Inírida (antes llamáu Puertu Inírida) ye conceyu de Colombia, capital del departamentu del Guainía y la so ciudá más poblada.

Inírida
Alministración
PaísBandera de Colombia Colombia
Departamentu Guainía
Tipu d'entidá conceyu de Colombia
Códigu postal 940001–940009
Xeografía
Coordenaes 3°52′15″N 67°55′16″W / 3.8708°N 67.9211°O / 3.8708; -67.9211
Inírida alcuéntrase en Colombia
Inírida
Inírida
Inírida (Colombia)
Altitú 95 m
Demografía
Población 19 816 hab. (2015)
Porcentaxe 100% de Guainía
0.04% de Colombia
Más información
Fundación 1963
inirida-guainia.gov.co…
Cambiar los datos en Wikidata

Llendes editar

Llinda pel norte col departamentu del Vichada, pol oriente con Cacahual y col estáu venezolanu d'Amazones, pel sur col correximientu departamental de Puerto Colombia y al occidente colos correximientos departamentales de Ribayu Mines y Morichal Nuevu.

Toponimia editar

El topónimu de «Inírida» significa «Espejito de Sol» na llingua indíxena de la etnia Puinave, del Guainía.[1] Según la lleenda indíxena, Inírida foi una princesa que se convirtió na flor de Inírida, que namái crez pela redolada húmedos y arenosos de la población, cerca de los ríos Inírida y Guainía. Ye una flor colorada con visos blancos, paecida a una espiga.[2] Apaez na bandera de Inírida y nel escudu del departamentu del Guainía.

Lleenda de la Princesa Inírida editar

 
Los Cuetos de Mavecure (o Mavicure), allugaos 50 km al sur de Inírida.

Según la lleenda de los indíxenes Puinave, esistió una princesa llamada Inírida (que'l so nome significa «Espejito de Sol»), conocida tamién como Desinkoira, que significa «Muyer de Duce Golor». La princesa non yá yera bien formosa, sinón que tamién cantaba con una voz bien melodiosa. Sicasí, anque munchos homes pretender, ella nun correspondía a naide. Namái amosaba un gran amor polos cuetos Mavicure.

Allá una vegada, llegó al reinu de Inírida un príncipe llamáu Yoy, proveniente del reinu del Vichada. El príncipe, al trate refugáu pola princesa, como lo fueren los demás homes, decidió valise d'un beberaxu preparáu a base de puzana (una planta utilizada nos esconxuros d'amor). Cuando'l príncipe Yoy dio-y el beberaxu a la princesa Inírida, ella allorió y salió corriendo al debalu fixu. Sicasí, los cuetos Mavicure, trescalaos pol murniu destín de la princesa, diéron-y abellugu y protexer por que naide poder atopar. Ellí los cuetos convirtieron a la rapaza na flor de Inírida, y dizse que les cascaes que baxen de los cuetos son les llárimes de la princesa.[3]

Historia editar

Puertu Inírida foi creáu en 1963 según Llei del 18 de xunetu d'esi añu. Fundar nel caserío de Obando, llamáu tamién Puertu Obando, na xurisdicción del conceyu de San Felipe, pa tomar darréu'l nome de Puertu Inírida. Nesi tiempu, Puertu Inírida taba integráu a la Comisaría del Vaupés.[4]

El Decretu 1593 del 5 d'agostu de 1974 creó'l Conceyu de Inírida, na Comisaría del Guainía. Según el so Artículu Primeru: «Álzase en Conceyu l'actual correximientu comisarial de Puertu Obando, que va siguise llamando Inírida (...)» Artículu Segundu: «La cabecera del Conceyu de Inírida va ser la población del mesmu nome, que va siguir siendo capital de la Comisaría del Guainía.»[5]

Inírida tien el correximientu de Ribayu Tigre y el caserío Cuayare.

Hidrografía editar

 
Ríu Inírida.

Instituciones d'educación editar

  • Institución Educativa Luis Carlos Galán Sarmiento.
  • Institutu Integráu Custodio García Rovira.
  • Institución Educativa La Primavera *Institución

Educativa Nicolasito

  • Institución Educativa Los Llibertadores

Tresporte editar

 
Aeropuertu César Gaviria Trujillo de Inírida.

Aereu editar

L'Aeropuertu César Gaviria Trujillo, recibe regularmente vuelos de pasaxeros y carga, y esporádicamente l'Exércitu Nacional, Infantería de Marina y la Policía Nacional.

Terrestre editar

La ciudá cunta con víes dientro de la población y escontra los muelles, pero pel momento nun cunta con víes d'accesu al interior del país. Hai un tramu de la Ruta Nacional 95 ente Inírida y l'Aeropuertu César Gaviria Trujillo.

Fluvial editar

Inírida tien gran cantidá de ríos, siendo navegables, preferiblemente pel hibiernu, mientres el segundu semestre del añu. La ruta más importante ye la que comunica a Inírida cola ciudá de Villavicencio al traviés del ríu Guaviare.

Empreses de servicios públicos editar

  • EMELCE S.A.: Ye la empresa xeneradora, distribuidora y comercializadora d'enerxía llétrica.
  • Agües del Guainía: Ye la empresa encargada d'emprestar los servicios públicos d'acueductu, alcantarelláu y aséu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar