Juan Bautista Eléspuru

Juan Bautista Eléspuru y Montes de Oca (1787Tacna – 1839Caraz) foi un militar y políticu peruanu que participó na Guerra d'independencia de Perú, la Guerra grancolombo-peruana, la Guerra ente Salaverry y Santa Cruz y la Guerra contra la Confederación Perú-Boliviana. Mientres el primer gobiernu d'Agustín Gamarra encargóse de volao del poder executivu, ante l'ausencia del mandatariu y el so vicepresidente (del 16 al 18 d'abril de 1831).

Juan Bautista Eléspuru
Vida
Nacimientu Tacna1787[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Caraz1839[1] (51/52 años)
Familia
Fíos/es Norberto Eléspuru
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació na ciudá de Tacna en 1787 como fíu del vizcaín Juan Bautista Eléspuru y Rentería y la tacneña Juana de la Cruz Montes de Oca y Pizarro. Empecipió la so carrera militar como cadete nel exércitu realista y tuvo presente en delles aiciones entamaes contra los patriotes nel Alto Perú. Depués foi destacáu, yá col grau de capitán, al batallón de Granaderos de Reserva acantonáu en Guayaquil.

Como munchos otros oficiales peruanos abrazó los ideales independentistes cuando la espedición del xeneral José de San Martín aportó al Perú en 1821. Entamó un batallón d'infantería col cual engrosó la división conducida a la sierra pol xeneral Juan Antonio Álvarez de Arenales, y al entrar en Lima, n'agostu de 1821, foi xubíu a teniente coronel. Participó depués nes distintes campañes independentistes nel sur del país qu'entá yera apoderáu pol exércitu realista. Tuvo nel desastre de La Macacona (7 d'abril de 1822) y secundó depués el pronunciamientu del exércitu contra la Xunta Gubernativa, qu'alzó a la presidencia a José de la Riva Agüero (26 de febreru de 1823.

Yá col grau de coronel, estremar na Segunda Campaña d'Entemedios onde en desembarcando en Arica adelantrar con 400 homes al valle de Azapa llogrando tomar por sorpresa y prindar enteru al escuadrón de caballería Dragones d'Arequipa xunto con 339 montadures, lo que significó una sensible perdida pal virréi y dio a los patriotes los medios de movilidá necesarios pa siguir la campaña.[2] Depués cooperó con Gamarra na campaña de Oruro, actuó na batalla de Zepita, y tres el fracasu de la espedición, embarcó nel puertu d'Ilo a los esvalixaos.

A la llegada de Bolivar, xulgóse-y partidariu del presidente Riva Agüero, polo que foi desterráu a Chile, y anque retornó en xunu de 1824, caltúvose retiráu del serviciu militar, polo que nun participó de les campañes de Junín y Ayacucho. Dedicar al comerciu, pero retomó la carrera de les armes por cuenta de la guerra cola Gran Colombia en 1829; fixo la campaña como edecán del presidente José de La Mar y tuvo presente na batalla de Tarqui. Depués pasó a Lima con pliegos oficiales y participó del golpe d'estáu que depunxo al vicepresidente Manuel Salazar y Baquíjano (6 de xunu de 1829). Foi xubíu a Xeneral de Brigada.

Yá sol primer gobiernu de Gamarra, foi nomáu prefeutu de Lima. Cuando'l presidente ausentar de la capital y reemplazar interinamente el so vicepresidente, el xeneral Antonio Gutiérrez de La Fuente, la esposa de Gamarra, la célebre Mariscala, encabezó una revuelta contra La Fuente. Eléspuru encabezó a les tropes qu'asaltaron la casa del vicepresidente, quien se vio obligáu a fuxir polos techos y abellugase nun navío estranxeru nel puertu del Callao (16 d'abril de 1831). Por ser la única autoridá esistente en Lima, Eléspuru fíxose cargu del gobiernu interín, qu'exerció hasta'l día 18 d'abril, cuando asumió'l poder el presidente del Senáu don Andrés Reyes y Buitrón, igualmente de forma interina.

Xubíu a xeneral de división en 1832, pasó al Cuzco en 1833 p'asumir la comandancia de la I.º división, y dende ellí sofitó'l pronunciamientu efectuáu pol xeneral Pedro Pablo Bermúdez contra'l gobiernu del presidente provisional Luis de Orbegoso (xineru de 1834). Tres el abrazu de Maquinhuayo y el fin de la guerra civil, tuvo que fuxir a Bolivia.

Depués establecióse temporalmente en Tacna y amosóse opositor al proyeutu unificador de Perú y Bolivia maquinado por Santa Cruz y Orbegoso. Sumar a Gamarra, que alióse con Salaverry pa enfrentar mancomunadamente la invasión boliviana. Exerció la prefeutura del Cuzco y lluchó a órdenes de Gamarra na batalla de Yanacocha, onde tamién engarró'l so fíu, el mozu subteniente Norberto Eléspuru, quien resultó mancáu (13 d'agostu de 1835). Derrotáu, coló a Lima y al atayase'l so deséu de presentase ante Salaverry, pasó a Chile, onde formó parte del grupu de militares peruanos contrarios a la Confederación Perú-Boliviana, conocíos como los “emigraos peruanos”.

Retornó a Lima en 1837, y foi reincorporáu nel exércitu por Orbegoso, cuando ésti desconoció l'autoridá de Santa Cruz, n'agostu de 1838. Depués sumóse al Exércitu Xuníu Restaurador peruanu-chilenu al mandu del xeneral chilenu Manuel Bulnes, y na batalla de Yungay comandó la segunda división restauradora, que a instancies de Ramón Castilla y sofitada pola caballería y otros escuadrones de reserva, contraatacó a los confederaos, cuando yá paecía qu'éstos s'imponíen, aición que decidió'l trunfu de los restauradores.[3] (20 de xineru de 1839).

Eléspuru resultó mortalmente mancáu na batalla y nel mesmu campu foi xubíu a Gran Mariscal de Perú. Finó pocu dempués na llocalidá de Caraz.[4]

Descendencia editar

En 1822, casar en Trujillo con María Natividad Martínez de Pinillos y Cachu, cuñada del presidente Luis José de Orbegoso. La pareya tuvo ocho fíos ente ellos el xeneral Juan Norberto Eléspuru; Carolina Eléspuru, esposa del chilenu Martiniano Urriola; y Emilia Eléspuru, esposa d'Antonio Elías de la Quintana.

Ente los sos descendientes tuvieron los xenerales Juan Norberto Eléspuru Laso de la Vega y Otto Eléspuru, y el financista Mariano Ignacio Prado Heudebert.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «rexistru d'autoridaes BNE». Consultáu'l 21 xunu 2020.
  2. Torrente, Mariano: Historia de la revolución hispano-americana, Volume 3, páx. 385
  3. Esta ye la versión del deán Juan Gualberto Valdivia (Memories sobre les revoluciones d'Arequipa, 1874), basada nos testimonios de los protagonistes peruanos de la batalla, versión que foi negada pol historiador chilenu Gonzalo Bulnes, fíu del xeneral vencedor, a quien, como yera d'esperar, atribúi tol méritu de la victoria
  4. Milla Batres, Carlos: "Diccionariu Históricu Xeográficu y Biográficu de Perú".

Bibliografía básica editar

  • Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomu 2. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 6. D’AC-FER. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-155-3
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Séptimu y Octavu Tomu. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971.

Ver tamién editar


Predecesor:
Antonio Gutiérrez de La Fuente
Vicepresidente de la República
Encargáu del Poder Executivu

 

abril de 1831

Socesor:
Andrés Reyes y Buitrón
Presidente del Senáu