La Llibertá guiando al pueblu

pintura d'Eugène Delacroix

La Llibertá guiando al pueblu ye un cuadru pintáu por Eugène Delacroix en 1830 y calteníu nel Muséu del Louvre de París.

Obra artísticaLa Llibertá emponiendo al pueblu
(Llibertar guidant le peuple)
La Liberté guidant le peuple (28 juillet 1830)
Tipos pintura
Artista Eugène Delacroix
Basáu en revolución de 1830
Añu 1830 ↔ 1830
Periodu romanticismu
Xéneru pintura de historia (es) Traducir
Estilu romanticismu
Material pintura al oleu y Llenzu
Dimensiones 260 (Alçada) × 325 (Amplada) cm
Propietariu Eugène Delacroix
Estado francés (es) Traducir
Coleición departamento de pintura del Louvre (es) Traducir
Història
Data Fet destacat
conservación y restauración (es) Traducir
2013Vandalismu, Louvre-Lens
Catalogación
Códigu muséu  RF 129
Catálogu A Treasury of Art Masterpieces: from the Renaissance to the Present Day (es) Traducir:(116)
Las pinturas más famosas del mundo (es) Traducir:(49)
Explication des ouvrages de peintures, sculpture, gravure, lithograpgie et architecture des artistes vivans exposés au musée Royal le 1er mai 1831 (en) Traducir:(511)
Tout l'œuvre peint de Delacroix (en) Traducir:(195)
Sitiu web http://www.louvre.fr/oeuvre-notices/le-28-juillet-la-liberte-guidant-le-peuple
Cambiar los datos en Wikidata

El llenzu representa una escena del 28 de xunetu de 1830 na que'l pueblu de París llevantó barricaes. El rei Carlos X de Francia suprimiera'l parllamentu por decretu y tenía la intención d'acutar la llibertá de prensa. Los disturbios iniciales convertir nun llevantamientu que desaguó nuna revolución siguida por ciudadanos enoxaos de toles clases sociales. Nun esistió un únicu cabezaleru. Por eso Delacroix representa a la Llibertá como guía que conduz al pueblu. Tampoco ta representada d'una forma astracta, sinón que ye una figura alegórica bien sensual y real.

L'espectador namái tien dos posibilidad, el xunise a la masa, o'l ser afaráu por ella. El pueblu ye la unión de clases: representar al burgués col so sombreru de copa y empuñando el fusil, al llau un andrajoso y un mancáu que pide clemencia a Francia. Al fondu apaecen gurrianes y fumos de la batalla qu'esleen un barriu francés abondo realista. A los pies de la Llibertá un morrebundu mirar fijamente indicándonos que valió la pena morrer por ella.

El cuadru foi mercáu pol Estáu Francés en 1831, pero ante les crítiques recibíes paez ser que foi devueltu al autor en 1839. Sicasí, en 1848 el direutor de los museos nacional reclamar, siendo apurríu pol autor al añu siguiente. Cuando s'instauró'l Segundu Imperiu la tela pasó a formar parte de la reserva del Louvre, hasta que quedó espuestu en 1863, dempués de la muerte del autor. La obra convirtióse nun iconu universal de la llucha pola llibertá.

Entamé una tema moderna, una barricada, y si nun lluché pola patria, siquier voi pintar pa ella.
Eugène Delacroix

Tema editar

La tema de la obra ye la insurrección burguesa que tuvo llugar los díes 27, 28 y 29 de xunetu de 1830 (denominaes «los Trés xornaes glorioses»). Ye una de les revoluciones burgueses, y más concretamente la que punxo fin al terror blanco tres los dieciséis años de restaurada la monarquía borbónica, encarnada nel ultraconservador Carlos X, que foi espulsáu del tronu y sustituyíu por Lluis Felipe d'Orleans, el llamáu Rei burgués, colo que se peracabó l'accesu al poder de la burguesía lliberal, anque nun s'instauró la república. Delacroix tuvo del llau de los revolucionarios, ye más, él mesmu haise representáu nel cuadru como l'home que lleva'l sombreru de copa negru y que s'atopa ente los combatientes y en primer fila.

La revuelta empecipióse'l 27 de xunetu como protesta contra una serie d'ordenances qu'acutaben llibertaes ciudadanes. Nesa nueche nueves republicanos punxéronse al mandu de la insurrección y yá de día alzáronse barricaes (de fechu al cuadru conózse-y tamién como La Barricada). El día 29 los revolucionarios yeren dueños de la ciudá. La revuelta degoló les fronteres de Francia y dio llugar a llevantamientos similares, de llucha contra los monarques reaccionarios o de lliberación nacional (como los belgues sublevaos contra los holandeses), en dellos países europeos.

Según G. C. Argan atopamos ante'l primer cuadru políticu de la pintura moderna, pos na so opinión la historia contemporánea ye la llucha política pola llibertá. Llibertá que, según este mesmu autor, taba amestada indisolublemente naquella dómina al conceutu de Patria. D'ende que la figura central de la muyer, que ye alegoría de la llibertá, lo sía tamién de la nación. Hemos de recordar que la llucha pola llibertá y pola nación (el nacionalismu) ye una constante nos románticos. El mesmu autor trata idéntica tema n'otres obres como La matanza de Quíos y Grecia sobre les ruines de Missolonghi, cuadro esti postreru nel que la nación apaez igualmente representada por una muyer -nesti casu col pechu ensin afayar totalmente- y qu'amás reflexa un episodiu de la llucha del pueblu griegu pola so lliberación del xugu turcu, nel que pereció –collaborando col bandu griegu- el gran poeta románticu Lord Byron.

Cuadru editar

Vese una estructura en posición de pirámide colos muertos por la Llibertá na base y ésta nel visu sosteniendo na mano derecha la bandera tricolor y na estremidá opuesta un fusil. El llixeru pincel de Delacroix y la fuercia lluminoso de los sos colores aponderen la vitalidá de los sos cuadros. P'aumentar la tensión y el movimientu añadió contrastes complementarios xunto a la oposición de los clarescuros. El color pa Delacroix non solo tenía un valor de representación, sinón sobremanera un significáu emocional propiu, col qu'intentaba afigurar sobre'l llenzu'l sentimientu y la disposición d'ánimu de les persones. De fondu ve'l cielu de París tormentosu (otra carauterística romántica).

Utilícense colores pálidos con tonos ocres y con pincelaes sueltes destacando l'azul, el colloráu y el blancu de la bandera.

Personaxes editar

Nel cuadru apaecen nuevos y adultos, clase obrera, burgueses y soldaos defendiendo a la Llibertá que, como yá se dixo, nesti casu identifícase tamién con Francia y ye representada como una muyer empuñando un fusil de la dómina (traza realista) y col pechu al descubiertu, fechu esti postreru qu'escandalexó a críticos y a parte de la sociedá de la dómina. Ente los muertos del primer planu (embaxo, a la derecha del espectador) apaecen tamién soldaos lleales a Carlos X.

El personaxe del sombreru ye un burgués, nel que se autorretrata Delacroix a pesar de que nun participó nos fechos. Nuna carta fechada'l 18 d'ochobre de 1830 escribió al so hermanu: "Empecé un cuadru de tema moderna, una barricada... y, si nun lluché pola patria, a lo menos voi pintar pa ella". Anque, como yera habitual nos románticos, Delacroix criticaba a la pequeña burguesía pola so estrechura de mires, él mesmu venía de una familia de l'alta burguesía y frecuentaba los salones y los ambientes de les altes esferes burgueses. Per otra parte, según foi revolucionariu en 1830, adoptó una postura contrarrevolucionaria en 1848, na qu'empieza a remanecer la clase obrera (esi añu Marx publica'l so Manifiestu Comunista). Sía que non como asocedió con David, foi un autor políticamente comprometíu.

La figura de la Llibertá (que recuerda a dalgunos la Venus de Milo y a otros la Victoria alada de Samotracia) porta dos símbolos revolucionarios: el gorru frigio y la bandera tricolor, que'l nuevu réxime -a pesar de ser monárquicu- adoptó nuevamente. En segundu planu, a la derecha del espectador, atopamos Notre-Dame de París, nuna de que les sos torres ondea la bandera revolucionaria, quiciabes p'afirmar el sometimientu de la ilesia, que fuera unu de los sofitos de la restauración borbónica. Esta figura convirtióse nuna de les primeres representaciones de la Marianne francesa más famoses.

Composición editar

La composición del cuadru ye claramente piramidal, presentando munches coincidencies con La Balsa d'Aguamala de Géricault, obra na que posiblemente s'inspira. Argan señaló que al igual que na balsa, «el planu de sofitu ye inestable, construyíu con vigues inestables (la barricada), y de esta inestabilidá naz y desenvuélvese in crescendo el movimientu de la composición» qu'acaba rematando nuna persona que ximielga daqué, nel casu de la balsa un harapo y n'este una bandera. Los dos muertos en primer términu tamién guarden un ciertu paralelismu colos cuerpos ensin vida en primer plando de la obra de Géricault. Inclusive, les piernes alzaes del difuntu de la izquierda paecen inspirase nes del muertu del llau opuestu de La Balsa. Sicasí, este mesmu autor señala qu'anque hai semeyances, tamién hai diferencies, y asina n'ente que na obra de Géricault el movimientu ye de lantre escontra tras, na Llibertá ye tou lo contrario (escontra l'espectador). Cuadros de Goya como La carga de los mamelucos o Los fusilamientos del 3 de mayu, paecen tamién influyir nesta obra, poles asimetríes, les diagonales y los españíos de color.

Carauterístiques formales

  • Forma abierta *

La sensación de perspeutiva ta presente na obra gracies a los edificios del fondu y al ensame, que se va alloñando y amenorgando en tamañu al fondu del llenzu.

  • La llinia del horizonte ye daqué inestable, sería la llinia imaxinaria ente les cabeces del ensame al fondu del cuadru, que se difuminan col fumu y los edificios del fondu del llenzu.
  • Los trés elementos (bandera, camisa del muertu de la izquierda y vistimienta del mancáu que s'alza frente a la Llibertá) formen una llinia recta imaxinaria que forma una exa central.
  • Les figures principales enmárquense dientro d'una pirámide que xube nel vértiz de la cual la exa central ye la Llibertá y los dos muertos en primer términu cierren el triángulu.
  • La lluz del cuadru ye irreal, alluma la Llibertá cola bandera tricolor, una parte del cuerpu del neñu qu'hai al so llau, al morrebundu de la chaqueta azul, al muertu del marxe inferior esquierdu y les manes y media del home del sombreru de copa. Nesti casu la lluz y el color tienen un oxetivu de mancomún: potenciar el movimientu.
  • Les pincelaes amuesen una gran desenvoltura y ondulación. El colloráu y l'azul de la bandera, de la vistimienta del mancáu que s'alza delantre de la Llibertá, y de la camisa del muertu de la izquierda resalten percima de tol predominiu de les tonalidaes ocres y grises del conxuntu.

Otros aspeutos editar

Al pie de la figura alegórica de la Llibertá, danse otros detalles tremendamente realistes como pue ser el pubis desnudu de la persona muerta qu'hai en primer planu, embaxo a la izquierda (obreru de la camisa blanca). ¿Ye un cuadru alegóricu o históricu? Nun paez que sía nenguna de los dos cuesas, por cuanto que lo único alegóricu ye la figura de la muyer-llibertá-patria y tampoco representa un fechu concretu real. Théophile Thoré emponderó la obra y refiriéndose a la muyer dixo: «¿Ye una rapaza del pueblu? ¿Ye'l xeniu de la llibertá? Ye dambes coses [...] La verdadera alegoría tien de tener el doble calter de ser una figura viviente y un símbolu».

La obra ta trescalada de movimientu non solo polos xestos dramáticos de los personaxes, y pola composición en diagonales, sinón porque los del primer planu avancen sobre l'apaciguadura de los muertos que s'atopen na base de la composición y toles formes amuesen ondulaciones que ponen de manifiestu l'almiración del autor por Rubens. Per otra parte la lluz refuérzalo, pos ye una lluz dramático y complexo, con zones allumaes y otres en clarixa, pero que'l so orixe non acolumbrar. Les figures del primer planu apaecen allumaes por un focu llateral, pero de la mesma retáyense a contralluz sobre un fondu encendíu, fumientu y nublu, que dota de más molición a la composición. Sicasí, esi tenebrismu aludíu nun da como resultáu figures homoxénees en tonos de bronce –como en Caravaggio-, pos incorpora con gran maestría más fuercia y variedá cromática, como por casu l'azul de la bandera o de la camisa del personaxe que postráu mira fijamente a la Llibertá. Lo que pon de manifiestu que Delacroix apodera tamién el color, del que foi un finu estudiosu.

La perfecta combinación de tema, movimientu, lluz y color, xunto a una pincelada suelta que nos planos posteriores (por casu, los combatientes de tras de la muyer) recuerden a Goya, determinen qu'atopamos ante una obra y un autor d'una terrible trescendencia na pintura contemporánea. Per otra parte la so maestría n'ordenar grandes composiciones como La muerte de Sardanápalo o la d'esta obra, ye tamién evidente. Delacroix, que tuvo una formación neoclásica, reaccionó contra l'academicismu y llegó a convertise nel culminador del romanticismu del que'l so amigu Géricault –tempranamente muertu- foi iniciador. Con Delacroix produzse una rotura col heriedu clásicu por cuenta de la cual, y como diz Argan, “l'arte dexa de mirar escontra lo antiguo y empieza a plantegase'l ser, de toes toes, del so propiu tiempu”.

Referencies editar

Enllaces esternos editar