Llista de menceyes de Tenerife durante la conquista

artículu de llista de Wikimedia

Esta ye una llista de los menceyes de la islla de Tenerife mientres la conquista de Canaries. Na llista apaecen tamién los nomes qu'adoptaron en siendo cristianizados o bien otros nomes colos que los conocíen, los territorios que gobernaben coles llendes municipales actuales y los sos respeutivos papeles na conquista.

Imaxe Nome común Otros nomes Menceyato El so papel na conquista
Acaimo Acaymo Daniaga Tacoronte: Ocupaba los actuales conceyos de Tacoronte, La Matanza de Acentejo y El Sauzal. Mientres la conquista, Acaimo confederar col mencey Bencomo pa refugar la invasión, participando viviegamente nos enfrentamientos socesivos, dalgunos de los cualos tuvieron llugar nel so propiu territoriu —matanza de Acentejo—.
Adjoña Pedro d'Abona Abona: Ocupaba los actuales conceyos de Fasnia, Arico, Granadilla d'Abona, San Miguel d'Abona y Vilaflor, según parte d'Arona. Escontra 1490 Adjoña robló paces col gobernador de Gran Canaria Pedro de Vera, ratificando l'alcuerdu con Alonso Fernández de Lugo en 1494 pocu dempués del so primer desembarcu, convirtiendo asina al so menceyato en bandu de paces mientres la conquista.
Añaterve Juan de Candelaria Güímar: Ocupaba los actuales conceyos d'El Rosariu, Candelaria, Arafo, Güímar y partes de Santa Cruz de Tenerife y San Cristóbal de La Laguna. Nel so territoriu llevárase a cabu una importante misión evanxelizadora dende mediaos del sieglu xv, foi'l primera mencey n'apautar paces colos europeos, convirtiéndose asina'l so territoriu en bandu de paces.
Bencomo Benitomo, Benchomo, Cristóbal Hernández Taoro: Ocupaba los actuales conceyos de La Victoria de Acentejo, Santa Úrsula, La Orotava, Puerto de la Cruz, Los Realejos y San Juan de la Rambla. Yera'l mencey más poderosu de la isla, siendo consideráu un "Primus inter pares". Foi'l caudiellu de los bandos de guerra guanches. Morrió en combate en Payares de 1495.
Beneharo Fernando de Anaga Anaga: Ocupaba los actuales conceyos de Santa Cruz de Tenerife y parte del de San Cristóbal de La Laguna. El mencey Beneharo apautó paces en 1492 con Lope de Salazar, quien fuera unviáu pol gobernador de Gran Canaria Francisco Maldonado. Tres una razia esclavista realizada pocu dempués contra los guanches de Anaga, el mencey retiró'l so sofitu a los europeos anque tres el desembarcu d'Alonso Fernández de Lugo anovó les paces colos castellanos.
Pelinor Diego de Adeje Adeje: Ocupaba los actuales conceyos d'Adeje, Guía de Isora y Santiago del Teide, según posiblemente tamién parte d'Arona. Como mencey de bandu de paces que sofitó viviegamente a los conquistadores, foi llargamente compensáu por Fernández de Lugo. Recibió en repartimientu delles tierres y según creen los xenealoxistes concedióse-y un escudu d'armes.
Pelicar Enrique de Icod Icod: Ocupaba los actuales conceyos de La Guancha, Icod de los Vinos y El Tanque, según parte de Garachico. Pelicar xunir al mencey Bencomo de Taoro pa repeler la invasión castellana en 1494, incluyéndose la so menceyato nos bandos de guerra. Sicasí, dellos historiadores como Viera y Clavijo indiquen que Pelicar nun s'alió con Bencomo, pos resabiaba de les ambiciones d'este.
Romen Gonzalo Daute: Ocupaba los actuales conceyos de Buenavista del Norte y Los Silos, según parte de Garachico y l'área de Santiago del Teide. El mencey Romen aliar con Bencomo en contra de la invasión castellana, siendo la so menceyato unu de los bandos de guerra. Sicasí, dellos historiadores, basaos en Antonio de Viana, aluden a que refugó aliase con Bencomo por non querer sometese a que'l mencey de Taoro dirixiera al restu na guerra.
Tegueste II Antón de Tegueste Tegueste: Ocupaba los actuales conceyos de Tegueste y gran parte de San Cristóbal de La Laguna. Tegueste aliar col mencey Bencomo pa refugar la invasión, participando viviegamente nos enfrentamientos socesivos. José Viera y Clavijo refier que, pa la batalla d'Aguere, el mencey llevó consigo unos 1.200 guerreros.
Bentor Ventor, Bentore, Bentorey, Benytomo Taoro Bentor foi fíu y socesor del mencey Bencomo de Taoro encargándose tamién de liderar a los bandos de guerra. Participó al pie del so padre nos enfrentamientos que tuvieron llugar mientres la conquista de la isla. Tres continues derrotes, Bentor y los sos partidarios guanches, abellugar nos altos de la fastera de Tigaiga, onde'l mencey decide poner fin a la so vida refundiándose al vaciu.

Otros menceyes notables editar

Na siguiente llista apaecen otros menceyes importantes de la hestoria de Tenerife. Magar, estos vivieron o reinaron en dómines anteriores o posteriores a la conquista.

Imaxe Nome común Otros nomes Menceyato Observaciones
Tinerfe Betzenuriia, Thinerfe, Thynarf Tenerife Conocíu col apellativu el Grande, Tinerfe foi últimu rei o mencey de tola islla antes de la so división en nueve menceyatos. Envalórase que vivió a finales del sieglu xiv, ye dicir aproximao cien años antes de la conquista. Tenía la so sede en Adeje y tres la so muerte, el so descendientes partieron la islla en nueve reinos o menceyatos.
Tegueste I ¿? Tegueste Foi l'antepenúltimu mencey del antiguu Menceyato de Tegueste y foi padre de Tegueste II, quién gobernaba'l territoriu homónimu mientres la conquista de Tenerife nel sieglu xv.
Tinguaro Chimenchia, Himenechia Taoro Foi l'hermanu del mencey Bencomo de Taoro. Según historiadores como Leonardo Torriani y Fray Alonso d'Espinosa, Tinguaro asocedió al so hermanu como mencey de Taoro. Sicasí, los documentos contemporáneos a los fechos dexen claro que quien foi fechu rei foi Bentor, fíu de Bencomo.
Ichasagua ¿? Tenerife Ichasagua foi proclamáu rei o mencey dempués de rematada la conquista europea de la islla nel sieglu xv. Yera miembru de l'antigua nobleza guanche de Adeje. Morrió asesináu siendo'l postreru mencey de la isla.

Ver tamién editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar