El tranvía ye un mediu de tresporte de pasaxeros que circula sobre raíles y pola superficie n'árees urbanes, nes mesmes cais, de cutiu ensin separación del restu de la circulación, ensin vía nin sienda o sector reserváu. En dellos casos la vía ferrial de la tranvía puede transitar per víes esclusives, por casu, el Tranvía de Tenerife o'l Tranvía de Zaragoza.

Tranvía
material rodante (es) Traducir, vagón de ferrocarril (es) Traducir, vehículo motorizado (es) Traducir y light rail vehicle (en) Traducir
Información
Parte de rede de tranvíes
Cambiar los datos en Wikidata
Tranvía de la llinia 6 de Metrovalencia. Valencia foi la primer ciudá d'España en recuperar esti mediu de tresporte nel añu 1994.
Tranvía Citadis 202 en Melbourne, Australia.
Tranvíes en Berlín, Alemaña, fabricáu por Bombardier.

Historia editar

 
El Swansea and Mumbles Railway galés foi'l primer serviciu de tranvía pa pasaxeros del mundu

Los primeros servicios ferroviarios de pasaxeros nel mundu empecipiar en 1807 pola Oystermouth Railway (Ferrocarril Oystermouth) en Gales,[1] usando carruaxes especialmente diseñaos nuna llinia sobre carriles, tiráu por caballos, construyida pal tresporte de mercancíes. Los pasaxeros que pagaben tarifa yeren tresportaos nuna llinia ente Oystermouth, Mumbles y los muelles de Swansea. Esta téunica nun tardó en llegar al Nuevu Mundu, una y bones para 1832 introducir en Nueva York, y en 1858 inaugúrense les primeres llinies en Méxicu, L'Habana y Santiago, amás de Rio de Janeiro, Buenos Aires, Callao y Lima, onde s'inauguraron ente 1859 y 1864. Volviendo al Vieyu Mundu, empezó a circular por París en 1854, a España llegó nel añu 1871 y a Düsseldorf, Alemaña, en 1876.

 
El Düsseldorfer Straßenbahn, en Düsseldorf, Alemaña, foi inauguráu en 1876. Ye una de les redes de tranvía más antigües nel mundu que sigue hasta'l día de güei.

La tranvía popularizar por dos carauterístiques principales:

  • La tracción animal (caballos o mules) podía abasnar más pesu gracies a la carauterística básica que fizo posible el desenvolvimientu del tresporte per ferrocarril: el baxu coeficiente d'esfregadura ente carril y rueda que dexa un consumu enerxéticu enforma menor al respective de los tresportes sobre pavimentu con ruedes, anque fora con llanta de goma y, más palantre, sobre neumáticos.
  • La superficie de los carriles yera muncho más llisa que la de les cais y carreteres d'entós (pavimentadas con adoquinos), faciendo muncho más nidiu la marcha que la de los carruaxes corrientes.

Tres la tracción a sangre, intentóse la tracción por vapor, como la de los ferrocarriles, por aciu una pequeña máquina de vapor, pero les molesties causaes polos fumos y el vapor metanes la ciudá, nun fixeron popular esti sistema, salvu en tranvíes que circulaben práuticamente pel campu. Louis Mékarski propunxo con ciertu ésitu la tracción per aire comprimío y los coches motores recargaben aire comprimío nuna parada específica. La primer llinia que funcionó d'esta miente foi en 1879 en Nantes y hasta 1917 otres llinies utilizaron esti sistema.

El primer tranvía llétricu foi puestu en serviciu por Werner von Siemens en Berlín en 1879,[2] siguir Budapest en 1887,[3] y la demostración definitiva de la bondá del sistema vieno de la mano de Frank J. Sprague cola electrificación de la rede de Tranvíes de Richmond (Virginia) cola que demostró, dende 1887, que la tracción llétrica yera la forma meyor de propulsar les tranvíes.

En Suiza, la primer llinia interurbana electrificada foi la Vevey-Montreux-Chillón (VMC) que s'abrir en 1888. En 1890 funcionó'l primeru de Francia na ciudá de Clermont-Ferrand. De siguío vinieron Bucuresti en 1894, Sarayevu en 1895,[4][5] Bilbao (1896) y Buenos Aires en 1897 (primer llinia tendida pola Compañía Anglu-Arxentina).

Edá d'oru editar

La tranvía tuvo un desenvolvimientu considerable ente l'empiezu del sieglu XX y el periodu d'enteguerres cola innovación de tracción llétrica, la multiplicación de les llinies y la medría del númberu de pasaxeros, convirtiéndose nel principal tresporte urbanu. El tresporte a caballu sumiera práuticamente de toles ciudaes europees y americanes alredor de 1910, y los autobuses entá taben en fase de desenvolvimientu, aumentando la so fiabilidá mecánica, pero entá nun superaben a la tranvía en prestaciones, ente que l'automóvil taba entá (por poco tiempu) reserváu a una vecería llindada.

Desapaición parcial y temporal editar

El desenvolvimientu de la venta de vehículos con motor d'esplosión corada en delles ciudaes la desapaición rápida de la tranvía nel paisaxe urbano a partir del llustru de 1935. El progresu téunicu del autobús, más axilosu nel tránsitu urbanu, causa graves contratiempos a la tranvía por non precisar una infraestructura costosa, teniendo en cuenta de que los costos de la calzada nun se cobraben direutamente a los sos usuarios.

Los poderes públicos invirtieron n'infraestructures destinaes al automóvil, y de camín nel establecimientu de redes d'autobús, percibíu como símbolu del progresu. Al empar, les redes de tranvía dexar de caltener y modernizar, lo que les desacreditaba ante los güeyos del públicu. Como resultancia, les antigües víes consideráronse como arcaiques y fuéronse reemplazando per llinia d'autobuses.

A la desapaición de la tranvía tamién se-y xunen n'ocasiones motivos menos téunicos. N'Estaos Xuníos una empresa creada por General Motors, Firestone, Standard Oil y otros mercó toles víes de les ciudaes más importantes d'Estaos Xuníos pa sustituyiles por redes d'autobuses fabricaes por General Motors, no que se conoz como'l Gran escándalu de la tranvía d'Estaos Xuníos. Acusar a estes empreses de faelo pa beneficiar a la industria automovilístico,[6] anque finalmente solo condergar por favorecer la compra d'autobuses y non por esaniciar la tranvía.

Les redes de tranvía sumieron casi dafechu d'América del Norte, Arxentina, España, Francia y Gran Bretaña. Sicasí caltuviéronse (y en dellos casos modernizáronse) n'Alemaña, Austria, Bélxica, Escandinavia, Italia, Países Baxos, Portugal, Suiza, Xapón y en tola Europa del Este.

Renacimientu editar

 
Tranvía Citadis 301 en Orleans, Francia.

Anguaño la tranvía atopar nuna situación de fuerte recuperación n'Europa. L'entamu d'esta renacencia dar en Francia gracies a los proyeutos surdíos pol procesu de Concursu Cavaillé tres la crisis del petroleu de 1973 y la saturación de les ciudaes per parte de los coches. Como resultáu al llargu plazu d'esti procesu constrúyense redes tranviarias nueves en Nantes (1985), Estrasburgu (1994), Rouen (1994), Burdeos (2003), Niza (2007) y Toulouse (2010). L'ésitu d'estos proyeutos consiguió que numberoses ciudaes europees estudien soluciones asemeyaes. Los nuevos tranvíes, gracies a l'aplicación de les meyores teunolóxiques, convirtiéronse nun nuevu mediu de tresporte públicu con un altu nivel de prestaciones pola so accesibilidá, baxa acústica, rapidez, regularidá, comodidá y ecoloxía.[7][8]

El principal oxetivu de la tranvía ye garantizar el tresporte urbanu nes condiciones más respetuoses posible col ambiente. Al empar, constitúi una alternativa interesante pa los usuarios y un apueste decidíu pol tresporte públicu, claramente na llinia de los criterios de fomentu de la economía na redolada urbana.[9]

Infraestructura editar

 
Carril de gargüelu.
 
«Roseta» del cable tresversal que sofitaba'l filo de la catenaria suxetada ente edificios, en Ravensburg, Alemaña.
 
Tranvía de doble trío de Blackpool.

La mayor parte de les vegaes les tranvíes utilicen un perfil de carril especial, denomináu “de gargüelu” o carril tipu “Phoenix”. Esto dexa pavimentar a entrambos llaos de los carriles y hasta'l so nivel cimeru, pa faer posible la circulación de los automóviles, ensin que se pierda un espaciu del llau internu destináu a la pestaña de les ruedes del material rodante. Cuando van per una vía separada del tránsitu automóvil, suelen utilizar el mesmu tipu de carril que los trenes (anque de menor seición y pesu per metro llinial), con travieses y balastu.

 
Tranvía históricu de Buenos Aires.

La enerxía llétrica tomar de la llinia aérea de contautu (la cual puede ser a cencielles un alambre de cobre en suspensión simple (“filo trolley”) o por catenaria) por aciu un trole de piértiga, un pantógrafo o un arcu raspante. Esistieron sistemes con dos troles (como los trolebuses) por cuenta de que les ciudaes nes que circulaben nun dexaben la torna de la corriente polos carriles (Cincinnati y L'Habana fueron les redes más grandes).

Esisten otros sistemes de tracción de les tranvíes: a caballu, a vapor, a aire comprimío, a gasolina y a cable, siendo los más famosos los tranvíes de cable de San Francisco, de los qu'hai tres linia nel centru de la ciudá. Nun se trata de los habituales tranvíes que se mueven por tracción llétrica con cables tendíos sobre les cais, sinón que lo faen per mediu de cables que s'atopen insertos en carriles pola calzada, lo cual dexar circular poles empináu cais de la ciudá, unu xubiendo y otru baxando, sirviéndose de contrapesu. Otros dos restantes antiguos sistemes a cable similares son el Great Orme Tramway en Llandudno (Gales) y el Elevador do Lavra en Lisboa, anque esti postreru ye realmente un funicular.

Tranvíes ensin toma de corriente aérea editar

Nel pasáu hubo tranvíes que tomaben la corriente por aciu un cable conductor soterráu, instaláu nun cuévanu nel centru de los dos carriles, con una ranura que daba al pavimentu. Los coches teníen un sistema especial de zapates que xubíen y baxaben cuando terminaba'l tramu nel cual utilizábase'l contautu. Esto foi bien común en Londres y en Washington D.C. por cuenta de que taba prohibíu tender cables d'alimentación en ciertes zones de la ciudá.

El sistema modernu de circulación ensin cable de contautu empieza a utilizase de forma xeneralizada nes tranvíes que s'atopen en construcción. Los sistemes más emplegaos pa la sustitución del filo transviario son los siguientes:

  • La sustitución por un tercer rail electrificáu aplicable en redolaes urbanes
    • El sistema más conocíu ye'l APS d'Alstom que s'usa nel tranvía de Burdeos y que ye'l primer sistema contemporaneu d'esti tipu y el que sirvió como exemplu pa otres ciudaes.
  • L'acumuladura d'enerxía a bordu pa circular autónomamente
    • Acumuladura en bateríes normales
      • Dexa la circulación ensin filo en pequeños tramos cargando'l acumuladores mientres la circulación normal so filo transviario. El sistema más actual instalar Alstom na tranvía de Niza pa travesar la plaza Masséna y la plaza Garibaldi.
    • Acumuladura en bateríes de carga rápida ***

Dexen la circulación ensin filo aereu en grandes distancies, llindándose la carga de los acumuladores de la que se ta na parada. Unu d'estos sistemes ye'l Acumulador de carga rápida (ACR) desenvueltu pola empresa española CAF y que s'enllantó en Sevilla en redol a la Selmana Santa de 2011. Tamién s'instaló en Zaragoza, anque l'actual tranvía (qu'entró en serviciu'l 19 d'abril de 2011), nun utilizó'l ACR comercialmente hasta ochobre de 2012 cuando s'amplió la rede por tramu hasta la parada de La Chimenea.

    • Acumuladura por medios mecánicos

Ventayes ya inconvenientes editar

 
Interior del Bombardier Flexity Cityrunner en Valencia, España, parte del sistema de Metrovalencia.

Ventayes editar

  • Ye menos ruidosu y menos contaminante qu'un autobús. Al nun xenerar direutamente emisiones en comparanza con otru medios de tresporte, considérase más beneficiosu que l'autobús en zones que yá sufren contaminación pol vehículu priváu. Amás, el so menor consumu d'enerxía per viaxeru facer más eficiente qu'otros medios de tresporte.
  • Consume muncha menos enerxía llétrica que'l metro (nun riquir llume d'estaciones y d'accesos).
  • Ameyora la balanza enerxética de les ciudaes, evitando la importación de combustibles fósiles col consiguiente aforru económico y meyora del balance d'emisiones de gases de cambéu climáticu.
  • Ocupa un carril de calzada más angostu del que precisa un autobús, por cuenta de qu'escarez de desplazamientos llaterales, lo que racionaliza l'usu del escasu espaciu públicu urbanu. En munches ocasiones comparte carril col bus y otros vehículos.
  • La construcción de la so infraestructura ye muncho más económica que la del metro, lo que fai que sía más vidable.
  • L'accesibilidá ye más senciella porque nun hai escaleres o otres barreres p'aportar a los andenes, y amás hai tranvíes de pisu so, lo que dexa aforrar tiempu nes paraes, aumentando la velocidá comercial. Al dexar una accesibilidá práuticamente total, resulta bien curiosu pa persones con movilidá amenorgada, embarazaes o mayores ameyorando la so independencia.
  • Amenorgamientu del númberu d'accidentes al esaniciar vehículos privaos de la carretera con una mayor sensación de seguridá nos centros urbanos.
  • Suponiéndo-y d'igual capacidá de tresporte al respective de un trolebús articuláu, y a pesar del mayor costu inicial de la infraestructura, compensar con un menor consumu enerxéticu, por cuenta de daqué inherente a tou sistema ferroviariu: la baxa esfregadura ente la rueda y el carril.
  • Marcha más nidia y cómoda, comparada cola de los autobuses o trolebuses.
  • Ameyora'l curiosu económicu de los centros urbanos y de les zones coneutaes con tranvía.
  • Impautu visual baxu y en munches ocasiones con posibilidá d'esaniciar la catenaria (veanse tranvíes de Burdeos, Sevilla y Zaragoza) en zones d'especial valor arquiteutónicu.
  • Capacidá de tresporte mayor que'l so equivalente n'autobús. Ye ideal pa zones con unes demandes de viaxeros cimeros que l'autobús d'hasta unos 30 000-40 000 viaxeros al día, y que nun xustifiquen la implantación d'un sistema de trenes de cercaníes.

Inconvenientes editar

  • Rixidez de los sos percorríos, que nun-yos dexa sortear una torga qu'hubiera sobre la vía.
  • Mayor costo tantu de la infraestructura como de los vehículos (en rellación a los autobuses y trolebuses, anque menor costo per quilómetru que'l metro). Magar ello, hai que tener en cuenta la mayor capacidá y vida útil per cada unidá de tranvía al respective de los autobuses. Bien estudiaes, les infraestructures pueden amortizarse a mediu o llargu plazu.
  • Menor capacidá y velocidá (en rellación a otros tipos de ferrocarril).
  • Impautu estéticu na zona monumental y urbano cuando s'utiliza tendíu llétricu aereu.

Fabricantes y modelos editar

 
Tranvía en Łódź, modelu 122N, fabricáu por PESA.

Variaciones editar

Tren-tram editar

 
Tren-tram en Nordhausen, Alemaña.
 
Tren-tram de la L1 del TRAM Metropolitanu d'Alicante, España.

El tren-tram o tren-tranvía (n'inglés: Tram-train) ye un vehículu deriváu de la tranvía capaz d'executar delles rutes. La doble capacidá de voltaxe del tren-tram déxa-y l'accesu a les infraestructures de ferrocarriles y tranvíes, puede funcionar dientro de les normes ferroviaries y pasar a un funcionamientu en modo tranvía al entrar na ciudá. Tolos sistemes d'alimentación y señalización ferroviaria actuales, inclusive en configuraciones híbrides» con motores diésel, pueden ser incorporaes a esti sistema, que dexa a la tranvía nel centru de la ciudá escurrir a velocidaes menores de 70 km/h y na rede ferroviaria rexonal a velocidaes máximes d'unos 100 km/h pa coneutar ensin problemes a estaciones asitiaes más allá d'árees periurbanas. Alemaña ye pionera y atópase na vanguardia d'esti conceutu, desenvolviendo esti sistema de tresporte nos años 1980 y 1990 en Karlsruhe, y dende entós foi adoptáu en RijnGouweLijn nos Países Baxos, Kassel y Saarbrücken n'Alemaña y en Alicante, España ente otros.

Sistemes esistentes de tren-tram:

Tren llixeru editar

El tren llixeru ye un sistema tranviario qu'inclúi segmentos parcial o totalmente segregaos del tránsitu vehicular, con carriles reservaos, víes apartaes y en dellos casos por túneles nel centru de la ciudá (metro llixeru) construyíos pa les normes de tránsitu rápidu.

Tranvíes nel mundu editar

Les redes más grandes de tranvíes llétricos editar

Les tranvíes na zona industrial d'Alta Silesia, en Polonia, y les tranvíes en Melbourne, Australia, presumen de ser les mayores redes de tranvía nel mundu. Antes de la so cayida, el BVG en Berlín operaba una rede bien grande con 634 km de percorríu. Probablemente, el mayor sistema de tranvía de tolos tiempos con 857 km esistía en Buenos Aires antes de la década de 1960.[10] Mientres un periodu na década de 1980 el sistema de tranvíes más grande del mundu taba en Leningráu, URSS, y foi incluyíu nel Llibru Guinness de los récores.

La llinia más llarga de tranvía de vía simple nel mundu ye'l tranvía costeru belga, que s'estiende casi a tou lo llargo de la mariña belga. Otros grandes sistemes inclúin (pero ensin llindar a) el de Viena, Budapest, Leipzig, Praga, Kiev, Milán, Varsovia, Ámsterdam, Bruxeles, Zurich, Bucuresti y Toronto.

Hasta que'l sistema empezó a convertise en trolebús (y darréu n'autobús) na década de 1930, la rede de la primer xeneración de Londres foi tamién una de los más grandes del mundu, con 526 km (327 milles) de llinies en 1934.[11] Ente que la mayor rede de tranvíes nel mundu solía atribuyise a Chicago, con más de 850 quilómetros (530 milles) de vía,[12] tou ello convirtióse en serviciu d'autobuses na década de 1950.

América editar

Arxentina editar

 
Antigua estación de Tranvíes de Villa Ballester, Buenos Aires, 1912. Impulsáu por tracción a sangre.

Na Arxentina hubo tranvíes en munches ciudaes, y colos más variaos sistemes de propulsión. La rede más importante foi la de Buenos Aires, con casi 900 km de víes. El primer tranvía porteño (de tracción de sangre) circuló en 1863, siendo nesi casu solo un allongamientu del Ferrocarril del Norte, dende la Plaza de Mayu a Retiru. En 1865 el Ferrocarril del Sur fixo lo propio ya instaló la so llinia de tranvíes d'allongamientu dende la Estación Constitución hasta'l predio de Lima y Av. Belgrano. El 27 de febreru de 1870 empezaron a rodar tranvíes pol cascu céntricu de Buenos Aires, cola inauguración simultánea del “Tramway Central” de los hermanos Julio y Federico Lacroze (que xunía la Plaza de Mayu col Once pela cai Xeneral J.D. Perón, entós Cangallo, y del “Tramway de la Cai Que'l so”, empresa de los hermanos Teófilo y Nicanor Méndez (que tenía les mesmes cabeceres, pero circulaba a lo llargo de la paralela cai Sarmiento, entós Que'l so, apenes a 100 metros de distancia). La tranvía llétricu llegó a Buenos Aires en 1897, anque'l primeru del so tipu circuló en La Plata en 1892.

En 1888 inauguróse una llinia como “Tramway Rural” de los hermanos Lacroze de 47 km (29 milles) tiraos por caballos dende Buenos Aires al traviés del campu escontra'l pueblu de Pilar.[13]

Amás de Buenos Aires y La Plata, tuvieron tranvíes llétricos les ciudaes arxentines de Bahía Blanca, Concordia, Córdoba, Corrientes, Mar del Plata, Mendoza, Necochea, Paraná, Ablanéu, Quilmes, Rosario, Salta, Santa Fe y Tucumán.[14]

 
Últimu tranvía a caballos de Buenos Aires, y los emplegaos de la llinia, en 1925.

Inclusive ciudaes arxentines menores cuntaron con tranvíes de tracción animal. Por casu en Chivilcoy, provincia de Buenos Aires, otorgar en 1872 a la sociedá Carlos Villate y Cía. una concesión pa establecer una llinia de tranvíes, qu'en realidá tuvo d'esperar hasta 1895 pa formalizase, al traviés del consorciu Vega-Castro, ente la estación Norte y l'avenida Villarino. Solo circulaben dos unidaes. Otra ciudá bonaerense, Florencio Varela, tuvo una tranvía que xunía la estación del Ferrocarril Sud col barriu Villa Vatteone. Nesti casu, pa un percorríu averáu de 2 km cuntar con un solu coche.

En Concordia, Entre Ríos, operó un serviciu de tranvíes a caballos de 7 km de llargor ente 1880 y 1915. Dende 1928 a 1963 operaron dos linia llétriques d'anchu métricu (úniques nel país) con 9 km de víes.[15]

Dende 1960 empezó la desactivación masiva de llinies en tol país. En Buenos Aires dexaron de funcionar el 19 de febreru de 1963, siendo la llinia 38 la postrera en cerrar. La última ciudá de l'Arxentina na que circularon tranvíes foi La Plata, capital de la provincia de Buenos Aires. El viaxe final foi cumplíu'l 25 d'avientu de 1966.

Tres un interregno de casi venti años, el 15 de payares de 1980 l'Asociación Amigos de la Tranvía,[16] fundada en 1976 y presidida dende entós pol arquiteutu Aquilino González Podestá, pudo inaugurar el “Tramway Históricu de Buenos Aires”, un muséu viviente de tranvíes históricos restauraos que dende entós funciona toles fines de selmana y díes feriaos pol barriu de Caballín.

En 1987 abrióse una llinia de tranvíes modernos nel suroeste de la ciudá, llamáu Premetro, ente qu'en 1995 inauguróse'l Tren de la Mariña, una llinia qu'aprovecha'l trazáu del ex-Ferrocarril “del baxu” Bartolomé Mitre-Delta, pero que se fornió con coches de tranvía modernu.

En 2006 llanzóse'l proyeutu del Tranvía del Este, que foi inauguráu oficialmente'l sábadu 14 de xunetu de 2007 y llibráu al serviciu públicu el 25 de xunetu siguiente, nel so primer tramu a lo llargo del barriu porteño de Puertu Maderu, como un serviciu esperimental y de demostración, forníu con modernes unidaes Citadis 302 trayíes dende Mulhouse, Francia, por aciu alcuerdu col gobiernu d'esi país.

Na Ciudá de Mendoza ta bien avanzáu'l proyeutu denomináu Metrotranvía Urbanu, que la so inauguración foi'l 28 de febreru de 2012 (esperimental) y con pasaxeros dende abril de 2012 con un trazáu que, una vegada concluyíu, va ser de 12,5 km d'estensión.[17]

Chile editar

 
Tranvía tiráu a caballu en Valparaíso.

Chile foi unu de los primeros países en cuntar con tranvía de tracción animal en 1850 aproximao, yeren los llamaos “Carros de sangre”. Escontra fines del sieglu XIX empezó la electrificación de la tranvía, tantu de Santiago como Valparaíso y otres ciudaes y pueblos (como Villa Alegre). Les tranvíes llétricos fueron esplotaos por empreses alemanes, ingleses, norteamericanes y finalmente fueron nacionalizaos y estatizados, creándose la Empresa Nacional de Tresporte Llétricu, que depués pasó a denominase Empresa de Tresportes Coleutivos del Estáu (ETC del Y, les sos sigles) más conocida como'l Etc.

A fines de la década de 1940 apaecen los trolebuses que, colos microbuses, imponer a la tranvía pola velocidá de viaxe, amestando a ello l'esplosivu aumentu del parque automotriz chilenu, fixeron que los usuarios de la tranvía menguaren drásticamente, de manera que la tranvía foi retiráu de Santiago (yá sumiera del restu de Chile), circulando l'últimu carru en 1957.

Esisten proyeutos en Copiapó, Quilicura, Maipú, Temuco, Concepción (El Biotrén, yá en funcionamientu), Rancagua-Machalí y l'Aeropuertu Internacional Arturo Merino Benítez. En Antofagasta atopar n'etapa de diseñu un tranvía que percuerra la ciudá de norte a sur, ente que les comuñes del Valle de Colchagua como Santa Cruz, San Fernando y San Vicente pretenden xunir los sos curiosos usando'l mesmu sistema.

Colombia editar

 
Tranvía de Bogotá en 1884.

En Colombia, específicamente en Medellín, a partir del 31 de marzu del añu 2016, cuntar col más modernu sistema tranviario de Llatinoamérica. La Tranvía d'Ayacucho (Tranvía de Medellín) que consta d'una llinia de 4.3 km, dende la estación San Antonio del Metro hasta la estación Empobine, con un total de 9 paraes, 3 d'elles de tresferencia, De les Estaciones Miraflores y Oriente estremen dos talos cables que xuben el monte oriental de la ciudá integrando al sistema metro los barrios populares na zona centro oriental de la ciudá, vease Metrocable (Medellín).

El Tranvía de Bogotá inaugurar en Bogotá el 24 d'avientu de 1884, foi la tranvía de tracción de mules que rodaba sobre railes de madera revistíos con zunchos. Ocho años dempués instaláronse railes d'aceru importaos d'Inglaterra. En 1910 empezar a implementar el sistema de tranvía llétricu. Pa modernizar la so alministración la vieya Railway Company foi clausurada y l'alministración de la tranvía pasó al conceyu, creóse entós la Empresa de la Tranvía Municipal de Bogotá. El conceyu recibió un sistema compuestu por 4 llinies, 1 planta llétrica, 180 mules, 9 gües, 6 carros llétricos, 33 carros de pasaxeros de carga, 12 km de rede, 2 km electrificaos. Dempués de la electrificación, foise estendiendo la prestación del serviciu escontra los barrios del sur; en 1922 el sistema cuntaba con ventinueve carro llétricos, cinco de mules y dos de carga. La destrucción de dellos vagones de la tranvía mientres los sucesos del 9 d'abril de 1948 (Bogotazo) foi usada pol gobiernu como escusa pa terminar cola empresa. El serviciu de tranvía funcionó en Bogotá hasta l'añu 1951 cuando l'alcalde Fernando Mazuera Villegas decidió unilateralmente y por aciu engaños terminalo, según consta nun testimoniu so de la dómina,[1] pos cubrió en pocoñín de díes los sos railes d'asfaltu, al tiempu pidía-y al Conseyu de la ciudá más tiempu pa cavilgar sobre la midida.

El Tranvía de Medellín inaugurar en xineru de 1887 y yera una serie de coches tiraos por mules. En 1921 empecipióse la operación de la Tranvía llétricu y estendióse la so cobertoria escontra otros sitios de la ciudá y de la rexón, como'l barriu L'América y el vecín conceyu de Rionegro. En 1922, la tranvía tenía al serviciu de la ciudá 12 coches que movilizaben 9.150 persones al día; trés años más tarde, el sistema yá cuntaba con 22 km de rutes, a les que se fueron sumando les que se construyeron nos barrios Manrique, Carbayeda, Belén y Envigado nel sur del Valle de Aburrá, colo cual el sistema algamó a tener 36 km y atender una población de 120 mil habitantes. Cola masificación de los buses a gasolina nes ciudaes Colombianes, y la medría de los vehículos particulares en Medellín, les operaciones de la Tranvía empezaron a menguar a partir de 1945 y yá pa 1951, solo emprestaba serviciu la ruta d'Aranjuez, que cerró esi mesmu añu.

Llinia T-A de Medellín editar

 
Tranvía de la Llinia T-A.

Dende 2015 consta d'una llinia tranviaria de 4,3 quilómetros, dende la estación San Antonio del Metro hasta'l barriu Alejandro Echavarría. Cuenta con un total de 9 estaciones, 3 d'elles de tresferencia.[18]

República Dominicana editar

La Tranvía de pasaxeros de Montecristi. República Dominicana Dichu tranvía yera movíu por un mular y caballos, a partir de 1884. Foi destruyíu por una quema en 1904.

Ecuador editar

N'Ecuador hubo tranvíes llétricos nes ciudaes de Quito y Guayaquil hasta los entamos del sieglu XX.

Anguaño'l Conceyu de Cuenca ta construyendo la primer llinia del Tranvía de Cuenca, que va tener un llargor de 14 quilómetros y va cuntar con 20 estaciones. La so inauguración ta prevista pa payares de 2018.

Estaos Xuníos editar

 
Tranvía de cable, Llinia Hyde/Powell en San Francisco.
 
Un Škoda 10T percuerre l'esitosu sistema de tranvíes de Portland.

El tranvía más antiguu que sigue funcionando anguaño nos Estaos Xuníos ye la Llinia Verde esplotada pola Autoridá de Tresporte de Boston Metropolitanu (MBTA poles sos sigles n'inglés) na ciudá de Boston, Massachusetts. Otra tranvía bultable pola so antigüedá ye'l de Nueva Orleans, más precisamente la llinia de St. Charles, afarada en 2005 pol furacán Katrina, pero apocayá reinaugurada (dic. 2007). Otros sistemes antiguos caltuviéronse, como los célebres Tranvíes de Cable (Cables Cars) de la ciudá de San Francisco.

Fueron innumberables les ciudaes y los sistemes de tranvíes qu'hubo n'Estaos Xuníos, tantu na so modalidá puramente “urbana”, como n'otru tipu de tranvía “suburbano” que cobró especial desenvolvimientu nel país ente 1900 y 1920, llamaos los “interurbans”. Estos postreros carauterizar por enllazar pueblos y ciudaes, corriendo nos texíos urbanos peles cais, compartiendo los railes coles tranvíes urbanos qu'ellí hubiera, y depués saliendo a campu traviés, con instalaciones xeneralmente precaries, de baxu costo, que pertenecíen seriamente coles grandes empreses ferroviaries con trazaos paralelos, y vehículos más axilosos que paraben en toos llaos faciendo posible el treslláu de persones, encomiendes y hasta cargues con meyores rendimientos que los ferrocarriles convencionales.

La irrupción del tresporte automotor nos años 30, y les polítiques y “lobbies” que los impulsaron vertiginosamente dende'l fin de la Segunda Guerra Mundial, afectaron de manera bien importante a la tranvía n'USA, onde si apenes sobrevivieron nunes poques ciudaes (16), de les numberoses nes que circularon.

Les perspectives de recursos enerxéticos futuros y d'escasez de petroleu llevaron a qu'en décades recién delles ciudaes, particularmente nel occidente del país, embarcárense en proyeutos pa construyir sistemes de tresporte basaos en teunoloxía de tren llixeru, la evolución moderna de la tranvía.

Ente estos proyeutos destáquense:

Hai que mentar tamién les ciudaes de Sacramento, Saint Louis, New Jersey, Minneapolis-Saint Paul, Baltimore y Buffalo, con sistemes nuevos, y les ciudaes de Boston, Pittsburgh, San Francisco (llinies de tranvíes J, K, L, M y N del “Muni”), Cleveland, y Nueva Orleans qu'anovaron y estendieron los sos sistemes corrientes.

Méxicu editar

Ciudá de Méxicu

 
Prototipu de tranvía FLEXITY Swift exhibíu na Ciudá de Méxicu en 2008.

La evolución de les tranvíes, primero de tracción animal (mulitas) y dempués llétricos (1900), según la construcción de les primeres llinies de ferrocarril a la villa de Guadalupe y a Tacubaya, aceleraron el surdimientu de nuevos fraccionamientos na ciudá. La hestoria de los ferrocarriles y tranvíes empecipiar en forma paralela: estos emprestando un serviciu intraurbano, y aquellos xuniendo pueblos, villes vecines y otres ciudaes de la República Mexicana.

La invención de tranvía según otros inventos, non necesariamente ye esclusiva d'una sola persona, una y bones la necesidá d'ameyorar cualquier cosa va de la mano cola imaxinación ya intelixencia, que de la mesma se convierte en creatividá y al disponer de los materiales fayadizos, puede crease o inventar la solución. Esto asocedió con un mexicanu d'apellíu D'Anda que nesa dómina de railes y ruedes, diseñó un conceutu de carru pa tresporte de pasaxeros sobre les víes esistentes, pero que fuera aicionáu por motores llétricos y un reóstatu, que al alimentar enerxía a los motores, per mediu d'engranes reductores, faía movese al carru.

La so idea nun foi aceptada ente los sos patrocinadores que buscaba cuando un americanu de Chicago, que trabayaba na incipiente industria petrolero en Méxicu escuchar y convencer de viaxar col a Estaos Xuníos, onde-y mercaron la idea y ellos desenvolvieron les sos idees, aplicándoles a esti nuevu sistema de tresporte.

En 1890 había 175 km de víes, 55 llocomotores, 600 coches de pasaxeros, 800 carros, 3000 mules y caballos, 300 conductores, 800 cocheros, 100 inspeutores, 7000 trabayadores y un veterinariu con dellos ayudantes.

Mientres dellos años, la Ciudá de Méxicu cuntó con rutes de tranvía distribuyíes per bona parte de l'antigua zona urbana, pero por cuenta de la esplosión demográfica, l'aumentu de la mancha urbana y la multiplicación de los tresportes d'usu personal, terminaron sumiendo a finales de la segunda metá del sieglu XX. entá en delles colonies céntriques pueden vese restos de les antigües víes que quedaron. Asina mesmu hubo llinies de tranvíes en diverses ciudaes del país.

Nel añu 2007 dar a conocer la posibilidá de reincorporar nuevamente a les tranvíes a la rede de tresporte públicu, coles mires d'amenorgar la importante contaminación ambiental que pacede la ciudá de Méxicu.

El 1 de xunetu de 2008, presentar de manera oficial a la ciudadanía la construcción de la tranvía con un percorríu del centru históricu escontra la estación Buenavista del tren suburbano, onde amás conflúin la Llinia B del Metro y la Llinia 1 del Metrobús Insurxentes na Ciudá de Méxicu. Sicasí, a principios de 2009 la crisis económica obligó al gobiernu del Distritu Federal a retardar de manera indefinida'l proyeutu, declarando erma la llicitación que taba en cursu.

Veracruz Tranvíes de Veracruz

Tamién en 2008, tuvo en proyeutu la tranvía que xuniría'l centru históricu de la ciudá y el puertu de Veracruz nel estáu de Veracruz.

Guadalaxara

El 30 d'abril de 2008 en Guadalaxara[19] foi presentáu un proyeutu pa construyir 2 rutes de Tranvía que partiríen de la estación Juárez escontra Plaza del Sol y l'Estadiu Chivo, respeutivamente. Sicasí, el proyeutu nun llogró espolletar.

Nun foi sinón hasta'l 30 de payares de 2010 cuando se presentó un proyeutu pa construyir una llinia de Tranvía qu'enllaz a Guadalaxara y Zapopan,[20] la cual entámase sala de la Glorieta de La Normal hasta'l pobláu de Tesistán en Zapopan. Anguaño esti proyeutu atópase baxu analís.[21]

Con rellación al proyeutu de tranvía llétricu, informóse que va tener 12 estaciones y va tresportar diariamente a 75 000 pasaxeros en 15 vagones rodantes con motor propiu. Esta obra taría concluyida a los 18 meses dempués d'empecipiada la so construcción.[22]

El 6 de setiembre del 2011, mientres el X Congresu Internacional Escontra Ciudaes Llibres d'Autos, presentóse'l proyeutu de Tranvía de Guadalaxara pa Zapopan.

Esti tresporte va entender na so primer etapa, que correspuende al proyeutu executivu n'ellaboración, de Carretera a Tesistán, al altor d'Arcu de Trunfu, hasta la Glorieta de La Normal. Cuntaría con un llargor de 9.6 quilómetros y 14 estaciones; tendría conexón cola Llinia Unu del Tren Llixeru na Estación Ávila Camacho.

Na segunda fase preténdese que cubra de la Glorieta de La Normal escontra Alcalde-16 de Setiembre, hasta L'Agua Azul, incluyendo esta etapa sumaríense 4.2 quilómetros con 7 estaciones, pa totalizar 13.8 quilómetros de tranvía.

A lo cual la primer llinia del Tranvía en Zapopan tenga 21 estaciones.[23][24]

Perú editar

Lima editar

El primer tranvía qu'operó na ciudá de Lima foi'l denomináu Tranvía de Sangre, nel añu 1878. Esta tranvía funcionaba a tracción animal, con dos caballos que jalaban el vagón sobre rieles. A fines del sieglu XIX funcionaben 3 llinies de tranvía na ciudá[25], con coches manufacturados pola empresa John Stephenson Company de Nueva York. A pesar de les estroces causaes nes llinies ferriales causaos arriendes de la Guerra del Guanu y el Salitre, el sistema siguía funcionando. Sicasí, el serviciu yera deficiente y nun algamar a cubrir la demanda pa una ciudá, qu'a entamos del sieglu XX yá cuntaba con 250 mil habitantes.[25]

Nel añu 1904 empieza la conversión del sistema de tranvía a la versión llétrica. Hasta 1906 inaugurárense dos linia nueves de tipu llétricu[26]:

Lima - Chorrillos.

Lima - Callao.

La tranvía d'aquella dómina yera parte de la redolada de la ciudá, acompasando la guapura arquitectónica de la Lima Republicana. Nel añu 1918, la estensión de la rede de tranvíes yera de 39 quilómetros. Hasta la década de 1920, la rede taba compuesta por 240 tranvíes a tracción llétrica, moviéndose a una velocidá d'hasta 40 quilómetros per hora.[26]

Por cuenta de les deldes qu'aquexaben a la Compañía Nacional de Tranvíes (CNT), en 1965 promulgóse la Llei 15876, mientres el gobiernu del Presidente Fernando Belaunde Terry, el cuál dispunxo la lliquidación del sistema y culminación d'operaciones.

Trujillo

Nel añu 2015 fueron almitíes a trámite na Axencia pa la Promoción d'Inversión Privada PROINVERSIÓN, la Iniciativa Privada Cofinanciada (IPC) pa la construcción de dos linia de tranvía na ciudá de Trujillo por un monto d'inversión de EUR 447 millones[27].

Uruguái editar

El serviciu de tranvíes de caballos inaugurar en Montevidéu en 1868.

La primer llinia de tranvíes llétricos foi inaugurada por La Comercial el 17 de payares de 1906 ente l'Aduana y Pocinos. El 31 d'avientu de 1925 l'últimu convói de caballos, de la empresa Tranvía del Norte, salió del centru y terminó'l so percorríu n'Engraciada y Zufriateguy, cerrando un ciclu que duró 56 años.

En 1947 creóse la Alministración Municipal de Tresportes Coleutivos de Montevideo (AMDET), que tomó al so cargu les tranvíes como parte de pagu de la delda que Gran Bretaña tenía con Uruguái por suministros realizaos mientres la Segunda Guerra Mundial. AMDET sustituyó progresivamente les 61 llinies de tranvíes por trolebuses y n'abril de 1957, cesaron los servicios de les tranvíes llétricos en Montevideo.

Europa editar

 
Tranvía en Múnich, Alemaña.
 
Trambesòs de Barcelona.

Na mayor parte de los países d'Europa Central y d'Europa del Este fueron y son un mediu de tresporte bien estendíu. Nel restu d'Europa fueron suprimiéndose la mayoría de les llinies pretextando que entorpecían un tráficu automovilísticu cada vez más importante y que los cables yeren pocu estéticos.

Sicasí, y en sumiendo de munches ciudaes, a partir de 1980 empezaron a reimplantarse en dellos llugares, dada la so evolución teunolóxica, colos nuevos tranvíes articulaos y depués de pisu baxu”. En casi toles ciudaes d'Austria, Hungría y Países Baxos esisten numberoses llinies de tranvía, que son utilizaes a diariu per miles de persones como solución eficiente a los atascos, y como métodu alternativu al tresporte priváu, bien contaminante nuna sociedá enchida de coches y camiones.

Alemaña editar

N'Alemaña, esisten les redes de Leipzig; Tranvía de Leipzig (Leipziger Verkehrsbetriebe), Berlín; Tranvía de Berlín (Straßenbahn Berlin), Bremen; Tranvía de Bremen (Bremer Straßenbahn), Múnich; Tranvía de Múnich (Straßenbahn München) y en Frankfurt del Main; Tranvía de Frankfurt del Main (Straßenbahn Frankfurt am Main) ente otros.

La tranvía ye unu de los medios de tresporte públicos más estendíos n'Alemaña, y la mayoría de nucleos urbanos cunten con él. En munches ocasiones la distinción ente la tranvía y el tren llixeru nun ta tan clara, yá que de cutiu pueden atopase redes tranviarias con estaciones soterrañes (como la estación Dalbergstrasse de la tranvía de Mannheim), o inclusive compartíes col serviciu de metro (como ye'l casu de munches estaciones de la ciudá de Köln).

España editar

Nel casu d'España, Madrid (1871), Barcelona, Bilbao (1872), Málaga (1884) y Cádiz (1880) tuvieron tranvíes de tracción animal dende'l sieglu XIX. En 1879 la llinia de tranvía Madrid-Leganés, empieza a funcionar con tracción de vapor y en 1897 funciona la primer llinia electrificada. En Barcelona introduz la tracción per vapor en 1877 (a Sant Andreu), y la primer llinia electrificada ye de 1899. La primer ciudá n'introducir el serviciu de tranvía llétricu foi Bilbao, cola llinia Bilbao-Santurtzi, electrificada en 1896 y xestionada por una antecesora de l'actual Tresportes Coleutivos. Tres Bilbao, en 1898 Cartaxena tamién electrifica la so tranvía, esplotáu por una compañía belga, y que llevaba en funcionamientu dende 1882.[28] Y Málaga facer en 1905.

Dende la década de 1960, pero sobremanera dende la de 1970, les llinies esistentes de tranvía fuéronse desmantelando (ente elles les de Madrid, Sevilla, Barcelona, Valencia, Zaragoza o Granada), ante un aumentu del tráficu rodáu quitáu mientres diben siendo sustituyíes per llinia d'autobuses, cubriendo dalgunos d'ellos la mesma ruta. La opinión pública consideraba estes tranvíes desfasaos, amás de ruidosos ya incómodos. Esti pasu diose tamién pa incentivar la automovilización.

 
Tranvía de Tenerife.

A partir d'entós el tresporte per carretera aumentó significativamente, enchiendo les víes públiques y amontando la contaminación del aire. Por esta razón delles ciudá españoles decidieron reimplantar tranvíes pa desaniciar dicha situación y optar por un tresporte más llimpiu. La primer ciudá en reintroducir la tranvía foi Valencia en 1994. Anguaño dalgunes de les ciudaes qu'ufierten esta manera de tresporte son Alicante, Barcelona, Bilbao, Madrid, Málaga, Murcia, Parla, Sevilla, Santa Cruz de Tenerife, Valencia, Vitoria y Zaragoza. Esisten tamién proyeutos pa munches otres ciudaes, como nes árees de Cádiz, Alcalá de Guadaíra, Aljarafe, Dos Hermanas, Metropolitanu de Granada Granada, Llión, Toledo, Barakaldo, Mallorca o Pamplona. Dos atópense acabaos pero ensin funcionamientu por cuenta de cuestiones económiques: Xaén, Vélez-Málaga y La Coruña. N'España esti mediu de tresporte conozse tantu pol nome más fayadizu de tranvía como pol de metro o metro llixeru, según intereses puntuales.

Francia editar

La primer llinia de tranvía francesa construyir ente Montrond les Bains y Montbrison, nel departamentu del Loira, con un llargor de 15 km y entró en serviciu en 1837. En 1853 facer en París una llinia esperimental con ocasión de la Esposición Universal d'esi añu. Pa la Esposición Universal de 1867 fíxose otra llinia, toes elles con tracción de sangre.

El primer tranvía llétricu francés circuló en Clermont-Ferrand en 1890. Nantes foi la primer ciudá francesa en tener una tranvía modernu, en 1985.

Dende los últimos años del sieglu XX, la tranvía estender de nuevu per munches ciudaes franceses.

Países Baxos editar

N'Ámsterdam demostróse, al igual que n'otres ciudaes con grandes redes de tranvía, que les bicicletes y la tranvía son aliaos.[29]

Irlanda editar

En Dublín funciona anguaño'l Luas, interconectáu coles estaciones del Dart.

Portugal editar

Les tranvíes llétricos llegaron a Portugal en: Porto (1895), Lisboa (1901), Sintra (1904), Coimbra (1911) y Braga (1914). Siguen esistiendo les redes de Lisboa, Porto y Sintra. Les de Braga y Coimbra suprimiéronse.

Tamién hubo llinies de tranvía con tracción animal en Figueira da Foz, Funchal y Póvoa de Varzim/Vila do Conde, que nun aportar# a electrificaes.

