Icíar Bollaín Pérez-Mínguez (12 de xunu de 1967Madrid) ye una direutora y actriz española.

Icíar Bollaín
Vida
Nacimientu Madrid[1]12 de xunu de 1967[2] (56 años)
Nacionalidá España
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu direutora de cine, guionistaactriz de cine
Trabayos destacaos Flores de otro mundo (es) Traducir
Te doy mis ojos (es) Traducir
También la lluvia (es) Traducir
Katmandú, un espejo en el cielo (es) Traducir
Maixabel (es) Traducir
Premios
Nominaciones
IMDb nm0093081
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Icíar Bollaín Pérez-Mínguez ye fía d'un inxenieru aeronáuticu y una profesora de música, y tien una hermana ximielga llamada Marina.[11] L'actual direutora debutó como actriz a los 15 años, siendo escoyida un añu más tarde, a los sos 16 años d'edá, por Víctor Erice, reputáu direutor de cine español, pa protagonizar la so primer película, El sur. A partir d'entós, Icíar Bollaín protagonizó distintos llargumetraxes, una serie televisiva (Miguel Servet, el sangre y la ceniza) y una ópera. Matricular en Belles artes na Universidá Complutense de Madrid, pa tiempu dempués abandonar estos estudios col fin de dedicase por completu al cine.[11][12] Ye entá aficionada a la Pintura impresionista y gústa-y pintar semeyes.

A principios de 1991 funda, xunto a Santiago García de Leániz y Gonzalo Tapia, Producciones La Iguana, con quien da los sos primeros pasos nel terrén de la direición. Baxa corazón (1993) y Los amigos del muertu (1994) seríen dellos exemplos de los sos primeros trabayos en dichu campu. La Iguana produció dende la so creación casi venti películes. En 1995, Icíar realiza un xiru na so carrera cuando decide acompañar al realizador Ken Loach, con quien trabayara en Tierra y llibertá (1995), mientres el rodaxe de El cantar de Carla (1996) con cuenta d'escribir un llibru sobre'l direutor inglés y la so obra que tituló Ken Loach, un observador solidariu, publicáu en 1996 pola editorial El País-Aguilar.

Foi escoyida Meyor Actriz Española de 1992 pola revista Cartelera Turia y recibió el Premiu Güeyu Críticu II Mileniu de Radio Nacional d'España en 1993. Tamién recibió'l premiu 'Ciudá de Cuenca' a la so trayeutoria nel II Festival de Cine 'Muyeres en Direición' de la capital conquense. Ye miembru de l'Academia de les Artes y les Ciencies Cinematográfiques d'España. En 2006 fundó, xunto con otres cineastes, VISU (Asociación de muyeres cineastes y de medios audiovisuales), y dende entós ye miembru de la so Xunta Direutiva.

Anguaño, ye pareya del guionista escocés Paul Laverty, guionista habitual de les películes de Ken Loach, a quien conoció mientres el rodaxe de Tierra y llibertá y col cual tien anguaño trés fíos.[11]

Llargumetraxes representativos editar

Flores d'otru mundu (1999) editar

Trátase d'una gran película que tamién puede trate como un mediu d'enseñanza pa los estudiantes estranxeros, pos amuesa dellos aspeutos claves tantu de la historia d'España como de la evolución sociu-cultural del país.

Esta cuenta la historia de la cubana Milany, la dominicana Patricia y la bilbaina Marirrosi, tres muyeres con problemes esistenciales y moliciones varies con al respective de el so futuru. Estos problemes son similares a los que sufren los trés nuevos d'un pueblu de la provincia de Guadalaxara , Santolaya, un pequeñu pueblu ensin muyeres casaderes, y condergáu al olvidu. Llueu Damián, Alfonso y Carmelo (qu'asina se llamen esos mozos) van entrar en contautu colos trés muyeres al traviés d'una fiesta entamada polos solteros de pueblu na qu'unos y otros conoceránse, dando empiezu a una agriduz historia de convivencies.

Esta obra cinematográfica ye útil dende'l puntu de vista académicu, non solo pola so base histórica menta enantes, sinón tamién porque se presenta como una ventana abierta que dexa al espectador ponese nel llugar de los personaxes en tou momentu, sufriendo con ellos les mesmes sorpreses ya impresiones, dende la llegada de les moces a Santolaya.

Otru de los aspeutos esenciales de la película ye qu'ufierta la oportunidá d'entender otru de los puntos principales de la mesma: la problemática del campu español. Coles mesmes, Icíar Bollaín encargar de caltener los estereotipos clásicos del típicu pueblu español onde'l chigre ye'l foru más respetáu pa xuntes y defenses, inclusive, ideolóxiques.

Sicasí, Bollaín nun dexa tras la importante tema del sexismu imperante na dómina reflexada, anque s'esmolez tamién por apangalo en gran parte cola introducción de personaxes como Doña Gregoria, madre d'unu de los mozos del pueblu y reflexu del matriarcáu rural.

La extranjeridad, nun hai qu'escaecese, ye otru de los puntos claves d'esta historia. El sentimientu de extrañez y de refuga a lo ayeno y a lo estranxero, que se presenta al empiezu de la película cola llegada de los trés mochaches al pueblu, va esleiéndose conforme van desenvolviéndose les rellaciones amoroses ente elles y los mozos naturales de Santolaya. Esto ye una clara solución a esi problema de la extranjeridad, pos Icíar Bollaín nun presenta un problema ensin la so correspondiente solución, introduciendo una ideoloxía integradora que ruempe coles barreres cultural y racial, otra importante pilastra del llargumetraxe que constitúi una intención pedagóxica reconocida.

El fechu de que Bollaín enmarque la película en plena burbuya inmobiliaria n'España tampoco ye daqué casual, yá que ye otru aspeutu que va sirvir p'amosar munchos aspeutos y consecuencies históriques que, entá a día de güei, afecten direutamente a la sociedá española (un claru exemplu d'esto seríen los casos de corrupción qu'azoten el país).

En resume, tocantes a lo didáctico, Flores d'otru mundu dexa faer un analís non solo de la tema racial sinón tamién del papel de la muyer de la dómina. Esto va poder inclusive llegar a comparase con otros casos similares nos que la muyer ye oxetu y motivu del entamu d'un movimientu d'integración social, como ye'l casu de la muyer mexicana emigrante a Estaos Xuníos. Tou ello retratáu al traviés de les figures y personalidaes de los trés muyeres que protagonicen esta historia.

Te doi los mios güeyos (2003) editar

Esta película carauterizar por introducir un elementu nuevu: la Pintura. L'usu del arte pictórico arriquez la puesta n'escena y la historia en sí, analizando la función narrativa que pueden llegar a tener les obres d'esti estilu dientro de la Cinematografía.

Magar la pintura nun porta un papel principal na historia de Pilar, víctima de violencia de xéneru, sí que supón crucial pal desenvolvimientu de la protagonista la meyora del rellatu cinematográficu. Asina, esti nuevu elementu va funcionar más como un filo conductor que como exa narrativa principal.

De dalguna manera, per mediu del planu de la pintura, reparar a lo llargo de tol llargumetraxe cómo Pilar se va llibrando de les atadures que la encadenen a esa vida de violencia y maltratu que-y ufierta'l so home. Como bien dixo la mesma Icíar Bollaín: “Pilar atopar col arte y ye dende ende dende onde empieza a crecer, a escapar del so encierre”, lleición y exemplu que munches muyeres que sufren la mesma condena podríen tomar como referencia pa salir de furacu de la muyer maltratada y lliberar d'eses cadenes definitivamente, como bien fai Pilar mientres la película.

Sicasí, hai que resaltar el fechu de qu'a lo llargo de la película non solo trátase o se toma como referencia un cuadru, sinón que s'utilicen distintos cuadros (sobremanera de Mitoloxía) que van resultar ser el reflexu del desenvolvimientu de la protagonista a nivel personal y social. Inclusive nuna ocasión, l'espectador puede establecer una rellación clara ente la figura d'Orfeo cola del home de Pilar, de manera que la pintura sirva como espeyu de tolos personaxes en cierta manera.

Tamién l'agua (2010) editar

Esti llargumetraxe de Icíar Bollaín podría definise perfectamente como una película dientro de película”, pos se vale del usu de dos llinies argumentales pa narrar la tirante situación que se vive en Bolivia, tou fondiáu y estrechamente rellacionáu col heriedu y legáu colonial.

Per un sitiu, na película desenvuélvese, de la mesma, el rodaxe d'una película de baxu presupuestu sobre Cristóbal Colón y el Descubrimientu d'América en 1492. Ente que, en paralelu, ta viviéndose la famosa Guerra de l'agua (Bolivia) de Cochabamba que tuvo llugar n'abril de 2000.

Lo que pretende representar Icíar Bollaín por aciu l'usu d'un discursu historiográficu, daqué infiel a la realidá, y la ficción fílmica ye la rellación ente'l fechu que marcó la Historia d'Occidente en 1492 y el desenvolvimientu del país nel que s'enmarca dichu acontecimientu.

Pa ello, sicasí, la direutora va tirar de maxín, tresmanando de tal manera la realidá histórica que pueda oldease, en ciertu mou, a tou lo qu'esto traxo a lo llargo de la historia d'América del Sur.

Llabor social editar

"Organización ensin ánimu d'arriquecimientu que tien como propósitu garantizar una infancia digna a neños que se topen somorguiaos na probeza..

En 2012, Icíar Bollaín escribió y dirixó un curtiumetraxe p'amosar el llabor d'Aldegues Infantiles SOS y la vulnerabilidá d'una gran cantidá de neños n'España, llamáu 1,2,3... CASA. Nél amuesa, n'apenes diez minutos, el llabor de la ONG y pon de manifiestu la situación de precariedá ya indefensión a la que se ven sometíos miles de neños n'España. El curtiu xira en redol a los testimonios de dalgunos de los mozos que pasaron la so infancia n'Aldegues Infantiles y tamién se sofita nes declaraciones de les Madres SOS.[13]

Aldegues Infantiles SOS dedicar a ayudar a neños güérfanos, abandonaos o que les sos families nun pueden ocupase d'ellos, dándo-yos la oportunidá de crecer dafechu dientro d'una familia, la conocida como "familia SOS", que se sofita en cuatro figures básiques:

  • La madre SOS, que vive na mesma casa y ta col neñu les 24 hores, responsabilizándose d'alimentalo, curialo y educalo.
  • Los hermanos.
  • El llar.
  • La L'Aldea Infantil SOS, que ta formada per una media de 6 a 12 families, que dexen que los neños fomenten contactos sociales pal so desenvolvimientu y que los sirve de ponte a la sociedá.[14]

El curtiumetraxe 1,2,3...CASA presentar en Madrid el 13 d'avientu de 2012. Esti actu cuntaba cola presencia del presidente d'Aldegues Infantiles SOS n'España, Pedro Puig, y el presidente y fundador de l'axencia publicitaria El Llaboratoriu, Carlos Holemas. Tamién tuvieron les madres SOS que curien de los menores de les Aldegues Infantiles y dellos mozos que crecieron atendíos pola ONG y que se convirtieron en protagonistes del videu.[15]

Filmografía como actriz editar

Llargumetraxes editar

Curtiumetraxe editar

Filmografía como direutora editar

Llargumetraxes editar

Curtiumetraxes editar

Videos musicales editar

Documentales editar

  • En tierra estraña (2014)

Escritos editar

  • Ken Loach, un observador solidariu. Madrid, El País-Aguilar, 1996.

Premios editar

Premios Goya
Añu Categoría Película Resultáu
2010 Meyor direutor Tamién l'agua Nomada
2010 Meyor guión orixinal Tamién l'agua Nomada
2007 Meyor direutor Mataharis Nomada
2007 Meyor guión orixinal Mataharis Nomada
2003 Meyor direutor Te doi los mios güeyos Ganadora
2003 Meyor guión orixinal Te doi los mios güeyos Ganadora
2000 Meyor actriz Leo Nomada
1999 Meyor guión orixinal Flores d'otru mundu Nomada
1995 Meyor direutor novel Hola, ¿estás sola? Nomada
Medayes del Círculu d'Escritores Cinematográficos[16][17]
Añu Categoría Película Resultáu
2003 Meyor direutor Te doi los mios güeyos Ganadora
2003 Meyor guión orixinal Te doi los mios güeyos Ganadora
2010 Meyor direutor Tamién l'agua Ganadora

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 13 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-2021-21775.
  5. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2004.102.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190720124252/https://www.europeanfilmacademy.org/2004.102.0.html. Data de consulta: 22 avientu 2019.
  6. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2011.109.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190718184917/https://www.europeanfilmacademy.org/2011.109.0.html. Data de consulta: 13 xineru 2020.
  7. 7,0 7,1 URL de la referencia: http://www.filmdreams.net/2022/02/medallas-del-circulo-de-escritores.html. Data de consulta: 13 febreru 2022.
  8. URL de la referencia: https://www.informadoresdecine.es/ix-premios-feroz/. Data de consulta: 7 febreru 2022.
  9. URL de la referencia: https://www.informadoresdecine.es/ix-premios-feroz/. Data de consulta: 6 febreru 2022.
  10. 10,0 10,1 URL de la referencia: https://www.elmundo.es/cultura/premios-goya/2022/02/12/620804d5e4d4d88f6e8b4593.html. Data de consulta: 16 febreru 2022.
  11. 11,0 11,1 11,2 «Icíar Bollaín - Biografía - decine21.com». Consultáu'l 1 de marzu de 2016.
  12. «Icíar Bollaín biografía, filmografía». Consultáu'l 1 de marzu de 2016.
  13. Press, Europa. «Icíar Bollaín filma un curtiu p'amosar el llabor d'Aldegues Intantiles y la vulnerabilidá de miles de neños n'España». Consultáu'l 1 de marzu de 2016.
  14. «llabor-d'aldegues infantiles/ Un curtiu de Icíar Bollaín pa esplicar el llabor d'Aldegues Infantiles». Consultáu'l 1 de marzu de 2016.
  15. «llabor-d'aldegues infantiles-dirixíu-por-iciar-bollain-2-1-2921/ Un curtiu pa esplicar el llabor d'Aldegues Infantiles, dirixíu por Icíar Bollaín - GuiaONGs.org». Consultáu'l 2 de marzu de 2016.
  16. «Medayes del CEC a la producción española de 2003». CEC. Consultáu'l 21 d'ochobre de 2016.
  17. «Medayes del CEC a la producción española de 2010». CEC. Consultáu'l 22 d'ochobre de 2016.

Enllaces esternos editar