Luce Fabbri

escritora italiana (1908–2000)

Luce Fabbri (2 de xunetu de 1908Roma – 19 d'agostu de 2000Montevidéu) intelectual anarquista y educadora italiana-[[|Uruguái|uruguaya]].

Luce Fabbri
emérito (es) Traducir

Vida
Nacimientu Roma2 de xunetu de 1908
Nacionalidá Bandera de Uruguái Uruguái
Bandera d'Italia Reinu d'Italia  (2 xunetu 1908 -  18 xunu 1946)
Bandera d'Italia Italia  (18 xunu 1946 -  19 agostu 2000)
Muerte Montevidéu19 d'agostu de 2000[1] (92 años)
Familia
Padre Luigi Fabbri
Estudios
Estudios Universidá de Bolonia
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu escritoraprofesora universitaria
Premios
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació en Roma el 25 de xunetu de 1908, fía de los militantes ya intelectuales anarquistes Luigi Fabbri y Blanca Sbriccoli. Dempués del advenimiento del fascismu, en 1929 se exilia n'Uruguái xunto a los sos padres y el so hermanu. Colos resabios del periodu batllista, Luce pudo esfrutar la paz depués de la guerra. En Montevideo va ser bien conocida como pionera na enseñanza de griegu y llatín -hasta entós apostraos al ámbitu relixosu- polos sos estudios sobre Dante Alighieri y Leopardi, pero tamién por ser la continuadora del pensamientu anarquista del so padre al traviés de la revista Studi Sociali, que dirixó de 1935 a 1946. Destacar pola so erudición tanto como pol so interés nes mases obreres. Enemiga de los caxellos, llogró que la docencia y l'investigación remanecieren de la mesma que'l so espíritu llibertariu. Luce Fabbri dexó d'esistir el 19 d'agostu de 2000, pero'l legáu del so pensamientu humanista sigue vixente.

Ye difícil establecer la visión completo y sintético d'una muyer vital y apasionao, que nun se llindaba al esfrute d'una sola actividá. "Ella díxome que la dispersión haber perxudicáu. Siempres tuvo munchos amores, como por casu la lliteratura, la historia, la docencia y l'investigación, un interés que nunca claudicó. Taba bien estremada ente munches vocaciones. Como docente fixo una obra completa, percorrió tolos graos d'enseñanza, xubilóse y tou. Dir de la Facultá d'Humanidaes y volvió dempués de la dictadura como profesora honoraria", rellata Leticia Soler, quien foi alumna de Luce y más tarde amiga.

Infancia editar

Posiblemente'l gran interés de Luce Fabbri pola historia deber a la influencia paterna, que la empecipió na so veta de muyer autónoma, autoconsciente y llibre. Na biografía publicada n'Italia sol títulu "Luigi Fabbri. Storia d'un uomo llibero", reflexa'l pensamientu del so proxenitor pero tamién se da tiempu pa recordar parte de la so historia vivida. L'oficiu del so padre --yera maestru-- foi la responsable culpable de que tola familia transitara de norte a sur y d'este a oeste d'Italia. Encariñarse con tola casa nun yera posible si piénsase que llueu habría qu'abandonala. Tanto cambéu repentín de llar fizo que la familia adoptara al estudiu de Luigi Fabbri como la estancia más importante de la casa. D'esta manera, el centru de les xuntes familiares yera una habitación cubierta de llibros y nesti ambiente, con arume de papel y tinta, esfrutar del calor doméstico.

Aniciada en Montevideo Luce va adoptar esa cencellez paterna. El luxu y la ostentación nun yeren elementos acordes cola so persona. "Yo conocí la casa d'ella y diría que yera una casa bien austera --opina Leticia Soler--. Había una mesa grande, nunca me dio la impresión qu'hubiera penuria económica. La vistimienta de Luce tamién yera bien austera, pero camudar enforma la nieta. Con ella reciclaron la casa. Nos últimos tiempos vivía nel mesmu estilu pero con mayor curiáu de los detalles. Tenía bien bonos muebles, cómodos, de bona madera, les biblioteques abuitaes. Vivía con comodidá. Ye una casa onde siempres había un té y amás coses increíbles. Hai una señora, Madalena, que foi emplegada de Luce hasta agora, mientres dieciocho años. Ella estudió, fixo una llicenciatura n'Historia y dempués quedóse trabayando con Luce, faciendo trabayos domésticos. Tu entrabes a una casa onde hasta la emplegada, la que s'ocupaba de les xeres doméstiques, tenía la so formación. Tou taba como entamáu en redol a ella".

Lliteratura y docencia editar

Cuando llegó a Uruguái, Luce tenía'l so doctoráu en Lletres na Universidá de Bologna, que llograra en 1928. La so incorporación a la sociedá local foi dándose pasu ente pasu, y el primer pasu foi dar clases d'italianu, llatín, griegu. Dalgunos de los sos alumnos de griegu fueron Alicia Goyena y Emilio Oribe.

Llueu se papó de los aspeutos esenciales de la nuesa cultura. "Tenía un manexu bien claro, tantu del español como del italianu. Quería saber sobremanera", apunta la so ex alumna y amiga.

En 1958 Leticia Soler cursaba'l so profesoráu d'italianu y ende conoz a Luce Fabbri. Anguaño, Soler ye docente de l'asignatura Civilización Italiana nel IPA y ye especialista n'Historiografía Nacional. "Ella yera bien llaica na forma d'actuar na clase, nun tresmitía mensaxes de tipu ideolóxicu. A mi, sensibilizóme al respective de trés o cuatro cuesas. Yo yera irresponsable, inculta, tenía ventidós años. Luce sensibilizóme socialmente. Les clases yeren bones, hai quien diz que nun yeren amenes, yo siempres les atopé amenes. Fixi la práutica docente. Creo que naide que foi alumnu d'ella escaecer. Yera bien precisa, nun dexaba pasar errores".

Soler recuerda la enorme vitalidá de Luce hasta nos sos últimos díes. "Pa mi yera una persona bien especial, primero pola so erudición fora de lo común. Foi bien arrogante cola so conocencia. En 1958 toos llamar la 'vieya d'italianu'. A lo llargo de la rellación con Luce, paecía cada vez más nueva. L'últimu día que la vi taba con un ataque de mocedá, taba bien interesada na incidencia de los italianos nel Ríu de la Plata".

En 1949 incorporar a la Facultá d'Humanidaes y Ciencies de la Educación, onde impartió clases de lliteratura italiana mientres cuarenta años.

Luce foi evolucionando na so carrera hasta algamar al máximu escalafón ,y llogró asina ser una de les poques privilexaes que se sofitó económicamente al traviés de la docencia. "Ella en realidá caltuvo a la familia. La casa compartir cola so nieta, que ye médica, ta casada y tien un fíu. Una familia bien templada, bien xunida", informa Soler.

Los dos patries editar

Acabante llegar al país, Luce reparó con preste les obres que dexaren les presidencies de Batlle y Ordóñez. Pero la nuesa historia nun foi del tou colorida, y ente los sos analises de la lliteratura de Dante Alighieri y Leopardi, sigue siendo una fervosa propulsora de les idees anarquistes y contraria al fascismu mundial.

"La Suiza d'América" yá diba tiempu que llegara al so fin, pero col entamu de la dictadura fíxose más evidente. Como anarquista, Luce vio con simpatía dellos actos de les distintes corrientes d'esquierda pero caltúvose firme nos sos convencimientos.

Según Leticia Soler, nunca tuvo acordies colos procederes tupamaros.

El periodu negru de la nuesa historia tuvo dalguna influencia na vida llaboral de Luce. En 1974, les autoridaes de la intervención esixeron al cuerpu docente de la Facultá d'Humanidaes de la Universidá de la República, una declaración xurada, que Luce negar a roblar, presentando sicasí una declaración sustitutiva de fe democrática. La esmolición de Luce pola meyora del anarquismu n'Uruguái trescendía lo puramente local. "Cuando cumplió ochenta años, ella pensó que nun diba vivir muncho más. Tenía un estupendu archivu anarquista que mandó al Institutu d'Estudios Sociales qu'hai n'Holanda --rellata Soler--. Quedar con fotocopies de munches coses porque nesi archivu, tenía cartes de Mussolini al padre".

Caltuvo los contactos con Bologna, interesar n'Arxentina. Yera fondamente internacionalista, pero dicía que tenía dos patries: Uruguái ya Italia. Interesába-y enforma Italia pero yera una uruguaya más, tan enserta taba na problemática d'acá".

Al abrigu familiar editar

Proveniente d'una familia d'anarquistes, onde se realizaben xuntes nes que se falaba de la posibilidá del ascensu del proletariáu, Luce crez sabiendo que'l mundu tien munches arestes. Leticia Soler piensa que la lliterata goció de la proteición del so ambiente familiar, lo que-y dexó tener una esitosa carrera académica. "Dame la impresión que la madre foi'l prototipu de muyer italiana que sostuvo enforma'l llar. Protexer enforma a ella. Luce foi bien compañera de la so madre. Inclusive, dempués qu'ella morrió, pasó a ocupar el so cuartu".

Pero coles mesmes, Luce tamién exercía dominiu sobre los demás. El so gran poder foi la conocencia. Soler postular a una beca n'Italia gracies al gran incentivu de Luce, que solía ser bien visionaria y collaboradora. "Toos un pocu abusábamos de lo qu'ella sabía porque yera tantu, les idees que tenía sobre los más diversos problemes, que munches vegaes -y delegábamos enforma. Ella siempres tenía una solución", confiesa l'amiga.

Siempres Luce editar

La mente de Luce nun folgaba nunca. Los sos últimos estudios taben rellacionaos col fenómenu del autodidactismo obreru.

Leticia Soler nun dexa de mentar la so constancia nel exerciciu intelectual. "Soi consciente de la distancia qu'hai ente ella y yo, dende'l puntu de vista intelectual, de la capacidá de trabayu, de la firmeza d'idees. Yo venía d'un llar que tenía una posición acomodada, con una cierta inorancia de munches coses. Tamién escoyí un camín de llucha, que lo tuvi que percorrer bastante. Pienso que sigo siendo una pequeña burguesa, pero gracies a Luce fui afayando una sensibilidá. Y o-y plantegaba un problema cualesquier y ella entender. Non te voi dicir que yera una muyer práutica. Les recetes de cocina nun yeren la so tema. Pero tenía presencia prestosa y nos últimos años, por influencia de la so nieta iguábase muncho más. Pero ensin dulda, lo más sorprendente yera la so erudición".

Como'l so padre, Luce Fabbri foi educadora y tamién creía que l'anarquismu yera un mediu pedagóxicu pa la sociedá. Testigu d'un tiempu sopelexáu, nun se llindó a reparar aquello que trescurría sinón que foi una gran protagonista del tiempu pasáu y de esti últimu tiempu. Siempres fiel a sigo mesma, sacrificó la exclusividad del so amor pola lliteratura pa proyeutalo na investigación, la historia y los estudios sociales. Con esi nome inspirador, supo ser inspiración de munchos y nin siquier a la fin de tanto percorríu, la gran pensadora pudo aselar la so sede de llibertá y xusticia social.

Bibliografía editar

Escritos políticos. Llibros y opúsculos:

  • "Camises Negres. Estudiu críticu históricu del orixe y evolución del fascismu, los sos fechos y les sos idees", con nota final proyeutada a l'actualidá autoritaria arxentina por José M. Lunazzi. Buenos Aires, Ediciones Nervio, 1935, pp. 276
  • (Col pseudónimu de Luce D. ALBA) "19 de Julio. Antoloxía de la revolución española". Montevideo, Coleición Esforcio, 1937
  • (Al pie de D. A. de SANTILLÁN) "Gli anarchici y la rivoluzione spagnola" ["Los anarquistes y la revolución española"] Lugano, Carlo Frigerio Editore, marzu-aprile 1938, pp.20.
  • "La libertà nelle crisi rivoluzionarie" ["La llibertá nes crisis revolucionaries"] Montevideo, Edizioni Studi Sociali, 1947, pp. 42
  • "El totalitarismu ente los dos guerres". Buenos Aires, Ediciones Union Socialista Llibertaria, 1948, pp. 24
  • "Max NETTLAU", de Saverio Merlino, traducción ya introducción de Luce Fabbri. Montevideo, Edizioni Studi Sociali, 1948, pp. 35
  • "L'anticomunismu, l'antimperialismu y la pace" ["L'anticomunismu, l'antimperialismu y la paz"] Montevideo, Edizioni di Studi Sociali, 1949, pp. 48 (Edición en castellán de 1951)
  • Y. MALATESTA "Organizzazione" - Luigi FABBRI "Llibera sperimentazione", a cargu di L.F. Montevideo, Edizioni Studi Sociali, 1950, pp. 24 (introducción de Luce Fabbri)
  • "La strada". Montevideo, Edizioni Studi Sociali, 1952, pp. 32 (Ediciones en castellán, "El camín", de 1952 y 1998)
  • "Sotto la minaccia totalitaria. Democrazia Lliberalismu Socialismu Anarchismo" ["So l'amenaza totalitaria. Democracia, Lliberalismu, Socialismu, Anarquismu"]. Nápoles, Edizioni RL, 1955, pp. 52
  • "Problemi d'oggi" ["Problemes de güei"]. Nápoles, Edizioni RL, 1958
  • "La llibertá ente la historia y l'utopía", prólogu de Diego Abá de Santillán. Rosario, Ediciones Unión Socialista Llibertaria, 1962
  • "L'anarquismu: más allá de la democracia". Buenos Aires, Editorial Reconstruyir, 1983, pp. 59
  • "Luigi Fabbri. Storia d'un uomo llibero" ["Luigi Fabbri. Historia d'un home llibre"], con introducción al cargu de Pier Carlo Masini, Pisa, BFS, 1996, pp. 240
  • "Una strada concreta versu l'utopia. Itinerariu anarchico di fine millennio" ["Un camín concretu escontra la utopía. Itinerariu anarquista a final del mileniu"], con prefaciu de Massimo Ortalli. Pescara, Samizdat, 1998, pp. 206
  • "La llibertá ente la historia y l'Utopía. Tres ensayo y otros testos del sieglu XX". Barcelona-Dreux, prólogu y edición d'Antonia Fontanillas Borrás y Sonya Torres Planells, 1998, pp. 147

Revistes y periódicos políticos:

Direición y redaición:

  • "Studi Sociali", II y III serie (1935-1946)
  • "Rivoluzione llibertaria"
  • "Socialismu y llibertá"
  • "Geal", dempués "Opción Llibertaria" (1986-2000)
  • Apaecieron artículos ya intervenciones sos en numberoses revistes y periódicos de dellos países. Ente otros, podemos señalar "Studi Sociali" (I serie); "Volontà"; "Cenit"; "Revista Polémica" o "A rivista anarchica"


Volumes de poesía

  • "Propinqua Libertas" (inéditu que se va publicar en curtiu)


Escritos d'historia y crítica lliteraria:

  • "Influenza della letteratura italiana sulla cultura rioplatense (1810-1853)". Montevideo, Ediciones El nuesu Tiempu, 1966, pp. 59
  • "L'influenza della letteratura italiana sulla cultura rioplatense (1853-1915)". Montevideo, Editorial Ḷḷena & Cìa. S. A., 1967, pp. 75
  • "La poesía de Leopardi". Montevideo, Institutu Italianu de Cultura, 1971, pp. 519
  • "Maquiavelo escritor" (estremáu del llibro Vixencia de Maquiavelo), Montevideo, Institutu Italianu de Cultura, 1972
  • Nicolás MAQUIAVELO, "El Príncipe", prólogu y notes de Luce Fabbri Cressatti. Edición billingüe: Italianu - Castellanu. Montevideo, Editorial Nordan - Comunidá, s.d. [1993]
  • "La Divina Comedia de Dante Alighieri". Montevideo, Universidá de la República, Departamentu de Publicaciones, 1994


Dalgunos de los sos ensayos publicaos na "Revista de la Facultá d'Humanidá y Ciencies" (Montevideo)

  • "Interés lliterariu de les "Obres Menores". Ayax de H. Foscolo, 1952
  • "Les Corrientes de Crítica ya Historiografía Lliteraries na Italia actual", 1955
  • "La poesía del Paraísu y la metáfora de la nave", 1960
  • "Alegoría y profecía en Dante", 1962
  • "Dante, poeta de la conocencia"
  • "Dante na poesía comprometida del sieglu XIV"

Referencies editar

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos editar