Ivernaderu

sitiu zarráu y preparáu coles condiciones afayadices pa la cría de plantes

Un ivernaderu (o invernáculo) ye un llugar zarráu, estáticu y accesible a cuerpu que se destina a la horticultura, dotáu davezu d'una cubierta esterior tresllúcida de vidriu o de plásticu, que dexa'l control de la temperatura, de la mugor y d'otros factores ambientales, que s'utiliza pa favorecer el desenvolvimientu de les plantes. Na xardinería antigua española, l'ivernaderu llamábase estufa fría.

Un ivernaderu en Massachusetts.
Videu qu'esplica cómo funciona un ivernaderu.

Carauterístiques editar

L'ivernaderu aprovecha l'efeutu producíu pola radiación solar que, al travesar un vidriu o un plásticu tresllúcidu, calez l'ambiente y los oxetos qu'hai dientro; estos, de la mesma, emiten radiación infrarroxo, con una llonxitú d'onda mayor que la solar, polo cual nun pueden travesar los vidrios al so regresu, y queden atrapaos y producen el calentamientu del ambiente. Les emisiones del Sol escontra la Tierra son d'onda curtia, ente que de la Tierra al esterior son d'onda llarga. La radiación visible puede trespasar el vidriu, ente que una parte de la infrarroxa nun puede facer.

El cristal o plásticu trabayen como mediu selectivu de la tresmisión pa diverses frecuencies espectrales, y el so efeutu consiste n'atrapar enerxía nel ivernaderu, que calez l'ambiente interior. Tamién sirve pa evitar la perda de calor por conveición. Esto puede demostrase abriendo una ventana pequeña cerca de l'azotea d'un ivernaderu: la temperatura cai considerablemente. Esti principiu ye la base del sistema d'enfriamientu automáticu (autoventilación).

 
Vista panorámica del interior d'un ivernaderu nos Kew Gardens, Londres.

N'ausencia d'un recubrimientu, el calor absorbíu esaniciar por corrientes convectivas y pola emisión de radiación infrarroxo (llonxitú d'onda mayor que la lluz visible). La presencia de los cristales o plásticos torga'l tresporte del calor acumulao escontra l'esterior por conveición y apexa la salida d'una parte de la radiación infrarroxo. L'efeutu netu ye l'acumuladura de calor y l'aumentu de la temperatura del recintu. Ver, en ivernaderu solar (téunica), un discutiniu más detalláu sobre un ivernaderu solar.

Los vidrios tienen bien poca resistencia al pasu del calor por tresmisión (ello ye que pal acristalamientu senciello, el coeficiente de tresmisión térmica considérase nulu y solo tiense en cuenta la suma de les resistencies superficiales), de cuenta que, contra lo que dalgunos creen, al tener dos temperatures distintes a cada llau, hai notables perdes por tresmisión (el vidriu tien una transmitancia d'O = 6,4 W/·K, entá mayor si ta en posición inclinada al respective de la vertical). La resultancia ye que, a mayor temperatura, menor va ser l'efeutu de retención del calor, esto ye, al aumentar la temperatura van aumentar les perdes y va menguar el rendimientu del sistema.

Un exemplu d'esti efeutu ye l'aumentu de temperatura que toma l'interior de los coches cuando tán al sol. Basta una chapa metálica (los sombrajos habituales de los estacionamientos, ensin nengún tipu d'aislamientu térmicu) que dea solombra, torgando'l pasu del sol pol vidriu, por que non se caliente tantu.

Dende l'antigüedá aprovechóse esti efeutu na construcción, non yá en xardinería. Les ventanes de les cases en países fríos son más grandes que les de los templaos, y tán asitiaes nos fexes esteriores, por que la espesura del muriu nun produza solombra. Los miradores acristalaos son otru mediu d'ayudar al calentamientu de los locales.

Anguaño desenvuélvese esta práutica pal cultivu d'hortolices, tantu de fueyes verdes (acelga, apiu, espinaca, llechuga, perexil) como brasicáceas (brócoli, coliflor, nabu y rábanu). D'esta manera, al protexelos de ciertes variaciones del clima, llógrase una meyor collecha. Nestos casos, inclúyense sistemes de control automáticu de mugor y temperatura, p'apurrir sistemes automáticos de riegos y ventilación.

Historia editar

 
«Ivernaderu de los montes tropicales húmedos», unu de los grandes ivernaderos del Xardín de plantes de París.

Los primeros ivernaderos de horticultura neerlandeses construyéronse alredor de 1850, pal cultivu d'uvas. Afayóse que'l cultivu n'ivernaderos con calefacción y col más altu nivel de cristal amontaba'l rendimientu. Les plantes crecíen más rápido cuando se-yos daba más lluz y cuando la redolada templada yera constante. Esto significa que, si nun hubiera ivernaderos, nos Países Baxos non podríen esplotase plantíos que namái se cultivaben orixinalmente en países templaos.

En Westland se enarenaron les tierres morréniques arenoses grebes. El sable llevar a les turberes y magres moyaes y, poro, creóse un bon sosuelu pa la horticultura. Finalmente, creóse la mayor concentración de horticultura ya ivernaderos de tol mundu, en Westland. Esto foi por influyir moderadora de l'agua circundante, la gran cantidá de lluz solar cerca de la mariña, la cercanía de grandes concentraciones d'habitantes y les innovaciones del sector de construcción d'ivernaderos.

Les nubes de 1972 y 1973 fueron la razón pa llevar a cabo investigaciones científiques téuniques y sistemátiques na construcción d'ivernaderos. Conjuntamente con pioneros de la industria y comerciu, redactóse la primera normativa pa la construcción d'ivernaderos neerlandesa, NEN 3859. De magar, fixéronse munches más investigaciones que xeneraron modelos matemáticos (por casu, la construcción d'ivernaderos Casta), col que los requisitos tocantes a la calidá traducir nun diseñu arquiteutónicu. Estos modelos matemáticos modificáronse y afixéronse de manera continua, y son una de les razones pola que los ivernaderos neerlandeses tienen tan bona reputación.

Ivernaderos n'España editar

 
Vista satélite de los ivernaderos d'Almería
 
Vista interior d'un parral almeriense

N'España, por cuenta de les condiciones climátiques de la mariña mediterránea, desenvolvióse, a finales de la década de los 70, una proliferación del cultivu n'ivernaderos, y les provincies d'Almería, Murcia, Alicante y Granada fueron les principales árees de proliferación. Notóse un impautu mayor na mariña almeriense, onde casi tola so superficie de mariña ta cubierta pol llamáu "mar de plásticu". Ello ye que ye una de les poques construcciones visibles dende l'espaciu, poles dimensiones del área qu'ocupa.

Un exemplu claru del paisaxe d'ivernaderos puede atopase nel Campu de Dalías y nel Campu de Níjar, dambos nos conceyos almerienses d'El Ejido y Níjar. Esti tipu de cultivu baxu plásticu basóse casi al 100 per cientu n'invernadero tipo "parral", tamién conocíos, nes sos distintes variantes, como malla solombra, casa solombra o ivernaderu canariu, ente otros términos.

Hai de solliñar que la estensión total d'ivernaderos n'Almería xube a les 30.230 hectárees, [1] lo que fai qu'esta rexón sía'l llugar del mundu con mayor superficie d'ivernaderos.[2]

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar