Liaoning (chinu simplificáu: 辽宁, chinu tradicional: 遼寧, pinyin: Liáoníng) ye una de les ventidós provincies que, xunto coles cinco rexones autónomes, cuatro conceyos y dos rexones alministratives especiales, conformen la República Popular China. La so capital ye Shenyang. Ta allugada al sur de la rexón Nordeste del país, llindando al nordeste con Jilin, al este col ríu Yalu que la dixebra de Corea del Norte, al sur col mar Mariellu y la badea de Liaodong (mar de Bohai), al oeste con Hebei y al noroeste con Mongolia Interior.

Liaoning
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
ISO 3166-2 CN-LN
Tipu d'entidá Provincies de China
Capital Shenyang
Cabezaleru/a del gobiernu Li Lecheng
Nome oficial 辽宁省 (zh-hans)
провинция Ляонин (ru)
Nome llocal ᠯᡳᠶᠣᠣᠨᡳᠩ ᡤᠣᠯᠣ (mnc)
ᠯᠢᠶᠣᠤᠨᠢᠩ ᠮᠤᠵᠢ (mn)
División
Xeografía
Coordenaes 41°48′14″N 123°25′33″E / 41.8039°N 123.4258°E / 41.8039; 123.4258
Superficie 145900 km²
Llenda con Hebei, Mongolia Interior y Jilin
Puntu más altu Mount Huabozi (en) Traducir
Demografía
Población 42 591 407 hab. (1r payares 2020)
Densidá 291,92 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
Fundación 1907
ln.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

«Liao» ye'l nome antiguu de la rexón, adoptáu pola dinastía Liao que gobernó l'área ente l'añu 907 y el 1125. «Ning» significa «pacíficu». Otros nomes históricos de Liaoning inclúin Fengtian (奉天 Fèngtiān; sistema postal antiguu: Fengtien) y Shengjing(盛京 Shèngjīng)..

Suélse-y llamar "el Triángulu Doráu" por cuenta de la so situación estratéxica.

Historia editar

 
La paré de Liaodong Ming. (en púrpura)
 
La tarde-Ming Liaodong (este de Liaoning) separaos pola paré dende'l "Reinu de los jurchen" (Reinu de Niuche). El mapa foi creáu a principios del Qing, y menta que "na actualidá" los jurchen (Tartari del Kin) yá conquistaron nel restu de China.

Les dinastíes Qin y dinastía Han Han yá gobernaron na provincia de Liaoning, anque más tarde el gobiernu de la rexón pasó a manes d'otros pueblos como los xianbei, los goguryeo, los kitán o los jürched. Mientres el sieglu XVII, los manchúes establecieron la so capital en Shenyang antes de conquistar el restu de China y establecer la dinastía Qing en 1644. Na segunda metá del sieglu'l gobiernu imperial reclutó emigrantes de Shandong pa colonizar la rexón, escasamente poblada. Munchos de los actuales habitantes de Liaoning baxen d'aquellos colonos. Mientres el restu de la etapa manchú, Manchuria tuvo gobernada por trés xenerales, unu de los cualos, el Xeneral de Shengjing, facer sobre la mayor parte de la moderna Liaoning.

 
Liaodong (Leao-Tong) a principios de Qing, arrodiáu pol Sauce Palisade. Esti mapa, publicáu en 1734, basar en datos recoyíos por Misión xesuita en China Xesuites nel sieglu XVIII. La capital atópase en Shenyang (Chinyang); la mayoría de les otres ciudaes mentaes nel informe del gobernador Zhang amuésense, asina

En 1860, el gobiernu manchú reabrió la provincia a les migraciones. La resultancia foi que los han convertir na etnia dominante na rexón. Nel sieglu XX la provincia de Fengtian foi establecida no que güei ye Liaoning. Mientres la guerra ruso-xaponesa de 1904-1905 munches batalles clave tuvieron llugar en Liaoning. Mientres la era de los señores de la guerra, a principios del sieglu XX, la provincia tuvo so la Camarilla de Fengtian, incluyendo a Zhang Zuolin y al so fíu Zhang Xueliang. En 1931, Xapón invadió la provincia, que permaneció so control xaponés mientres el periodu del estáu de Manchukuo. Les tropes xaponeses retirar de Liaoning en 1945. Les primeres grandes batalles de la Guerra Civil China (Campaña de Liaoshen) tuvieron llugar en Liaoning y la so contorna.

Cuando se fundó la República Popular China en 1949 Liaoning nun esistía. Nel so llugar había dos provincies, Liaodong y Liaoxi, y cinco municipalidad, Shenyang, Lüda, Anshán, Fushun y Benxi. L'actual provincia establecer en 1954, incluyendo partes de l'antigua provincia de Rehe. Mientres la Revolución cultural, Liaoning formó parte de forma temporal de la rexón de Mongolia Interior.

Liaoning foi una de les primeres provincies chines en ser industrializaes, primero so la ocupación xaponesa y dempués mientres les décades de los cincuenta y sesenta. Na ciudá d'Anshán, por casu, atópase unu de los mayores complexos de fabricación de fierro y aceru de toa China. Nos últimos años munches de les empreses controlaes pol estáu esperimentaron dificultaes económiques. Reconociendo les especiales dificultaes encaraes por Liaoning y les otres provincies del Nordeste, el gobiernu chinu llanzó la campaña Reactivación del Nordeste.

Llista parcial de los gobernadores provinciales:

  • Chen Puru (1980-1983)
  • Quan Shuren (1983-1986)
  • Li Changchun (1986-1990)
  • Yue Qifeng (1990-1994)
  • Wen Shizhen (1994-1998)
  • Zhang Guoguang (1998-2001)
  • Bo Xilai (2001-2004)
  • Zhang Wenyue (since 2004)

Xeografía editar

 
Imaxe de Liaoning tomada pol Landsat 7.

Liaoning ta estremada en tres rexones xeográfiques: les tierra altes del oeste, les llanures de la zona central y los montes del este.

Nes tierres altes del oeste atopen los montes Nulu'erhu, que más o menos siguen la frontera ente Liaoning y Mongolia Interior. Tola rexón ta apoderada per llombes d'escasa altitú.

Na zona central atópense les cuenques de los ríos Liao, Daliao y los sos afluentes. La zona ye principalmente llana y d'escasa altitú.

La zona oriental ta apoderada poles cadenes montascoses de Changbai y Qian, que s'estienden hasta'l mar pa formar la península de Liaodong. El puntu más altu de la provincia, el monte Huabozi (1.336 metros) atopar nesta zona.

El clima ye continental monzónicu y la media añal de precipitaciones bazcuya ente los 440 y los 1130 mm. El branu ye lluviosu y les demás estaciones seques.

Economía editar

Los principales productos agrícoles de Liaoning son el maíz, el sorjo y la soya. Pela redolada de Dalian prodúcense los trés cuartes partes de la producción china de mazanes y piescos dedicada a la esportación. Tamién se produz algodón.

Tien los mayores depósitos de fierro, magnesiu, diamantes y boru de tola República Popular. Ye tamién una importante fonte de petroleu y gas natural. Na mariña produzse tamién sal.

Ye una de les principales bases industriales de China cubriendo un ampliu rangu: maquinaria, electrónica, refináu de metales, petroleu, químicos, materiales de construcción, carbón...

Nos últimos años, la ciudá de Dalian tresformóse nun importante puertu y l'entrada pa les esportaciones escontra tol Nordeste.

En 2004, el PIB nominal foi de 687.300 millones de yuan (85.270 millones de dólares), ocupando'l 8ᵘ puestu na República Popular. La renta per capita foi de 14.300 yuan (1.727 dólares)

Demografía editar

La población de la provincia ye mayoritariamente d'etnia han, con minoríes de manchúes, mongoles, hui, coreanos y xibe.

Grupos étnicos en Liaoning, censu de 2000
Nacionalidá Población Porcentaxe
Han 35,105,991 83.94%
Manchú 5,385,287 12.88%
Mongol 669,972 1.60%
Fuxí 264,407 0.632%
Coreana 241,052 0.576%
Xibe 132,615 0.317%

Nun inclúi a los miembros del Exércitu Popular de Lliberación (EPL) en serviciu activu.
Fonte: Departamentu d'Estadística de Población, Social, Científica y Teunolóxica de la Oficina Nacional d'Estadística de China (国家统计局人口和社会科技统计司) y Departamentu de Desenvolvimientu Económicu de la Comisión Estatal China d'Asuntos Étnicos (国家民族事务委员会经济发展司), ed. Tabulación de Nacionalidaes del censu de población de 2000 de China (《2000年人口普查中国民族人口资料》). 2 vols. Beixín: Editorial de les Nacionalidaes (民族出版社), 2003. (ISBN 7-105-05425-5)

Cultura editar

Liaoning ye conocida polos sos estraordinarios fósiles del Cretácicu inferior de la Formación de Yixian. El primer dinosauriu con plumes, el Sinosauropteryx prima, foi afayáu equí y dau a conocer en 1996. Otros descubrimientos notables fueron el d'un embrión intactu de pterosauriu; el Repenomamus (un mamíferu del tamañu d'un gatu que comía dinosaurios) y el Sinornithosaurus millenii. En 2004, los paleontólogos desenterraron el primer fósil de Mei long.

Turismu editar

 
Shenyang capital de la provincia de Liaoning.

En Shenyang ta'l Palaciu Imperial, que foi residencia de la dinastía Qing primero que conquistaren el restu de China y treslladaren la capital a Beixín. Anque non tan grande nin famosu como la Ciudá Prohibida, ye importante pola representación de l'arquiteutura palaciega de la dómina, y foi apocayá incluyíu na llista de sitios Patrimoniu de la Humanidá de la Unesco como estensión del Palaciu Imperial de Beixín.

Trés baltes imperiales de la dinastía Qing tamién fueron incluyíes na llista de la UNESCO xunto con otres de les dinastíes Ming y Qing (Tumbes Ming en Beixín y Tumba de Ming Xiaoling en Nankín). Na Tumba del Norte (北陵) ta soterráu Huang Taiji, fundador de la dinastía Qing.

El Muséu d'Historia 18 de setiembre (九一八历史博物馆) ta dedicáu a la ocupación xaponesa de Manchuria. Tamién ye interesante'l Xardín Botánicu.

La ciudá portuaria de Dalian, na punta de la península de Liaodong, cola so arquiteutura de les dómines ruso y xaponés, ye un destín turísticu por derechu propiu, con sableres, resorts, zoolóxicos y tranvíes y onde los turistes pueden dir de compres y tastiar mariscu, lo que la fai un sitiu únicu en China.

Dandong ye una ciudá de tamañu mediu dende la que puede acolumbrase la ciudá norcoreana d'Ensinŭiju al otru llau del ríu Yalu y visitar el tramu más oriental de la Gran Muralla, denomináu Gran Muralla del Monte del Tigre (虎山长城).

La Ciudá del Monte Wunu, un allugamientu Goguryeo atopáu nel Distritu Autónomu manchú de Huanren, tamién forma parte d'un combináu de la UNESCO qu'inclúi otros sitios en Ji'an, Jilin.

En Anshán ta'l Buda de Jade, la mayor estatua del so tipu nel mundu.

Liaoyang tien dellos sitios históricos, como la Pagoda Blanca, de la dinastía Yuan.

División alministrativa editar

Liaoning ta formada por 14 ciudaes-prefeutura,estes de la mesma alministren 100 divisiones de Distritu (17 Ciudaes de Nivel de Distritu, 19 Distritos, 8 Distritos Autónomos y 56 Sectores) que tán estremaos en 1511 Divisiones de Nivel de Conceyu (613 Ciudaes, 301 Conceyos, 77 Conceyos Étnicos y 520 Subsectores).

Mapa # Nome Hanzi Hanyu Pinyin Tipu
 
1 Shenyang 沈阳市 Shěnyáng Shì Ciudá Subprovincia
2 Dalian 大连市 Dàlián Shì Ciudá Subprovincia
3 Anshán 鞍山市 Ānshān Shì Ciudá-Prefeutura
4 Benxi 本溪市 Běnxī Shì Ciudá-Prefeutura
5 Chaoyang 朝阳市 Cháoyáng Shì Ciudá-Prefeutura
6 Dandong 丹东市 Dāndōng Shì Ciudá-Prefeutura
7 Fushun 抚顺市 Fǔshùn Shì Ciudá-Prefeutura
8 Fuxin 阜新市 Fùxīn Shì Ciudá-Prefeutura
9 Huludao 葫芦岛市 Húludǎo Shì Ciudá-Prefeutura
10 Jinzhou 锦州市 Jǐnzhōo Shì Ciudá-Prefeutura
11 Liaoyang 辽阳市 Liáoyáng Shì Ciudá-Prefeutura
12 Panjin 盘锦市 Pánjǐn Shì Ciudá-Prefeutura
13 Tieling 铁岭市 Tiělǐng Shì Ciudá-Prefeutura
14 Yingkou 营口市 Yíngkǒo shì Ciudá-Prefeutura

Ver Divisiones Alministratives de Liaoning (llistáu completu de les Divisiones de Nivel de Distritu).

Ciudá principales:

Referencies editar

Enllaces esternos editar