Tranvíes históricos editar

 
Planos d'una tranvía antiguu.
 
Tranvía Carris de La Coruña mercáu a Lisboa y restauráu, que funciona inda como curiosu turísticu.
 
Una xunta de dos generación de tranvíes en Oberhausen, Alemaña: a la derecha (alloñar) el 25, construyíu en 1899, restauráu y en funcionamientu a finales del deceniu de 1990; a la izquierda (averándose) el 210, unidá de pisu baxu de 1996.

Les anécdotes y les alcordances dexaes nel públicu polos tranvíes antiguos, según la fascinación que causen los vehículos d'otres dómines pol refinamientu y detalles constructivos, han inicado nel mundu una corriente de revalorización de la so imaxe y presencia.

La vixencia de les tranvíes históricos vien dándose en dos planos: los museos tranviarios y los percorríos corrientes sirvíos por tranvíes antiguos («vintage trams»).

Ente que los museos atópense empuestos a una xera de restauración y preservación de material antiguo, los servicios tranviarios «a l'antigua» empréstense tantu con vieyos tranvíes restauraos, como con modelos reminiscentes d'antaño[30] fabricaos anguaño siguiendo los planos orixinales de carroceríes, y con equipamientu d'alimentación, tracción y rodamientu que dacuando ye copia fiel de los primitivos, o bien incorpora elementos de teunoloxía actual, inclusive hasta aire acondicionáu, accesibilidá pa los impidíos y espacios interiores pa sielles de ruedes.

Los servicios regulares con tranvíes históricos enfocar en tresportar igualmente a residentes y visitantes/turistes, coneutando centros principales d'actividá con capacidaes d'aproximao dende 20 a 40 pasaxeros sentaos.

Ciudaes como San Francisco (California) (non solo colos sos célebres «Cable Car», sinón cola so Llinia F), en Nueva Orleans (Luisiana) la « St. Charles Streetcar Line» yá cunta con más de 95 años de funcionamientu continuu, y los tradicionales tranvíes «Perley Thomas» son un curiosu turísticu y fueron reconstruyíos tres el desastre natural de Katrina. Hai dos linia más (Cananl St. y Waterfront lines) suplíes con retruques de les PT metáliques, fabricaes anguaño con sistemes de modernos motores llétricos, otros sistemes atopar en La Coruña n'España, Dallas (Llinia McKinney Ave.), Porto (Llinia Masarellos), Tampa, Sóller, Kenosha, Lisboa, Rio de Janeiro (col so «Bondinho de Santa Teresa»), Melbourne, Charlotte, Barcelona (cola so llinia al Tibidabo), Christchurch, Seattle (col so Waterfront Line), Sintra, Little Rock, Istambul, Memphis y Santos, por citar dalgunes, tienen esti tipu de servicios, yá sía calteniendo dellos percorríos onde entá funcionen tranvíes d'antigua data, o bien instalando nueves llinies por sectores pintorescos, históricos, comerciales o recreacionales, dotándoles d'estos curiosos vehículos.

Los tradicionales tranvíes son óptimos nes cais estreches de los cascos antiguos, yá que por tener una vía qu'actúa como guía facilítase la maniobrabilidad, y en dellos casos tamién dexa instalar la catenaria al tar suxetada ente edificios. Tamién baxen considerablemente les vibraciones producíes polos motores de combustión interna d'otros medios de tresporte masivu y les vibraciones producíes pol tráficu vehicular a que remplaza. A lo último, al ser llétricos nun contaminen nin deterioren les estreches cais y les construcciones centenaries de los monumentos y centros históricos.

Tamién son destacables los innumberables museos tranviarios que caltienen celosamente material rodante orixinal, faciéndolos circular limitadamente por que los visitantes puedan velos en funcionamientu. Hai museos tranviarios montaos en predivos privaos zarraos, como asocede na mayoría de los museos d'Estaos Xuníos, por casu, el Seashore Trolley Museum de Kennebunkport, Maine; el Shore Line Trolley Museum de East Heaven, Connecticut; o'l Western Railway Museum asitiáu ente Ríu Vista y Suisun nel condáu de Solano, California. Tamién el National Tramway Museum (Muséu Nacional de Tranvíes) d'Inglaterra, allugáu na llocalidá de Crich.

Otros, sicasí, tienen la posibilidá de faer circular el so material nel real ambiente tranviario, vale dicir percorriendo cais y aveníes, como'l Tramway Históricu de Buenos Aires, qu'opera l'Asociación Amigos de la Tranvía de l'Arxentina; el Museu do Carru Llétricu de Porto, Portugal; y el Museum of the Brussels' Urban Transportation en Woluwe-Saint-Pierre en Bruxeles, ente otros.

Miscelánea editar

Récores editar

 
El “Kusttram” cerca d'Oostende.
  • La rede tranviaria más antigua del mundu ensin interrupción del serviciu ye la “Green Line” del Metro de Boston, perteneciente a la MBTA (Estaos Xuníos), colos sos cuatro ramales B, C, D y E. Inauguróse'l 26 de marzu de 1856 como tranvía a tracción animal.
  • La llinia más llarga del mundu, de 68 km y 69 paraes, llamada Kusttram, topar na mariña belga ente De Panne, Oostende y Knokke.
  • La tranvía de Riffelalp nes cercaníes de Zermatt (Suiza), con vía 800 mm d'anchu, bati dos récores: ye la llinia más curtia del mundu (675 m) y la llinia a mayor altor d'Europa (2.211 msnm).
  • La compañía tranviaria VBZ de Zurich (Suiza) tresporta 202,5 millones de pasaxeros al añu y ye, poro, la más frecuentada del mundu.
  • Melbourne (Australia) tien una rede tranviaria de 245 km de llargor. Enantes Buenos Aires, la capital d'Arxentina, tenía la mayor rede de tranvíes del mundu, que nos 1920s algamó los 875 quilómetros de víes, más de 3000 vehículos y 12000 emplegaos pa circular por 99 percorríos y llegar a tresportar 650 000 000 de viaxeros añales, ensin cuntar les llinies suburbanas.[31] La rede tranviaria de Berlín cunta güei con 192 km y ye la mayor d'Alemaña, magar llegó a tener más de 630 km en 1930.
  • El tramu más empináu d'Alemaña ta en serviciu dende 1923 en Maguncia, con una rimada máxima de 9,549 %. L'equivalente n'Austria topar en Linz, con una rimada de 10,5 %.
  • Los vehículos clásicos de pisu altu más llargos son los Düwag articulaos, de 38,5 m de llargor, que circulen en Ludwigshafen.
  • Budapest (Hungría) tien los más llargos de pisu baxu, de 54 m de llargor, del tipu Siemens Combino Plus.
  • L'anchu de vía de la tranvía de Leipzig (LVB) ye de 1458 mm, el mayor d'Alemaña.
  • En Viena (WL) y Oradea (Rumanía) circulen tranvíes col pisu continuu más baxu del mundu: 180 mm sobre la cara cimera del carril.

Tranvíes que nun tresporten viaxeros editar

 
Volkswagen usa la tranvía pal tresporte de mercancíes en Dresde a la so fábrica tresparente”.
 
Coche tractor pal serviciu postal de la Tranvía del valle del Rin” (Suiza), agora nel muséu ferroviariu de Blonay-Chamby, 2008.
  • En 1878 inaugurar en Madrid la llinia Estaciones y mercaos, que peles nueches llevaba carga a los mercaos.
  • En 1895 circuló'l primer tranvía postal en Altenburg (Alemaña). Dempués tamién los hubo en Hamburgu y Frankfurt del Main, según en St. Pölten (Austria).
  • La compañía tranviaria de Viena tuvo mientres ciertu tiempu vehículos apropiaos pal serviciu de pómpares aciages al campusantu central.
  • En Dresde (Alemaña) hai una tranvía especial “CargoTram” pal tresporte de mercancíes a la fábrica de Volkswagen en dicha ciudá.
  • Dende 2003 circula en Zurich un “Cargotram” pa facilitar la recoyida de refugayes avolumaes y chatarra de productos electrónicos pa los habitantes non motorizados que tengan dificultaes pa llevalos a los centros de reciclaje.

Llinies que crucien fronteres editar

  • En Basilea (Suiza) la llinia 10 de la compañía BLT (Baselland Transport), propiedá del cantón Basilea-Campu, va de Dornach a Basilea y llega hasta la llocalidá suiza de Rodesdorf pasando pol pueblu de Leymen, en territoriu francés. Va años la compañía municipal basiliense BVB (Basler Verkehrsbetriebe) tenía llinies que diben hasta Lörrach (Alemaña) y Saint-Louis (Francia), que dexaron de cruciar la frontera na posguerra. En 2008 empezó a construyise l'allongamientu de la llinia 8 de Basilea hasta Weil am Rhein, tamién n'Alemaña, que s'inauguró n'avientu de 2014.
  • En febreru de 2014 empezaron les obres pa enllargar la rede tranviaria d'Estrasburgu hasta Kehl (Baden-Wurtemberg, Alemaña), que va cruciar la frontera nel Rin por una ponte.
  • La tranvía interurbanu del Sarre va de Saarbrücken (Alemaña) a Sarreguemines (Francia).
  • La llinia de tranvía d'Aquisgrán (Alemaña) a Vaals (Holanda) foi la primera de los Países Baxos.
  • La tranvía de Cieszyn en Silesia estremar en 1918 a consecuencia del nuevu trazáu de la frontera, que partía en dos la ciudá, y circuló ente los barrios polaco y checoslovaco cruciando la frontera.

Tranvíes con serviciu gastronómicu y atraiciones editar

  • Les tranvíes interurbanos ente Düsseldorf y Duisburgu y Krefeld tuvieron un coche restorán.
  • Les tranvíes de Melbourne, Australia, tienen n'operación un serviciu de tranvíes restaurantes, realizaos nos llexendarios coches del tipu W6, reformaos pa esti fin.
  • En munches ciudaes alemanes circulen tranvíes especiales qu'empresten serviciu gastronómicu, como en Frankfurt del Main el “exprés de la sidra”; hai coches convertíos en chigres en Wurzburgu, Gera, Erfurt y Karlsruhe.
  • En Zurich (Suiza) hai una tranvía onde sirven fondue, una especialidá suiza de quesu.
  • Tamién en Zúrich circula pa los neños la tranvía de los cuentos” mientres el mes d'avientu y en Múnich la tranvía del Neñu Jesús” mientres l'Advientu.
  • Puede contraer matrimoniu nes tranvíes de Bochum, Bonn, Chemnitz, Cottbus, Gera, Kassel, Plauen y Woltersdorf (Berlín), toos n'Alemaña.

Museos de la tranvía editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. (n'inglés) «South West Wales Swansea - Mumbles Railway 1807 to 1960.» BBC. Consultáu'l 14 de mayu de 2008.
  2. Kern, Stephen (n'inglés) www.google.com/books The Culture of Time and Space, 1880-1918, p.114. En Google Books. Consultáu'l 2008-05-15
  3. (n'inglés) «Trams of Hungary.» Consultáu'l 2008-05-15.
  4. Transport History in Bucharest - (n'inglés) - Consultáu'l 2008-05-15
  5. Sarajevo through history Archiváu el 23 d'ochobre de 2014 na Wayback Machine. - (n'inglés) - Consultáu'l 2008-05-15
  6. Lipson, David. General Motors, National City Lines and the motor bus: the motor bus role in the torne of mass transit in the United States, Tesis doctoral, Universidá de Harvard, 1987.
  7. www.habitat.aq.upm.es Nuevos tranvíes en marcha na Península Ibérica. - Consultáu'l 2008-05-14.
  8. www.metroligero-oeste.es La Tranvía Güei . - Consultáu'l 2008-05-14.
  9. Les seiciones Edá d'oru, Desapaición parcial y envernada y Renacimientu fueron creaes a partir de la traducción del artículu Tram de la Wikipedia en francés, so llicencia Creative Commons Compartir Igual 3.0. y GFDL.
  10. Tranvíes llétricos na ciudá de Buenos Aires Consultáu'l 2011-07-05
  11. London Passenger Transport Board: Annual Report, 1938
  12. «Welcome to the Shore Line Interurban Historical Society | Chicago Surface Lines». Consultáu'l 24 de febreru de 2018.
  13. Hestoria: Tramway Rural, por: Walter G. Belfiore y Alberto Allindo - Consultáu'l 2008-12-01.
  14. El tresporte públicu en Tucumán - Consultáu'l 2009-07-05
  15. «Tranvíes Arxentinos». Consultáu'l 24 de febreru de 2018.
  16. www.tranvia.org.ar Apuntes sobre la Hestoria de la Tranvía en Buenos Aires - Consultáu'l 2009-05-23
  17. obres-del-metrotranv%C3%ADa «Yá executaron el 55% de les obres del metrotranvía» Xornada On line
  18. El proyeutu Tranvía d'Ayacucho y los sos Dos Cables va construyir escenarios recreativos y deportivos na Comuña 8. metrodemedellin.gov.co. Recuperáu 7 de marzu 2017
  19. L'Occidental (30 d'abril de 08). «Tranvíes en Guadalaxara». Consultáu'l 2 de xunetu de 11.
  20. L'Occidental (30 de payares de 10). «Presenta Vielma en 2011 el so plan de movilidá urbana». Consultáu'l 2 de xunetu de 11.
  21. L'Informador (18 de xineru de 11). «En xunetu conclúin estudios pa la Tranvía de Guadalaxara: Héctor Vielma». Consultáu'l 2 de xunetu de 11.
  22. http://www.zapopan.gob.mx/zapopan/seccion/alcuerden-tranvia-y-ciclovia/ Alcuerden Tranvia
  23. http://www.informador.com.mx/jalisco/2011/320600/6/preven-que-tranvia-en-zapopan-tenga-21-estaciones-y-cueste-6-pesos.htm Preven que Tranvía en Zapopan tenga 21 estaciones
  24. https://web.archive.org/web/20120301013007/http://www.metrogdl.org/?p=1308 Tranvía hasta l'Agua Azul, lo más vidable.
  25. 25,0 25,1 «Situación del Sistema de Tresporte Masivu de Lima y Callao».
  26. 26,0 26,1 «La Tranvía de Lima».
  27. «Torrescamara, Vossloh y FGV opten a construyir dos linia de tranvía en Perú por 447 millones».
  28. «Tranvía - Cartaxena - Rexón de Murcia Dixital» (castellanu). Consultáu'l 24 de febreru de 2018.
  29. (n'inglés) Amsterdam proves bikes and streetcars are allies. http://greatergreaterwashington.org/post/12685/amsterdam-proves-bikes-and-streetcars-are-allies/. Consultáu'l 24 de febreru de 2018. 
  30. «Gomaco Trolley Company». Consultáu'l 24 de febreru de 2018.
  31. «Asociación Amigos de la Tranvía – y Biblioteca Popular Federico Lacroze» (castellanu). Consultáu'l 24 de febreru de 2018.

Bibliografía editar

  • Morrison, Allen. 1996. Latin America by Streetcar: A Pictorial Survey of Urban Rail Transport South of the U.S.A. – (n'inglés) – (ISBN 0-9622348-3-4). New York: Bonde Press.

Enllaces esternos editar