Los Huertos

conceyu de la provincia de Segovia (España)

Los Huertos ye una llocalidá española de la provincia de Segovia na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Asítiase na Campu Segoviano, a unos 14 km de la capital provincial (en direición norte pela carretera que va a Santa María la Real de Nieva (N-110 y CL-605), na vega del ríu Eresma. Llenda colos conceyos d'Armuña (Carboneru de Ahusín), Roda de Eresma, Valseca, Hontanares de Eresma, Valverde del Majano y Garcillán. Namái ta xuníu per carreteres locales con Hontanares de Eresma, asitiáu a 3 quilómetros, y con Roda de Eresma (4 km). Les comunicaciones con otros pueblos circundantes son al traviés de caminos.

Los Huertos
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Segovia
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Los Huertos (es) Traducir Alfredo Monjas Pérez
Nome oficial Huertos, Los (es)[1]
Códigu postal 40490
Xeografía
Coordenaes 41°00′37″N 4°13′08″W / 41.010277777778°N 4.2188888888889°O / 41.010277777778; -4.2188888888889
Los Huertos alcuéntrase n'España
Los Huertos
Los Huertos
Los Huertos (España)
Superficie 17.27 km²
Altitú 881 m
Llenda con Garcillán, Armuña, Roda de Eresma, Valseca, Hontanares de Eresma y Valverde del Majano
Demografía
Población 171 hab. (2023)
- 94 homes (2019)

- 76 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.11% de provincia de Segovia
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 9,9 hab/km²
loshuertos.es
Cambiar los datos en Wikidata

Llocalidá asitiada nel Camín de Santiago de Madrid.

Ente 1884 y 1985 trescurrió pol so términu municipal (ensin tener parada nel pueblu) la llinia ferrial Segovia-Medina del Campo, de 93 km de llargor, güei esmantelada. La parada más cercana atópase en Hontanares de Eresma.

Los Huertos considérase parte del alfoz de Segovia,[2] y pertenez a la Mancomunidá de Conceyos del Eresma. Dende l'añu 2001, y dempués de gran discutiniu ente partidarios y detractores, instalar nel conceyu de Los Huertos una planta de tratamientu de residuos, que sirve a tola provincia segoviana, magar se topa aproximao equidistante ente los nucleos urbanos de Garcillán y el mesmu Los Huertos.

Símbolos editar

 
Escudu de Los Huertos

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente la 27 d'abril de 1999. L'escudo se blasona de la siguiente manera:

« Escudu cuartelado. Prim y r o d'azur con una jarra de plata con cinco azucenas de lo mesmo, puesta sobre una terrasa de sinople. Segundu y terceru, gules con un Acueductu de plata, de dos órdenes, mazonado de sable y puestu sobre diez peñascos de plata. Y cuartu de gules coles cadenes de Navarra n'oru, y brochante un grifu de lo mesmo. Timbrado de la Corona real Española.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Bandera número 1: Bandera cuadrada, de proporción 1:1, de color verde con una banda azul, y col escudu municipal nos sos colores, brochante al centru.»

Historia editar

Ye bastante desconocida. Pola so situación ye un llugar ideal pa los antiguos asentamientos, yá que ta asitiáu xunto al arroyo San Medel y mui cerca el ríu Eresma. Ye un pueblu que ta nun pequeñu valle al resguardu del fríu.

Los primeros testimonios escritos daten de la Edá Media, cuando'l pueblu recibía'l nome de Sancta María de los Huertos, encurtiándose al so actual nome a finales del sieglu XVI. Perteneció a la Comunidá de Villa y Tierra de Segovia. Dientro del so términu atopaben los poblaos, güei sumíos de Carrascal y Gumiel.

Los apellíos comunes son Llorente, Merín, Matute, Monxes, Garrido, etc.

Demografía editar

El conceyu llegó a algamar a lo llargo del sieglu XX la so mayor población nos años cuarenta y cincuenta, y empezó el so cayente demográficu cola llegada de la teunoloxía y l'abandonu de l'agricultura, lo que provocó una fuerte emigración de los sos residentes nes décades de los sesenta y setenta y, de menor relieve, en décades posteriores.

Evolución demográfica de Los Huertos
200020022004200620082010201220142016
166157152146155171168188183
(Fonte: INE)

Estacionalmente (pel branu) la población del pueblu aumenta considerablemente.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Armando Monxes González   UCD
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011 Jesús Llorente Garrido   PP
2011-2015 Alfredo Monxes Pérez (2011-2014†)
Vacante
  PSOE
2015-2019 Alfonso Asenjo Cabrero   PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Llugares d'interés editar

Conceyu editar

El conceyu ta asitiáu na plaza del pueblu y va unos años sufrió una remodelación per parte de la Xunta de Castiella y Lleón.

Monumentos editar

  • El monumentu principal ye la ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción, que s'asitia a la entrada al pueblu pela carretera, dixebrada del cascu urbanu pol regueru San Medel, afluente del Eresma. Nel so orixe (sieglu XVI) ye un edificiu góticu al que se realizaron reformes en dómina barroca (sieglu XVIII).
  • Ermita de la Virxe de les Vegues asitiada a unos dos quilómetros del pueblu per un camín. Ellí tuvo la talla de la citada Virxe que foi robada en 1983 y qu'inda nun apaeció, tratar d'una imaxe de madera policromada del s.XVI. Desconozse la fecha de la que data la ermita, pero sábese que yá nel sieglu XII taba construyida, pos hubo documentos qu'asina lo demostraben. El retablu de la ermita data del sieglu XVI-XVII y tamién foi afeutáu pol robu de 1983, nel que sumieron cuatro lienzos (dos que representaben a San José y los otros dos a la Virxe del Carmen) y les puertes del Sagrariu.Tamién robaron un sábanu del altar y un misal en llatín bien antiguu.
    Na actualidá creóse l'Asociación Cultural Virxe de les Vegues na que participen gran parte de los vecinos del pueblu, que trata de recuperar la devoción en redol a la Virxe de les Vegues y restaurar la Ermita dedicada a la Virxe.
  • Apuntar tamién que dende 1993, pasa oficialmente pol pueblu la ruta del Camín de Santiago que parte de Madrid[4] y qu'enllaza en Sahagún cola ruta principal: el camín francés qu'arrinca de Roncesvalles. El camín entra en Los Huertos procedente de Valseca y sigue escontra Añe. El conceyu cunta con un albergue de pelegrinos qu'entró en funcionamientu nel añu 2017.

Fiestes editar

  • La primera del añu ye en febreru en Santa Águeda, fiesta dedicada, sobremanera, a les muyeres y onde se contrata a grupos de música con dulzaina y tamboril.

Antes de los años de la emigración celebrábense S. Isidro los díes 15 y 16 de mayu,El Corpus,y S. Antonio los díes 13 y 14 de xunu, en toes elles habìa baille.Güei, los llabradores celebren S.Isidro con un actu relixosu y un aperitivo

  • La siguiente fiesta ye n'agostu, el 17, onde se celebra'l Día de la Quemay xúbese la Virxe a la ilesia del pueblu yá que va sieglos la zona onde ta la ermita sufrió una importante quema qu'a puntu tuvo d'afarala y un llabrador pa evitar que la imaxe resultara estropiada sacar y llevar a la ilesia y nesti día remémbrase.
  • La fiesta grande ye'l fin de selmana siguiente al 17 d'agostu,hasta finales del sieglu xx celebrábase'l 8 de setiembre. Hai orquestes,discoteca móvil,campeonatos de mus, de dominó, carreres, barbacoes, Güevos con chorizu,paella etc. Va años traíense vaquillas y faíase una pequeña plaza con remolques y paquetes de paya, pero dexar de faer. Nestes feches el pueblu ta bien animáu y la población multiplicar por cuatro.La nueche del xueves anterior a la fiesta celebra la cena de peñes tres la cual percuérrense toes amenizado por una charanga.
  • El segundu sábadu d'ochobre celebra la fiesta de La "Bajá" de La Virxe,que consiste en baxar a costazos la imaxe de la Virxe de les Vegues dende la ilesia, onde se xubiera'l 17 d'agostu,hasta la ermita.es una fiesta, eminentemente relixosa onde tienen llugar les puyes pa meter a la Virxe na ermita,a la qu'alleguen munchos de los fíos del pueblu que moren fora.

Avifauna editar

El conceyu de Los Huertos cunta con una gran riqueza d'aves, distribuyíes en dos hábitats principales:

  • La llanura cerealista, grandes estensiones de tierres de llabor nes que se cultiven ceberes (cebada, trigu, maíz) y nes que la vexetación arbórea ye práuticamente inesistente, polo que les aves que la habiten añeren direutamente nel suelu y el so plumaxe se mimetiza col terrén pa pasar desapercibíes. Pueden atopase especies de aláudidas alaudidae como la calandria, cogujada común y calandria. Tamién pueden reparase páridos Paridae como trigueru, xilgueru o pardillo común. Pueden trate tamién bandos de corneja negra y dacuando dalgún exemplar d'algaraván.
  • La ribera del ríu Eresma, que la so vexetación ta formada principalmente por plantíos de chopu canadiense, ye escoyida como llugar de anidamiento por especies como la filomena, el pinzón vulgar, el ruiseñor común, l'escribán soteño, el verderón común, el raitán, el mierlu común, la cerrica y el ruiseñor bastardu. Dacuando puede trate dalgún exemplar de martín pescador, gallineta común y garza real.
  • Tamién pueden atopase delles especies d'aves de presa como bilanu real, bilanu negru, busardo ratoneru, peñerina vulgar y aguililla calzada. Esporádicamente pueden reparase aguiluchos cenizo y maciu. Ente les aves de presa nocherniegues nun ye infrecuente reparar, en delles nueches de branu, exemplares de curuxa común.

Ye importante destacar en dómina braniza les grandes concentraciones de bilanu negru y cigüeña blanca en redol al Centru de Tratamientu de Residuos.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar