Invasión de Badea de Cochinos

La invasión de badea de Cochinos, tamién conocida como invasión de Sablera Girón o la batalla de Girón,[4]foi una operación militar na que tropes de cubanos exiliaos, sofitaos por Estaos Xuníos invadieron Cuba n'abril de 1961, pa intentar crear una cabeza de sablera, formar un gobiernu provisional y buscar el sofitu de la Organización de los Estaos Americanos y la reconocencia de la comunidá internacional. L'aición acabó en fracasu en menos de 65 hores. Foi dafechu entartallada poles Milicies y les Fuercies Armaes Revolucionaries (FAR) de Cuba. Más d'un centenar de soldaos invasores morrieron, y los cubanos prindaron a otros 1200, xunto con importante material bélico.

Invasión de Badea de Cochinos
Parte de Historia de Cuba y Guerra fría
Fecha 17 abril 1961 → 19 abril 1961
Llugar Bahía de Cochinos (es) Traducir y Playa Girón (es) Traducir (Cuba)
Coordenaes 22°13′00″N 81°10′00″W / 22.21667°N 81.16667°O / 22.21667; -81.16667
Causes Revolución cubana
Resultáu Victoria cubana
Belixerantes
Bandera de Cuba Exiliaos cubanos

Sofitaos por:

Sofitaos por:

Bandera de Guatemala Guatemala[1][2]
Bandera de Nicaragua Nicaragua[3]
Comandantes
Bandera de Cuba Fidel Castro Ruz Bandera de Estaos Xuníos d'América John F. Kennedy
Fuercies en combate
15 000[ensin referencies] 1.511
Baxes
157 muertos 115 muertos
1.189 prindaos
[editar datos en Wikidata]

Contestu históricu y xeográficu editar

El 1 de xineru de 1959, dempués de 25 meses de llucha guerrillera, trunfó la Revolución cubana dirixida pol abogáu Fidel Castro. Hasta entós, y dende la independencia formal d'España en 1898, Cuba tuviera so la influencia político y económico d'Estaos Xuníos, incluyendo una ocupación militar (1898 y 1906). Nun contestu de plena Guerra Fría l'alministración d'Estaos Xuníos consideró que la Revolución Cubana yera seriu peligru, non solo pol fechu de tener tan próximu un aliáu de la Xunión Soviética, sinón porque dende bien ceo quedó n'evidencia que podíen sirvir d'exemplu a otres revoluciones en Llatinoamérica.

La deposición del presidente interín Manuel Urrutia Lleó (más favorable a la democracia representativa), el conflictu pol llevantamientu del Comandante Huber Matos, los fusilamientos de exmiembros de les fuercies represives batistianas y la promulgación de la llei de Reforma Agraria qu'espropió los latifundio agrícoles y agropecuarios de compañíes d'Estaos Xuníos llevaron a que les rellaciones ente Estaos Xuníos y Cuba empezaren a enterriase. Los Estaos Xuníos suspendieron la cuota caña d'azucre azucrero y dexaron de mercar esti recursu a Cuba, qu'entós daquella yera práuticamente'l so únicu productu d'esportación con alta rentabilidá, pero llueu'l gobiernu cubanu atopó un comprador seguru na Xunión Soviética. El gobiernu d'Estaos Xuníos detuvo toles ventes de petroleu a Cuba provenientes d'Estaos Xuníos y los sos países aliaos col propósitu desestabilizador de paralizar la industria y polo xeneral la economía de la isla. La XRSS rápido respondió unviando petroleu crudo a Cuba, les refineríes de capital d'Estaos Xuníos negar a procesar el petroleu soviético y en respuesta a estes aiciones, Cuba nacionalizó progresivamente toles posesiones d'empreses d'Estaos Xuníos nel país.

Amás de decretar casi de momentu l'embargu económicu de Cuba, el presidente Dwight Eisenhower nun tardó n'ordenar el sofitu d'organizaciones anticastristas tanto dientro como fora de la islla que trataren de derrocar al réxime de Fidel Castro, y asina s'entamaron cientos d'intentos d'asesinatu del líder cubanu per parte de la CIA (darréu desclasificaos). Esta situación llevó a la rotura de toa clase de rellaciones polítiques y económiques ente los dos países a principios de 1961.

N'agostu de 1960, la CIA contauta en Chicago cola Cosa Nostra pa desenvolver un proyeutu d'asesinatos simultáneos de Fidel Castro, Raúl Castro y Che Guevara. Sicasí, si la operación tenía ésitu y qué un gobiernu proamericano fuera restauráu en Cuba, los Estaos Xuníos comprometer a que la mafia recupere " el monopoliu de los xuegos, de la prostitución y de la droga "[5][6]

Preparativos editar

El 17 de marzu de 1960, Eisenhower ordenó a la CIA la organización d'una unidá de guerrilla compuesta por exiliaos cubanos, col propósitu de derrocar al líder Fidel Castro. Nesta empresa, la CIA tenía la responsabilidá de coordinar aiciones d'intelixencia con grupos anticastristas dientro de Cuba, que pudieren facilitar la invasión. Pos se confiaba en llevantamientos populares contra Castro y en deserciones masives nes sos fuercies.[7]

En payares de 1959 empezaron a axuntase grupos que fueren opositores a la dictadura de Batista, y que nun taben acordies con l'aldu que taba tomando la revolución, como la Lexón d'Aición Revolucionaria (LLAR)[8] o l'Aición Católica Universitaria (ACU). Estos movimientos taben formaos, na so mayoría, por mozos universitarios católicos de clases acomodaes, quien decidieron buscar a otros excombatientes del Movimientu 26 de Xunetu qu'amosaren desalcuerdu cola implementación d'un réxime comunista, recibiendo amás el sofitu de la CIA y parte del cleru cubanu.[9]

Nestes xuntes creóse'l Movimientu de Recuperación Revolucionaria (MRR). Ente los sos fundadores taba Manuel Artime Buesa, quien aportó a teniente de les fuercies de Castro, lideraba un grupu de mozos de la ACU, que fueren fundadores del LLAR, y tábense treslladando a los Estaos Xuníos pa ser entrenaos militarmente pola CIA. A partir de xineru de 1960 empezaron a treslladase a Estaos Xuníos en forma individual el grupu formáu polos estudiantes universitarios y el 17 de mayu de 1960, un grupu de 10 los cualos llamábense José Andreu, Antonino Díaz Pou, Vicente Blancu Capote, Javier Souto, Armando Acevedo Arencibia, Carlos Rodríguez Santana, Enrique Casuso, José Raffo, Ramón Machado Vidal y Humberto Solís Jurado, fueron treslladaos al Motel María Antonieta de Fort Lauderdale. Na madrugada del 19 de mayu, Manuel Artime y Roberto de Varonas presentar nel Motel y fueron presentaos a los miembros de la CIA (Carl Jenkins y Gordon) quien fueron los encargaos de treslladalos a Useppa Island, nel estáu de Florida. Nesi grupu inicial taba Carlos Rodríguez Santana.

En díes posteriores fueron llegando los otros miembros que conformaríen el grupu fundador de la Brigada 2506. A esti grupu d'estudiantes sumóse un grupu de mozos oficiales del Exércitu de Cuba, que sirvieren mientres el gobiernu de Fulgencio Batista lluchando contra la guerrilla de Fidel Castro. El grupu foi estremáu en dos, un grupu recibiría entrenamientu como radio-operadores (los universitarios) y l'otru quedaría como instructores militares de los futuros combatientes. El plan orixinal consistía nuna llucha de guerra de guerrilles.

