Llocura senil ye'l nome dau n'español a un síndrome que se caracteriza porque'l suxetu afeutáu va perdiendo munches de les sos capacidaes psíquiques, especialmente les cognitives. El nome clínicu provién del llatín: de, "lloñe" + mens (que'l so xenitivu ye mentis): "mente"; pela so parte, senil ye un axetivu qu'alude a la senectud o ancianidad, anque los actuales estudios médicos evidencian una minoría de cuadros de llocura senil a edaes cronolóxiques relativamente tempranes.

Llocura senil
enfermedá
demencia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Definición editar

La llocura nun ye esclusiva de los vieyos, anque se suel presentar con más frecuencia ente persones de la tercer edá. Solamente carecer una minoría, pero cola edá aumenta la probabilidá de desenvolvela: de los 65 a los 90 años aproximao, la probabilidá dóblase cada cinco años.[1] La llocura referir a un conxuntu de síntomes adquiríos de tipu cognitivu (tracamundiu mental, perda de memoria, deterioru intelectual, desorientación, disturbios en llinguaxe, anormalidaes visuoespaciales, etc.) y conductual, mas non a una enfermedá n'específicu, yá que puede debese a múltiples causes.
Coles mesmes amuésase una declinación a nivel funcional (interrupción nes actividaes diaries de la persona) y considérase-y independiente d'alteraciones xeneraes por dalguna condición médica como, por casu, la infeición urinaria, neumonía, deshidratación, tumor cerebral, hipoglucemia, según pol consumu de melecines y drogues. Realízase esta diferenciación, yá que, en tales casos, los síntomes, que podríen coincidir, reciben el nome de deliriu, afección que se caracteriza por ser aguda y reversible, a diferencia de la llocura, que la so enfermedá más común ye'l alzheimer y multi-infartu.[2][3] Poro, anque la llocura ye un problema grave a cualquier edá, esti agravar nel casu del adultu mayor pol debilitamientu de la so salú xeneral, lo mesmo que de les sos habilidaes intelectuales. Anguaño, el númberu de persones mayores va n'aumentu, polo qu'asocede lo mesmo colos casos de llocura senil, produciendo cuadros d'ansiedá y depresión nos cuidadores.

Cambeos cognitivos editar

La llocura senil inclúi'l deterioru de funciones cognitives. Una de les funciones más sensibles y, poro, una de les más afeutaes ye la memoria. La capacidá p'almacenar nueva información amenorgar nos pacientes que sufren de llocura senil (amnesia anterógrada) y, coles mesmes, puede haber perda de les memories que primeramente se formaron (amnesia retrógrada). Coles mesmes, los pacientes pueden presentar dificultaes na reconocencia de cares o reconocencia de llugares destacaos. Otra función cognitiva qu'afecta al paciente con llocura senil ye la dificultá pa producir y entender el llinguaxe. Esti problema puede manifestase cuando haya una incapacidá de nomar a persones o oxetos, lo que pueden torgar una bona interaición y rellación coles persones de la so redolada. En ciertos casos, puede llegase a perder el conteníu semántico al momentu de falar. Otres funciones cognitives tamién pueden trate alteriaes pola enfermedá. Estes funciones inclúin l'habilidá pa abstraer, entamar, antemanar, empecipiar y controlar conductes complexes. El cayente nestos procesos cognitivos torga la inhibición de respuestes pal pasu d'una actividá a otra y pa realizar distintes actividaes coles mesmes.[4]

Síntomes Conductuales editar

Los cambeos na conducta pueden dase en cualquier momentu de la enfermedá. La so intensidá y frecuencia nun ye necesariamente progresiva y nun apaecen en tolos casos de llocura senil. Los más recurrentes son la deambulación errática, baturiciu-agresividá, reaiciones catastrófiques, desinhibición, quexes, negativismo, intrusividad y trestornos del comportamientu alimenticiu y sexual.

  • Deambulación errática: el paciente camina ensin un aldu en particular, puede presentase en cualquier momentu y rellaciónase cola desorientación. Nesti sentíu, encamiéntase caltener la redolada del paciente allumáu y ensin torgues que pudieren provocar accidentes.
  • Desinhibición: consiste na emisión d'agresiones verbales, aiciones impulsives y perda de vergüenza. Por casu, si'l paciente siente escesivu calor, ye capaz d'esnudase por completu. Ante estes situaciones, encamentar al cuidador actuar con aselu y paciencia, y nun ponese nerviosos ante nenguna circunstancia.
  • Fenómenu del Sundown: tamién conocíu como empeoramientu al anochecer. Esisten delles causes poles que'l comportamientu del paciente puede alteriase negativamente al llegar la nueche, yá sía'l ruiu, l'amenorgamientu de la lluz o la xente. L'Asociación de familiares d'enfermu d'Alzheimer (AFATE) encamienta identificar la causa de l'alteración, amás d'acompañar al paciente permanentemente y evitar los conflictos a dicha hora.[5]

Los cambeos conductuales pueden afectar la vida diaria del paciente, dichos cambeos riquen d'un ambiente apropiao pa facilitar l'adaptación del paciente.

Organización de les xeres del llar y cambéu del ambiente editar

La lliteratura encamienta que cada familiar del paciente tenga xeres específiques a realizar, por que, d'esa manera, esista una organización y que se sepa quién y en qué momentu se curiará de la persona. Esta organización de les xeres tamién puede incluyir al paciente, siempres y cuando esti tea na capacidá de realizales. Pa ello, precísase que les actividaes descomponer nuna serie de pasos, lo que va ayudar a que les xeres del llar sían más sencielles y amenes pa la persona en cuestión. Si'l paciente puede realizar l'actividá parcialmente, tamién ye de gran importancia qu'haya daquién que realice los pasos qu'él nun pueda por que, d'esa manera, sienta que ye ayuda pa les actividaes que se realicen. Amás, los horarios estructurados colos vezos diarios del paciente y la constante esplicación de los mesmos dexen que la persona non se desoriente y pueda llegar a adquirir la sensación de seguridá. En cuanto al ambiente, el centru Family Caregiver Alliance (FCA) menta que l'espaciu tien de tar llibre d'oxetos que puedan estropiar a la persona que carez de llocura senil. Amás, l'ambiente inclúi a les persones que tán al so alredor, pos ye de gran importancia qu'esista una interaición ente estos postreros y el paciente, por que esti nun se sienta solo. L'actitú de cada miembru ye importante, según el so llinguaxe corporal, yá que- en munchos casos- van ser estos los que van comunicar les idees y sentimientos con mayor fuercia que les pallabres. Por tanto, débese crear un ambiente positivo, tantu no físico, como na interaición con otros y de esa manera, ayudar a que la persona ocupar d'actividaes que torguen la meyora inmediata de la enfermedá.[6]

Rol del cuidador editar

Piédrola señala: “En rellación cola dependencia, la llocura plantega nuevos retos a la sociedá y al sistema sanitariu, como son el respetu a l'autonomía del paciente, la información al paciente y a la familia, la posibilidá de complementar el documentu de voluntaes antemanaes, el consentimientu informáu y, cuantimás, la eleición d'un tutor o representante”.[7]

Caltenimientu de les actividaes diaries del paciente editar

Alministrar dineru editar

Nel casu del paciente con llocura, la perda progresiva de la memoria causa que se vuelva más ansiosu y musgu con al respective de el so dineru, acusando a los cuidadores de roba-y cuando nun puede recordar ónde lo dexó. En situaciones similares, Maze y Rabins proponen desproveer a la persona de too contautu direutu coles tarxetes de creitu, chequera, efectivu, etc. Sicasí, alministrar el so propiu dineru ye una muestra d'independencia qu'a les persones nun-yos gusta perder, y pola cual taríen dispuestos a lluchar. Poro, encamiéntase a los cuidadores da-y al paciente una pequeña cantidá de dineru de la que pueda disponer, dexar notes visibles que-y indiquen quién ye agora l'encargáu de l'alministración del llar, según tener paciencia y caltener la sele ante cualquier acusación de robu, entendiendo la naturaleza del mesmu.[2]

Conducir editar

Nes etapes tempranes de la enfermedá, les persones suelen caltener la so actividá llaboral y vida independiente, según la so capacidá pa conducir. Conducir un coche puede significar, pa munchos d'ellos, autonomía, autoestima y dignidá. Sicasí, la llocura carauterizar pola ausencia de conciencia sobre la enfermedá y, poro, de les sos progresives dificultaes pa conducir, qu'inclúin procesos d'atención estremada (parolar mientres conduz), habilidaes executives (frenar sópito ante dalgún imprevistu), memoria (recordar direiciones) y habilidaes visuo-espaciales (la distancia ente l'autu y otres estructures). Poro, preséntase un conflictu ente'l so sentíu d'independencia y la so seguridá. Nesti sentíu, ye recomendable que los cuidadores acompañen al paciente mientres los sos percorríos y reparen oxetivamente les sos conductes de conducción, enfocando la so atención nes habilidaes mentaes que pueden dise deteriorando nel desenvolvimientu de la llocura.[3]

Prevención de la progresión de la enfermedá editar

Estimulación de la memoria editar

Esisten diversos exercicios p'aguiyar la memoria de los pacientes, pero primero tien de tomase en cuenta la etapa de la enfermedá na cual estos atopar. Amás les actividaes propuestes tienen de ser del presto del paciente, debíu que de lo contrario, esto puede xenera-y ansiedá y frustración.De preferencia, ye necesariu aplicar exercicios y actividaes que concuerden cola hestoria bio-psico-social de la persona, yá que asina ye más probable que la motivación amonte y surdan resultancies positives.[8] La memoria del paciente puede ser aguiyada al traviés de delles actividaes, que pueden ser mentales, físiques, sociales, llaborales, creatives y memorísticas.

  • Actividaes mentales: dende ruempecabeces y crucigrames hasta cuentos y xuegos de mesa, que exerciten el razonamientu y la comprensión.
  • Actividaes físiques: el baille y los exercicios de brazos y piernes ayuden a la coordinación motora.
  • Actividaes sociales: los alcuentros con amigos y familiares aguiyen al paciente a remembrar alcordances y llograr esperiencies.
  • Actividaes llaborales: doblar ropa, poner la mesa, alimentar a la mascota, etc.
  • Actividaes creatives: la pintura y les artesaníes exerciten la motricidad y la coordinación del paciente.
  • Actividaes de memoria: ver fotografíes familiares, lleer cartes antigües y que se-y narren hestories, aguiyen les funciones mental y social del paciente al empar.

Amás actividaes cotidianes como cepillase los dientes y camudase la ropa tamién son útiles.[9]

Estimulación de l'atención editar

Por que el paciente capte l'atención d'unu y de esa manera aguiye esti procesu cognitivu, ye importante que tea fora d'oxetos como la televisión y la radio, nel momentu que'l cuidador fále-y, pos d'esa manera, llegar a concentrar más na persona y nun hai distractores qu'atayen esta función. Coles mesmes, ye importante llamar a la persona siempres pol so nome, y recorda-y quien ye'l que ta con él, ye dicir la so rellación o parentescu qu'esiste col paciente, siempres faciendo contautu visual con esti postreru y asina otra vegada centrando l'atención.[10] Tamién, puede implementase una téunica que consiste en traer alcordances de la hestoria personal del suxetu a la conciencia, que aguiya'l procesu de la memoria cola reactivación del pasáu persones. Sicasí, non solo ayuda al procesu mentáu, sinón que fai posible una activación de l'atención nel paciente y l'aumentu del ralu de tiempu de concentración. Amás, el cuidador o terapeuta puede sofitase en preseos como diarios personales, lo que tamién va exercitar si atención al tener que lleer pa poder recordar.[11] A nivel visual, l'atención puede ser aguiyada por exercicios como llaberintos, buscar diferencies, alcontrar elementos concretos dientro d'una gran variedá d'elementos similares y atopar errores en fotografíes. Nel nivel auditivu, el cuidador puede lleer ciertos párrafos sobre los que dempués de lleelos va preguntase sobre determinaos detalles escuchaos, trabayando paralelamente la memoria de curtiu y llargu plazu. A nivel olfativu y táctil, puede aguiyase al paciente con llocura senil, al traviés de la entrega d'un conxuntu d'elementos distintos, que el paciente, colos güeyos zarraos, describa les cualidaes y ellabore hipótesis sobre lo que se trata.[12]

Estimulación del llinguaxe editar

Los problemes de la persona con llocura pa espresase pueden ser de distintos tipos según la enfermedá. Puede confundir delles pallabres por otres, parolar sobre una mesma idea, comunicar solo delles pallabres pa indicar una idea, etc. Nestos casos, ye necesariu que'l cuidador trate d'interpretar lo que se-y quier dicir, evitando que'l paciente atáyese ante dicha situación. D'esta manera, encamiéntase completar la idea de la persona cuando tien dificultaes en faelo, faer camientos de lo qu'intenta comunicar y preguntar si son correutes y dexar pasar pequeños errores que pudieren fadiar al paciente si recordar constantemente.[2] Na primer fase de la llocura, nun suel haber problemes de comprensión de llinguaxe, que podríen presentase, darréu, al momentu d'identificar el significáu de frases ya idees complexes. Per otru llau, la detección de problemes na comprensión del llinguaxe facilita'l diagnósticu del paciente, yá que se refugaría una llocura frontera o puramente frontera, yá que sería necesariu que l'área afeutada fora la parte posterior del lóbulu temporal del hemisferiu esquierdu, onde s'atopa l'área de Wernicke.[13] Nesti sentíu, conozse como Llocura Semántica a una de les variantes de l'afasia primaria progresiva, que trai a que'l paciente vaya perdiendo gradualmente la capacidá pa entender pallabres, reconocer oxetos y, cuantimás, el nome de les persones.[14]

Atención terapéutica empobinada al cuidador editar

Estudios demostraron que los cuidadores de pacientes con llocura senil suelen ser más propensos a la depresión qu'otres persones. Amás, dicha enclín vese afeutada por factores como la edá y el sexu. Coles mesmes los médicos señalen que'l grau de estrés nos cuidadores de vieyos con llocura senil ye abondo mayor en comparanza de los que s'encarguen de vieyos con otru tipu d'enfermedaes, por cuenta de que los primeres riquen una mayor cantidá de cuidos.[15] Cabo mentar que'l bienestar psicolóxico del cuidador tien una rellación direuta col estáu de paciente, yá que se reparó que al ser atendíos por cuidadores bien estresaos, aquellos tienden a presentar un nivel más altu de problemes conductuales y episodios de baturiciu. Amás del estrés, parte de los problemes a tratar son la sobrecarga emocional, y la dificultá pa rellacionase/comunicase col paciente. Tien de tomase en cuenta que diches entueyos varien según el casu del cuidador; por casu, cuando se trata d'un cónyuge de la tercer edá, suel surdir mayor frustración y depresión por causa de la posible perda del compañeru de vida. Otra variable ye la situación económica del cuidador, nel casu de qu'esti sía'l pariente del enfermu, por cuenta de qu'en estes situaciones ye más probable l'apaición de estrés y ansiedá.[16][17] El tratamientu pa los cuidadores puede cuntar con trés niveles: fisiolóxicu, cognitivu y conductual. El primeru busca apurrir al cuidador téuniques pa relaxase, de cuenta que pueda remanar situaciones de estrés. Pela so parte, el cognitivu tien d'afaese al casu de la persona en particular; sicasí, ciertes estratexes pueden aplicase a la mayoría de casos, como reestructuración de pensamientos negativos y trabayar descargues emocionales. Dientro de lo conductual, bríndense estratexes p'ameyorar la comunicación col paciente, amás de brindar información y entrenamientu pal so llabor.[18][19]

Cambeos nel DSM-5 editar

Na so quinta edición, el DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) camudó'l nome de llocura per trestornu neurocognitivo mayor. Esta nueva connotación xustificóse por considerar al anterior como estigmatizante, pos fai énfasis na enfermedá mental (entendiendo llocura como “ensin mente”). Otra manera, reálzase agora'l síndrome como un procesu continuu qu'evoluciona según la gravedá de los síntomes, que varia ente leve, moderáu y grave; clasificación solo pa los trestornos neurocognitivos mayores. Esti cambéu dexó que'l diagnósticu de la enfermedá asoceda nes etapes más tempranes, yá que la perda de memoria dexa de ser un criteriu fundamental nel trestornu pa incluyir seis dominios: atención complexa, habilidaes executives, l'aprendizaxe y la memoria, el llinguaxe, l'habilidá perceptual y visuoconstructiva, y la cognición social; los cualos son midíos al traviés de tests neuropsicológicos estandarizados.[20]

Coles mesmes, el DSM-5 solicita especificar si'l síndrome foi aniciáu por dalguna de les siguientes enfermedaes: “Enfermedá d'Alzheimer, Dexeneración del Lóbulu Frontotemporal, Enfermedá por cuerpos de Lewy, Enfermedá vascular, Traumatismu cerebral, Consumu de sustancies o melecines, Infeición por VIH, Enfermedá por priones, Enfermedá de Parkinson, Enfermedá de Huntington, otra afección médica, etioloxíes múltiples, non especificáu”.[21]

Nel Perú editar

Según la Organización Mundial de la Salú, calculóse que pal añu 2050 va haber 115 millones de persones viviendo con llocura senil nel mundu. Anguaño 35,6 millones de persones viven con llocura senil nel mundu, y en dos décades la cifra va doblar con 65,7 millones de casos.[22]

Según el INEI, nel añu 2014, la edá mediana de la población peruana asítiase en 26,9 años. Va dieciocho años yera 21,6 años, lo que revela qu'hai más población nel grupu d'edaes mayores. La población de 65 y más años d'edá nel Perú representa'l 6,4% de la población total. Los mayores porcentaxes presentar nos departamentos d'Arequipa (7,5%), Lima y Moquegua (7,3%, en dambos casos), La Provincia Constitucional del Callao (7,2%), Áncash (7,1%) y Lambayeque y Ica (7,0%, en cada casu). Coles mesmes, les persones d'alredor d'ochenta años d'edá superen la cifra de 350 mil y la mayoría pertenecen al sexu femenín (58,4%).[23] Sobre la base de que la cantidá d'adultos mayores de 60 que carecen llocura senil bazcuya ente'l 5 % y 8% de dichu sector de la población, envalórase qu'un cuartu de millón de peruanos carecer. Esto según el neurólogu Danilo Sánchez, quien ye'l presidente de l'Asociación Memoria, Alzheimer y Enfermedaes Rellacionaes (AMAR).[24]

Nel Perú, atópase l'Asociación Peruana de Alzhaimer y otres llocures (POSÁI), que ye miembru definitivu d'Alzheimer´s Disease International (ADI), organización mundial que rexunta a les asociaciones d'Alzheimer del mundu, y que reconoz solo una per país. Coles mesmes, ye miembru fundador d'Alzheimer Iberoamérica (AI). Esta asociación tien como oxetivu'l promover a nivel nacional la conocencia de la enfermedá, el cuidu fayadizu paciente con llocura senil y el soporte p'aquellos y los sos cuidadores , y al empar llograr cambeos nes polítiques de salú que favorezan a los que carecen el mal y los sos familiares.[25]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Hamilton, I. (2002). Psicoloxía del avieyamientu. Madrid: Morata
  2. 2,0 2,1 2,2 Maze, Nancy L.; Rabins, Peter V. (1997). Demencia senil: cómo enfrentala. Una guía familiar pa curiar a persones cola enfermedá d'Alzheimer, dolencies rellacionaes a la llocura senil, y perda de la memoria na tercer edá. Trujillo: Ediciones San Lucas.
  3. 3,0 3,1 Bagnati, Pablo M. (2010). Enfermedad d'Alzheimer y otres llocures: manual pa los familiares y l'equipu de salú, 151 páxines, Buenos Aires: Editorial Polemos. ISBN 978-987-9165-45-4.
  4. Arango Lasprilla, Juan Carlos; Fernández Guinea, Sara; Ardila, Alfredo (2003). Les llocures: aspeutos clínicos, neuropsicológicos y tratamientu, 464 páxines, Méxicu: El Manual Modernu. ISBN 978-970-729-015-0.
  5. Asociación de familiares y enfermos d'Alzheimer y otres llocures seniles (2014) Alteraciones psicolóxiques y del comportamientu. Recuperáu dende http://afate.es/alteraciones-psicologicas-y-del comportamientu/
  6. Family Caregiver Alliance (2004) Guía del cuidador pa entender la conducta de los pacientes con llocura. Recuperáu dende https://caregiver.org/guia-del-cuidador-pa-entender-la conducta-de-los pacientes-con-llocura-caregivers-guide
  7. Rota Zaratiegui, Alejandra (2014). escritu en Pamplona. La llocura senil: guía de sofitu al cuidador profesional nel manexu de les actividaes básiques de la vida diaria. Universidá Pública de Navarra, Facultá de Ciencies de la Salú. http://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/11228/AlejandraRotaZaratiegui.pdf?sequence=1. Consultáu'l 28 d'agostu de 2015. 
  8. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/42709/1/TESIS_SDOMENECH.pdf
  9. Meyor Terapéutica (2014) Idees p'aguiyar al paciente con llocura senil. Recuperáu dende http://www.mejorterapeutica.com/index.php/noticies-eventos/34-idees-pa-aguiyar-al-paciente-con-llocura-senil.html
  10. Pont, P. (2003) Tercer edá. Actividá física y salú. Barcelona: Paidotribo
  11. Díaz, Y.; Sosa, A (2009) Intervención cognitiva en pacientes con deterioru cognitivu llixeru y llocura leve. Recuperáu d'http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol_14_6_10/san15610.htm
  12. Sánchez, G. (2013) Rompiendo barreres: La psicoestimulación cognitiva pa mayores. Recuperáu d'http://pagina.jccm.es/forma/doc/psicoestimulacioncognitiva.pdf
  13. Jódar, M. (2005). Trestornos del Llinguaxe y la Memoria. Barcelona: Editorial UOC
  14. Institutu de Neuroloxía Cognitiva (INECO). «DFT: Llocura Semántica». Consultáu'l 28 d'agostu de 2015.
  15. Llibre JC. Impautu psicosocial del síndrome demencial en cuidadores cruciales. Rev Cubana Med Xen Integr
  16. Revista Cubana de Medicina (2008) Impautu psicosocial del síndrome demencial en cuidadores cruciales. Recuperáu dende http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252008000100005&lng=es
  17. Pérez Martínez V, de la Vega Pazitková, T. Repercusión de la llocura nos cuidadores primordiales del policlínico "Ana Betancourt"
  18. Unitat d'Atenció Psicològica. «Terapia psicolóxica pal estrés del cuidador».
  19. Pérez Martínez, Víctor T.; de la Vega Pazitková, Tatiana (2010). «Repercusión de la llocura nos cuidadores primordiales del policlínico "Ana Betancourt"». Revista Cubana de Medicina Xeneral Integral 26 (2):  páxs. 215-224. http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v26n2/mgi03210.pdf. Consultáu'l 28 d'agostu de 2015.  Otru link, equí
  20. López-Pousa, S. y Lombardía, C. (2014). ¿Llocura o trestornu neurocognitivo mayor? Recuperáu d'http://www.revistaalzheimer.com/PDF/0278.pdf
  21. Asociación Americana de Psiquiatría. (2013). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. Arlington: Asociación Americana de Psiquiatría.
  22. Sandoval, C. (2012) L'amor o los estaos afeutivos de la persona con llocura senil. Recuperáu d'http://www.rpp.com.pe/2012-11-28-l'amor-o-los estaos afeutivos-de-la persona-con-llocura-senil-noticia_544502.html
  23. Institutu Nacional d'Estadística ya Informática. (2014). 11 de xunetu: Día Mundial de la Población. Recuperáu del sitiu d'Internet del INEI: http://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1157/libro.pdf
  24. García, O. (2012). Unos 250 mil peruanos carecen d'Alzheimer. Recuperáu del sitiu d'Internet de Publímetro: http://publimetro.pe/actualidad/noticia-250-mil-peruanos-carecen-alzheimer-6480?ref=ecr
  25. Asociación Peruana d'Alzheimer y otres Llocures (2012) Recuperáu d'http://www.alzheimerperu.org/posái-asociacion-peruana-alzheimer.html