Madrigueras

conceyu de la provincia d'Albacete (España)

Madrigueras ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Atopar a 32 km al norte de la capital provincial. En 2017 tenía una población de 4.647 habitantes según los datos oficiales del INE.

Madrigueras
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Madrigueras (es) Traducir Juan Carlos Talavera Utiel
Nome oficial Madrigueras (es)[1]
Códigu postal 02230
Xeografía
Coordenaes 39°14′14″N 1°48′00″W / 39.2371°N 1.8001°O / 39.2371; -1.8001
Madrigueras alcuéntrase n'España
Madrigueras
Madrigueras
Madrigueras (España)
Superficie 72 km²
Altitú 690 m
Llenda con Albacete, Tarazona de la Mancha, Navas de Jorquera, Mahora, Motilleja y Villagarcía del Llano
Demografía
Población 4675 hab. (2023)
- 2380 homes (2019)

- 2272 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.21% de provincia d'Albacete
0.22% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 64,93 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

El conceyu ta nel área d'influencia más direuta de la capital provincial, siendo importante'l númberu de persones que se mueven diariamente a la ciudá por motivos llaborales, d'estudios, etc. Hai que tener en cuenta que Madrigueras s'atopa cerca del polu norte de crecedera industrial y residencial d'Albacete (polígonu industrial Romica, campu de golf, árees residenciales) lo qu'indica que ta convirtiéndose nun área residencial cercana a la capital. Esti postreru fechu vien acotáu cola inclusión del conceyu dientro del área metropolitana d'Albacete, creada en 2006 pa ordenar la crecedera urbanística de la ciudá y los conceyos redoma.

Toponimia editar

Ye normal oyer que Madrigueras vien del fechu de qu'esti yera un llugar ricu en caza y práuticamente desértico, polo que coneyos y llebres corríen a prestar. Aparte del fechu de que nun paez qu'esta contorna tuviera na Edá Media tan erma como se suponía, una y bones la ocupación de dellos llugares suxure xustamente lo contrario, nun dexa de sorprender qu'otros dos llugares dientro del antiguu Reinu de Toledo, esto ye, dientro del conxuntu rexonal manchegu en sentíu llato, tengan nomes asemeyaos: Madrid y Madridejos.

Y en dambos casos el nome procede del árabe dialeutal magrid que significa cañería y alude a una población que vivía en redol a una agricultura bien dependiente d'un riego de manantiales. Magar esti fechu nun ye agora normal en Madrigueras, sí que lo yera hasta fines del sieglu XX. Amás, la sola mención de cañería remémbranos una paraxa de Madrigueras llamáu La Cañería o La nacencia de la Cañería. Esto debe a un manantial qu'esquitaba d'un cuetu y qu'abastecía al pueblu por una cañería d'arcaduces de folla que los sos restos poder ver hasta va unes décades. Y he equí la sorpresa: n'árabe Cañería del cuetu dizse Magrid-ar-ras, que perfacilmente se podría acastellanar, como asocedió n'otros casos. Ye una mera hipótesis, pero ye más normal acomuñar la vida d'un pueblu a l'agua pa beber y a regar que la convivencia idílica de xentes, llebres y coneyos poles mesmes cais.

Documentalmente nos testos calteníos los nomes son: Madrigueras, Les Madrigueras y Pozu de les Madrigueras.

Xeografía editar

El so términu municipal tien 73,31 km² y llinda al sur col ríu Júcar, que lo dixebra d'Albacete. Al sureste parte con Motilleja. Al este con Mahora y con Villagarcía del Llano (Cuenca). Al norte y al oeste con Tarazona de la Mancha.

Dende un puntu de vista físicu, Madrigueras ta asitiáu a 32 km al norte de la capital provincial, na parte oriental de La Mancha y ye el conceyu más occidental de la contorna de La Manchuela albacetense o Manchuela Baxa.[2] Esta contorna caracterízase, y estrémase de La Mancha, por asitiase ente dos valles abruptos, el del Júcar y el del Cabriel, lo que la dixebra de los llanos albacetenses. Aparte ta asitiada nuna zona de piedemonte onde baxen de la sierra conquense regatos que formen pequeños valles separaos per llombes (Valdemembra, cañada de Iniesta). Asina, el términu de Madrigueras ta basculado escontra'l sur y, mientres el puntu más alto supera los 740 msnm, el más baxu apenes supera los 600 metros y atópase nel valle del Júcar. El conceyu de Madrigueras atopar nuna zona llana entemedia (687 metros) y cerca d'él ta la llomba o cuetu de San Jorge (715 metros), onde s'atopa la ermita del santu homónimu y que constitúi un llugar de recréu.

Apoderen nel conceyu los suelos caliares, bien propios pal cultivu de la viña, qu'apodera absolutamente tantu nel conceyu como en tola contorna. Destaca tamién la superficie dedicada al regadío, onde se ta sustituyendo'l tradicional cultivu de maíz pol viñéu. Ye secundaria la importancia de los ceberes -trigu, cebada- los forraxes, olivar, almendro, etc.

La mayor parte del términu municipal ta cultivada por cuenta de la planicie que lo forma casi na so totalidá. Aun así, a diferencia del paisaxe casi desértico del vecín llanu albacetense, caltiénense, esvalixaes, ciertes árees montiegues nes zones abruptas cercanes al Júcar y nes numberoses y nidies llombes que destaquen nel paisaxe. Resalten los pinares (pinu piñonero) según delles formaciones d'encines.

Clima editar

El clima ye típicamente mediterraneu subcontinental, como nel restu de La Mancha, anque llocalmente presenta diferencies al tar asitiada nel estremu oriental, al altor del pandu (en redol a los 700 metros), l'aislamientu con respectu al mar Mediterraneu, l'alloñanza de la influencia atlántica y el secañu ambiental. Por ello'l clima de Madrigueras atópase dientro del área subárida (de 300 a 400 mm añales) y les temperatures presenten grandes oscilaciones térmiques tanto añales como diaries (máximes de más de 40 °C y una mínima absoluta de -22 °C en 1970). El máximu d'agües dase na seronda (coincidiendo coles baxes presiones del cercanu mediterraneu) y en primavera. L'iviernu ye xeneralmente más secu, ente que pel branu la seca braniza ye crónica.

Por estaciones, los iviernos son templaos anque moderadamente fríos poles grandes oscilaciones diaries de temperatures, siendo normal díes de máximes prestoses entá en febreru y mínimes baxo cero. La nieve ye escasa y munchos años inesistente. El branu ye típicamente mediterraneu, secu y calorosu, anque tamién se dan grandes oscilaciones diaries (d'hasta 20 °C). Ye destacable la importancia nel conceyu de Madrigueras, y en tola contorna, del vientu de Llevante, que vien del cercanu mediterraneu húmedu y frescu y que, antes de debilitase y calecer nel interior de La Mancha, enfresca munches nueches de branu de la zona.

En términos xenerales, la temperatura medio añal ye d'unos 14 °C, con una media de 5 °C en xineru, 24 ó 25 °C en xunetu y una oscilación térmica añal cercana a los venti graos. Los cielos son xeneralmente lluminosos presentando tamién como carauterística local, un altu númberu d'hores de sol añales (2700-2800). Esto ye por cuenta de que al tar asitiáu nel estremu oriental de La Mancha, les precipitaciones y los díes d'agua y borrina son menores, anque por ello mesmu hai más díes de xelada pel hibiernu.

Historia editar

Madrigueras pertenecía na Edá Media a la Comunidá de Villa y Tierra de Alarcón, darréu integrada nel señoríu de Villena. Na dómina de los Reis Católicos una importante parte de les Tierres de Alarcón pasaron a la Corona y asina Madrigueras pasó a pertenecer a Villanueva de la Jara, que llograra'l privilexu de Villazgo, tal que figura nes Rellaciones Topográfiques de Felipe II.

Madrigueras llogró'l privilexu de villazgo nel sieglu XVIII cuando la so población algamó una ciertu valumbu y pasó a pertenecer a la provincia d'Albacete en 1833 en perteneciendo a la de Cuenca.

Demografía y sociedá editar

Dende los primeros años del sieglu XXI vien rexistrando una leve crecedera por cuenta de la inmigración estranxera (rumanos, búlgaros, polacos, marroquinos...). Ye destacable que nel periodu de gran emigración que sufrió la provincia d'Albacete (1950-1980) Madrigueras foi de los pocos conceyos que nun perdió población.

Dende'l puntu de vista humanu ye destacable l'importante desenvolvimientu socioeconómico de la llocalidá. Ye destacable l'ausencia de grandes diferencies sociales y un aceptable nivel cultural siendo munchos los que cursaron estudios medios y cimeros. Tantu en Madrigueras como na contorna, a diferencia de gran parte de La Mancha, predomina'l minifundiu y un altu grau de asociacionismo cooperativista. En concretu Madrigueras cunta con una gran y variada tradición asociativa n'especial rellacionada col movimientu obreru.

Evolución demográfica (datos INE)
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001 2010 2015 2016 2017
2.518 3.187 4.063 3.982 4.199 4.191 4.240 4.269 4.355 4.373 4.493 4.917 4.724 4.671 4.647

Alministración editar

 
Sede del PCE en Madrigueras.

Pertenez al partíu xudicial de La Roda.

Madrigueras ye famosu por tener una vida política bien activa y empobinada a la izquierda por cuenta de que tien una tradición obrera bien fuerte a pesar de ser una llocalidá relativamente pequeña (ye l'únicu conceyu amás de la capital en tola provincia que celebra la fiesta del 1 de mayu). Entá güei munchos visitantes denominar como la pequeña Rusia por empobinar el so votu a la izquierda en toles eleiciones, anque los cambeos sociales fueron erosionando la capacidá d'atraición del PCE. Concretamente foi un feudu comunista mientres venti años (1979-1999) y anque darréu comunistes (o rojiverdes) y socialista fuéronse alternando na Alcaldía sigue teniendo una orientación claramente d'izquierdes.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Emilio García Morales   PCE
1983-1987 Emilio García Morales   PCE
1987-1991 Emilio García Morales   IX
1991-1995 José Atiénzar Cantares   IX
1995-1999 Casimiro Garrido Gómez   IX
1999-2003 Josefa Caridá Valera Abiétar   PSOE
2003-2007 Juan Daniel Carretero Milla   IX
2007-2011 Josefa Caridá Valera Abiétar   PSOE
2011-2015 Juan Carlos Talavera Utiel   PSOE
2015-2019 Juan Carlos Talavera Utiel   PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Economía editar

 
Cooperativa Agraria San Isidro

Anguaño la mayoría de la población sigue trabayando na industria, anque les cooperatives rellacionaes cola viticultura diéron-y el nomatu de capital del vinu de La Manchuela con numberoses bodegues.

Dende'l puntu de vista industrial destaca la fabricación de cuchiellos, con numberoses fábriques y cooperatives, dalgunes d'elles acomuñaes coles d'Albacete.

Últimamente destaca pol so dinamismu la industria metalúrxico, dedicada tantu a la señalización y valláu como coles construcción de aeroxeneradores d'última xeneración. Tamién son importantes les fábriques testiles, d'espátules, de vinagres y aceites, etc.

Servicios públicos editar

 
Institutu Río Júcar

Madrigueras ye subcentro comarcal qu'empresta servicios básicos a conceyos colindantes (Cenizate, Mahora, Motilleja, Navas de Jorquera, Golosalvo) rellacionaos col comerciu, la unidá téunica agraria, sanitarios (centru de salú), educativos (centru d'educación secundaria), etc.

Patrimoniu editar

  • Yacimiento arqueolóxicos en Berli, etc. (dellos sieglos antes de Cristu).
  • Restos d'un molín y presa romana en Cuasiermas (sieglos II-III).
  • Ábside de l'antigua ermita de San Pedro y San Pablo (sieglos XIII al XV).
  • Fachada y arcu góticu de l'antigua ermita (sieglos XIII al XV).
  • Ermita de San Jorge, d'estilu renacentista, bien restaurada (sieglu XVI).
  • Casa solariega d'estilu típicu manchegu en cai Llarga (sieglu XVIII).
  • Fonte monumental na Plaza, güei ensin fonte nin pilón (sieglu XVIII).
  • Fachada de la ilesia actual d'estilu rococó, obra del arquiteutu Martín de Aldehuela (sieglu XVIII).
  • Casa de Castu, d'estilu neo-renacentista, en cai Libertad (sieglos XIX-XX).
  • Caserones con influencies modernistes en cai Virxe, cai Tarazona y cai Llarga (sieglos XIX-XX).

A esta llista habría que sumar el patrimoniu sumíu:

  • Ermita de Santu Tomé (na cai del Santu, llamada asina pol santu).
  • Ermita de La Inmaculada (na cai de la Virxe, llamada asina precisamente pola ermita).
  • Casa de Don Luis Fuentes, en cai Tarazona.
  • Les inscripciones y dibuxos de lo que foi cuartón de les Brigaes Internacionales (1937-1938).[3]

Amás, entá nun siendo monumentales habría que señalar como bien interesantes dende los puntos de vista históricu, artísticu o documental:

  • La pila bautismal antigua (sieglos XV o XVI).
  • Les pervalibles pintures y cuadros de los sieglos XVI, XVII y XVIII que s'atesoren na ilesia y en delles cases particulares.
  • La estatua de San Pedro (sieglu XVIII).

Persones destacaes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Páxina sobre La Manchuela.
  3. Artículu sobre les Brigaes Internacionales.

Enllaces esternos editar