Instrumentu de vientu metal

Los instrumentos de vientu metal son instrumento musicales de vientu compuestos por un tubu de metal (xeneralmente latón), que puede tar dobláu o rectu, una boquilla y una campana nel estremu opuestu a la boquilla. Anque estos preseos tán fabricaos en metal, la mayoría d'ellos tienen antecesores tomaos de la naturaleza, como les caracoles, cañes bueques o cuernos de dellos animales.

Detalle de los músicos na pintura: Bautismu de los Selenites de Vittore Carpaccio, 1502.

Tipos editar

Dientro de la familia de los instrumentos de vientu metal esisten dos grupos: los preseos de parafusa cónicu y los de parafusa cilíndricu. Nos primeres, el conductu del aire enánchase gradualmente dende la embocadura hasta la campana. Estos preseos tienen los sos antecesores nes caracoles marines y los cuernos de los animales. Exemplu d'ellos ye'l shofár, un preséu xudíu fabricáu col cuernu d'un carneru y qu'entá ye usáu nes sinagogues. De los preseos modernos utilizaos, la trompa, la tuba, el clarín y el fliscorno son los sos principales representantes.

Nos preseos de parafusa cilíndrica, el conductu nun s'enancha más que nel tudel del principiu hasta unos centímetros antes de llegar a la campana y tolos tubos centrales que componen les bombes y los pasos ente los pistones son cilíndricos.

Tienen los sos oríxenes en conductos sonoros fabricaos en madera, bambú o caña que taben provistos d'una embocadura grueso y abuitao con un cuerpu d'animal a manera de pabellón. Como representantes modernos d'estos preseos destaquen la trompeta y el trombón. Sía que non, los preseos actuales de los dos grupos nun son cónicos o cilíndricos por completu.[1]

Funcionamientu editar

 
Esquema d'un pistón, como na trompeta.
 
Esquema d'una válvula, como na trompa.
 
Esquema d'una vara telescópica, como nel trombón de vares.
 
Funcionamientu d'un pistón de trompeta.

El soníu produzse gracies a la vibración de los llabios del intérprete na parte denomada boquilla a partir de la columna del aire (fluxu del aire). La posición de los llabios ye fundamental a la d'executar una nota. Cuando la columna d'aire traviesa'l tubu, produz una serie de notes llamada serie d'harmónicos naturales. Pueden llograse otres notes utilizando válvules, pistones o vares esnidioses, dependiendo del tipu de preséu. El soníu de los preseos de metal puede alteriase introduciendo na campana un mecanismu conocíu como sordina, consiguiendo un timbre distintu.

Xeneración del soníu editar

Por cuenta de que el músicu nun preséu de vientu-metal tien el control direutu sobre'l vibrador principal (los llabios), estos preseos pueden esplotar l'habilidá del músicu pa escoyer l'harmónicu al que la corriente d'aire del preséu cimbla. Faciendo que'l preséu sía a lo menos el doble de llargu que l'equivalente en instrumentos de vientu madera y empezando col segundu harmónicu, los músicos pueden consiguir un rangu de notes bien ampliu a cencielles variando la tensión de los sos llabios.

Una diferencia interesante ente los preseos de metal y de vientu ye que los instrumentos de vientu son non-direccionales. Esto significa que'l soníu producíu arrobinar en toles direiciones col mesmu volume averáu. Los preseos de metal, per otra parte, son bien direccionales, cola mayor cantidá del soníu producíu viaxando direutamente dende la campana. Esta diferencia fai que sía significativamente más malo de grabar de forma precisa a unu d'estos preseos.

Sordina editar

La sordina ye una ferramienta instrumental; esti artefautu introduzse dientro de la campana, sirviendo pa camudar el soníu del preséu anque tamién puede apagar considerablemente volume. Dependiendo del preséu'l tamañu de la sordina varia según el tamañu de la campana.

Historia editar

Ver tamién: Hestoria de la trompeta

L'orixe de los instrumentos de vientu-metal remontar a los preseos ellaboraos con elementos presentes na naturaleza, tales como cuernos d'animales, cañes d'árboles o caracolas que s'utilizaben pa diverses cuestiones como yeren los entierros, rituales pa estornar a los malos espíritus, pa la caza o pa tresmitir señales. La mayoría de les antigües civilizaciones recurrieron a esti elementu pa tal cometíu.

N'ocasiones, los preseos teníen un usu llitúrxicu, como asocede col shofár xudíu, del cual esiste testimoniu en Númberos XXIX, 1. Sicasí, l'empléu del cuernu foi bien cimeru nos países nórdicos europeos, pos nellos perfeccionóse y fabricóse de metal, como asocede col lur escandinavu, inspiráu nel canil d'un mamut. Na Edá del Bronce munchos pueblos fundíen el metal pa iguar grandes trompes, casi siempres destinaes a fines bélicos, anque se caltenía la so primixenia función como elementu pa realizar señales. Un exemplu d'ello ye'l carnyx emplegáu polos celtes.

Heriedu d'estes antigües trompes son los aerófonos de metal surdíos na Edá Media, como ye'l casu de les trompetes y sacabuches, éstos últimos antecesores del trombón. Esta familia de preseos adquirió notable importancia gracies al perfeccionamiento de la trompa nel sieglu XVII, agregu a la nacencia de la trompa de caza, consistente nun aerófono de metal con un tubu progresivamente enancháu, con boquilla estrecha, cónica, campana ancha y pescuezu arolláu sobre sí mesmu. Si'l primer cometíu d'estos preseos foi la música heráldico y militar, pasu ente pasu fuéronse incorporando a la música culta y asina los vemos dafechu integraos na orquesta del clasicismu, para, nel sieglu siguiente, ser oxetu de grandes cambeos morfolóxicos y adquirir una importancia determinante, tal como demuestra la música de Héctor Berlioz y Richard Wagner, que riquen exemplares creaos mientres el sieglu XIX, como tubas Wagner, fliscornos y oficleidos.

Sobre 1815 inventóse un sistema de válvules y esanicióse el sistema de "coldos" (tubos extra), por aciu el cual consiguíase variar el llargor del tubu. Los preseos modernos tienen "tubos extra" permanentemente fitos y les válvules utilícense por que estos tramos puedan empalmarse y faer el tubu principal más llargu. Los tramos ábrense o cierren por aciu una serie de pistones. Agora los distintos instrumentos de vientu utilizar na mayoría nes bandes sinfóniques.

Preseos editar

Referencies editar

  1. «La trompeta por José María Ortí». Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'agostu de 2009. Consultáu'l 20 d'agostu de 2009.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar