Checoslovaquia

antiguu estáu d'Europa (1918-1992)

Checoslovaquia (en checu y n'eslovacu: Československo, Česko‑Slovensko)[2][3] foi una república d'Europa Central qu'esistió de 1918 a 1992 (a esceición del periodu correspondiente a la Segunda Guerra Mundial, dómina na que perteneció a Alemaña). El 1 de xineru de 1993 biforcóse de común alcuerdu y pacíficamente, volviendo a la situación histórica anterior, cuando foi fundada'l 28 d'ochobre de 1918 como unu de los estaos socesores del Imperiu austrohúngaru, dando de nuevu llugar a los dos países iniciales precedentes: la República Checa (o Chequia) y Eslovaquia.[4] Dambos países formen parte de la Xunión Europea dende 2004.

Imperiu austrohúngaru
Reinu de Bohemia
Checoslovaquia
(de 28 ochobre 1918 a 31 avientu 1992)
estáu desapaecíu
flag of Czechoslovakia (en) Traducir escudu de Checoslovaquia
Lema nacional Pravda vítězí (es) Traducir
Himnu nacional Tschechoslowakische Nationalhymne (es) Traducir
Alministración
Nome oficial Republika Československá (cs)
Československá republika (cs)
Československá republika (cs)
Československá socialistická republika (cs)
Československá federativní republika (cs)
Capital Praga
Forma de gobiernu República
Tomáš Masaryk (dende 14 payares 1918)
Jan Stráský (es) Traducir (dende 2 xunetu 1992)
Llingües oficiales checu
eslovacu
Relixón oficial catolicismu
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 50°05′N 14°25′E / 50.08°N 14.42°E / 50.08; 14.42
Superficie 127900 km²
Llendaba con Alemaña, Polonia, Austria, Hungría, Rumanía, Xunión Soviética, República Democrática Alemana, Ucraína, Xunión Europea, Alemaña Occidental y República Popular de Polonia
Puntu más altu Gerlachovský štít (es) Traducir
Demografía
Población 15 700 000 hab. (1992)
Densidá 122,75 hab/km²
Xentiliciu checoslovacu (masculín singular)
checoslovaca (femenín singular)
checoslovaco (xéneru neutru)
Economía
Moneda corona checoslovaca (es) Traducir
Bancu central State Bank of Czechoslovakia (en) Traducir y National Bank of Czechoslovakia (en) Traducir
Más información
Dominiu d'Internet .cs
Códigu telefónicu +42
Códigu ISO 200 / CSK / ensin valor y CS
Estaya horaria Hora central europea y CEST
Cambiar los datos en Wikidata

A diferencia de Yugoslavia, que tamién foi creáu en 1918 y tamién sumió en 1992, nun se producieron los enfrentamientos violentos por cuenta de los nacionalismos que nel casu yugoslavu conducieron a les "Guerres Yugoslaves", que fueron posteriores a les conocíes como "Guerres de los Balcanes".

Nomes oficiales editar

  • 1918-1920: República de Checoslovaquia (Republika československá).[5]
  • 1920-1938: República Checoslovaca (Československá republika).
  • 1938-1939: República Checu-Eslovaca (Česko-Slovenská republika).
  • 1945-1960: República Checoslovaca (Československá republika).
  • 1960-1990: República Socialista de Checoslovaquia (Československá socialistická republika).
  • 1990-1992: República Federal Checa y Eslovaca (Česká a Slovenská Federativní/Federatívna Republika).

Xeografía editar

Los estaos vecinos fueron: 1918-1939:

1945-1990:

Historia editar

La primer república (1918-1938) editar

Creación editar

Mientres enforma tiempu la zona formó parte del Imperiu austrohúngaru hasta que se produció'l so esbarrumbamientu a finales de la Primer Guerra Mundial. Bohemia y Moravia, sol dominiu austriacu, yeren centros industriales de fala checa, ente que Eslovaquia, que formaba parte d'Hungría, yera una rexón agraria desenvuelta, de cuenta que les condiciones yeren muncho más propenses al desenvolvimientu d'un movimientu nacionalista en Chequia qu'en Eslovaquia.

 
Checoslovaquia en 1928.
 
Escudu de la primer república.

Al términu de la Primer Guerra Mundial, y como parte de concebir nel Tratáu de Saint-Germain-en-Laye, Checoslovaquia foi fundada d'una manera ayena a los ciudadanos de los dos países orixinales, el 28 d'ochobre de 1918, como unu de los Estaos socesores del Imperiu austrohúngaru. El nuevu Estáu foi presidíu por Tomáš Masaryk,[6] quien foi'l so primer presidente del 14 de payares 1918 a 14 avientu de 1935. Foi asocedíu nel cargu pol so estrechu aliáu, Edvard Beneš.

La república taba formada polos territorios actuales de la República Checa, Eslovaquia y (ente 1919 y 1939) Rutenia del Cárpato (de volao independiente como Ucraína ciscarpática o Zakarpatská Ukraina). Foi una república democrático y próspero mientres el periodu d'ente guerres, pero carauterizar por problemes étnicos debíu al fechu que los dos minoríes étniques más grandes (sudetes —habitantes de llingua alemana, sobremanera nes zones estremeres con Austria y Alemaña— y eslovacos) nun taben satisfechos cola dominación político y económico de los checos (bohemios y moravos), y que la mayoría de los sudetes y húngaros de Checoslovaquia nunca tuvieron acordies cola creación del nuevu Estáu.

Periodu d'enteguerres editar

El periodu ente los dos guerres mundiales vio'l florecimientu de la democracia en Checoslovaquia. De tolos nuevos Estaos establecíos nel centru d'Europa dempués de 1918, namái Checoslovaquia caltenía un gobiernu democráticu hasta qu'españó la guerra. En 1920 instauróse la so constitución qu'establecía una democracia parllamentaria. La persistencia de la democracia suxure que Checoslovaquia taba meyor preparada pa caltener la democracia qu'otros países de la rexón. Poro, a pesar de les disparidades rexonales, el so nivel de desenvolvimientu yera muncho más alta que la de los Estaos vecinos. La población polo xeneral sabía lleer y escribir, y contenía los grupos menos alienados. Sol mandatu de Masaryk, los políticos checos y eslovacos promovieron condiciones progresistes sociales y económiques que sirvieron p'aselar el descontentu.

El ministru de Rellaciones Esteriores, Beneš, convertir nel principal arquiteutu de l'alianza de Checoslovaquia, Rumanía y Yugoslavia (la "Pequeña Entente", 1921-1938) que'l so oxetivu yera caltener la situación na cuenca del Danubiu, frenando los intentos d'Hungría pa recuperar les árees perdíes. Beneš trabayó tamién n'estrecha collaboración con Francia. Muncho más peligrosu yera l'elementu alemán, que dempués de 1933 convertir n'aliáu de los nazis n'Alemaña. El creciente sentimientu d'inferioridá ente los eslovacos, que yeren contrarios a los checos, más numberosos, debilitó la unidá del país a finales de 1930. Munchos eslovacos sofitaron entós un movimientu nacionalista estremu, el Partíu Popular Eslovacu de Hlinka, y dieron la bienvenida al Estáu Eslovacu, títere de l'Alemaña nazi y creáu en virtú del control de Hitler en 1939.

La segunda república (1938–1939) editar

 
La segunda república checoslovaca antes de la so desapaición.
 
Escudu de la segunda república.

Dempués de l'anexón alemana d'Austria col Anschluss, Adolf Hitler esixó'l control de los Sudetes, de mayoría étnica xermana. Gran Bretaña y Francia convinieron na Conferencia de Múnich dexar el control a Alemaña d'esa zona como parte de la política d'apandamientu, inorando l'alianza militar que Checoslovaquia tenía con Francia; de tal manera les tropes de Wehrmacht ocuparon los Sudetes n'ochobre de 1938. Finalmente Checoslovaquia dexó d'esistir el 15 de marzu de 1939 cuando'l restu de les tierres cheques fueron invadíes pola Alemaña nazi y foi estremada ente'l Protectoráu de Bohemia y Moravia y l'Estáu Eslovacu.[7]

Los Alcuerdos de Múnich costáron-y a Bohemia y a Moravia perder cerca del 38 % de la so superficie total, con unos 3,2 millones d'alemanes y 750 000 habitantes checos. Por causa de perder el so costosu sistema de fortificación de fronteres, el nuevu Estáu yera militarmente indefendible. Hungría recibió 11 882 km² nel sur de Eslovaquia y la Rutenia sur, d'alcuerdu a un censu de 1941, sobre la base de que'l 86,5 % de la población d'esti territoriu yera húngara. Polonia adquirió la ciudá de Tèšín (906 km², con cerca de 250 000 habitantes, na so mayoría polacos) y dos zones fronterices de menor importancia nel norte de Eslovaquia (226 km², 4280 habitantes, namái'l 0,3 % polacos). Per otra parte, el gobiernu checoslovacu tuvo problemes pa faese cargu de los 115 000 checos y 30 000 refuxaos alemanes que fuxeren a la parte restante de Checoslovaquia.

Ocupación alemana (1939-1945) editar

 
El Protectoráu de Bohemia y Moravia y l'Estáu Eslovacu mientres la ocupación alemana.
 
Bandera del Protectoráu de Bohemia y Moravia.
 
Bandera del Estáu Eslovacu.

Tres la repartición del país ente los sos vecinos, el sistema políticu del país taba nel caos. Edvard Beneš dimitió'l 5 d'ochobre de 1938 y formó un Gobiernu checoslovacu nel exiliu con sede en Londres, en tanto'l xeneral Jan Syrový actuó como presidente interín hasta que Emil Hácha foi escoyíu'l 30 de payares de 1938. Hácha foi escoyíu por cuenta del so catolicismu y el conservadorismu y por non participar en nengún de los Gobiernos que conduxeren a la partición del país. Rudolf Beran, líder del Partíu Agrariu dende 1933, foi nomáu primer ministru'l 1 d'avientu de 1938. Yera, a diferencia de la mayoría de los agrarios, escépticu del lliberalismu y la democracia. El Partíu Comunista foi disueltu, anque a los sos miembros dexóse-yos permanecer nel Parllamentu. Introducióse una dura censura, según una Llei Habilitante que-y dexó al Estáu gobernar ensin necesidá del Parllamentu.

En setiembre de 1939 roblárase'l pactu Ribbentrop-Mólotov qu'establecía la repartición d'Europa Central y Oriental ente Alemaña y la Xunión Soviética. Sicasí Hitler traicionó'l pactu de non agresión ya invadió territoriu soviéticu, lo cual favoreció que'l gobiernu checoslovacu nel exiliu formara una alianza colos soviéticos. Pa esi entós les tierres cheques fueron designaes como Protectoráu de Bohemia y Moravia y taben gobernaes direutamente pol Estáu alemán. La República Eslovaca Independiente convertir n'aliáu de l'Alemaña nazi. Les tropes d'Eslovaquia llucharon nel frente rusu hasta'l branu de 1944, cuando les fuercies armaes eslovaques efeutuaron una sulevación contra'l so gobiernu. Tres delles selmanes de llucha, les fuercies alemanes acabaron col Llevantamientu Nacional Eslovacu ya impunxeron una ocupación militar del territoriu eslovacu.