El 4 de xunetu de 1960, el grupu de los radio-operadores foi treslladáu al aeropuertu de Opalocka en Miami y tresportáu a Guatemala. Enantes, el grupu conformáu por exmilitares y un puñáu d'universitarios, fuera treslladáu a Panamá. El grupu de Guatemala aterrizó nel aeropuertu de San José, na mariña del océanu Pacíficu, y foi treslladáu nun autobús perteneciente al Exércitu de Guatemala a la finca Helvetia, propiedá de Roberto Alejos, hermanu del Embaxador de Guatemala en Washington, sol Gobiernu del Presidente Miguel Ydígoras Fuentes.

Los miembros d'esti grupu de radio-operador estudiaben telegrafía mientres la selmana, los sábados y domingos construyíen la Base TRAX, nos montes axacentes a la finca Helvetia. Darréu llegó'l coronel Napoleón Valeriano (a) Coronel Vallina, que tenía gran esperiencia na llucha guerrillera en Filipines, la so tierra natal, ganando a la guerrilla comunista Hukbalahap. Nun orixe, entamóse que la llucha sería de guerrilles; darréu, una decisión política del gobiernu d'Estaos Xuníos tresformar nuna brigada de combate bautizada como "Brigada 2506".

La Brigada 2506 cuntaba cola élite de les fuercies aérees de Cuba, compuesta por ex-pilotos de la Marina de Guerra, Fuercia Aérea y Exércitu. Na parte civil de la Fuercia Aérea de Lliberación (FAL), los pilotos de los aviones de tresporte proveníen de les llinies aérees comerciales como Cubana de Aviación y Aerovías Q; dalgunos d'ellos teníen un permediu de 20 000 hores de vuelu. Ellos volaríen obsoletos aviones bimotores C-46 y cuatrimotores C-54 dados de baxa tres la Segunda Guerra Mundial.

L'armamentu militar que'l gobiernu d'Estaos Xuníos suministró a la Brigada componer de pistoles Colt M1911A1, fusiles Garand, carabines M1 y M2, subfusiles M3, subfusiles Thompson, fusiles automáticos Browning BAR, ametralladores M1919, ametralladores M2 y granaes Mk 2. L'armamentu pesáu consistía en morteros de 60 mm, 81 mm y 4,2 pulgaes, según cañones ensin retrocesu de 57 mm y 75 mm. Tamién fueron forníos con esplosivu C-3 y C-4 pa les baltaderes. Los sos equipos de radio yeren los PR-6 y PR-10. Tocantes a medios de tresporte apurrióse-yos:

  • 8 aviones de tresporte C-46.
  • 6 aviones de tresporte C-54.
  • 16 bombarderos B-26.
  • 5 tanques M41 amás de jeeps, cañones, morteros y camiones.
  • 8 barcos y 7 llanches para desembarcu.

Plan d'invasión editar

Plan inicial editar

El plan inicial foi diseñáu por Richard M. Bisell, altu funcionariu de la CIA, cola cuenta de llanzar una invasión de exiliaos cubanos, establecer un "gobiernu provisional" opositor a Fidel Castro y sostenese en dalguna gran ciudá de Cuba, lo más lloñe posible de L'Habana, y dende ellí llanzar una guerra de guerrilles contra'l gobiernu cubanu, cuntando con armes y suministros d'Estaos Xuníos. El primer plan de Bisell apuntaba a llanzar trés ataques aéreos socesivos contra les Fuercies Aérees Revolucionaries (l'aviación de guerra del gobiernu cubanu) pa destruyir los sos aparatos nos sos aeródromos y ganar asina control del espaciu aereu de Cuba.

La zona de la invasión sería la mariña sur de Cuba, nun puntu cercanu a la ciudá de Trinidad, onde s'establecería'l "gobiernu provisional" auspiciado por EE. XX., gracies a qu'esta llocalidá tenía abonda infraestructura pa sirvir a esti fin y taba lo bastante alloñada de L'Habana pa soportar les primeres reaiciones del gobiernu cubanu. Inclusive, nesti plan les sierres d'Escambray yeren l'alternativa d'escape si fallaba la invasión, cuntando amás col sofitu de les guerrilles anticastristas que lluchaben nel Escambray.

Plan modificáu editar

Esti plan de Bisell foi modificáu por decisión de John F. Kennedy, n'alcuerdu col Secretariu d'Estáu Dean Rusk, esmolecíu pola imposibilidá de negar la participación d'Estaos Xuníos nun asaltu de tan gran escala. Nel aire, ordenóse que pasaren de 16 a 8 los aviones participantes. En tierra, n'arrenunciando al desembarcu cerca de Trinidad, el nuevu plan treslladó'l puntu d'ataque a sablera Girón, na badea de Cochinos, costa sur de Cuba. Les fuercies invasores partiríen per mar dende Puerto Cabezas, Nicaragua. Los ataques aéreos partiríen tamién dende Puerto Cabezas y el plan yera que destruyeren la fuercia aérea cubana bombardeando los aviones y les pistes de los aeropuertos. Mientres el desembarcu siguiríen los vuelos de suministru y proteición de forzar atacantes.

La infantería y l'artillería intentaríen controlar en principiu la Península de Zapata, cerca de badea de Cochinos (dende Sablera Llarga a Sablera Girón), onde s'asitiaría una cabeza de sablera, que dempués d'un periodu de tres díes solicitaría'l treslláu hacia pa ellí, dende Miami, d'un Gobiernu Provisional conformáu polos miembros del "Conseyu Revolucionariu", organización que sustituyera al Frente Revolucionariu Democráticu, que componer los cinco movimientos orixinales: MRR, OA, AAA, MDC y DRE. Al frente del Conseyu Revolucionariu taba José Miró Cardona y reclamaríase formalmente l'ayuda militar de EE. UU. La zona escoyida pal desembarcu yera una zona pantanosa de mal accesu, cola vasta Barraquera de Zapata al oeste y con una sola entrada per tierra na zona oriental, que los invasores trataríen de controlar ante la respuesta del exércitu cubanu, pero la mesma Badea de Cochinos tampoco ufiertaba opciones d'escape en casu de fallar el plan.

Dende Puerto Cabezas (actual Bilwi), Nicaragua, partieron los buques que tresportaben al contingente integráu por unos 1500 homes cola aprobación de John F. Kennedy como continuación de la política del gobiernu anterior. Richard M. Bisell aprobó los cambeos suxuríos por Kennedy, y realizóse especial énfasis en despintar el patrociniu d'Estaos Xuníos a la invasión.

La operación militar editar

15 d'abril editar

Na madrugada del sábadu 15 d'abril de 1961 ocho aviones A-26, con bandera cubana nel fuselaje, bombardearon los aeropuertos militares de Ciudad Libertad, San Antonio de los Baños y l'aeródromu Antonio Macio de Santiago de Cuba, cola resultancia de 5 aviones destruyíos: un Sea Fury y dos B-26 (en San Antonio de los Baños), y dos aviones de tresporte (en Santiago de Cuba). Sicasí, l'ataque sobre Ciudad Libertad solamente destruyó dos antiguos aparatos P-47 Thunderbolt que yeren yá inservibles pa les fuercies aérees cubanes.

Los bombardeos tuvieron un amenorgáu ésitu pos nos aeródromos cubanos quedaron intactos cuatro potentes aviones a reaición T-33 y cuatro caces Sea Fury. Estos postreros yeren aparatos d'hélice, pero bien cimeros en velocidá y potencia de fueu a los vieyos A-26, qu'amás viaxen ensin artilleros de cola, ente que les fuercies aérees cubanes entá cuntaben con siete aviones B-26, de potencia similar a les aeronaves invasores. La Brigada 2506, pela so parte, perdió trés A-26.

Un A-26, pilotáu pol capitán Mario Zúñiga, foi preparáu específicamente pa dir direutamente escontra Estaos Xuníos dende Valle Feliz en Nicaragua y aterrizar na base aeronaval de Key West na mañana del mesmu 15 d'abril, onde se presentó como "desertor" de la Fuercia Aérea Cubana, informando qu'él y otros pilotos cubanos fueren los autores del ataque a los aeropuertos, y que yeren parte d'un grupu militar que'l so oxetivu yera derrocar al gobiernu de Fidel Castro. Esti eventu yera parte de la estratexa escurrida pola CIA pa tratar de cubrir la implicación del gobiernu d'Estaos Xuníos nel derrocamientu del gobiernu de Cuba, alegando qu'esistía una auténtica sulevación de militares cubanos desafectos al réxime castrista. Darréu, el pilotu Mario Zúñiga tornó a Puerto Cabezas y participó n'otros ataques.

Na mañana del día 15 d'abril l'embaxador cubanu na ONX, Raúl Roa, acusó formalmente a los Estaos Xuníos de patrocinar una invasión contra Cuba. Anque l'embaxador d'Estaos Xuníos ante la ONX, Adlai Stevenson, refugó les declaraciones de Roa y sostuvo que los aviones atacantes yeren en realidad «piloto cubanos sulevaos contra Castro», la mentira foi afayada cuando Stevenson amosó la fotografía del avión supuestamente pilotáu pol "desertor" Mario Zúñiga qu'aterrizara en Key West. Al respeutu, Stevenson nun fuera informáu en detalle sobre la operación militar contra Cuba que'l so gobiernu yá taba llanzando hores antes.

En sabiéndose d'esti incidente en Washington D.C. mientres la tarde del 15 d'abril, los otros dos bombardeos entamaos pola CIA para esa mesma nueche fueron atayaos de momentu por orde espresa del presidente John F. Kennedy, alegando que «la posición d'Estaos Xuníos nun podía quedar comprometida ante'l mundu».

16 d'abril editar

A otru día del ataque, na mañana del domingu 16 d'abril, Fidel Castro sostuvo una alocución pública per radio y televisión ante un ensame armáu en L'Habana con fusiles belgues y checos. Ellí Castro declaró'l calter socialista y marxista de la Revolución Cubana, magar qu'en 1959 repitiera'l so refugu al comunismu n'entrevistes a la prensa radial, escrita y televisiva, primero que se produxera la clausura de la cuota azucrera, el zarru de la venta de petroleu y la negativa de les refineríes de capital d'Estaos Xuníos de refinar petroleu soviético.

L'exércitu regular cubanu y les Milicies Nacionales Revolucionaries (baxu control gubernamental) concentraron los sos efectivos en puestos estratéxicos ante una posible invasión. El naciente Departamentu de Seguridá del Estáu de la Revolución Cubana (más conocíu como G-2) llevó a cabu una estensa redada pa encarcelar a un gran númberu de potenciales opositores, lo que neutralizó numberosos contactos de la contrarrevoluciónsobremanera en L'Habana. Mentanto, los buques d'Estaos Xuníos llevando a los invasores dende Nicaragua yá taben en marcha escontra les mariñes cubanes.

Sicasí, en Washington D.C. los xefes militares revisaron les reconocencies aérees fechos polos aviones d'Estaos Xuníos U-2 n'hores previes y afayen que la destrucción real causada polos bombardeos del 15 d'abril ye enforma menor a la declarada primeramente polos pilotos "desertores", y que por tanto la fuercia aérea cubana entá podía xugar un papel decisivu.

17 d'abril editar

Tres cuatro o cinco díes de navegación, mientres la madrugada del llunes 17 d'abril produzse'l desembarcu en Sablera Girón y Sablera Llarga de 1200 miembros de la Brigada 2506 escoltaos polos sos buques y ante escaso resistencia local. Hores dempués los invasores son tresportaos tierra adientro p'ampliar la zona invadida, cola misión principal de controlar los trés carreteres d'accesu al llugar.

Escontra les 06:30 a. m., los aviones Sea Fury y T-33 de la naciente Fuercia Aérea Revolucionaria del gobiernu cubanu baltaron siete aviones B-26 qu'escoltaben a los invasores, y punxeron fora de combate a los buques Houston y Ríu Escondíu, cerca de Sablera Llarga, perdiéndose'l armamentu que tresportaben pa les fuercies en tierra. Los invasores, dirixíos polos oficiales cubanos José San Roman y Erneido Oliva, quedaron sorprendíos al notar que los aviones gubernamentales apoderaben el cielu de Sablera Girón, en contra de lo qu'aseguraben los mandos militares d'Estaos Xuníos dende'l día 15.

Les tropes regulares del gobiernu cubanu lleguen pasu ente pasu a la zona, reforzando a los miembros de les Milicies Nacionales Revolucionaries locales qu'hasta entós refugaben l'ataque con medios bastante amenorgaos. Antes del ocaso del día 17 los barcos de la Brigada 2506 retírense definitivamente quedando ensin desembarcar equipos y municiones; el Houston quedó llancáu y el Ríu Escondíu foi fundíu.

A la fin del día, los 1200 invasores establecieren una cabeza de sablera, enfusando hasta 10 quilómetros en tierra firme, tomando les llocalidaes de San Blas y El Rincón, mientres se proyeuten escontra les poblaciones de Jocuma y Horquitas. Pese a la meyora, la Brigada 2506 escarez de sofitu aereu efectivu, en tanto'l gobiernu de EE. XX. nun autorizó nuevos vuelos d'aviones A-26 dende Nicaragua.

18 d'abril editar

Empecípiase la contraofensiva cubana'l martes 18 d'abril, col emplegu masivu d'artillería adquirida apocayá na Xunión Soviética y Checoslovaquia. Les maltrechas tropes de la Brigada 2506 que controlen los dos carreteres d'accesu a Sablera Girón son obligaes a recular hasta la zona de San Blas, mientres siguen siendo atacaes dende l'aire polos T-33 y Sea Fury del gobiernu cubanu. La población civil asitiada na zona súmase masivamente al esfuerciu en contra de los invasores, lo cual desmoraliza a los xefes de la Brigada 2506.

L'únicu sofitu que reciben los invasores provién de dos aviones A-26 unviaos a toa priesa dende Nicaragua, que pela mañana bombardean convóis de tropes cubanes na zona de Horquitas, pero qu'eviten lluchar contra los aviones gubernamentales y retírense casi de momentu. En Sablera Llarga les tropes asaltantes, ante la so difícil situación pola falta de municiones, deciden abandonar les sos posiciones dempués del mediudía y dirixise a Sablera Girón pa xunise a los otros miembros de la brigada. Al acabar el día, l'exércitu regular cubanu facer col control de Sablera Llarga.

Esa mesma nueche, Richard M. Bisell axuntar con Kennedy en Washington D.C. p'aldericar les aiciones a siguir. Bisell retratar del so plan orixinal y pide a Kennedy qu'aviones de guerra d'Estaos Xuníos faigan vuelos de sofitu a los invasores de Sablera Girón, ante'l grave riesgu de sufrir un fracasu militar en casu de non auxiliar a los invasores.

La posición de Bisell ye sofitada por Arleigh Burke, almirante d'Estaos Xuníos al cargu de les operaciones navales de la invasión, quien aliega ante Kennedy "nós llevamos a esos cubanos, y nós tenemos que sacalos d'ellí". El xeneral Lyman Lemnitzer, asesor militar de Kennedy, suxurió que los invasores fuxeren escontra l'este, a los montes d'Escambray, pa empecipiar guerra de guerrilles, pero Bisell negó qu'ello fuera posible al tar yá cercaos por tropes cubanes diez veces cimeres en númberu. Finalmente Kennedy, sofitáu pol Secretariu d'Estáu Dean Rusk, negar a unviar sofitu militar alegando la urxencia de caltener «mínima visibilidá» y torgar que s'afaye'l patrociniu d'Estaos Xuníos a la invasión.

19 d'abril editar

El miércoles 19 d'abril, les fuercies invasores tienen que recular mientres la madrugada dende San Blas escontra Sablera Girón, onde queden práuticamente sitiaes poles tropes gubernamentales; los que queden arrezagaos llueu son cercaos y ríndense nel intre de la mañana. Na sablera, a la escasez de municiones xune la completa falta de sofitu aereu, polo cual los casi 1100 homes de la Brigada 2506 son un blancu fácil pa los aviones B-26 qu'unvia'l gobiernu cubanu.

El comandante José Ramón Fernández (conocíu como "Gallego") y el mesmu Fidel Castro treslladar a la zona del conflictu y repararon direutamente les últimes aiciones béliques. Precisamente Castro primió fuertemente por que la ofensiva acelerárase y asina evitar que trescurrieren les 72 hores que precisaba'l gobiernu de los EE. UU. pa reconocer al "gobiernu provisional" qu'ellí s'intentara establecer, coles mires d'evitar la invasión direuta de la Marina y l'Exércitu d'Estaos Xuníos. Escontra'l final del día unos cientos d'invasores intentaron fuxir, dalgunos buscando llanches, otros despintándose peles zones pantanoses de la Barraquera de Zapata, anque la mayoría de sobrevivientes tuvieron de rindise pocu antes del anochar.

Dellos sobrevivientes de la fuercia invasor cruciaron la badea de Cochinos escontra l'oeste y tuvieron mientres dellos díes analayando polos mestos manglares de la Barraquera de Zapata, hasta ser prindaos. La operación terminó con una derrota total de los miembros de la Brigada 2506.

Consecuencies editar

 
El Memorial de Badea de Cochinos en Little Havana, Miami

El númberu de baxes ente los invasores devasó'l centenar de muertos; los prindaos fueron 1189. Los prisioneros invasores fueron xulgaos y condergaos a prisión pol gobiernu cubanu, anque dellos ex oficiales de la policía de Batista fueron condergaos a muerte y executaos. Los sobrevivientes fueron trocaos a fines de 1962 por aciu intermediarios col gobiernu d'Estaos Xuníos en cuenta de 53 millones de dólares en forma d'alimentos, medicines y tractores. El 29 d'avientu de 1962 llegaron a EE. XX. los sobrevivientes de la Brigada 2506, onde fueron recibíos y homenaxaos pol presidente Kennedy.

La victoria xeneró un enorme respaldu políticu a Fidel Castro ente les mases cubanes y dexó al so gobiernu afondar nel calter socialista de la Revolución Cubana, proclamáu tiempo antes, ente que la oposición interna quedaba neutralizada pola alarma xenerada mientres la invasión. El mesmu Che Guevara declaró pocu dempués que'l fracasu d'Estaos Xuníos resultara de inestimable ayuda pos "fortalecíu como nunca antes" el sofitu de les mases cubanes escontra'l gobiernu de Castro, sirviendo amás de duru revés propagandísticu pa los EE. XX.

El fracasu de la invasión tamién motivó agrios bancies ente altos funcionarios del gobiernu d'Estaos Xuníos, especialmente sobre la conocencia real que tendría la CIA sobre les condiciones de la llucha en Cuba, según sobre la falta de sofitu bélicu nos momentos decisivos de la llucha. Un reporte final del 13 de xunu concluyó que'l plan de derrocar al gobiernu cubanu «per medios tapaos» taba destináu al fracaso pero ello nun foi alvertíu a tiempu pol gobiernu d'Estaos Xuníos, amás de nun desenvolvese mediu dalgunu por que los EE. XX. consiguieren una "negación plausible" cola cual refugar la so participación nos fechos.

Dempués de llegar la Brigada 2506 a Estaos Xuníos y ser convidaos los sobrevivientes a ingresar nel Exércitu d'Estaos Xuníos, Robert Kennedy, Procurador de Xusticia, decidió volver preparar una nueva invasión, y pa tal efeutu pidió-y a Manuel Artime qu'entamara de nuevu otros campamentos; con esi envís Artime consiguió que'l dictador nicaragüense Anastasio Somoza aceptara dar el so sofitu y ésti volvió emprestar el so territoriu pa entamar los nuevos campamentos. El nuevu proyeutu invasor nutrir de los miembros de la Brigada que s'habíen enrolado nel Exércitu d'Estaos Xuníos, excombatientes que taben viviendo en Miami y otros exiliaos cubanos.

Dende Nicaragua fixéronse dellos ataques de sabotaxe contra instalaciones en Cuba, pero la operación terminó cuando'l 13 de setiembre de 1964 atacar por error al barcu español Sierra Aránzazu al confundilo col barcu cubanu Sierra Maestra. Nesi ataque morrió'l capitán del barcu español con otros dos tripulantes de la mesma nacionalidá; la CIA tuvo que pagar un millón de dólares como indemnización y púnxose fin a les actividaes en Nicaragua.

Darréu, parte de les barcaces daes a Manuel Artime fueron cortaes a la metá y tresportaes al Congo. La CIA contrató a dellos cubanos que taben entrenándose en Nicaragua por que participaren nes lluches nel Congo. Axentes de la CIA igualmente contrataron pa esi fin a dellos pilotos que participaren na Invasión de Badea de Cochinos, quien volaron nuevamente nos B-26 y ayudaron a que los comunistes congoleños nun se fixeren col poder.

L'aportar históricu del conflictu ente dambes naciones, el sofitu del llamáu campu socialista y de les mases populares al gobiernu revolucionariu y la conocida como Crisis de los misiles de Cuba o Crisis d'Ochobre fueron atayando les aiciones de l'alministración de Kennedy con al respective de una invasión a Cuba. El pactu Kennedy-Jruschev consistió nun alcuerdu ente Estaos Xuníos y la XRSS para nun dexar nengún nuevu ataque contra Cuba per parte de los exiliaos cubanos.

N'ochobre de 1996, el proyeutu de Documentación de Cuba del Archivu de Seguridá Nacional entamó una xunta colos dos direutores principales de la operación de Badea de Cochinos, Jacob Esterline y el coronel Jack Hawkins, que s'axuntaron nun hotel de Washington DC pa una llarga entrevista filmada alrodiu de la invasión. La xunta marcó per primer vegada que se vieren dende'l fin de selmana del 17 a 19 d'abril de 1961, y la primer vegada que tuvieron xuntos recordó los acontecimientos qu'arrodiaron la invasión fallida. Esta entrevista foi realizada pol direutor del archivu Peter Kornbluh y ye un estractu del so llibru, Badea de Cochinos desclasificaos (New York: The New Press, 1998).[10]

Desclasificación d'archivos secretos editar

En cumplimientu d'una demanda FOIA interpuesta pol Archivu de Seguridá Nacional nel 50° aniversariu de la invasión de Cuba empobináu pola CIA, esta publicó cuatro volúmenes de la so Historia Oficial de la operación de Badea de Cochinos. L'Archivu publicó la 1 d'agostu de 2011 el volume 2, "La participación na conducción de la política esterior" (Parte 1[11] y Parte 2[12]), clasificáu como d'altu secretu, que contién información detallada sobre les negociaciones de la CIA con Guatemala, Nicaragua y Panamá en sofitu a la invasión.[10]

Estos son dalgunos de los últimos rexistros de secretos que queden d'esti actu d'agresión de EE. XX. contra Cuba.
Peter Kornbluh, direutor del Archivu Proyeutu de Documentación de Cuba[10]

Invasión de la badea de Cochinos na ficción editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

Kornbluh, Peter. 1998. Bay of Pigs Declassified: The Secret CIA Report on the Invasion of Cuba. The New Press ISBN 1-56584-494-7 ISBN 978-1-56584-494-0

Enllaces esternos editar