Lupiana

conceyu de la provincia de Guadalaxara (España)

Lupiana ye un conceyu español de la provincia de Guadalaxara, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una superficie de 31,00 km²[2] con una población de 256 habitantes (2015) y una densidá de 7,97 hab./km². La llocalidá atopar a una altitú de 773 msnm.[3]

Lupiana
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Lupiana María Blanca del Río Baños
Nome oficial Lupiana (es)[1]
Códigu postal 19142
Xeografía
Coordenaes 40°36′41″N 3°03′07″W / 40.611388888889°N 3.0519444444444°O / 40.611388888889; -3.0519444444444
Lupiana alcuéntrase n'España
Lupiana
Lupiana
Lupiana (España)
Superficie 30 km²
Altitú 775 m
Llenda con Guadalaxara, Centenera, Atanzón, Valfermoso de Tajuña, Romanones y Horche
Demografía
Población 293 hab. (2023)
- 135 homes (2019)

- 122 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 9,77 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lupiana.net
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

L'escudu heráldicu que representa al conceyu definir col siguiente blasón aprobáu oficialmente'l 4 d'ochobre de 1989:

«Partíu. Primero d'oru, lleón rampante de gules surmontado de capelo cardenaliciu. Segundu, de sinople, una picota de plata. Al timbre Corona Real zarrada».

Xeografía editar

La llocalidá asítiase a una altitú de 773 metros sobre'l nivel del mar.[3][5]

Noroeste: Guadalaxara Norte: Centenera Nordeste: Atanzón y Guadalaxara
Oeste: Guadalaxara   Este: Valfermoso de Tajuña
Suroeste: Horche Sur: Horche Sureste: Romanones

Historia editar

Hasta 1569, Lupiana yera una de les aldegues que pertenecieron a la xurisdicción del Común de Villa y Tierra de Guadalaxara, como resultancia del procesu repoblador del antiguu Reinu de Toledo.[6] Lupiana yera una de les cabeces de les sexmas de l'alfoz de Guadalaxara. La llocalidá va tener más importancia cuando en 1330 Diego Martínez de la Cámara funde una primitiva ermita dedicada a San Bartolomé, que foi'l nucleu primitivu del cenobiu que fundó darréu Fray Pedro Fernández Pecha, como asentamientu definitivu de la naciente Orde de San Jerónimo.[7] Foi esti monesteriu, casa madre de la orde jerónima, lo que fizo que'l llugar fuera creciendo n'importancia y en población. Esti fechu fizo que la entós aldega de Lupiana quixera tener la so propia xurisdicción distinta a la de Guadalaxara, procesu que s'apinaría nel reináu de Felipe II.

El mesmu Monesteriu de San Bartolomé tamién taba interesáu n'escapar de la xurisdicción de l'alfoz de Guadalaxara, sicasí nun taba pol llabor de quedar so la xurisdicción d'una villa de realengu. Ye por ello empecipia un procesu por aciu el cual Lupiana segregóse del Común de Villa y Tierra de Guadalaxara pa convertise en villa, pero una villa de abadengo, pos los cargos del conceyu: alcaldes, alguaciles, etc., seríen nomaos pol prior del monesteriu.

El procesu empecipióse, según la historiografía clásica, per parte de los mesmos monxos, yá que fueron ellos los qu'ufiertaron el patronatu de la capiya mayor a Felipe II en 1569.[8] Sicasí, nel Llibru d'Actes Capitulares incídese espresamente en que foi'l mesmu rei quien pidió a los padres capitulares que-y vencieren el patronatu de la capiya mayor, dotándola d'una renta determinada y una serie de mises pola salú del soberanu.[9] Esti capítulu celebró'l xueves 20 de xineru de 1569 y un día más tarde, el vienres 21 de xineru, celebróse un segundu onde s'alcordó que'l númberu de mises fuera determináu pol monarca y, muncho más importante, alcordar en pidir al rei que concediera a Lupiana el privilexu de villazgo pa poder tener xurisdicción. Los monxos aducieron al calter regio que tendría a partir d'esi momentu'l monesteriu, incompatible, por tanto, cola falta de xurisdicción propia:

y nesti negociu tuvo prinçipio de querese los de Lupiana asitiar de la jurisdiçion de Guadalaxara y faese villa y porque pareçia ser negoçio bien perjudiçial a esta casa tar en termino y jurisiçion de tan Ruyn llugar y Ruyn xente procurose clamiar a la so maxestá que nos diera jurisdiçion de manera que'l monesteriu tuviera llibre con toles sos coses.[10]