L'oxetivu final del estáu alemán sol lideralgu nazi yera erradicar la nacionalidá checa al traviés de l'asimilación, deportación y estermín; gran parte de les élites intelectuales y la clase media, formada por un númberu considerable de 200 000 persones, pasaron polos campos de concentración y otros 250 000 checos morrieron mientres la ocupación alemana.[8] Sol Generalplan Ost, supúnxose que cerca del 50% checos seríen aptos pa la xermanización. Les élites intelectuales diben ser esaniciaos, non yá de los territorios checos, sinón de toa Europa. Los autores de Generalplan Ost creíen qu'esto sería meyor que dexar la so emigración al estranxeru, yá que, inclusive en Siberia, yeren consideraos una gran amenaza pal gobiernu alemán. Al igual que los xudíos, polacos, serbios, y delles otres naciones, los checos yeren consideraos untermenschen pol estáu nazi.[9]

 
Ofensiva aliada en Rumanía, Hungría y Checoslovaquia, d'agostu de 1944 a mayu de 1945. El mapa amuesa les fronteres posteriores a la guerra (según el Tratáu de París de 1947).

El 4 de xunu de 1942 Heydrich morrió en siendo mancáu por un asesín na Operación Antropoide. El socesor d'este, el coronel xeneral Kurt Daluege, ordenó arrestos masivos y execuciones, y la destrucción de los pueblos de Lidice y -yžáky. En 1943, l'esfuerciu militar alemán aceleróse. So l'autoridá de Karl Hermann Frank, ministru del Estáu alemán pa Bohemia y Moravia, unos 350 000 trabayadores checos fueron unviaos al Reich. Dientro del protectoráu, tola industria ensin rellacionar cola guerra taba prohibida. La mayor parte de la población checa obedeció hasta los últimos meses anteriores a la finalización de la guerra, mientres dellos miles participaron nel movimientu de resistencia.

A pesar de los cerca de 136 000 muertes a manes del réxime nazi, la población del protectoráu vio una medría neta mientres los años de la guerra d'aproximao 250 000, con un aumentu de la tasa de natalidá.[10]

El 9 de mayu de 1945 les tropes soviétiques entraron en Praga y lliberaron Checoslovaquia.

La tercer república (1945-1960) editar

 
Escudu de la tercer república.

Nel periodu darréu posterior a la Segunda Guerra Mundial, los territorios que Checoslovaquía tenía antes de la guerra fuéron-y restituyíos, con esceición de la Rutenia (vencida a la Xunión Soviética ya incorporada a la República Socialista Soviética d'Ucraína), y Edvard Beneš volvió ocupar el cargu de presidente del país, promulgando dellos decretos que revocaba la ciudadanía checoslovaca a quien mientres la ocupación alemana optaron por llograr la ciudadanía alemana o húngara.

Nel mesmu periodu, fueron espulsaos del país cerca de 2,9 millones de persones d'orixe alemán y húngaru, por ser consideraos collaboracionistes coles potencies estranxeres y "traidores" a la patria. Los que se quedaron fueron acusaos ​​de sofitar colectivamente a los nazis. Alredor de 250 000 alemanes, munchos d'ellos casaos ​​con checos, dellos antifascistes, según toos aquellos que yeren necesarios pa la reconstrucción posguerra del país, permanecieron en Checoslovaquia.[11] Cuasi tolos decretos declararon explícitamente que les sanciones nun s'aplicaben a los antifascistes. Amás quitar la ciudadanía checoslovaca a persones d'orixe étnicu alemán y húngaru, o a quien mientres la ocupación alemana optaron por llograr la ciudadanía alemana o húngara; estes disposiciones fueron anulaes pa los húngaros en 1948, pero non asina nel casu de los alemanes. Los Decretos de Beneš inda causen discutiniu ente los grupos nacionalistes de la República Checa, Alemaña, Austria y Hungría.

Nes eleiciones de 1946, l'entusiasmu popular amenáu pola Xunión Soviética y la so exércitu de lliberación beneficiaron la creación del Partíu Comunista de Checoslovaquia (KSČ). La opinión checoslocava taba decepcionada con occidente polos Alcuerdos de Múnich, que dexaron l'anexón de los Sudetes per parte d'Alemaña. Les eleiciones parllamentaries de 1946 dieron como ganador al KSČ col 38 % (anque'l Partíu Demócrata ganó en Eslovaquia), con poder desproporcionáu qu'incluyó'l control de l'armada y la policía. En 1946 Edvard Beneš foi escoyíu Presidente de la República, y el líder comunista Klement Gottwald convertir en primer ministru, pero en febreru de 1948 los soviéticos tomaron control del poder por aciu una combalechadura eslovaca contra'l gobiernu nacional;[12] a partir de dichos acontecimientos, inauguróse un periodu de represión estalinista en Checoslovaquia. Anque se caltendría la ficción de pluralismu políticu al traviés de la esistencia del Frente Nacional, el país carauterizar pola ausencia de la democracia lliberal. Ente que la so economía caltúvose más avanzada que la de los sos vecinos d'Europa oriental, Checoslovaquia creció económicamente más débil en rellación con Europa occidental. Nel ámbitu relixosu, el ateísmu foi oficialmente promovíu y enseñáu.

República Socialista de Checoslovaquia (1960-1990) editar

 
Checoslovaquia en 1969.
 
Escudu de la República Socialista.

En 1953 morrió Stalin y Nikita Khrushchov asumió'l poder de la XRSS en 1956 con idees reformistes, lo cual favoreció qu'en Checoslovaquia diérase un periodu de “desestalinización” que de la mesma espertó la presión pública por reformes más sustanciales.

Asina, en 1968 el reformista Alexander Dubček foi nomáu nuevu líder del Partíu Comunista de Checoslovaquia y instituyó reformes radicales mientres el periodu conocíu como la Primavera de Praga, declarando que'l Partíu escorría una política de «socialismu con cara humana» qu'implicaba un amenorgamientu del control burocráticu y cierta tolerancia escontra los deseos y necesidaes de los ciudadanos. Nesti periodu floriaron les artes y dellos artistes anticomunistes como'l dramaturgu Václav Havel incorporar a la escena. Nel mesmu añu, tarreciendo que les evoluciones polítiques de Dubček fueren una amenaza pa la contención del bloque soviéticu, los países del Pactu de Varsovia invadieron Checoslovaquia[13] y anunciaron la Doctrina Brézhnev que consistía en nun dexar qu'un país del bloque soviéticu retirar del comunismu.[14] En 1969 el control soviéticu foi restablecíu nel país y empezó un periodu de “normalización” que consistió nel regresu del control estrictu del Partíu Comunista sobre la vida checoslovaca.[15] Más de 800 000 persones perdieron los sos emplegos y munchos fueron encarcelaos.

N'abril de 1969 Dubček foi destituyíu como secretariu xeneral del Partíu Comunista de Checoslovaquia. Mentanto, una parte del programa de reformes llevar a cabu: a mediaos d'esi añu, Checoslovaquia convertir na federación de la República Socialista Checa y la República Socialista Eslovaca. La teoría yera que, en virtú de la federalización del país, les desigualdaes social y económicu ente los checos y eslovacos seríen en gran parte esaniciaes. Dellos ministerios, tales como'l d'educación, convertir en dos entidaes formalmente iguales en dambes repúbliques. Sicasí, el control políticu centralizáu pol Partíu Comunista de Checoslovaquia llindaba severamente los efeutos de la federalización.

La década de 1970 vio'l surdimientu de la disidencia anticomunista en Checoslovaquia, representáu (ente otros) por Václav Havel. El movimientu buscaba una mayor participación política y d'espresión na cara de desaprobación oficial, faciendo sentir, por aciu la llimitación d'actividaes de trabayu (hasta la prohibición de cualquier emplegu profesional y la negativa de la enseñanza cimera a los disidentes y la de los neños), l'acoso policial ya inclusive la cárcel.

La Revolución de Terciopelu editar

En 1977 redactóse la Carta 77, con Václav Havel como unu de los sos artífices. Ésta yera una declaración qu'esixía que'l Gobiernu checoslovacu xuntar a los compromisos sobre derechos humanos que ratificó na Constitución del Estáu y nel Acta Final de Helsinki. Dellos participantes de la Carta 77 fueron escorríos y arrestaos, incluyendo a Havel.

En 1987 estendióse un pidimientu al gobiernu con más de 400 000 firmes que demandaba que la Ilesia Católica funcionara llibremente, ensin intervención del Estáu. N'avientu del mesmu añu, miles de checoslovacos manifestar nel Día Internacional de los Derechos Humanos per primer vegada dende 1969 y un añu dempués volvieron facelo nel ventenu aniversariu de la invasión soviética. Nesta ocasión colaron hasta 10 000 persones a favor de la democracia. Les manifestaciones siguieron regularmente hasta que'l 17 de payares de 1989 la policía esforció a un grupu d'estudiantes, espertando la indignación de munchos y dando llugar a la creación del Foru Cívicu, que funcionó como una organización so la cual xuníense virtualmente tolos grupos d'oposición. Asina empezó la Revolución de Terciopelu, na cual colaron hasta 250 000 persones en Praga pa demandar la salida del Partíu Comunista del poder y l'organización d'eleiciones llibres. Arrenunciaron el líder del partíu, el secretariu y el politburó. Václav y Dubček fueron reconocíos nuna manifestación de 300 000 persones, y dos díes depués (el 25 de payares) producióse una fuelga xeneral que paralizó'l país.

Pa fin de mes el Parllamentu checoslovacu anunció'l fin del lideralgu del Partíu Comunista de Checoslovaquia y convidóse a otros partíos a xunise al gobiernu. Sicasí, los líderes comunistes nomaron un gabinete con 16 comunistes y tan solo 5 non comunistes, lo cual afaló otra marcha de 150 000 persones pa protestar contra esta situación. El 18 d'avientu escoyer a Dubček como presidente del Parllamentu y a Havel como presidente. Esti postreru fixo un xuramentu nel qu'escluyó toa referencia al socialismu. En xunu de 1990 diéronse les primeres eleiciones pluripartidistas dende 1946, que fixeron posible la formación d'un nuevu gobiernu; el Foru Cívicu y Públicu Contra la Violencia (una organización similar eslovaca) consiguieron pluralidá de votos.

República Federal Checa y Eslovaca (1990-1992) editar

Adopción del nome editar

A diferencia de lo qu'asocedió en Yugoslavia y la Xunión Soviética, la cayida del comunismu nesti país nun significó'l final de la unión: Arriendes de la Revolución de Terciopelu, l'acabante escoyer presidente Vaclav Havel anunció que la pallabra "socialista", que fuera parte del nome oficial de Checoslovaquia dende 1960, tenía de ser esaniciada del nome y sustituyida por "federal".

Magar paecía obviu que'l nome que tenía d'adoptase tendría de ser el d'antes de 1960, Československá republika (República Checoslovaca), los políticos eslovacos oxetaron que'l nome tradicional subsumía demasiáu a Eslovaquia. El primer compromisu foi la Llei Orgánica 81/1990, que reconoció la naturaleza del estáu de forma esplícita como Československá federativní republika (República Federal Checoslovaca) en checu y foi aprobada'l 29 de marzu de 1990 (entrando a valir el mesmu día) namái dempués d'alcordar que la forma eslovaca pa Česko-slovenská federatívna republika tendría de ser codificada de forma esplícita por una futura llei sobre los símbolos estatales. Esto foi recibíu con desaprobación xeneral; el compromisu resultante dempués de les negociaciones foi Česká a Slovenská Federativní/Federatívna Republika (República Federal Checa y Eslovaca) (Llei Constitucional 101/1990, aprobada'l 20 d'abril y a valir dende la so declaración el 23 d'abril, a diferencia de l'anterior, tamién explícitamente na llista tantu en checu y la versión eslovaca y afirmó que son iguales).

Disolución editar

La cuestión nacional, sicasí, nun atopó acomodu so la nueva arquiteutura de la República Federal Checa y Eslovaca, na que pretendió dase carta de naturaleza a la nacionalidá eslovaca de pies d'igualdá cola checa. Les reivindicaciones autonomistes llueu dexaron pasu, a lo llargo de los años 1990 y 1991, a les propuestes independentistes. Comoquier, el procesu de disgregación de la República trescurrió per caminos difíciles, pero siempres pela vía de la negociación y el diálogu. Ello ye que el mesmu Havel declaraba nuna entrevista pa Radio Viena el 16 d'abril de 1991 que “si'l pueblu eslovacu quier vivir nun Estáu independiente, nin los checos nin yo negarémos-y el derechu a faelo”.

Na primavera d'esti últimu añu, esta cuestión tuvo nel centru de la crisis del Gobiernu eslovacu y del propiu Movimientu Públicu Contra la Violencia, que se biforcaría nun grupu lideráu por Vladimir Meciar, fundando la plataforma llamada Movimientu pa una Eslovaquia Democrática (HZDS). Esta fuercia político aportó al gobiernu eslovacu nes eleiciones de xunu de 1992 y empecipió negociaciones col gobiernu checu pa la partición de la República Federal. Václav Havel dimitió del so puestu en xunetu y la partición foi aprobada pola Asamblea Federal el 25 de payares de 1992. El 1 de xineru de 1993 Checoslovaquia foi eslleida pacíficamente pol Parllamentu, formando dos países dafechu independientes: la República Checa y la República Eslovaca.

Política editar

Xefes d'Estáu y de Gobiernu editar

 
Edvard Beneš.
 
Václav Havel.

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, el monopoliu políticu taba en manes del Partíu Comunista de Checoslovaquia (KSC). Gustáv Husák foi escoyíu primer secretariu del KSC en 1969 (camudáu a secretariu xeneral en 1971) y presidente de Checoslovaquia en 1975. Otros partíos y organizaciones esistíen pero funcionaron subordinaos al KSC. Tolos partíos políticos, según numberoses organizaciones de mases, arrexuntar sol paragües del Frente Nacional. Activistes de derechos humanos y activistes relixosos fueron reprimíos severamente.

Alcuerdos internacionales editar

Na década de 1930 el país estableció una alianza militar con Francia, que colapsó nos Alcuerdos de Múnich de 1938. Dempués de la Segunda Guerra Mundial, participó viviegamente nel Conseyu d'Ayuda Mutua Económica (CAME), Pactu de Varsovia, Naciones Xuníes y los sos organismos especializaos; tamién foi signatario de la Conferencia sobre la Seguridá y la Cooperación n'Europa.[16]

Desarrollu constitucional editar

Checoslovaquia tuvo les siguientes constituciones mientres la so historia (1918-1992):

  • Constitución provisional del 14 de payares de 1918 (capitalista).
  • Constitución de la República Checoslovaca de 1920, vixente hasta 1948 (capitalista).
  • Constitución de 1948 (comunista).
  • Constitución de la República Socialista de Checoslovaquia de 1960 con cambeos importantes en 1968 (Llei Constitucional de la Federación), 1971, 1975, 1978, y 1989 (momentu nel que'l papel dirixente del Partíu Comunista foi abolida). Foi modificada delles vegaes más mientres 1990-1992 (por casu, cambéu de nome a Checu-Eslovaquia en 1990, incorporación de la Carta de Derechos Humanos en 1991).

División políticu-alministrativa editar

 
Checoslovaquia ente 1928 y 1938.
 
Checoslovaquia ente 1969 y 1990.
  • 1918-1923: Caltuviéronse distintos sistemes, tantu nel antiguu territoriu austriacu (Bohemia, Moravia, una pequeña parte de Silesia) como nel antiguu territoriu húngaru (Eslovaquia y Rutenia): tres tierres (země): Bohemia, Moravia, Silesia, más 21 condaos (župy) en Eslovaquia y dos condaos en Rutenia; toles tierres y condaos estremar en distritos (okresy).
  • 1923-1927: Igual que l'anterior sistema, sacante que los condaos eslovacos y rutenos fueron reemplazaos por seis grandes condaos (veľžupy) en Eslovaquia y un gran condáu en Rutenia, y el númberu y llendes de los distritos (okresy) fueron camudaos nesos dos territorios.
  • 1928-1938: Cuatro Tierres (checu: země, eslovacu: krajiny): Bohemia, Moravia-Silesia, Eslovaquia y Rutenia subcarpática, estremaos en distritos (okresy).
  • Finales de 1938-marzu de 1939: Como l'anterior, pero Eslovaquia y Rutenia llograron l'estatus de "tierres autónomes".
  • 1945-1948: Al igual qu'en 1928-1938, sacante que Rutenia pasó a formar parte de la Xunión Soviética.
  • 1949-1960: 19 rexones (kraje), estremáu en 270 distritos (okresy).
  • 1960-1992: 10 rexones (kraje), la ciudá de Praga, y (dende 1970) la ciudá de Bratislava, que taben estremaos de 109 a 114 okresy. Los kraje suprimiéronse temporalmente en Eslovaquia ente 1969 y 1970 y dende fines de 1991 en toa Checoslovaquia; Amás, la República Socialista Checa y la República Socialista Eslovaca fueron establecíes en 1969 (el nome socialista foi retiráu en 1990).

Defensa editar

Exércitu checoslovacu (Československá Armáda) foi'l nome de les fuercies armaes de Checoslovaquia Establecer en 1918 tres la independencia de Checoslovaquia d'Austria-Hungría.

Anque'l modelu de patrón ejército austrohúngaru, l'exércitu del estáu recién establecíu tamién incorporó ex miembros de la Lexón Checoslovaca de llucha al llau de la Entente mientres la Primer Guerra Mundial Exércitu checoslovacu tomaron parte na curtia guerra polacu-checoslovaca nel que Checoslovaquia se anexonó el Zaolzie rexón de Polonia. Nel interbellum la fuercia yera bastante modernu pa los estándares contemporáneos, col nucleu de la fuercia formada por LT vz. 38 y LT vz. 35 tanques, según un ampliu sistema de fortificaciones fronterices. Movilizáu mientres la Conferencia de Múnich , la fuercia nun participó en nenguna defensa entamada del país contra la invasión de los alemanes debíu al aislamientu internacional de Checoslovaquia.

L'exércitu eslleir tres tomar alemana de Checoslovaquia en 1939. Mientres la Segunda Guerra Mundial, l'exércitu checoslovacu foi recreada nel exiliu, primero na forma de la nueva combates Lexón Checoslovaca llau de Polonia mientres la invasión de Polonia y depués en forma de fuercies lleal al gobiernu checoslovacu nel exiliu con sede en Londres.

Dempués de la guerra les unidaes checoslovaques que lluchen xunto a los aliaos volvieron a Checoslovaquia y formaron el nucleu de lo nuevo, recreáu exércitu checoslovacu. Sicasí, con tomar de posesión comunista de Checoslovaquia, que taba siendo cada vegada sovietizada y en 1954 pasó a denominase oficialmente al Exércitu Popular de Checoslovaquia. L'exércitu de Checoslovaquia volvió al antiguu nome en 1990, arriendes de la revolución de terciopelu, pero en 1993, tres la disolución de Checoslovaquia, que foi eslleida y estremóse n'exércitu modernu de la República Checa y les Fuercies Armaes de Eslovaquia.

Demografía editar

La población en 1991 xubía a los 15,6 millones, de los cualos 62,8 % yeren checos, 31 % eslovacos, 3,8 % húngaros, 0,7 % xitanos, 0,3 % silesios. Rutenos, ucraínos, alemanes, polacos y xudíos formaben el restu de la población.

Tasa de crecedera foi del 2,7 % en 1985, 1,7 % en 1990, con un enclín decreciente siendo más notable na República Checa que n'Eslovaquia. En 1989 la esperanza de vida yera de 67,7 años pa los homes y 75,3 años pa les muyeres. Cerca del 23,1 % de la población tenía menos de 15 años y el 19 % yera mayor de 60 años.

La densidá de población en 1986 yera d'aproximao 121 persones per quilómetru cuadráu. La rexón xeográfica más densamente poblada foi Moravia, que tenía alredor de 154 persones per quilómetru cuadráu. En Bohemia yera d'alredor de 120, y en Eslovaquia, alredor de 106. Les principales ciudaes y les sos poblaciones envaloraes en xineru de 1986 fueron los siguientes:

Checoslovaquia siguía siendo esencialmente una sociedá de pequeñes ciudaes y pueblos, nos que'l 65% de la población habitaba en zones urbanes.

Etnografía de la primer república editar

 
La composición étnica de Checoslovaquia en 1930.

Checoslovaquia heredó una población de 13 600 000, un pocu más d'un cuartu del total del Imperiu austrohúgnaro desapaecíu.[17] La composición étnica orixinal del nuevu Estáu foi de 51 % de checos, 22 % de austriacos, 16 % d'eslovacos, 5 % d'húngaros y 4 % de rutenos.[18] Munchos de los austriacos, húngaros, rutenos y tamién dellos eslovacos,[19] sentíense discriminaos en Checoslovaquia, porque la élite política del país introdució un estáu centralizao y gran parte del tiempu nun dexó autonomía política pa les etnies. Esta política, combinada cola propaganda nazi creciente, especialmente ente la población de llingua alemana de los industrializaos Sudetes, anició una molición creciente ente la población non-checa.


Etnografía en Checoslovaquia, 1921[20][21]


Población total 13 607 385
Checoslovacos 8 759 701 64.37 %
Alemanes 3 123 305 22,95 %
Húngaros 744 621 5,47 %
Rutenos 461 449 3,39 %
Xudíos 180 534 1,33 %
Polacos 75 852 0,56 %
Otros 23 139 0,17 %
Estranxeros 238 784 1,75 %

Etnografía de la era socialista editar

La composición étnica de Checoslovaquia en 1987 ufierta un marcáu contraste cola de la Primer República. Los alemanes de los Sudetes que constituyíen la mayoría de la población nes rexones fronterices fueron espulsaos ​​pola fuercia dempués de la ocupación, y los Cárpatos ucraínos fueren vencíos a la Xunión Soviética tres la Segunda Guerra Mundial. Los checos y los eslovacos, alredor de dos tercios de la población de la Primer República en 1930, representaron aproximao'l 94 % de la población en 1950 siguíos polos húngaros como'l tercer grupu más grande.

Les aspiraciones de les minoríes étniques fueron la exa de la política de la Primer República. Esti nun yera'l casu en 1980. Sicasí, l'orixe étnicu sigo siendo un problema xeneralizáu y una parte integral de la vida de Checoslovaquia. Anque la composición étnica del país simplificárase, la división ente checos y eslovacos caltúvose, y anque cada grupu tenía una historia bien similar, teníen aspiraciones diverxentes.

De 1950 a 1983, la participación de Eslovaquia de la población total aumentó de forma constante. La población checa como una parte del total amenorgar nun 4 %, ente que la población eslovaca aumentó un pocu más qu'eso. En 1983 había dos checos per cada eslovacu. Na década de 1980, les tases de fecundidá respeutives yeren bien cercanes, pero la tasa eslovaca de fecundidá taba menguando más amodo.

Economía editar

El nuevu Estáu heredó una economía equivalente a la d'Europa occidental del Imperiu austrohúngaru.[17] El 70 % de la industria de Cisleitania, el 75 % de les mines de carbón, el 63 % del lignitu, el 60 % del fierro, el 75 % de la industria químico o'l 75-80 % de la industria testil y de calzáu.[17] Como'l restu de los países surdíos de la desapaición del imperiu, sufrió una crisis económica de posguerra y en 1921 entá nun recuperara'l nivel de producción industrial anterior a la guerra.[22] Gracies a la so meyor situación económica y política, la so recuperación foi más rápida que la de los países vecinos.[22]

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, la economía taba centralizada y controlada pol partíu comunista, al igual que na Xunión Soviética. La gran industria metalúrxico yera dependiente de les importaciones de mineral de fierro y metales non ferrosos.

  • Industria: La industria extractiva y manufacturera apoderaba'l sector, incluyendo maquinaria, productos químicos, procesamientu d'alimentos, metalurxa y testiles. El sector desperdiciaba enerxía, materiales y mano d'obra y tardó n'ameyorar la teunoloxía, pero'l país yera un importante provisor de maquinaria d'alta calidá, preseos, aparatos electrónicos, aviones, motores y armes a otros países comunistes.
  • Agricultura: L'agricultura yera un sector menor, pero les granxes colectivizadas de gran superficie y la manera relativamente eficiente de producción dexó al país a ser relativamente autosuficiente nel suministru d'alimentos. El país dependía de les importaciones de ceberes (principalmente pa l'alimentación del ganáu) n'años de clima adversu. La producción de carne viose llindada pola escasez d'alimentos, pero'l país inda rexistra un altu consumu per cápita de carne.
  • Comerciu esterior: Les esportaciones envalorar en US$17,8 mil millones en 1985. Les esportaciones yeren de maquinaria (55 %), combustibles y materiales (14 %) y bienes de consumu manufacturados (16 %). Les importaciones asítiase nel envaloráu US$17,9 mil millones en 1985, incluyendo combustible y materiales (41 %), maquinaria (33 %) y productos agrícoles y forestales (12 %). En 1986 alredor del 80 % del comerciu esterior yera con otros países comunistes.
  • Política fiscal: L'Estáu yera'l propietariu esclusivu de los medios de producción na mayoría de los casos. Los ingresos de les empreses estatales foi la principal fonte d'ingresos siguíos pol impuestu sobre les ventes. El gobiernu invirtió fuertemente en programes sociales, subsidios ya inversión.

Educación editar

Antes de la era comunista editar

Checoslovaquia tenía una tradición d'académicu acorde a la corriente principal del pensamientu européu y una historia educativa que data de la Edá Media. La Universidá Carolina foi fundada en Praga en 1348, y la Universitas Istropolitana (Academia Istropolitana) foi fundada en Bratislava en 1465.

Antes de la Primer Guerra Mundial, la educación foi'l principal preséu pa faer frente a la diversidá étnica. Seique en nengún otru aspeutu de la vida pública Checoslovaquia desempeñar con tanta eficacia pa salvar les disparidades ente los checos, eslovacos, húngaros, ucraínos y alemanes. Dictábense ocho años d'educación obligatoria nel idioma nativu de cada minoría étnica en gran midida p'aumentar les tases d'alfabetización, especialmente ente eslovacos y ucraínos. Un programa d'educación vocacional aumentó la capacidá téunica de la creciente fuercia de trabayu industrial del país, magar delles diferencies caltuviéronse. Alemanes y checos predominaron de manera desproporcionada nes escueles secundaries y universidaes. Tantu na República Checa y en Eslovaquia la educación obligatoria empecipiárase en 1774, escurríu de Marie Terezie.

Dempués de la era comunista editar

A pesar de los desequilibrios rexonal y étnicu, Checoslovaquia entró na era comunista con un pueblu bastante lletráu, inclusive bien educáu. La educación sol réxime comunista tuvo una historia de reformes periódiques (de cutiu tratando d'encaxar nel modelu soviéticu) y esfuercios por caltener la pureza ideolóxica nes escueles. La educación yera gratuita en tolos niveles y obligatoria dende los seis años hasta 15. La gran mayoría de la población sabía lleer y escribir. Tenía un sistema altamente desenvueltu pa la formación d'aprendices y escueles de formación profesional complementáu les escueles secundaries xenerales y les instituciones d'educación cimera.

La educación cimera yera un pagu pal cumplimientu de política. Escontra la década de 1970, la disparidad histórica de los recursos educativos ente les tierres checu y eslovacu fuera en gran parte reparada. Llogróse cierta equidad nes oportunidaes educatives, en parte gracies a los esfuercios alcordaos de los responsables políticos y en parte al traviés de les vicisitúes de la normalización.

Relixón editar

En 1991 el porcentaxe yera'l siguiente: ateos 39,5 %, católicos 36,4 %, luteranos 5,3 %, ensin nenguna afiliación 16,7 %; hubo grandes diferencies ente los dos repúbliques constituyentes.[ensin referencies]

Salú, bienestar social y vivienda editar

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, l'atención de salú gratuita taba disponible pa tolos ciudadanos. El plan nacional de salú se enfatizó na medicina preventiva; les fábriques y centros de salú locales complementaron a hospitales y otres instituciones de internación. Hubo una meyora sustancial na atención de salú rural mientres los años 1960 y 1970.

Deportes editar

L'equipu de fútbol nacional de Checoslovaquia yera un ejecutante constante na escena internacional, con 8 apaiciones nes Finales de la Copa Mundial de la FIFA, terminando en segundu llugar en 1934 y 1962. L'equipu tamién ganó'l Campeonatu Européu de Fútbol en 1976, quedó en tercer llugar en 1980 y ganó l'oru olímpico de 1980.

L'equipu checoslovacu de ḥoquei sobre xelu ganó munches medayes de los campeonatos mundiales y Xuegos Olímpicos. Peter Šťastný, Jaromír Jágr, Peter Bondra, Petr Klíma, Marián Gáborík, y Pavol Demitra nacieron en Checoslovaquia.

Emil Zátopek, ganador de cuatro oros olímpicos n'atletismu, foi consideráu unu de los meyores atletes de la historia.

Věra Čáslavská yera un medayista d'oru olímpico en ximnasia, ganando siete medayes d'oru y cuatro medayes de plata, y representó a Checoslovaquia en tres Xuegos Olímpicos consecutivos.

Los famosos tenistes Ivan Lendl, Miloslav Mečíř, Hana Mandlíková, Martina Hingis, Martina Navratilova, y Daniela Hantuchová nacieron en Checoslovaquia.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Rupinder K. "Velvet Revolution To Transition: The Czech Republic's Success Story." India Quarterly 58.3/4 (2002): 165-176. Academic Search Complete. Web. 1 Nov. 2011. Vancouver/ICMJEReferences
  • Freedom House, Inc., New York, NY., Washington, DC. Educational Excellence Network, and Washington, DC. American Federation of Teachers. Czechoslovakia. A Selection Of Teaching Materials. 1990. ERIC. Web. 6 Nov. 2011.
  • Jan, Gebhart and Kuklík, Jan: Druhá republika 1938–1939. Svár demokracie a totality v politickém, společenském a kulturním životě, Paseka (2004), Praha, Litomyšl, ISBN 80-7185-626-6

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel8. Data de consulta: 17 marzu 2024.
  2. «The covenant of the League of Nations».
  3. «Ján Kačnala: Máme nový názov federatívnej republiky (El nuevu nome pa la República Federal)» (eslovacu). Kultúra Slova (publicación oficial de l'Academia Eslovaca de Ciencies Ľudovít Štúr Institute of Linguistics) (xunu de 1990 páx. 192-197).
  4. «Xunión Europea: cada vez son más». Deutsche Welle (16 de xunu de 2003). Consultáu'l 27 de setiembre de 2007.
  5. Votruba, Martin. «Czecho-Slovakia or Czechoslovakia» (inglés). Slovak Studies Program. University of Pittsburgh. Consultáu'l 29 de marzu de 2009.
  6.  Czechs Celebrate Republic's Birth, 1933/11/06. Universal Newsreel.
  7. Shirer, William (1990). The Rise and Fall of the Third Reich, Touchstone Edition (n'inglés), Simon & Schuster.
  8. Rüegg, Walter (2004). Universities in the nineteenth and early twentieth centuries (1800-1945) (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 353.
  9. «Hitler's plan for Eastern Europe, Polonia so la ocupación nazi» (inglés). Selections from Janusz Gumkowkski and Kazimierz Leszczynski. Archiváu dende l'orixinal, el 14 de xunu de 2012.
  10. Keane, John (2000). Vaclav Havel - A Political Tragedy in 6 Acts (n'inglés), páx. 54.
  11. «East European Constitutional Review» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 13 de marzu de 2007.
  12. Keane, John (1966). Dokumenty z historie československé politiky 1939-1945 II (en checu), páx. 420-422.
  13. «Russia Invades Czechoslovakia: 1968 Year in Review» (inglés). UPI.com.
  14. Gaddis, John Lewis. The Cold War: A New History (n'inglés). Nueva York: The Penguin Press, páx. 150.
  15. Philip Wyndsor, Adam Roberts (1969). Czechoslovakia 1968: Reform, Repression and Resistance (n'inglés). Londres: Chatto & Windus, páx. 97-143.
  16. Ladislav Cabada, Sarka Waisova (2012). Czechoslovakia and the Czech Republic in World Politics (n'inglés). Londres: Lexington Books.
  17. 17,0 17,1 17,2 Berend y Ranki, 1969, p. 170.
  18. Ferguson, Niall (2006). The War of the World: Twentieth-Century Conflict and the Descent of the West (n'inglés).
  19. «Playing the blame game» (inglés). Prague Post (6 de xunetu de 2007). Archiváu dende l'orixinal, el 30 de xunu de 2008.
  20. Škorpila F. B.; Zeměpisný atles pro měšťanské školy; Státní Nakladatelství; second edition; 1930; Czechoslovakia
  21. Jelinek, Yeshayahu: "Nationalism in Slovakia and the Communists, 1918-1929", Slavic Review 35:1 (1975)
  22. 22,0 22,1 Berend y Ranki, 1969, p. 173.

Enllaces esternos editar