La Puebla de los Infantes

conceyu de la provincia de Sevilla (España)

Poblar de los Infantes ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Atópase alcontráu ente la Vega del Guadalquivir y les primeres estribaciones de la Sierra Norte de Sevilla, a que'l so Parque Natural pertenez una pequeña parte del términu. Nel añu 2008, cuntaba con 3.299 habitantes. La so estensión superficial ye de 155 km² y tien una densidá de 21,39 hab/km². Les sos coordenaes xeográfiques son 37º 46' N, 5º 23' O. Asítiase a una altitú de 230 metros y a 78 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla.

La Puebla de los Infantes
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Puebla de los Infantes (es) Traducir Antonio Torres Molero
Nome oficial Puebla de los Infantes, La (es)[1]
Códigu postal 41479
Xeografía
Coordenaes 37°46′43″N 5°23′21″W / 37.778611111111°N 5.3891666666667°O / 37.778611111111; -5.3891666666667
La Puebla de los Infantes alcuéntrase n'España
La Puebla de los Infantes
La Puebla de los Infantes
La Puebla de los Infantes (España)
Superficie 155 km²
Altitú 230 m
Llenda con Constantina, Las Navas de la Concepción, Hornachuelos, Peñaflor y Lora del Río
Demografía
Población 2966 hab. (2023)
- 1486 homes (2019)

- 1505 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.15% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 19,14 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Nel so términu municipal atópase'l Banzáu de José Torán, con una superficie de 462 hectárees y una capacidá de banzáu de 113 hm³.

Demografía editar

Númberu d'habitantes nos últimos diez años.

Evolución demográfica de La Puebla de los Infantes
199619981999200020012002200320042005
3,5913,4643,4693,4623,4023,3613,2713,2913,263
(Fonte: INE [Consultar])

Xeografía y comunicaciones editar

El nucleu urbanu alcontrar nuna altiplanicie que fai les vegaes de valle arrodiáu de montes, siendo estructurado per una exa este oeste, que constitúi la travesía de les carreteres que lu comuniquen con Constantina y Lora del Río (al oeste) y con Peñaflor (al este).

L'asentamientu orixinariu corresponder col sector de mazanes irregulares de pequeñu tamañu esistente al sur del nucleu, que se correspuende cola zona más alta del mesmu. Los desarrollos históricos posteriores produciéronse fundamentalmente escontra'l norte, hasta algamar y más tarde superar el trazáu de la citada travesía esti oeste. Nel estremu septentrional alcuéntrense los grandes equipamientos públicos de calter deportivu y educativu.

Economía editar

La economía llocal sofítase fundamentalmente de l'agricultura, la ganadería, la esplotación forestal y en menor midida del turismu. El cultivu más importante ye'l de la olivar, qu'ocupa a la mayor parte de la población.

La llocalidá cuntó históricamente con una importante bolsa de trabayadores temporales nel sector agrariu, teniendo especial importancia la emigración interior pa campañes de recueya de diversos cultivos.

Historia editar

Les tierres en que s'asitia l'actual Puebla de los Infantes fueron ocupaes pol home dende tiempos bien remotos, como lo atestigüen los restos arqueolóxicos topaos. Por esti estratéxicu allugamientu fueron pasando distintes cultures, siendo pa dellos autores el llugar onde s'atopaba la llocalidá celta de Celsita, que sería tresformada en campamentu militar polos romanos. Otros espertos cunten que equí topábase la ciudá de Mulva. Sía que non, los visigodos llamen a la población Cañebolo, denominación que permanez mientres el dominiu musulmán, periodu con una población predominantemente bereber, nel que vive un periodu de decadencia. Atopáronse importantes xacimientos prerromanos, n'unu d'ellos apaecieron en 1982 más d'un centenar de pieces d'oru y plata, y atópase espuestu nel Muséu Arqueolóxicu Nacional, y conocíu como Ayalga de Poblar de los Infantes.

Empieza a reponer la so rellumanza a partir de la conquista castellana, realizada por Fernandu III de Castiella en 1247. En 1253, Alfonsu X el Sabiu donó'l donadío de Castril a Enrique Enríquez el Viejo, fíu del infante Enrique de Castiella'l Senador y nietu del rei Fernandu III el Santu, que tomaba tol valle qu'ocupa na actualidá la presa de José Torán, qu'entós se llamaba, valle de Valgruado.

En 1594, Poblar de los Infantes formaba parte del reinu de Sevilla na Sierra de Constantina y cuntaba con 451 vecinos pecheros.[2]

Nel sieglu XVII, Luis Jiménez de Góngora y Castiella, recibió en 1654 el títulu de Vizconde de Poblar de los Infantes (títulu creáu por Felipe IV), alzáu a Marquesáu de Puebla de los Infantes a partir de 1716.

Puntos d'interés editar

Ilesia Parroquial de La nuesa Señora de les Güertes editar

Ente les sos edificaciones d'interés históricu artísticu destaquen la ilesia parroquial de La nuesa Señora de les Güertes, de finales del sieglu XV y perfeccionada nel XVI y XVIII. Les sos naves fueron cubiertes de bóvedes vaídas y la capiya mayor d'una semiesférica. Tien una espodada torre de cantería d'estilu Reis Católicos, d'aspeutu castellanu, anque foi rematada tres el terremotu de Lisboa de 1755 por un airosu chapitel d'azulexos sevillanos (blancos y azules) y por pináculos de cerámica, que la desvirtúa bastante. Nun principiu taría rematada esta torre por un teyáu a cuatro agües.

Destaquen escultures tantu del Sieglu XVI, XVII y XVIII. Ente elles la imaxe de María Santísima de les Güertes, del periodu renacentista atribuyida a la escuela de Pedro Millán y datada escontra 1530; un Crucificáu obra de la escuela de Roque Balduque, del XVI;imaxe de la Virxe del Rosariu de 1592 y que'l so autor foi "Juan de Mesa "el Mozu", vecín de Ecija", un San Pedro in cátedra del XVIII, y d'este mesmu sieglu una Santa Ana enseñando a lleer a la Virxe Neña, de (Francisco de Arellano).

El Castiellu editar

El Castiellu, construyíu a mediaos del Sieglu XIV (1330 - 1344), d'estilu góticu-mudejar y de planta trapezoidal, ta allugáu al sur de la población y na parte más elevada de la mesma, siendo nel so orixe una construcción de tipu militar. Queden llenzos de muralla y dos torrexones (nun principiu fueron cuatro), pero les viviendes construyíes ente los sieglos XVIII y XIX aprovecharon los sos murios pa la construcción de les mesmes, sirviendo de cantera pa estes y otres viviendes de la población, ocupen parte de los sos llenzos que nos últimos años van sumiendo. Parte de los sos murios tán quedando de nuevu exentos d'eses viviendes gracies a delles fases de restauración a que foi sometíu nos últimos años, afayando pa los habitantes de Poblar de los Infantes y visitantes vistes del mesmu nunca vistes enantes.

La Ermita de Santa Ana editar

La Ermita de Santa Ana, mudéxar de finales del XV (1470 -1485) que presenta na so estructura arcos tresversales típicos de la Sierra Norte.

Ilesia de Santiago editar

La Ermita de Santiago data de la segunda metá del Sieglu XIV , d'estilu mudéxar, con arcos tresversales apuntaos de gran guapura, considérase un puntu d'interés por ser la primer ilesia de la llocalidá. Nun principiu foi un templu de tres naves de los que queden dos na actualidá. Les últimes obres de restauración a la que foi sometida na década de los años ochenta y noventa del pasáu sieglu nun fueron bien acertaes.