El monesteriu encargó la xera de llevar les escritures al rei a los flaires Juan de la Cruz, secretariu del prior, Jerónimo de Almonacid y Bernardino de Salas. El Miembru del conseyu y cámara del rei, Martín Velasco, va ser quien s'encargue de dotar de bienes al monesteriu y de una renta de cien ducaos como dotación de la capiya.[9] El 16 de mayo Felipe II firma una Real Cédula por aciu la cual confirma lo aceptao pol so conseyeru de cámara pero nun va ser hasta'l 5 d'agostu cuando'l rei ortorgue el privilexu de villazgo a Lupiana. Dende esi momentu, Lupiana queda llibre de la xurisdicción de Guadalaxara y el so monesteriu adquier capacidá pa escoyer los cargos de gobernanza de la villa. De resultes del orotgamiento del privilexu de villazgo y como símbolu de la so soberanía, el conceyu de la villa llevantó na so plaza un rollu xurisdiccional con función de picota en 1589, tal que reza na inscripción de la mesma.[11]

Darréu, nes Rellaciones topográfiques de Felipe II va reparase alrodiu de Lupiana lo siguiente:[12]

Na Villa de Lupiana en seis dias del mes d'Avientu, añu de la nacencia del nuesu Salvador Jesuchristo de mil y quinientos é setenta y cinco años, tando xuntos los mui magnificos señores bartholome sanchez de la Yglesia, alcalde mayor na dicha Villa, y bartholomé perez, y andrés de miedes, y francisco muñoz, y alonso núñez de estevan sanchez, diputaos pol conceyu y conceyu d'esta dicha Villa, pa responder a los capitulos y instrucion que'l so magestad manda facer nesta dicha Villa, pol so Real cedula, la qual enbio á los alcaldes, y Rexidores d'esta Villa'l Señor llicenciáu francisco de escobar, correxidor na ciudá de Guadalaxara, de que'l so partíu y suelu esta Villa ye, é cumpliendo la so comision los dichos señores alcalde mayor y diputaos. Respondieron á los capitulos de la instrucion lo siguiente:

1. De primeres en quanto al primera capitulo en que diz la instrucion escláriese y diga el nome del pueblu: Se rresponde qu'esti pueblu llámase Lupiana al presente, é que non se á sabíu nin entendíu, nin oydo dicir por qué causa se llamó Lupiana.

2. Al segundu capitulo de la instrucion se rresponde: qu'esti pueblu ye antiguu é nun se sabe, nin entiende de qu'años acá ta fundáu, nin se sabe quien-y fundó.

3. Al terceru capitulo se rresponde: qu'esti pueblu ye Villa eximida de la ciudá de Guadalaxara, porque la so magestad del Rei Don Phelipe el nuesu Señor, fixo mercé á esta Villa de la eximir y estremar de la ciudá de Guadalaxara que'l so llugar yera d'antes, hasta l'añu de mil quinientos y sesenta y nueve años; porque dende entós acá ye villa de por sí, distinta y segregada, la qual mercé fixo la so magestad de la jurisdicion d'ella a esta Villa, por rrazon de la capiya quel monesterio de San Bartholorné de Lupiana, dio á la so magestad, y de la memoria que nella se avia de faer, el qual Prior xeneral puede na dicha Villa de Lupiana por mercé que la so magestad fixo al dichu prior xeneral, frayles y conventu del poner alcalde mayor, y alguacil, y escrivano los que'l quixera, y cada añu puede nomar alcaldes, y rexidores, y mayordomu del Conceyu, y alcaldes de la hermandá, y quadrilleros de los que'l conceyu señalara pa cada añu, y por esta rrazon dela capiya mayor que'l dichu monesterio de San Bartholomé de Lupiana dio á el so magestad, la eximio y dixebró dela dich.a ciudá de Guadalaxara, y la dio jurisdicion sobre sí alta y baxa.

4. Al quarto capitulo se rresponde qu'esta villa cai en castilla, nel Reyno de Toledo, nel Alcarria.

6. Al sestu capitulo se rresponde: qu'esti pueblu nun tien otru escudu, sinón les armes de la so magestad que la so Villa ye esta dicha Villa de Lupiana.

7. Al setimo capitulo se rresponde: qu'esta Villa ye de la so magestad.

8. Al octavu capitulo se rresponde: qu'esta Villa nun tien votu en cortes, y que fala por esta Villa la ciudá de Guadalaxara, y a la dicha ciudá allega esta Villa pa les xuntes y repartimientos que se faen.

9. Al novenu capitulo se rresponde: qu'esti pueblu cai nel distritu de la chancilleria de Valladolid, y ellí alleguen á los pleitos en grau de apelacion, y ai dende esta Villa á la felicidá chancilleria trenta y quatro llegües.

10. A los diez capitulos se rresponde: qu'esta Villa cai nel correximientu de Guadalaxara, y ai dende esta Villa á la dicha ciudá, dos llegües pequeñes.

11. A los honce capitulos respuéndese: qu'esta Villa cai nel arzobispáu de Toledo, y l'arciprestalgu de Guadalaxara, é qu'ai dende esta Villa a la cathedral, que mora na ciudá de Toledo venti legua pequeñes.

13. A los trelce capitulos se rresponde: que'l primeru pueblu escontra do'l sol sale dende esta Villa ye Valhermoso de Tajunia, que ta llegua y media común d'esta Villa, y en mediu del camín ta un anexu d'esta Villa, que ye una granxa de los flaires de San Bartholorné de Lupiana, que se llama Pinilla, el qual dichu Valhermoso ta derechu do'l sol sale.

14. A los catorce capitulos se rresponde: que'l primeru pueblu del mediu dia d'esta Villa, llámase Orche, qu'ai dende esta Villa al dichu Orche media llegua, y á dos tiros de vallesta d'esta Villa nel dichu camino, al mediu dia, ta'l monesterio de San Bartholomé rreal de Lupiana, el qual dichu camín, de aqui á Orche, ye camín derechu.

15. A los quince capitulos se rresponde: que'l primeru pueblu qu'ai al poniente dende esta Villa, ye Guadalaxara, qu'ai dende esta Villa a la dicha Ciudá dos llegües pequeñes, y al quarto de llegua d'esta Villa escontra la dicha ciudá, ai un monte propiu d'El so Magestad, que va tener tres llegües de llargu, y va tener de desiertu y labrantío quinientes parexes de tierres y montes, y d'anchu va tener el dichu monte yor unes partes una llegua, y por otres media llegua.

16. A los diez y seis capitulos se rresponde: que'l pueblu que ta acia el Norte y cerciu d'esta Villa de Latanzon, y Centera (sic), que ye aldega de Guadalaxara, y el Atanzon ye Villa de don Pedro Gomez de Mendoza, y de Cidarreal, la qual dicha Villa ta d'esta una llegua grande camín derechu, y Centenera ta d'esta Villa camino derechu, y media llegua d'ella y la dicha Villa de Latanzon ta derechu al norte.

17. A los diez y siete capitulos se rresponde: qu'esta tierra cai en alcarria, ye tierra sana, aspera, de peñes y cuestes, y esta fundada esta Villa nuna fastera, cerca d'un valle ente cuetos, nun ye tierra fria, nin caliente, y ye tierra probe de lleña, qu'esta Villa nun tien sinón una devesa pequeña boyal.

18. A los diez y ocho capitulos se rresponde: qu'esta Villa ta probe de lleña, é apróvense la mayor parte de los vecinos d'esta Villa de les sos heredaes y viñes, de lleña, y de los valdíos de Pinilla, que ye del monesterio de San Bartholomé el Real, y que la caza que nesta Villa se cria ye la mayor parte perdices, y delles llebres, é coneyos, y delles raposes.

19. A los diez y nueve capitulos se rresponde: qu'esta Villa ta ente cuetos, y nun cai sinón en lalcarria, y non en serranía.

20. A los venti capitulos se rresponde: que los nomes de los Rios que pasen por esta Villa, y los sos términos, ye un rrio pequeñu que se llama mata yegües, y la rrazon que se llama mata yegües, nun se sabe, mas de que d'antiguo se llama ansí, nun se sabe por que causa, y que pola granxa de Pinilla que ta un quarto de llegua d'esta Villa pasa otru rrio pequeñu que se llama Ungria, y entramos á dos rrios xúntense vaxo del castiellu de rrocha frida, que ta un quarto de llegua d'esta Villa, y nel rrio de mata yegües se crian vermejuelas, y nel rrio de vngría se crian truches.

21. A los venti y un capitulos se rresponde: qu'esta Villa tien una Ribera de regadíos, guertas, y arboles frutíferos, y non frutíferos, como son saces, alamos, y delles cirolares, prunos, y granaos, y coles, melones, ayos y cebolles, y otres llegumes que nellos se crian, y los praos son d'herederos, y les guertas, saces, olmedas ansí mesmu.

22. A los venti y dos capitulos se rresponde: que nesta Villa xuntu á ella, ai un molín fariñeru, nel qual muelen el so pan tolos vecinos d'esta Villa. El qual molín ye propiu del conceyu d'esta Villa, que ta na rribera y rrio de matayeguas, y rentará l'añu que ye abundoso d'agua, cient fanegas de trigu, y l'añu que nun ye tan abundoso, rrentará cinquenta fanegas, la qual rrenta lleva'l Conceyu d'esta Villa.

23. A los venti y trés capitulos se rresponde: qu'esta Villa ye abundosa d'agua, y tien munches fontes nesta Villa, y les sos terminos, de do apróvense.

24. A los venti y quatro capitulos se rresponde: qu'esta dicha Villa nun tien más de dos praos pequeños pa los ganaos y una devesa boyal como queda dichu, pa pastiar los ganaos de la carnicería, y otros ganaos de llabor qu'ai nesta Villa.

26. A los venti y seis capitulos se rresponde: que nesta Villa y les sos terminos, cuéyese pan y vinu y aceite, y cáñamu, y llinu, y nabos y verzas, y cebolles, anque nesti pueblu nun coyer tantu pan nin vinu, como n'otres partes, y que los mas años falta'l pan, y comunmente apróvese esta Villa y los vecinos d'ella de trigu, é cebada del campu de Guadalaxara, del campu de Alcalá, de la mancha, y de castilla la vieya, é que se críen obejas nesta tierra, y que son mui poques les que se crian, é qu'un añu con otru, valen los diezmos del pan, sesenta cahices de pan, de rrenta, que lo que más falta ai nesta Villa ye de trigu, é cebada, y los diezmos del vinu un añu con otru valdran quarenta mil maravedis de rrenta, y la rrenta de menudos valdran un añu con otru ochenta mil maravedis.

35. A los trenta y cinco capitulos, se rresponde: que les cases que nesta Villa ai, son de tierra y yelsu, fundaes, y cubiertes de llameres, y texa, los quales materiales se crian nesta Villa, los quales edificios son rruines.

37. A los trenta y siete capitulos se rresponde: que nesta Villa, xuntu á ella, puede aver venti y cinco, ó venti y seis años que s'empezó á faer un molín de moler pan á los diez hores de la nueche polos vecinos d'esta Villa, á los dos hores dempués de la media nueche molió'l dichu molín pan, y á les diches dos de la nueche obo pan cocío molíu del dichu molín, por manera que s'empezó y acabó, y obo pan cocío y de la manera que se fixo nes felicidaes quatro hores, y molió dos años, y oy dia muel, y fíxose d'esta manera porque esta Villa entendió que avia de aver contradicion del monesterio de san Barlolome de lupiana, y a los diez, non avia memoria de molín, y á los dos obos pan cocíu del, como dichu ye.

39. A los trenta y nueve capitulos se rresponde: qu'esta Villa va ser de doscientos y trenta vecinos, y que nunca obo nesta Villa menos vecinos, y la mayor parte de los vecinos son probes nesta Villa.

40. A los quarenta capitulos se rresponde: que los vecinos qu'ai nesta dicha Villa son toos pecheros, é nun hai ningun esento, y toos son llabradores nesta Villa, é que xunto á esta Villa ta'l monesterio de San Bartholome el Real, que ye cabeza de la horden de San Geronimo, que son esentos, que'l dichu monesterio tien tanta lavor como toa esta Villa

42. A los quarenta y dos capitulos, se rresponde: que los vecinos d'esta Villa, la mayor parte d'ellos son probes, y son llabradores, y que'l principal tratu que tienen nesta Villa, ye llabrar pan, y heredaes, y que nesta Villa ai mines de yelsu, d'onde los vecinos d'esta villa, tienen pergrande aprovechamientu, lo qual lleven a vender a Guadalaxara, y á otres partes.

44. A los quarenta y quatro capitulos se rresponde: que nesta Villa ai un Alcalde mayor, y dos alcaldes hordinarios, y tres Regidor, y dos alcaldes de la hermandá, y un alguacil, y un quadrillero, y ún escrivano de númberu del Conceyu, é que nun tien nenguna xusticia, nin Rexidor, salariu dalgunu mas del escrivano, que'l conceyu da-y de salariu seis mil maravedis, valdrá-y l'aprovechamientu de tol añu vente mil maravedis.

45. - A los quarenta y cinco capitulos se rresponde: qu'esta Villa va tener de los molinos d'aceite que tienen sos mesmos trenta mil maravedis, é de les tierres que dá a rrenta venti y quatro fanegas de trigu, d'un meson quatro mil maravedis de rrenta, y del fornu diez mil maravedis, y esta rrenta va tener el dichu Conceyu un añu con otru, y non otra cosa.

48. A los quarenta y ocho capitulos se rresponde que la Yglesia que nesta Villa ai, ye sola una, y tien por advocacion San Pedro.

50. A los cinquenta capitulos, se rresponde: que nesta Villa ai un cura de la felicidá Yglesia d'esta Villa, é -y rrentará el curato un añu con otru quatrocientos ducaos, é d'estos paga cientu y cinquenta ducaos de pensión, y tien por anexu esta Yglesia la granxa de Pinillos, que ye de los frayles de San Bartolome de Lupiana, y una capellanía en Romanones, que ye llegua y media d'esta Villa, la qual va valir cada añu venti mil maravedis.

51. A los cinquenta y un capitulos, se rresponde: que nesta Villa se fuelga'l dia de San rroque, y bótose por esta Villa de guardalle por pestilencia que vbo, y fíxose la so hermita, que ta xuntu á esta Villa, la qual fúndose l'añu de mil quinientos y venti y siete años. Coles mesmes, guardar nesta Villa dia de San gregorio nacianceno, lo qual votar de guardar por esta Villa l'añu de mil quinientos é setenta años por mor del guxanu, que se comía les viñes, y agora comer.

53. A los cinquenta y trés capitulos, se rresponde: que cerca d'esta Villa ta'l monesterio de San Bartolomé de Lupiana, á dos tiros de vallesta d'esta Villa, nel qual abrá setenta rreligiosos, mas ó menos, é que la rrenta que'l dichu conventu tien nun puede sabese.

56. A los cinquenta y seis capitulos, se rresponde: qu'un quarto de llegua, ó media llegua, ta un despoblado que se llama Pinilla, el qual ye anexu d'esta Villa, el qual d'antes foi poblacion, é los antepasaos dicíen qu'aquel pueblu se avía despoblado por pestilencia, é dende ellí viniéronse á esti pueblu, y asina quedu por anexu.

La qual dicha Rellación va declaráu conforme á la instrución que por La so Magestad foi dada polos dichos Señores Bartolomé Sanchez de la Yglesia, alcalde mayor, y Andrés de Miedes, y Bartolomé Perez, y Francisco Muñoz, y Alonso Núñez de Estevan Sanchez, diputaos pol conceyu d'esta Villa pa lo suso dichu, y va rrespondido a cada capitulo que avía que rresponder, y al que non avía que rresponder quedó en blancu, y ye la más cierta Relacion que se puede enbiar a La so Magestad no tocante a esta Villa de Lupiana, aviendo sobre ello platigáu, y conferíu llargu sobre lo contenío na instrucion, y roblar los que sabíen escrivir, lo qual facer en presencia de la mio, Alonso Perez, escrivano del numbero y conceyu de la dicha Villa de Lupiana, y el Señor Alcalde mayor, mandó al mio, el escrivano, se lo de y apurra para lo embiar al Señor Correxidor de Guadalaxara, por que lo embie á El so Magestad como pol so instrución manda, lo qual acabar en diez de payares de mil quinientos y setenta y cinco años. Testigos, Julian del campu y Miguel de la fonte, vecinos de Lupiana, y roblar de los sos nomes los que sabíen equí=Bartolome Sanchez de la Yglesia=Francisco Muñoz=Bartolome Perez.

Y yo, el dichu Alonso Perez, escrivano aprobáu polos Señores del Conseyu Real d'El so Magestad, y del conceyu, y númberu de la dicha Villa de Lupiana, y terminos de Pinilla, pol Rmo. Señor prior xeneral de la horden de San gerónimo, fui presente á lo que dichu ye, col dichu Señor Alcalde mayor y diputaos del dichu Conceyu pa sobrar dichu, lo qual escriví nestos cinco fueyes, con esta en que va la mio sinón, que ye á tal=en testimoniu de verdá=Alonso Perez.

Pascual Madoz describió asina a la llocalidá nuna entrada del tomu décimu del so diccionariu xeográficu-históricu-estadísticu de 1847:

«v. con conceyu na prov. y part. jud. de Guadalaxara (2 leg.), aud. terr. de Madrid (10), c. g. de Castiella la Nueva. dióc. de Toledo (22): SIT: á la falda d'un cuetu arredolada d'otros; bátenla principalmente los vientos N. y O.; gocia de CLIMA sanu, y les enfermedaes más comunes son les estacionales. Tien 161 cases; la consistorial, na qu'hai habitaciones pa carnicería, cárcel y escuela d'instrucción primaria, frecuentada esta por 32 alumnos, á cargu d'un maestru dotáu con 1,500 rs.; una fonte d'agua salobre; una igl. parr. de primer ascensu (San Pedro Apóstol); sirvida por un cura, un teniente, un sacristan, un cruceru y un entonador;y el campusantu tópase fora de la pobl. á la parte del O., allegante á una ermita (La Soledá), que lu sirve de capiya. TÉRM.: confina N con Centenera; Y. Atanzón; S Horche, y O. montes de Guadalaxara: dientro d'esta circunferencia atopen dellos manantiales de bones agües; les ermites de San Antonio y San Roque; el desp. de Pinilla y el conv. de monges Gerónimos, so la advocación de San Bartolomé, casa primitiva que foi de la órden, por que la so razon se celebrarban nél los capítulos xenerales; na actualidá, tantu l'edificiu como un monte, les güertes y toles hererdades que dientro de la jurisd. tenía la comunidá, pertenencen á un particular, por compra á la Facienda Nacional. El TERRÉN na so mayor parte quebráu y de bona calidá: báña-y el r. Ungria y un regueru llamáu Matayeguas, que se xune al primeru á la redoma del desp. de Pinilla, en que'l so térm. hai un monte de chaparro y carbayu, que perteneciendo al precitado monast., agora ye de propiedá particular; tópase tamién dientro de la jurisd. una arbolea d'álamos blancos, y un terrén que foi monte de los mesmos pobláu de chaparro y carbayos, y atópase descuajado. CAMINOS: los que dirixen á los pueblos estremeros, toos de herraduera y en bon estáu. CORRÉU: recibir y espacha domingos y xueves, na adm. de Guadalaxara, por un balijero. PROD.: escelente trigu, cebada, avena, centenu, aceite, vinu, pataques, xudíes, cáñamu y glato ó pastel, como llamen mas comunmente nel pais; abonden les camperes, colos que se caltién ganáu lanar, cabrío y vacunu; hai caza de perdices, ceonejos y llebres, y nos montes de Pinilla vense dellos corzos; Nel Ungria pésquense delles anguiles y truches. IND. la agrículo, un molín fariñeru, otru aceiteru y una bona fáb. de curtidos. COMERCIU: esportacion de la demasía de frutos, ganáu, llana y productos de la fáb., é importacion de los art. que falten: hai delles tiendecillas de ropes, sedes y galones. POBL.: 187 vecinos, 676 almes. CAP. PROD.: 2.854,000 rs. IMP.: 285,400. CONTR.: 21.818. PRESUPUESTU MUNICIPAL 1,608 cubrir colos fondos de propios y repartida vecinal en casu de déficit.»

Demografía editar

Según los datos del padrón municipal del INE nel añu 2017, el conceyu —que tien una superficie de 31,00 km²—[2] cuntaba con una población de 248 habitantes.

Gráfica d'evolución demográfica de Lupiana ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[14]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[14]      Población según el padrón municipal de 2011[15] y de 2017 del INE.

Patrimoniu editar

 
Vista del monesteriu de San Bartolomé.
  •  
    Ilesia parroquial de San Pedro Apóstol
    Monesteriu de San Bartolomé: Trátase d'un monesteriu jerónimo que la so construcción como monesteriu puramente dichu empezó nel añu 1474 sobre una ermita yá esistente dedicada a San Bartolomé, que databa de 1330.[16] Foi declaráu Bien d'Interés cultural cola categoría de monumentu'l 3 de xunu de 1931.[17] La publicación de tal decretu na Gaceta de Madrid producióse un día más tarde, el 4 de xunu de 1931—.[17]
  • Ilesia de San Pedro Apóstol: Ye la parroquia del conceyu. Construyida nel sieglu XVI n'estilu góticu de transición al renacencia. Destaquen el so portada plateresca, nel esterior, y el artesonado de la nave central.
  • Picota: Allugar nel centru de la plaza mayor de la llocalidá. Alzada nel sieglu XVI, anguaño consta de les siguiente partes: escalinata poligonal, pedestal, columna con fuste estriáu, corona de cuatro grifos, remate piramidal y "T" con dos gabitos.[18]
    Ficheru:Lupiana-El Conceyu 01.JPG
    Conceyu de Lupiana
  • Conceyu: Casa consistorial típicamente castellana construyida en 1766. La so fachada consta de dos cuerpos soportalados, pedrés l'inferior, alternando columnes toscanes con pilastres, y lígneo el superior a manera de loxa o gran balconada. Remata la torre de campanes y reló.
 
Picota o rollu xurisdiccional na Plaza Mayor. Sieglu XVI.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos: Guadalaxara». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016. Consultáu'l 13 de febreru de 2013.
  3. 3,0 3,1 Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Lupiana na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha (ed.): «Orde de 4 d'ochobre de 1989 pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu del Conceyu de Lupiana, de la provincia de Guadalaxara». Diariu Oficial de Castiella-La Mancha nᵘ43 (10 d'ochobre de 1989).
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  6. PASTOR ILLANA, Eduardo (2009). 1569 Lupiana convertir en villa. Guadalaxara: Xunta Comunidaes de Castiella-La Mancha, páx. 21.
  7. . 1569 Lupiana convertir en villa, páx. 22.
  8. . 1569 Lupiana convertir en villa, páx. 45.
  9. 9,0 9,1 . 1569 Lupiana convertir en villa, páx. 51.
  10. . 1569 Lupiana convertir en villa, páx. 47.
  11. . 1569 Lupiana convertir en villa, páx. 57.
  12. «Rellaciones topográfiques de Felipe II de la provincia de Guadalaxara» (castellanu). Consultáu'l 30 d'agostu de 2016.
  13. Madoz, Pascual (1845-1850), Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  14. 14,0 14,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Lupiana».
  15. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  16. Ruiz Hernando, 1997, p. 271.
  17. 17,0 17,1 Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte (ed.): «Consulta a la base de datos de bienes inmuebles».
  18. Olivier López-Merlo, Felipe Mª. Rollos y picotas de Guadalaxara. Ed. Aache. Guadalaxara, 1998.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar