Letur

conceyu de la provincia d'Albacete (España)

Letur ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Pertenez al partíu xudicial de Hellin y ta enclaváu na sierra del Segura. Pel sur llenda cola Rexón de Murcia (conceyu de Moratalla).Tien una población de 929 hab. (2023)[2][3]. Letur ye conocida como la perlla de la Sierra del Segura.

Letur
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Letur (es) Traducir Sergio Marín Sánchez (Partíu Socialista Obreru Español)
Nome oficial Letur (es)[1]
Códigu postal 02434
Xeografía
Coordenaes 38°21′59″N 2°06′03″W / 38.3663°N 2.1007°O / 38.3663; -2.1007
Letur alcuéntrase n'España
Letur
Letur
Letur (España)
Superficie 263.56 km²
Altitú 720 m
Llenda con Nerpio, Yeste, Elche de la Sierra, Férez, Socovos y Moratalla
Demografía
Población 929 hab. (2023)
- 449 homes (2019)

- 470 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.24% de provincia d'Albacete
0.04% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 3,52 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
letur.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

El conceyu de Letur cunta coles pedaníes de:

  • L'Abejuela, a unos 8 km. Llenda con Férez, pol nordés.
  • La Devesa de Iznar, escontra l'oeste, parte con Yeste, ta asitiada a unos 12 km. de Letur.
  • La Fonte de la Sabina, escontra'l sur, ye la más alloñada de los trés, a unos 22 km., llenda cola Rexón de Murcia (por Moratalla); ye la parte más elevada del términu, atopándose montes d'hasta 1440 msnm.

Historia editar

Prehistoria editar

Dende tiempos inmemoriales, esti asentamientu esteló a toles cultures que pasaron por él, dende'l Paleolíticu al Neolíticu.

El términu de Letur cunta con una presencia humana bien temprana representada por un grupu importante de cuévanos con arte rupestre prehistóricu de dos etapes culturales.

El Epipaleolítico, col Arte llevantín (10.000-6.500 años antes del presente), espresión creencial (y artística) de los últimos grupos de cazadores y pañadores, que s'enconta na figuración.

El Neolíticu, col llamáu Arte esquemático (6.500-3.200 años antes del presente), espresión de les creencies (ya igualmente artística) de los grupos productores neolíticos y del bronce, que'l so fundamentu formal ye l'astracción.

Les primeres muestres fueron afayaes pol mallográu maestru Matías Muñoz Jiménez (1981 aproximao) y correspondieron a Cortixu de Sorbas I y II. Al que siguieron otros dos, autoría d'Anna Alonso (1985), Tenada de Cueva Moreno y Les Covachicas. Los abrigos de la Fonte del Sabugu, Abrigu de la Casacueva y Ribayu Segovia fueron afayaes por Manfred y Katja Bader (1987) y les estaciones incorporaes por Alexandre Grimal Navarro (1988-1989) de Cueva Colorá y Cuetu Barbatón.

Toos estos santuarios prehistóricos fueron declaraos Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco, dende 1998, por constituyir una espresión valiosísima de la capacidá intelectual humana, sol nome alministrativu convencional d'Arte rupestre del arcu mediterraneu de la Península Ibérica. Son, definitivamente, el primer arte letureño. Sicasí, l'ausencia de dalgún tipu de proteición y l'inda demasiáu xeneralizáu desconocimientu, asitia nun permanente peligru esti fráxil y escepcional patrimoniu.[4]

Antigüedá y Edá Media editar

Sieglos más tarde llegaron los romanos, árabes y cristianos. Toos dexaron buelga nos variopintos paraxes del so términu municipal, siendo'l legáu mulsulmán el que mayor traza dexó nesti conceyu, como asina se reflexa en cada rincón d'esti pueblu.

De trazáu árabe, reflexáu tamién nes sos cases encaladas y los sos patios, según l'alcantarelláu y el sistema de regadío, son muestres visibles na actualidá del legáu andalusí na antigua Villa de Letur, que foi declarada conxuntu históricu-artísticu el 9 de marzu de 1983 pola magnífica caltenimientu del diseñu urbanu islámicu. Identificación del bien dau pol Ministeriu de Cultura d'España: RI-53-0000287.

Los territorios que güei configuren el conceyu pasaron por distintos señoríos musulmanes. Ye en 1243 cuando'l rei Fernandu III encarga a la Orde de Santiago reconquistar de Letur. Foi precisamente'l so fíu, l'infante don Alfonso, futuru Alfonsu X el Sabiu, quien lideró esta misión. Letur queda encuadrada, por virtú del Tratáu d'Alcaraz de 1243, nel antiguu Reinu de Murcia.

Darréu, parte de los territorios que pertenecíen a la demarcación de Segura de la Sierra (Xaén) estremar en encomiendes, pasando Letur a depender de la vecina población de Socovos, dientro de la Orde de Santiago.

Edá Moderna editar

La villa de Letur yera descrita nes Rellaciones Topográfiques de Felipe II, en 1578 ““… Esta villa, que al presente dizse Letur, nun saben nin oyeron dicir qu'otru nome tuviera dempués que se pobló de cristianos. Nun sabemos la causa del por qué se llama Letur, si nun ye por ser pueblu frescu y deleytable, allegre y de muncha agua y frescures, d'hedres y vidarras y artos y otros munchos que nun son de frutu…

Edá Contemporánea editar

Letur dependió de la Orde de Santiago hasta mediaos del sieglu XIX, nel que s'abolió la so xurisdicción.

Demografía editar

 
Evolución por decenios y 2005.

La evolución demográfica de Letur sigue'l patrón de la zona albaceteña de la sierra del Segura, cola particularidá d'un entamu relativamente ceo del cayente (1940), un decremento d'estrema intensidá (-70% en 50 años) y una continuidá negativa que nun s'estabilizó, anque sí amenorgó la so magnitú dende la década de los noventa.

Evolución demográfica
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 1996 2001 2015 2016 2017
2.153 2.394 2.750 3.298 4.347 3.798 3.577 2.358 1.960 1.307 1.386 1.271 987 973 948

Economía editar

La so economía ye fundamentalmente agrícola y ganadera ya inclúi una destacada empresa de producción llechera y quesera biolóxica llamada'l Canteru de Letur.

Tien de destacar la importante contribución de la potabilizadora d'agües de la mancomunidá de les canales del Taibilla. Destaca l'ayuda del llicenciáu Canelu, pa la construcción de la fonte del pueblu, diseñada pol señor Asni, y que foi financiada pol economista italianu Herbie.

Dende finales del sieglu XX adquirió enforma peso'l turismu rural: na actualidá cunta con más de cuarenta cases rurales y la posibilidá de realizar munches actividaes típiques na redolada más próxima. Nos regueros cercanos hai paraxes con cueves, cascaes y zones de bañu, bien apreciaos por paisanos y turistes.

Comunicaciones editar

Per carretera topar a 136 km d'Albacete (pela ruta de Hellín, más llarga pero más rápida que la d'Ayna) y a 112 km de Murcia por Tazona direición Calasparra.

Patrimoniu editar

  • Conceyu, elegante construcción renacentista del sieglu XVI, con una amplia balconada y sobre ella una interesada placa conmemorativa, que diz Viva'l Rei Amadéu I y la Constitución, n'alusión a Amadéu de Saboya, rei d'España ente 1871 y 1873, siendo, quiciabes, l'únicu monumentu qu'esti monarca tien nel país.
  • Ermita de San Sebastián, allugada na cai del mesmu nome, antes de la ponte de la Cruz Blanca, y xustu antes de baxar al cascu vieyu; solo podemos contemplar una portada renacentista del sieglu XVI.
  • Ermita del Altu, allugada na cai del Altu, na parte baxa del cascu vieyu. Tien una empinada escalinata, afayada apocayá, qu'enmarca una interesante portada de gustu renacentista, similar a la de la ilesia, con una inscripción que diz Añu 1625.
  • Cai Albayacín. Esta cai ye'l meyor exemplu d'arquiteutura islámica de la villa. La vía ye un caleyón ensin salida, presentando un trazáu irregular con cinco portalicos o portales vecinales, formaos por un arcu de mediu puntu o dintel con dos jambas, tou de cantería, que sirven como distribuidor o zaguán a delles viviendes.
  • Mirador de La Molatica, balcón natural dende'l que se repara tola güerta del conceyu, pol qu'escurre'l calce del regueru de Letur, que recueye casi toles agües que nacen nel términu municipal.
  • Ermita de San Bartolomé, na pedanía de La Abejuela. Ye una construcción popular realizada escontra'l sieglu XVII.
  • Arcu de Les Moreres.
  • Cuesta de Los Molinos.
  • Charcu de Les Canales.
  • Ponte Medieval.
  • Charcu Pataco, na güerta de Los Cantalares.
  • Cascada del regueru de Letur.
  • Castiellu de Letur. Atópase na plaza mayor de la llocalidá. Foi construyíu mientres el sieglu XII, en plena dominación árabe. A mediaos del sieglu XVIII el castiellu pertenecía a la Orde de Santiago, pos el rei Fernandu III el Santu ordenó qu'asina fora en 1242. Esta orde foi la responsable de que, en 1454 llevar a cabu la repoblación de les sos tierres con xentes cristianes. De la Orde Militar de Santiago dependió Letur hasta que, a mediaos del sieglu XIX, esanicióse la so xurisdicción. Los restos del castiellu fueron afaraos a mediaos del sieglu XX, a pesar de que s'atopaba so la proteición de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español, llevantándose nel so llugar edificios de viviendes.[5]
 
Procesión de la Virxe de l'Asunción, Patrona de la Villa de Letur.

Fiestes editar

Fiestes patronales editar

Del 14 al 20 d'agostu n'honor a la Virxe de l'Asunción.

  • Verbenes na Plaza Mayor.
  • Encierres de reses bravos los díes 18, 19 y 20 nel regueru del llavaderu.
 
Encierre de les fiestes de la Virxe de l'Asunción, patrona de Letur.
  • Actividaes culturales nel Mirador de La Molatica.
  • Concursu de La Cucaña na piscina de Les Canales.
 
El nuesu Padre Jesús Nazarenu de Letur.

Selmana Santa editar

  • Xueves Santu: procesión d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu y María Santísima de los Dolores.
  • Vienres Santu pela tarde: procesión de L'Entierru. Pela nueche, la procesión de El Silenciu. Yá de madrugada, a les 6:00, El nuesu Padre sale dende la ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción y percuerre les cais del cascu vieyu, dempués sale La nuesa Señora, p'atopase col pasu d'El nuesu Padre na Plaza Mayor, que ye onde se produz L'Alcuentru.
 
María Santísima de los Dolores de Letur.
 
Procesión de Domingu de Resurreición, Les Cortesíes, de Letur.
  • Domingu de Resurreición: onde se celebren les conocíes Cortesíes na Plaza Mayor y una soltada de palombos blancos. La procesión empieza a les 11:30 más o menos; primero sale La nuesa Señora de los Dolores vistida de llutu, pasa por detrás del Conceyu y pol Arcu de les Moreres y xube hasta la Plaza Mayor. Al empar El nuesu Padre Jesús Resucitáu, sale tamién de dicha ilesia hasta la Plaza Mayor onde se produz L'Alcuentru, siguíu del Himnu d'España.

Otres Fiestes editar

  • 17 de xineru, San Antón. Celebrar nel barriu de San Antón colos sos tradicionales fogueres y verbena.
  • 16 de xunetu, la Virxe del Carmen. Celebrar nel barriu d'Era de la Rosal. Verbena na Plaza del Carmen.
  • 25 de xunetu, Santiago Apóstol. Celebrar na cai Santiago. Palombu popular y pasacalles.

Fiestes nes pedaníes editar

Himnu a La nuesa Señora de l'Asunción, Patrona de Letur editar

Dios namorar d'Ella

y alzó del suelu al Cielu

con ilusionáu celu,

a tan Virxinal Doncella


Prindar Tu d'esta xente

y fai que pongan tou enfotu

en coronate la Frente

de ciñu letureño.


Se te ufierten agua y piedra

como marcu a La to guapura

y amor que nunca se arredra

al defender La to pureza.


Patrona, Madre y Señora

pos por amor naide erra,

guarda un cachu de sierra,

d'esti Pueblu que te implora.


D'este a oeste aportuna,

Mariana de norte a sur,

bendiz esta xeografía,

de la Villa de Letur,

bendiz esta xeografía,

de la Villa de Letur.

Gastronomía editar

Amás de los platos típicos de la Sierra del Segura como les migues ruleras, migues de farina con caldu valiente, potaxes, sollutos, felpeyos, caldu verde (con habichuelas blanques) y l'olla con morciella.

Hai de solliñar platos duces como los buñuelos, les fritillas, sollutos, etc. De xacíu, nun podemos escaecer les toñas letureñas y los panecicos, tortitas con nuez y almendra picada cubiertes de miel y cocíes al fornu.

Les "toñas", que consisten nun tortas delgaes cubiertes de nuez molida y otros frutos secos, y miel.

Galería d'imáxenes editar

 
Vistes dende'l Mirador.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  3. oficina de rexistru
  4. Fonte: Associació Catalana d´Art Prehistòric.
    • Anna Alonso; Manfred y Katja Bader; Alexandre Grimal (1989): "Meyora al estudiu de les pintures rupestres del Ribayu Segovia (Letur, Albacete)", XIX Congresu Nacional d'Arqueoloxía, Castellón (1987), Zaragoza, páxines 451-456.
    • Anna Alonso Tejada y Alexandre Grimal (1996), Investigaciones sobre arte rupestre prehistóricu nes sierres albacetenses: el Cuetu Barbatón (Letur), Institutu d'Estudios Albacetenses. ISBN 84-87136-63-X.
    • Alexandre Grimal y Anna Alonso (2007): Catálogu de Cataluña, Cuenca, Albacete, Guadalaxara , Andalucía y Murcia, Catálogu del Arte Rupestre Prehistóricu de la Península Ibérica y de la España Insular. Arte Llevantín, Real Academia de Cultura Valenciana, Serie Arqueolóxica, nᵘ22, Valencia, I-II Vols, páxines 113-252 (Vol I), páxines 41-85 (Vol II). ISBN 978-84-96068-84-1.
    • Alexandre Grimal Navarro y Anna Alonso Tejada (2010): La Cueva de la Vieya. 100 Años d'Arte Prehistórico n'Albacete, Conmemoración del I Centenariu del descubrimientu de la Cueva de la Vieya, Conceyu de Alpera, 182 páxs. 328 fotos color. ISBN 978-84-693-9862-3.
    • Matías Muñoz Jimñenez (1983), Los abrigos pintaos del Cortixu de Sorbas (Letur), XVI Congresu Nacional d'Arqueoloxía, Murcia (1981), Zaragoza, páxs. 423-429.
  5. Castiellos d'España: Castiellu de Letur

Enllaces esternos editar