu añu.[39]​ Sicasí, solo pudo declarase como rematáu'l día 27 de xunu de 2017, fecha na cual les FARC apurrieron l'últimu porcentaxe d'un total de 7.132 armes.[40]

Solución al problema de les drogues ilícites editar

El cultivu, la producción y tráficu de drogues ilícites, influyó nel conflictu armáu y el financiamientu de guerrilles y paramilitares dende va trés décades. Les FARC, plantegaron priorizar la erradicación manual como principal métodu de erradicación de drogues en concertación colos cultivadores y productores de drogues ilícites, alcordóse que los cultivos de les plantes que correspuendan a usos ancestrales nun se pueden erradicar.

Víctimes editar

Unu de los puntos a aldericar foi determinar quién son víctimes del conflictu armáu (según repitíos comunicaos de les FARC, ellos tamién son víctimes y l'Estáu foi un victimario). Les FARC señalaron que la reconocencia de les víctimes va ser por coleutivu y que va haber una reconocencia de la calidá de víctimes coleutives al Movimientu Gaitanista, a la Unión Nacional d'Oposición, al frente Democráticu, al Partíu Comunista Colombianu, a la Unión Patriótica, al Movimientu A Lluchar y al frente Popular, ente otres organizaciones. La Unión Patriótica, por ser oxetu d'un xenocidiu políticu, va ser oxetu d'una reconocencia especial.​ De la mesma van considerase víctimes llabradores, indíxenes y sindicales. Les FARC propunxeron la conformanza d'una comisión de la verdá, que s'encargue de lo anterior,​​ comisión tamién prevista na Llei del Marcu Xurídicu de la Paz. Nel desenvolvimientu del discutiniu del puntu Víctimes, les delegaciones de la Mesa recibieron 60 delegaciones de víctimes del conflictu que compartieron coles partes les sos visiones sobre'l fin del conflictu y los ítems en discutiniu. L'alcuerdu parcial d'esti puntu foi signado en L'Habana el 15 d'avientu de 2015 y contempla la puesta en marcha -tres la firma del Alcuerdu Final- d'una Comisión pal Esclarecimiento de la Verdá, la Convivencia y la Non Repetición, una Xurisdicción Especial pa la Paz y de midíes concretes d'arreglu y non repetición.

Mecanismos de refrendación de los alcuerdos editar

Magar que les FARC aportunaron en que'l métodu de refrendación de los Alcuerdos fueren una Asamblea Nacional Constituyente que tuvieren 141 integrantes escoyíos y surdíos de cuotes de participación asignaes pela so parte, el gobiernu aportunó nun Plebiscitu que respondiera por los alcuerdos, que foi aprobáu pol Congresu a finales de 2015, por aciu un proyeutu de llei que pasó a revisión na Corte Constitucional y quedó respondíu por a mediaos de 2016, dando un ralu de trenta díes pa realizar la consulta popular dempués del alcuerdu final que se va roblar nel 26 de setiembre en Cartagena de Indias. El gobiernu y les FARC alcordaron el 23 de xunu de 2016 la refrendación al traviés del plebiscitu celebráu'l 2 d'ochobre onde'l «Nun tuvo la victoria con 6.431.372 votos frente a 6.377.464 votos del «Sigo». La guerrilla de les FARC al traviés del so comandante en xefe Timochenko espresar en contra de la resultancia de votu popular en contra de los alcuerdos roblaos ente la guerrilla y el Gobiernu, considerar una victoria política de guerreristas, que nun afectaba en nada l'aplicación de alcordar y espresó que lo roblao pol presidente Santos atópase vixente al ser suscritos con anterioridá del Plebiscitu y depositáu como Alcuerdu especial nel marcu de los Convenios de Xinebra. Dellos partíos se deslindaron de les posiciones de Timochenko al considerar la vixencia del «Non» nel Plebiscitu afaciéndose a la Llei Estatutaria y al Actu Llexislativu 01 de 2016.

El Gobiernu consideró que independientemente de lo decidío pol pueblu, diba siguir col procesu. De La Calle ufiertó arrenunciar al so cargu como Xefe del Equipu Negociador del Gobiernu a otru día, pero'l so arrenunciu nun foi aceptada y lideró la nueva ronda de negociaciones que buscó afaer l'Alcuerdu de Paz, concluyendo la renegociación y cambéu de los alcuerdos el 12 de payares, mes y mediu dempués del Plebiscitu, tomando en cuenta los argumentos y oxeciones de los promotores del «Non»,[41][42] siendo aprobáu l'alcuerdu modificáu, tantu nel Senáu como na Cámara de Representantes el 30 de payares,[43] rematando d'esta manera'l so llabor como Xefe Negociador. El 5 d'ochobre, en Bogotá, decenes d'estudiantes salieron a les cais a protestar en contra de la resultancia llograda nel Plebiscitu.[44][45][46]

Publicaciones editar

Llibros editar

  • «La Acción Cambiaria». Editorial Dike.
  • «La inoperancia del negocio jurídico». Editorial Temis.
  • «Anatomía del Cambio -De los sesenta al siglo 21-». Editorial Planeta.
  • «En defensa de la Descentralización».
  • «Código Electoral Comentado». Editorial Legis.
  • «Intervenciones en la Asamblea Constituyente de 1991 como Ministerio de Gobierno».
  • «Carta Democrática Interamericana –Documentos e Interpretaciones- OEA». (Editor y autor del capítulo sobre Colombia).
  • «Contra todas las apuestas: historia íntima de la Constituyente de 1991». (2004) Bogotá D.C.; Planeta
  • «Revelaciones al final de una guerra». (2019) Bogotá D.C.; Debate

En revistes editar

  • «La inesistencia (nel campu xurídico)». Revista de Derechu Comercial.
  • «Contratu de Seguros y Desvalorización Monetaria». Derechu Colombianu.
  • «Bona fe y bona fe exenta de culpa en materia cambiaria». Derechu Colombianu. Segundu Semestre de 1983.
  • «Títulos Valores». Revista de la Cámara de Comerciu de Manizales.
  • «La Constitución y el manexu del Orde Públicu». Revista de la Universidá de los Andes.
  • «The Nature of Public, Private and Mixed Financing. In Financing Democracies in Latin America». Centru Carter. Marzu de 2003
  • «Transparency and accountability in Colombia. In Public Sector Transparency and Accountability». OECD. OEA. 2002.
  • «Los Partíos Políticos n'América Llatina». En Dineru y Guerra Política-eleutoral. IFE. Méxicu. 2001.
  • «Financiamientu de los Partíos Políticos y les Campañes Eleutorales en Colombia». N'El financiamientu de la política n'Iberoamérica. IIDH. CAPEL.

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-5261848.
  2. «de La Calle, designáu por inmensa mayoría» (castellanu). Consultáu'l 8 de febreru de 2018.
  3. «hora-de-lemos/30295-3 La hora de Lemos». Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  4. «Humberto de La Calle, Xefe del Equipu Negociador». Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  5. Congresu refrendó l'Alcuerdu de paz coles FARC. Vanguardia. http://www.vanguardia.com/colombia/381508-congresu-refrendo-l'alcuerdu-de-paz-con-les-farc. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  6. «El 'molacín' nadaísta que puede sellar la paz» (castellanu). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  7. «Humberto de La Calle: Meteórica Carrera» (castellanu). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  8. (en castellanu) doctor-de-la cai De Humberto al doctor de La Calle. Revista Credencial. 4 de payares de 2014. http://www.revistacredencial.com/credencial/noticia/actualidad/de-humberto-al doctor-de-la cai. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  9. «de La Calle, designáu por inmensa mayoría» (castellanu). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  10. (en castellanu) Eleiciones presidenciales de Colombia de 1994. 11 de xineru de 2018. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Eleiciones_presidenciales_de_Colombia_de_1994&oldid=104830052. Consultáu'l 8 de febreru de 2018. 
  11. «Samper y de La Calle piden l'arrenunciu» (castellanu). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  12. «Proceso 8000» (en castellanu). Wikipedia. 29 de xineru de 2018. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Proceso_8000&oldid=105234173. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  13. «Nuevu Embaxador n'España» (castellanu). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  14. «cai-al asfaltu/30327-3 de La Calle al asfaltu». Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  15. (en castellanu) de La Calle dexa la Embaxada n'España pa exercer de vicepresidente en Colombia. El País. 17 de xunetu de 1996. ISSN 1134-6582. https://elpais.com/diario/1996/07/17/internacional/837554412_850215.html. 
  16. «Asina-y ufiertó Pastrana el MinInterior a Humberto de La Calle» (castellanu). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  17. «Arrenunció Humberto de La Calle a embajada ante la OEA» (castellanu). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  18. «Negociaciones Caracas y Tlaxcala». Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  19. Palacios, Marcu (2007). Between Legitimacy and Violence. Durham, NC: Duke University Press.
  20. «EPL robló alcuerdu de desmovilización» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  21. «Cravo Norte, sede de diálogu: CGSB» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  22. (en castellanu) camín-de-les-farc-escontra-la paz/ Les FARC: negociaciones pasaes. Pacifista. http://pacifista.co/el camín-de-les-farc-escontra-la paz/. Consultáu'l 12 de febreru de 2018. 
  23. «Diálogu de paz: Diez puntos sobre la mesa» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  24. «Antemanaríen diálogu de paz cola guerrilla» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  25. «L'atentáu a Iragorri». Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  26. «Suspendíu diálogu en Caracas» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  27. «El calvariu d'Argelino Durán» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  28. «Torna de Méxicu comisión negociadora» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  29. «Ensin agua, vien otru añu d'apagón» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  30. «Terminó paru en Telecom» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  31. «Diálogu de Tlaxcala, a receso indefiníu» (castellanu). Consultáu'l 12 de febreru de 2018.
  32. «cai xefe-del-equipo-negociador/264192-3 Humberto de La Calle, xefe del equipu negociador». Selmana. 9 de mayu de 2012. http://www.semana.com/nacion/articulo/humberto-de-la cai xefe-del-equipo-negociador/264192-3. Consultáu'l 13 d'agostu de 2017. 
  33. «Declaraciones del xefe negociador de les Farc, "Iván Márquez"» (7 d'ochobre de 2013). Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  34. (en castellanu) Les FARC anuncien llegada de 'Pablo Catatumbo' a L'Habana. L'Universal. 7 d'abril de 2013. http://www.eluniversal.com.co/cartagena/nacional/les-farc-anuncien-llegada-de-pablo-catatumbo-la-habana-115125. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  35. (en castellanu) Diez propuestes agraries de les FARC. L'Espectador. 25 de xineru de 2013. https://www.elespectador.com/noticias/paz/articulo-398932-diez-propuestes-agraries-de-farc. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  36. «Secretos de la negociación». Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  37. (en castellanu) paz-nun puede-contemplar-amnisties-y-indultos-a-miembros-de-les-farc.html Marco pa la Paz nun puede contemplar amnistíes ya indultos a miembros de les FARC. El País. https://www.elpais.com.co/xudicial/marcu-pa-la paz-nun puede-contemplar-amnisties-y-indultos-a-miembros-de-les-farc.html. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  38. (en castellanu) paz_nun puede_incumplir_l'estatutu_de_roma_cpi-MEEC_237931 La paz nun puede incumplir l'Estatutu de Roma: CPI. El Colombianu. http://www.elcolombiano.com/historico/la paz_nun puede_incumplir_l'estatutu_de_roma_cpi-MEEC_237931. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  39. cese-al fueu billateral-este-ye-el-abece-de-los pormenores-del-proc ¿Qué significa'l cese al fueu billateral? Este ye l'abecé de los pormenores del procesu. Vanguardia. http://www.vanguardia.com/colombia/363231-que-significa-el cese-al fueu billateral-este-ye-el-abece-de-los pormenores-del-proc. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  40. «Güei termina la desdexación d'armes de les FARC» (castellanu). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  41. cambeos-del-nuevu-acuerdo-de-paz-con-les-farc Presidente Santos esplicó los cambeos del nuevu alcuerdu de paz coles FARC. Vanguardia. http://www.vanguardia.com/colombia/379718-presidente-santos-esplico-los cambeos-del-nuevu-acuerdo-de-paz-con-les-farc. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  42. (en castellanu) alcuerdu-de-paz-con-les-farc-57566 Santos y Uribe van axuntar pa falar de paz esti miércoles. El Tiempu. http://www.eltiempo.com/politica/proceso-de-paz/uribe-y-santos-se-reuniran-por alcuerdu-de-paz-con-les-farc-57566. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  43. http://www.vanguardia.com/colombia/381508-congresu-refrendo-l'alcuerdu-de-paz-con-les-farc
  44. «Multitudinaria marcha d'estudiantes pola paz» (castellanu). Consultáu'l 9 de febreru de 2018.
  45. (en castellanu) Asina avancen marches pola paz en Bogotá. 12 d'ochobre de 2016.  p. L'Espectador. https://www.elespectador.com/noticias/politica/asi-avanza-marcha-indigena-salio-de-universidá-naciona-galeria-660063. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 
  46. (en castellanu) flores-pola paz-en-bogota-y-colombia-51040 ¡Alcuerdo yá!, la conseña de les movilizaciones nel país. El Tiempu. http://www.eltiempo.com/bogota/cola-de-les flores-pola paz-en-bogota-y-colombia-51040. Consultáu'l 9 de febreru de 2018. 


Predecesor:
Cargu creáu pol gobiernu
 
Xefe del Equipu Negociador del Gobiernu coles FARC-EP

1 d'ochobre de 2012-30 de payares de 2016
Socesor:
Disueltu por culminación esitosa de negociaciones
Predecesor:
Ramón González Valencia (De 1904 a 1905, cargu abolíu na reforma constitucional de 1910 y reestablecido na Constitución de 1991)
 
Vicepresidente de Colombia

7 d'agostu de 1994-10 de setiembre de 1996
Socesor:
Carlos Lemos
Predecesor:
Horacio Serpa Uribe
 
Ministru del Interior de Colombia

1990-1993
Socesor:
Fabio Villegas
Predecesor:
Eduardo Escallon Rodríguez
 
Rexistrador nacional del Estáu Civil

1982-1986
Socesor:
Andrés Holguín