Ermita de La nuesa Señora de les Güertes editar

La Ermita de La nuesa Señora de les Güertes, asitiada nuna curiosa paraxa serrana a 4 quilómetros de la llocalidá, ye'l puntu de pelegrinaxe'l primer domingu de xunu de cada añu, onde se celebra la romería a La nuesa Señora de les Güertes, patrona de la llocalidá.

Gastronomía editar

Siendo como ye tierra de caza mayor y menor, nun se va estrañar el viaxeru al afayar los manxares más típicos de la gastronomía de Poblar de los Infantes. Ente los sos platos más tradicionales atópense la perdiz con pimientu de pique, el venado n'adobo y les tagarninas con fabones.

Como bien apreciáu nesta población atopen los faisanes (boletus), que dende antaño se vienen cocinando tanto a planchar como guisaos n'aceite d'oliva, ayu y guindilla. Como postres típicos destaquen les farrapes, l'arroz con lleche o lleche frito. Nel ámbitu de repostería destaquen los gañotes, pestiños, roscos, brazu de xitanu y les flores con miel ente otros.

Fiestes editar

Les Candeles editar

Fiesta eminentemente profana que se celebra'l primer fin de selmana de febreru. Rellaciónense estes fiestes coles de Lupercalia, el 17 de febreru del calendariu romanu de la dómina imperial, dedicaes a la preservación de los ganaos. La so orixinalidá consiste en que caúna de les cais realiza una candela, tradicionalmente por aciu l'acarretu de lleña y cañes d'olivar por pequeños y nueves.

Estes grandes fogueres van coronaes con un moñecu de paya o otros materiales, llevando un mensaxe burlesco rellacionáu con dalgún acontecimientu de la población o del país. Alredor de la foguera cántase y bailla el "sandinga", coples satíriques sobre anécdotes locales.

Les muyeres mayores encargar de preparar la "sopaipa" una masa de farina y agua, amasar, alisar, corten en fines lonchas y tuesten n'aceite d'oliva, acompañar con un pocu de chocolate caliente, lo qu'ayuda a sobrollevar les tardes fríes d'iviernu.

Feria n'honor a La nuesa Señora de les Güertes editar

Fiesta típica de Poblar de los Infantes. Añalmente celébrase la Feria n'Honor a La nuesa Señora de les Güertes del 15 al 18 d'agostu. Cola salida de la Nuesa Señora de les Güertes el 15 d'agostu

Antroxos editar

Nel mes de febreru. La selmana d'antroxu empezar la murga del pueblu, animando les sos cais colos sos cantares sobre acontecimientos asocedíos mientres tol añu. Amarutar más representativos de la llocalidá son los típicos "mazcarones", que consisten n'afatiar con ropa vieyo despintando'l cuerpu, métodu de disfraz yá más tradicional y en desusu.

Selmana Santa editar

Na Selmana Santa puebleña realicen los desfiles procesionales y Estación de Penitencia Jesus de la Salú, La Borriquita ( Domingu de Ramos). El Nazarenu cola procesión del silenciu ( Xueves Santu) Cristu de la Vera + Cruz, Stmu. Cristu Yacente y Ntra. Sra. de los Dolores ( Vienres Santu). Maria Santísima na so Soledá con gran cantidá de penitentes, procesiona el (Sábadu Santu). El nuesu Señor de la Resurrección y Ntra. Sra. del Carmen son los protagonistes na mañana del Domingu de Resurreición.

Romería a La nuesa Señora de les Güertes editar

Esta romería realízase añalmente n'honor a la Patrona de Poblar de los Infantes, el primer domingu de xunu. El treslláu del sinpecado realizar con tolos habitantes y visitantes de Poblar de los Infantes, qu'igüen pa la ocasión les carretes y charres típicos d'esti acontecimientu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI

Enllaces esternos editar

Patrimoniu cultural de Poblar de los Infantes na Guía Dixital del Patrimoniu Cultural d'Andalucía. IAPH